Gå til innhold

Skjerm til gtx1080ti


bratet

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er på jakt etter ein ok skjerm som vil gå godt overeins med mi maskin med i7 prosessor og gtx1080ti (Asus)

har sett på ulike alternativ og blir litt forvirra.

Eg har ikkje funne 4k skjerm over 60Hz til ok pris. Har eg oversett noko?

Har sett på Predator XB271HA og XB281HK

Samsung C32HG70 Ser ut som ein flott skjerm men har ikkje G-sync

Eg tippar no mot Asus ROG Swift PG279Q , men dette ser ut til å vera ein eldre skjerm. Henger den fortsatt med?

 

Er det nokon som har innspel!

Er det andre skjermar i prisklassen +- 5000 som bør vurderast?

Eg setter pris på hjelp til å gjera eit ok valg.

 

mvh

Stigoo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en Samsung U32J590U som jeg selv kjører på 1080Ti og det funker fint. Skjermen har Freesync-støtte, som nå funker knirkefritt med Gsync. Er litt backlight bleed i to av hjørnene, men er ikke annet å forvente i denne prisklassen. Kjøpte den med DNB/Power-kampanje med 20% rabatt. 

Hadde Acer Predator 32XB1 eller hva den heter før, og den var skuffende, siden den ikke støtter bl.a. Netflix i 4K pga manglende versjon av HDCP. Samsung-skjermen har også HDMI 2.0b, så man kan bruke den med f.eks. PS4 Pro/XBOX One X og AppleTV 4K og i det minste få 4K der ?

Lenke til kommentar

Skal du ha 4k over 60hz til en ok pris så har du Predator XB273KP, som koster 19 999. 4k 144hz skjerm.

Andre gode alternativer er Asus PG349Q, som er 120hz ultrawide. Koster rundt det samme som XB273KB.

Om 12000 blir for dyrt for skjerm, ville jeg godt for noe slikt som Asus PG278QE, som er 1440p 165hz monitor til rundt 6000 :) 
 

Alle 3 skjermene har g-sync som jeg mener er et must.

Lenke til kommentar

Til 1080ti holder det vel med en 24" 1920x1080 skjerm hvis du primært sett skal bruke den til spill. Til allround bruk kan du bruke høyere oppløsning uten problem, men som et kompromiss er 1440p på 27" ganske bra. Enkelte spill kan du få til å fungere bra på det ofte med litt justeringer og du får også samme DPI, altså samme klarhet som på en 24" bare med større areal.

Lenke til kommentar

Tja, det kommer vel an på preferanse og hvor mye FPS en vil ha på hvilken kvalitet. Det er dem som skrur alt ned på minimum for å få mest mulig FPS og også dem som skrur alt opp på max for at de skal se best mulig ut. Også derfor jeg skrev om 1440p som kompromiss. Folk er forskjellige på hva som passer dem.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (4 timer siden):

Skal du ha 4k over 60hz til en ok pris så har du Predator XB273KP, som koster 19 999. 4k 144hz skjerm.

Andre gode alternativer er Asus PG349Q, som er 120hz ultrawide. Koster rundt det samme som XB273KB.

Om 12000 blir for dyrt for skjerm, ville jeg godt for noe slikt som Asus PG278QE, som er 1440p 165hz monitor til rundt 6000 :) 
 

Alle 3 skjermene har g-sync som jeg mener er et must.

Takk for innspel.

Vil ikkje Asus PG279Q vera å foretrekke framfor PG278QE ?

IPS vs TN panel? eller er TN å foretrekke ved gaming?

Så vidt eg ser vart PG279Q lansert i 2015 - det framstår som litt gamalt - held den fortsatt mål?

Vil nyare skjermar og ny teknologi føre til at G-sync ikkje er nødvendig ?

 

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Tja, det kommer vel an på preferanse og hvor mye FPS en vil ha på hvilken kvalitet. Det er dem som skrur alt ned på minimum for å få mest mulig FPS og også dem som skrur alt opp på max for at de skal se best mulig ut. Også derfor jeg skrev om 1440p som kompromiss. Folk er forskjellige på hva som passer dem.

1080 ti er fremdeles overkill for 1080p, og gir absolutt ingen mening.

https://www.tek.no/samletest/i/2GXnP4/3x-gtx-1080-ti-pa-testbenken?page=3 1080 ti ligger på 105-115 fps i snitt på 1440p med ultra settings og 2xMSAA. 
 

Tar man av anti-aliasing som krever en del av skjermkortet vil 1080 ti fint klare 144 fps i de fleste spill på ultra setting i 1440p.

1080p er med andre ord ingen match for 1080 ti, husk at det fremdeles er en av de beste skjermkortene på markedet. Det burde helt fint klare å drive 240hz på en 1080p skjerm.

Så jeg mener fremdeles at 1440p 144hz er en fin combo med 1080 ti. Eventuelt 240hz om man skal ha 1080p. 
 

