Gå til innhold

Bør jeg studere et IT-studie ved UiO som anbefaler å ha Fysikk 1+2 fra VGS dersom jeg bare har FY1?


Ria

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en VGS elev som har blitt ganske interessert i realfag, spesielt IT og programmering. Jeg går på realfagling studiespesialisering nå og har hatt R1, R2 matte og Fysikk 1. Etter å ha prøvd IT2 som programfag har jeg blitt mer interessert i IT og har derfor begynt å sjekke forskjellige studier innenfor området. Studiet som interesserer meg mest akkurat nå heter Informatikk: Robotikk og intelligente systemer. Kravene er for så vidt oppfylt ettersom jeg har et høyt nok snitt til å komme på studiet og jeg har R1+R2 (REALR2) som studiet trenger. Det eneste problemet jeg bekymrer meg for er at det står at det anbefales å ha hatt Fysikk 1+2 i VGS ettersom studiet "bygger egenskaper tilsvarende disse fagene" (er egentlig ikke helt sikker på hva dette betyr). Grunnen for bekymring er at jeg har bare fullført Fysikk 1 og har ikke Fysikk 2 dette året ettersom jeg ønsket å prøve ut noen ulike programfag for å se hva som interesserer meg mest. Jeg er redd for at det vil oppstå problemer for meg i studiet fordi det kan hende jeg mangler forkunnskap fra Fysikk 2. Spørsmålet mitt er om dette noe jeg egentlig bør stresse over? Svar fra IT studenter ved UiO hadde vært veldig bra ettersom de har sikkert mest erfaring med dette, men jeg blir veldig takknemling for alle kommentarer/meninger om dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke IT-student ved UiO, men kjent med tilsvarende emner:

https://www.uio.no/studier/program/informatikk-robotikk/oppbygging/

Jeg vil anta at de mest kritiske fagene for deg med manglende fysikk-bakgrunn vil bli "FYS-MEK1110" og "IN1080", antakeligvis i størst grad førstnevnte. Jeg ville dog ikke vært super-bekymret, det verste som kan skje er at du må bruke litt ekstra tid på emnet, eventuelt at du må bruke flere forsøk på å bestå/få en anstendig karakter. Det er helt klart viktigst at du prioriterer R2-matten, for den vil følge deg gjennom hele graden. Det skal sies at informatikkstudier på høyskole/universitet forutsetter ikke forkunnskaper i programmering, så sånn sett kan det være fornuftig å velge fysikk 2 og heller drive med programmering på fritiden. 

EDIT: Ser nå at faget "FYS-MEK1110" ikke er obligatorisk, så da kan du antakelig velge det bort uten at det får større konsekvenser for deg. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Takk for et raskt svar! Jeg valgte ikke Fy2 pga. angst av at det ville være veldig utfordrende å få god karakter i det selv om jeg oppnådde gode resultater i Fy1, og var i tillegg redd for at prestasjonen ville bli dårligere ettersom jeg begynte å bli litt lei/demotivert av fysikk til slutt (kom opp i fysikk eksamen, gikk fint men det krevde god del med jobbing). Synes du det kan være lurt å kjøpe en Fysikk 2 lærebok og gå gjennom stoffet for seg selv? 

Lenke til kommentar

Jeg er fristet til å si at det ikke vil være nødvendig. Alt koker ned til dine interesser og ambisjoner. Såvidt jeg kan lese ut i fra studieplanen, så vil du kunne styre unna de rene fysikkemnene hvis du ønsker det. Om du skulle ønske å ta f.eks FYS-MEK1110, så vil jeg tro du kan komme deg greit gjennom ved å jobbe MYE med faget. Eventuelt, hvis du er motivert, så kan du kanskje lese på de kapitlene i fysikk 2 som omhandler mekanikk (kraft, bevegelse, newtons lover etc). Da bør du ha noe grunnlag i det minste. 

Som jeg skrev i førsteposten er det langt viktigere å ha stålkontroll på R2, det kan jeg virkelig ikke få sagt nok. R2 legger grunnlaget for det første matematikkemnet (MAT1100) som igjen legger grunnlaget for det neste (MAT1110) og så videre. Og det du lærer i matematikkursene legger igjen grunnlaget for den teoretiske biten av fag som maskinlæring (som er veldig hot for tiden). Lær deg R2 grundig; emner som derivasjon, integrasjon, trigonometri, funksjonslære, vektorer bør du være veldig fortrolig med før du starter å studere.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Skjønner, R2 altså er det jeg bør fokusere mest på å bli veldig god i. Har et spørsmål til; dersom jeg velger å for eksempel bli dataingeniør (noe som jeg vurderer også), vil fysikk 2 være like relevant som for dette studiet ved UiO? Så vidt jeg vet er studier for dataingeniør fokuser veldig mye på matte og programmering også, men har ikke hørt om hvor relevant fysikk 2 der er. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...