Gå til innhold

Sikkerhetsklarering for jobb, hva får arbeidsgiver vite?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både dersom du blir klarert, eller ikke blir klarert, vil arbeidsgiver få beskjed om dette, uten videre begrunnelse eller informasjon om deg, eller det som er hentet inn osv. det er kun hvorvidt sikkerhetsklarering gies eller ikke som meddeles arbeidsgiver.

Dersom du klareres, eller delvis klareres, såkalt nedsatt klarering, vil klareringsbeviset sendes arbeidsgiver, ingenting annet. 


Dersom du ikke klareres, sendes beskjed om dette til arbeidsgiver, ingenting annet.
Du vil så selv personlig få brev om begrunnelsen, samt adgang til klage osv. dette sendes ikke arbeidsgiver da det generelt vil være i strid med lover om personopplysninger.

Med forbehold om at arbeidsgiveren din er vanlig privat norsk bedrift, mens for jobber i etterretning, forsvar eller lignende, kan det være "arbeidsgiver", som da er den norske Stat, også får utfyllende informasjon, å det er annen klareringsmyndighet som tar seg av slike saker.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Både dersom du blir klarert, eller ikke blir klarert, vil arbeidsgiver få beskjed om dette, uten videre begrunnelse eller informasjon om deg, eller det som er hentet inn osv. det er kun hvorvidt sikkerhetsklarering gies eller ikke som meddeles arbeidsgiver.

Dersom du klareres, eller delvis klareres, såkalt nedsatt klarering, vil klareringsbeviset sendes arbeidsgiver, ingenting annet. 


Dersom du ikke klareres, sendes beskjed om dette til arbeidsgiver, ingenting annet.
Du vil så selv personlig få brev om begrunnelsen, samt adgang til klage osv. dette sendes ikke arbeidsgiver da det generelt vil være i strid med lover om personopplysninger.

Med forbehold om at arbeidsgiveren din er vanlig privat norsk bedrift, mens for jobber i etterretning, forsvar eller lignende, kan det være "arbeidsgiver", som da er den norske Stat, også får utfyllende informasjon, å det er annen klareringsmyndighet som tar seg av slike saker.

Takk for flott og presist svar. Har du erfaring fra NSM eller lignende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvordanvirkerdet skrev (Akkurat nå):

Takk for flott og presist svar. Har du erfaring fra NSM eller lignende?

Har noe erfaring med dette, hvorfra spiller liten rolle, men NSM har vel nå kun fagansvar, og innhenter så vidt jeg vet kun data, som oversendes SKM (Sivil KlareringsMyndighet) eller FSA (Forsvarets SikkerhetsAvdeling), som tar seg av selve klareringen.

Du finner en hel del om dette på nettsidene til de forskjellige også, men er temmelig sikker på at det jeg skrev ovenfor er riktig, at arbeidsgiver uansett aldri får noe grunnlag eller informasjon, kun svar på om klarering er gitt eller ikke, mens du kun får brev til deg personlig dersom du ikke blir klarert, slik at du får vite hvorfor, og at du har mulighet til å klage dersom du ønsker det.

https://skm.stat.no/sikkerhetsklarering/generelt-om-klarering/

Lenke til kommentar
37 minutes ago, kremt said:

Det er ganske vanlig at man ikke får innvilget slike søknader. Egen erfaring med søkere hos oss ga 30-40 % avslag av diverse grunner. Så tror ikke du trenger å bekymre deg for å ikke bli godkjent da det er helt vanlig.

Gjelder dette KONFIDENSIELT, eller er det HEMMELIG og STRENGT HEMMELIG? 30-40 % avslag er i alle fall mye høyere enn jeg hadde forventet på KONFIDENSIELT.

Lenke til kommentar
Hvordanvirkerdet skrev (1 time siden):

Gjelder dette KONFIDENSIELT, eller er det HEMMELIG og STRENGT HEMMELIG? 30-40 % avslag er i alle fall mye høyere enn jeg hadde forventet på KONFIDENSIELT.

I min erfaring klareres man ofte til hemmelig og jeg har sette ymse grunner til avslag der. Man trenger på ingen måte ha gjort noe kriminelt for å ikke bli sikkerhetsklarert til hemmelig eller over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...