1080p med 144hz vil du sitte igjen med et skjermkort som yter godt over hva skjermen klarer å vise i fps :) 

 

Lenke til kommentar
bratet skrev (2 minutter siden):

Takk for innspel.

Vil ikkje Asus PG279Q vera å foretrekke framfor PG278QE ?

IPS vs TN panel? eller er TN å foretrekke ved gaming?

Så vidt eg ser vart PG279Q lansert i 2015 - det framstår som litt gamalt - held den fortsatt mål?

Vil nyare skjermar og ny teknologi føre til at G-sync ikkje er nødvendig ?

 

Du har rett, jeg mente PG279Q, både IPS og VA er å foretrekke over TN. Søkte bare opp feil skjerm i farta.

Nei, g-sync blir nok neppe unødvendig. Problemet med g-sync «kompatible» skjermer (eller freesync) er at nvidia ikke gir ut g-sync relaterte drivere/firmware for disse skjermene. 

Resultatet blir derfor veldig varierende etter hvilke skjermkort og skjerm du har, hvilke spill du skal spille, og hvilke driver du kjører på. Forrige skjermen min var en såkalt g-sync «kompatibel skjerm, altså skjerm som støtter g-sync, men ikke har et innebygd g-sync modul.

Min erfaring var at i beste tilfelle så fungerte det ikke. Når det derimot fungerte fikk jeg mye flickering, og at skjermen i noen spill flashet hvitt med gjevne mellomrom. Verste tilfellet var i minecraft, hvor skjermen flashet hvit hvert 5 sekund, spillet ble derfor uspillbart med g-sync funksjonen på. Jeg endte derfor med å slå av g-sync. Har i ettertid kjøpt en skjerm som fakisk har g-sync, og det er natt og dag i forskjell mellom den med g-sync modul og den som kun var «g-sync kompatibel».

Freesync har heller ikke like stor range som g-sync. Freesync oppdaterer skjermen etter hva du har låst v-sync til, mens g-sync oppdaterer skjermen etter det vinduet skjermen har for oppdateringsfrekvens.

Freesync med nvidia kort, eller g-sync kompatible skjermen vil aldri bli optimalt eller problemfritt, fordi nvidia ikke gir ut tilpassede drivere for å fikse problemer som kan komme med enkelte skjermer. Ikke overraskene så prioriterer nvidia slike drivere og firmware oppdateringer for de skjermene som har et innebygd g-sync modul.

Min erfaring er iværtfall at man like greit kan droppe g-sync funksjonen dersom man har en freesync eller g-sync kompatibel monitor uten innebygd g-sync modul. 

Har du penger til skjerm med g-sync er min mening at det definitivt er verdt det, spesielt om du spiller tunge spill hvor frameraten kan droppe.
 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (9 minutter siden):

Du har rett, jeg mente PG279Q, både IPS og VA er å foretrekke over TN. Søkte bare opp feil skjerm i farta.

Nei, g-sync blir nok neppe unødvendig. Problemet med g-sync «kompatible» skjermer (eller freesync) er at nvidia ikke gir ut g-sync relaterte drivere/firmware for disse skjermene. 

Resultatet blir derfor veldig varierende etter hvilke skjermkort og skjerm du har, hvilke spill du skal spille, og hvilke driver du kjører på. Forrige skjermen min var en såkalt g-sync «kompatibel skjerm, altså skjerm som støtter g-sync, men ikke har et innebygd g-sync modul.

Min erfaring var at i beste tilfelle så fungerte det ikke. Når det derimot fungerte fikk jeg mye flickering, og at skjermen i noen spill flashet hvitt med gjevne mellomrom. Verste tilfellet var i minecraft, hvor skjermen flashet hvit hvert 5 sekund, spillet ble derfor uspillbart med g-sync funksjonen på. Jeg endte derfor med å slå av g-sync. Har i ettertid kjøpt en skjerm som fakisk har g-sync, og det er natt og dag i forskjell mellom den med g-sync modul og den som kun var «g-sync kompatibel».

Freesync har heller ikke like stor range som g-sync. Freesync oppdaterer skjermen etter hva du har låst v-sync til, mens g-sync oppdaterer skjermen etter det vinduet skjermen har for oppdateringsfrekvens.

Freesync med nvidia kort, eller g-sync kompatible skjermen vil aldri bli optimalt eller problemfritt, fordi nvidia ikke gir ut tilpassede drivere for å fikse problemer som kan komme med enkelte skjermer. Ikke overraskene så prioriterer nvidia slike drivere og firmware oppdateringer for de skjermene som har et innebygd g-sync modul.

Min erfaring er iværtfall at man like greit kan droppe g-sync funksjonen dersom man har en freesync eller g-sync kompatibel monitor uten innebygd g-sync modul. 

