Gå til innhold

Rar lukt på utenlandske?


Anbefalte innlegg

Hei aller først. 

IKKE SVAR PÅ DENNE DERSOM du kommer med rasistiske holdninger. Jeg er ikke RASIST.  Bare så det er sagt. KUN SERIØSE SVAR! 

Min datter har en bestevenn som kommer ifra Midtøsten. Tror det er Syria. Familien er kjempehyggelige høflige ressursterke osv. 

Alt er helt topp og bra. De er i ferd med å bli godt integrert i Norge.   Ordentlige folk. Tror de er muslimer, men det spiller heller ingen rolle for jeg driter i grunnen i det. Jeg tror på Odin....:)

 

Det er en ting jeg har tenkt på, det gjelder forsåvidt ikke bare disse men også andre gjerne ifra Somalia.  Når vår datter er på besøk hos dem lukter det veldig spesielt av klærne hennes også håret. en merkelig lukt. 

Hva er denne lukta? SKjønner ikke hva dette er.  Det setter seg inn i klær og de må vaskes eller henges ut for skikkelig lufting. 

Er det maten? Røkelse eller hva er dette?

Samme gjelder ofte Somaliere på fotballlaget til guttungen. 

Ønsker å vite hva dette er. Hva kan jeg gjøre med det. 

 

KUN SERIØSE SVAR! 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lukta kommer fra steke-os og utskilling av krydder/hvitløk/meieri gjennom porene. Du har også en lukt som kan oppfattes som ubehagelig fra de som ikke en desensiterte.

Tøymykner er et godt eksempel, men for å ikke romantisere oss vestlige for mye så har vi også en tendens til å lukte sur melk og løk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gavekort skrev (5 minutter siden):

 

Tøymykner er et godt eksempel, men for å ikke romantisere oss vestlige for mye så har vi også en tendens til å lukte sur melk og løk.

Ikke mye "romantisk" å gå rundt å lukte tøymykner. 

Lenke til kommentar
Gadden skrev (10 minutter siden):

Ikke mye "romantisk" å gå rundt å lukte tøymykner. 

Jeg mente ikke at det var romantisk. Jeg mener at tøymykner er en romantisering som for enkelte kan forsterke en tro om at vestlige er mindre feilfrie enn de fra andre kulturer. Å lukte klesvask er på ingen måter en god ting, men det er fortsatt en kontrast fra problematiske, fremmede lukter som kan bli til diskriminering og problemer med assimilering. Jeg synes den kontrasten er stor nok til at det krevde en presisering.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gavekort said:

Jeg mente ikke at det var romantisk. Jeg mener at tøymykner er en romantisering som for enkelte kan forsterke en tro om at vestlige er mindre feilfrie enn de fra andre kulturer.

Jeg har hørt at mennesker ifra europa lukter melk for de i Asia. 

Mistenker at lukten jeg snakker om kan være Røkelse. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Jeg mente ikke at det var romantisk. Jeg mener at tøymykner er en romantisering som for enkelte kan forsterke en tro om at vestlige er mindre feilfrie enn de fra andre kulturer. Å lukte klesvask er på ingen måter en god ting, men det er fortsatt en kontrast fra problematiske, fremmede lukter som kan bli til diskriminering og problemer med assimilering. Jeg synes den kontrasten er stor nok til at det krevde en presisering.

Det var overhodet ikke ment som en romantisering. Nå famler du etter krenking her.  Og du mener vel mere? 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
9 minutes ago, freddy85 said:

Mest sannsynlig pga at de ikke er vant med å dusje daglig, sammen med et annet kosthold og trangboddhet(store familier).

 

Kan også være at de røyker noe rart merke som setter seg på klærne til hele familien.

De bor en en vanlig enebolig og er antall som en vanlg Norsk familie.  Men jeg snakkker også generelt fordi jeg kjenner igjen denne lukta på også andre utlendinger. 

Lukten har ingen ting med Røyking å gjøre. Hadde det luktet røyk hadde jeg visst det. For den lukta klarer jeg ikke overhodet. 

