Gå til innhold

Hvordan skifte slange på framhjul på ClassyWalk® S250 (elektrisk scooter)?


far Per

Anbefalte innlegg

Hei!

Poden har punktert framhjulet på el-scooteren/sparkesykkelen, en ClassyWalk® S250 (elektrisk scooter), og vi tenkte at det å skifte slange burde være ganske grei skuring (når vi først fikk tak i rett dimensjon - 8 1/2 x 2). Men neida, det er jo ikke plass til å "rette opp" ventilen, slik at den går beint inn i den lite trange gjennomføringen i felgen/motoren. Det mangler egentlig ganske mye på at man får vinkla ventilen rett på.

Slangen (og ventilen) ser identisk ut med den som satt i originalt, og jeg har begynt å lure på om ventilen ble tredd gjennom felgen FØR de monterte det runde dekselet på siden av hjulet og den omtalte trange gjennomføringen. Det er den eneste logiske forklaringen.

Men så var det hvordan evt, få løs det runde dekselet? Har løsnet de 6 torx-skruene som holder det på plass, men dekselet sitter likevel fast (men det går an å "snurre" på det). Virker som det sitter tight (og er ikke engang sikker på om det går an å løsne den).

Er en smule rådvill, og også redd for å ødelegge noe. Noen som har gjort dette før? Eller aner hvordan man gjør det? Det er godt mulig at dette er rimelig tilsvarende andre el-scootere - kom med innspill! ?

 

Skjermbilde 2020-02-06 kl. 23.21.23.png

Endret av far Per
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en HX X7, men tror de er ganske like, alle sammen.

Tror ikke du skal skru ut de skruene. Du skal fjerne refleks-teipen, så ser du et par skruer du må ha liten unbrakonøkkel til. Jeg har en sykkel-multiverktøy som passer. Skru dem ut på hver side, fjern de to dekslene. Nå må du har en nummer 18-skrutrekker og skru løs de to skruene på hver side. Det vil henge fast en ledning på én side, så du har ikke mye rom å jobbe med.

Du bør ha dekkspaker av plastikk. Da går det ganske lett å få av yttergummien. Her er det et problem jeg har støtt på for 3 måneder siden:

I hele fjor, bestilte jeg de samme dekkene du trenger, 8 1/2 tommer. Jeg klarte å lære meg å skifte dem ganske enkelt, 3-4 ganger (kjørte mye). Men, ca i Oktober, så bestilte jeg 2 nye. Disse nye dekkene har annerledes passform. Forhandlerne jeg kjøper av, e-wheels, nekter for at de er annerledes, så jeg har tenkt å besøke dem og la dem sette dem på under oppsyn en tid snart. Det var et helvete å få dem på, og det er umulig å pumpe dem opp. De er litt bredere enn de gamle dekkene, og kanten inn mot senter av dekket er ikke så lang. Så de får liksom ikke skikkelig passform eller tak til å pumpes opp. Nå har du slange på innsiden, men jeg vet ikke om det blir helt likt. Det finner du ut av. Selv et sykkelverksted i byen her som har mye erfaring med det, måtte gi opp.

Så, hvis du får de nye typer dekk, så vil du slite. Men dette er bare min erfaring. Håper du får det lettere enn meg.

Jeg vurderer sterkt å skrive til forbrukerrådet og klage på at de som selger elsparkesykler må begynne å selge med grundig bruksanvisning til hvordan man skifter og pumper opp dekk, og at de selger pumper som passer alle ventiler, OG som viser bar-nivå, dekkspaker, og alt annet man trenger for å skifte dekk. For det kan ikke være forbrukervennlig at kjøpere må ta tog halve landet rundt for å skifte dekk på et produkt. Betalt skulle de ha for det også, 375 kr for hvert dekk. Men hvis de sliter med det, så skal jeg kreve kjøpet hevet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Tom Tallak skrev (6 timer siden):

Jeg har akkurat samme problem. Klin umulig å få ventilen gjennom hullet i felgen. Når jeg ser videoer på youtube, bare putter de det inn uten noe som helst problem.

De må ha filet det eller noe.

Skriv mail til de du kjøpte hos, skriv at du ikke får det til, og at du gjerne vil at de prøver samtidig som de filmer samtidig som de prøver. Merk produktene du sender inn så du ser at det er dine. Be om at de ikke filer eller modifiserer dem på noe vis før de prøver. Så skriver du at hvis de ikke får det til, så vil du har kjøpet hevet og hele summen refundert.

Hvis det ikke fører frem, gå til forbruker-tilsynet-. IKKE forbruker-rådet-. Forbrukerrådet har ingen makt, de er bare en luftinstans. Forbrukertilsynet har såvidt jeg har forstått makt til å gjøre ting i retten.

Lenke til kommentar
Tom Tallak skrev (På 16.9.2020 den 19.18):

Jeg har akkurat samme problem. Klin umulig å få ventilen gjennom hullet i felgen. Når jeg ser videoer på youtube, bare putter de det inn uten noe som helst problem.

Velkommen i klubben!

Men sparkesykkel fra e-wheel ligger nå å støver ned i boden. Klin umulig å tre slangen på plass.

Ikke har jeg fått tak i en eneste sykkelreparatør som vil ta i problemet, heller ... 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (20 minutter siden):

Velkommen i klubben!

Men sparkesykkel fra e-wheel ligger nå å støver ned i boden. Klin umulig å tre slangen på plass.

Ikke har jeg fått tak i en eneste sykkelreparatør som vil ta i problemet, heller ... 

Spør hvor mye de tar for å gjøre det. Så selg den svart. Så får du i hvert fall igjen litt av kjøpesummen.

Jeg synes dette er på grensa til svindel altså. Som jeg har skrevet: Da jeg kjøpte den, var dekkene enkle å få på. Nå er det omtrent umulig. Det må være noe salgstriks bak det, for å sikre utsalgsstedene mer jobb.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Litt gammel tråd, men problemet er vel stadig aktuelt. Man må nok løsne de seks torx-skruene som holder motordekslet på plass. Sett deretter et par små flate skrujern på hver side av dekslet og lirke litt. Det løsner etterhvert. Da kan du fjerne den lille gummidingsen som støtter ventilen på utsiden av felgen. Dermed vil ikke denne stoppe ventilen på dens vei gjennom felghullet. Spray litt smøremiddel i hullet. Ventilen er akkurat litt for lang til at den går lett gjennom hullet, så du må trikse og mikse og tvinge den inn med litt kraft, da vil det gå. I motsatt fall vil jeg tro det funker å slipe 1 mm av øvre del av ventilen. 
Det siste problemet oppsto da dekket skulle pumpes opp.  Ventilen ligger ikke lengre ut enn dekselet, og hullet er så vidt lite at jeg ikke kom til med min pumpe. Prøvde med adaptere, uten å lykkes. Fikk hjelp av en bildekkforhandler som  hadde liggende et adapter som passet. Han klarte å pumpe inn luft, men ikke så mye som han mente var nok.

Hele dekkonstruksjonen er noe jækla surr, og jeg anbefaler ikke å gjøre dette selv hvis du ikke har god tid og er vant med slike utfordringer.

Hilsen far Ole

Endret av Far Ole
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei alle sammen!

Har lest tråden her. Min sønn har punga dekket foran. Vi har en identisk sparkesykkel som ble påkjørt. Kun knekk nederst i rattstammen. Er det en grei jobb å bytte hele hjulet foran, istedet for å skifte slange i dekket? Får en kjøpt dekk i hel gummi, istedet for dekk med slange i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...