Har du penger til skjerm med g-sync er min mening at det definitivt er verdt det, spesielt om du spiller tunge spill hvor frameraten kan droppe.
 

Takk for gode informative svar!

Lenke til kommentar

 

Emile the rat skrev (34 minutter siden):

Min erfaring var at i beste tilfelle så fungerte det ikke. Når det derimot fungerte fikk jeg mye flickering, og at skjermen i noen spill flashet hvitt med gjevne mellomrom. Verste tilfellet var i minecraft, hvor skjermen flashet hvit hvert 5 sekund, spillet ble derfor uspillbart med g-sync funksjonen på. Jeg endte derfor med å slå av g-sync. Har i ettertid kjøpt en skjerm som fakisk har g-sync, og det er natt og dag i forskjell mellom den med g-sync modul og den som kun var «g-sync kompatibel».


 

Det med at skjermen flasher hvitt er et problem med Gsync også. Det har jeg opplevd på to forskjellige skjermer og to forskjellige skjermkort. Jeg skrur det som regel av. Det er ikke sånn i alle spill, men ganske mange.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (8 timer siden):

 

Det med at skjermen flasher hvitt er et problem med Gsync også. Det har jeg opplevd på to forskjellige skjermer og to forskjellige skjermkort. Jeg skrur det som regel av. Det er ikke sånn i alle spill, men ganske mange.

Ja, skjermer med g-sync modul kan også ha dette problemet, men slik jeg har skjønt det oppstår det fordi skjermen kommer under nedre grensense for g-sync området, som vanligvis er 40hertz - 30hertz. Klarer man å holde fps over nedre grense så har man ikke dette problemet på skjermer med g-sync modul.

G-sync er ikke en all-fix for å kunne maxe-ut spill, med lav fps, og unngå tearing. Man må fremdeles klare å holde fps over en viss grense for å unngå flickering eller at skjermen skal blinke.

Med freesync eller g-sync kompatible monitor derimot, var min opplevelse at dette problemet var konstant, selv når spillet lå stabilt på 60 eller 100 fps, og da er funksjonen ganske broken. På skjermen jeg har nå med g-sync modul har dette ikke vært et problem. Jeg har testa de samme spillene, men fikk ingen av disse problemene så lenge jeg holdt fps’en over nedre grense på 30 hertz :)

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (47 minutter siden):

Ja, skjermer med g-sync modul kan også ha dette problemet, men slik jeg har skjønt det oppstår det fordi skjermen kommer under nedre grensense for g-sync området, som vanligvis er 40hertz - 30hertz. Klarer man å holde fps over nedre grense så har man ikke dette problemet på skjermer med g-sync modul.

G-sync er ikke en all-fix for å kunne maxe-ut spill, med lav fps, og unngå tearing. Man må fremdeles klare å holde fps over en viss grense for å unngå flickering eller at skjermen skal blinke.

Med freesync eller g-sync kompatible monitor derimot, var min opplevelse at dette problemet var konstant, selv når spillet lå stabilt på 60 eller 100 fps, og da er funksjonen ganske broken. På skjermen jeg har nå med g-sync modul har dette ikke vært et problem. Jeg har testa de samme spillene, men fikk ingen av disse problemene så lenge jeg holdt fps’en over nedre grense på 30 hertz :)

Nei, spillet hadde ikke lav FPS. 2080ti har ingen problemer med å holde høy nok FPS i Witcher 3@1440p, så jeg tror ikke det er problemet.  CPU er 3900X. Har også samme problemet i Terraria. I Minecraft har jeg ikke prøvd Gsync.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (13 minutter siden):

Nei, spillet hadde ikke lav FPS. 2080ti har ingen problemer med å holde høy nok FPS i Witcher 3@1440p, så jeg tror ikke det er problemet.  CPU er 3900X. Har også samme problemet i Terraria. I Minecraft har jeg ikke prøvd Gsync.

 

 

 

 

 

Hvordan skjerm har du?

Har Witcher 3, men ingen flickering problemer med g-sync. Har dog låst max fps til 200, slik at den heller ikke overstiger 200 fps i spill hvor jeg får mye fps eller spiller med lav grafikk. 

Bruker også 2080 ti. Muligens forskjell på skjermer med g-sync, men iværtfall ingen problemer på X35, som har g-sync ultimate.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (Akkurat nå):

Hvordan skjerm har du?

I Witcher 3, men ingen flickering problemer med g-sync. Har dog låst max fps til 200, slik at den heller ikke overstiger 200 fps i spill hvor jeg får mye fps eller spiller med lav grafikk. 

Bruker også 2080 ti. Muligens forskjell på skjermer med g-sync, men iværtfall ingen problemer på X35, som har g-sync ultimate.

Jeg har en Predator XB271HU akkurat nå på lån fra Elkjøp fordi skjermen min, en Z35P, er på service.

 

Skal teste det med å låse FPS så den ikke overstiger skjermens max framerate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...