 

Kan nok være en viss form for røkelse eller mat. 

Lenke til kommentar
Gadden skrev (33 minutter siden):

Det var overhodet ikke ment som en romantisering. Nå famler du etter krenking her.  Og du mener vel mere? 

Alt jeg skriver er ikke et personlig angrep mot deg. Jeg synes du famler litt selv etter en unnskyldning for å gi meg SJW-stempelet.

Poenget mitt er veldig enkelt. Å fremstille vestlige som at de lukter klesvask er mye snillere enn hva som fremstilles av utenlandske, og er dessuten en feilaktig fremstilling, da vi vestlige har flere ubehagelige lukter enn klesvask. Du gir hvitvaskingsammunisjon til de som har en forestilling om at vestlige er mindre feilbare enn folk fra andre kulturer.

Jeg sier på ingen måter at du gjør dette med vilje.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Xebeche_ skrev (6 minutter siden):

De bor en en vanlig enebolig og er antall som en vanlg Norsk familie.  Men jeg snakkker også generelt fordi jeg kjenner igjen denne lukta på også andre utlendinger. 

Lukten har ingen ting med Røyking å gjøre. Hadde det luktet røyk hadde jeg visst det. For den lukta klarer jeg ikke overhodet. 

 

Kan nok være en viss form for røkelse eller mat. 

Ja er nok maten og mangel på hygiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gavekort skrev (42 minutter siden):

Alt jeg skriver er ikke et personlig angrep mot deg. Jeg synes du famler litt selv etter en unnskyldning for å gi meg SJW-stempelet.

Poenget mitt er veldig enkelt. Å fremstille vestlige som at de lukter klesvask er mye snillere enn hva som fremstilles av utenlandske, og er dessuten en feilaktig fremstilling, da vi vestlige har flere ubehagelige lukter enn klesvask. Du gir hvitvaskingsammunisjon til de som har en forestilling om at vestlige er mindre feilbare enn folk fra andre kulturer.

Jeg sier på ingen måter at du gjør dette med vilje.

Alt dette fordi du syntes det er positivt eller kan oppfattes positivt å lukte tøymykner. Det var bare en faktaopplysning. Hvis det kunne oppfattes som hvitvaskingsammunisjon så var det ikke tilsiktet og jeg beklager det. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Lukta kommer fra steke-os og utskilling av krydder/hvitløk/meieri gjennom porene. Du har også en lukt som kan oppfattes som ubehagelig fra de som ikke en desensiterte.

Tøymykner er et godt eksempel, men for å ikke romantisere oss vestlige for mye så har vi også en tendens til å lukte sur melk og løk.

Dette kan ikke stemme. Jeg har aldri brukt tøymykner og har heller ingen i vennegjengen som lukter tøymykner. Jeg har også flere utenlandske venner og bekjente som overhode ikke har lukten beskrevet i førstepost og generelt ikke har noe spesiell lukt ved seg selv, selv de fra områdene beskrevet. Men jeg vet fremdeles nøyaktig hvilken lukt OP sikter til og vet at det er noen som har en slik lukt ved seg, i mye høyere grad enn Skandinaviske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Rudde skrev (19 minutter siden):

Dette kan ikke stemme. Jeg har aldri brukt tøymykner og har heller ingen i vennegjengen som lukter tøymykner. Jeg har også flere utenlandske venner og bekjente som overhode ikke har lukten beskrevet i førstepost og generelt ikke har noe spesiell lukt ved seg selv, selv de fra områdene beskrevet. Men jeg vet fremdeles nøyaktig hvilken lukt OP sikter til og vet at det er noen som har en slik lukt ved seg, i mye høyere grad enn Skandinaviske. 

Hva ! Kjenner du ingen som bruker tøymykner !? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Rudde skrev (49 minutter siden):

Kan du sitere meg på hvor jeg sa det? For det står ikke i teksten du siterer. 

Det var et spørsmål. Hadde det stått i teksten hadde jeg ikke behøvd å spørre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...