Gå til innhold

Spørsmål om bytte av tog i Japan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Japan er rett og slett fantastisk, du kommer til å kose deg masse!

Bilder - barre så på skiltene rundt. Vis litt "common sense" og respekt. Er du i temple og det er seremoni der, ikkje stå med stort kamera rett i ansiktet på folk og med blitz på. Står det skilt "ikkje ta bilder" - ikkje gjør det.

Reise - tog eller fly. Vi hadde OSL-CPH-Tokyo. Så flaug vi med Japans low-cost til Osaka (var billigaste måte å komme seg ned på). Der i frå reiste vi med tog til Kyoto, så Tokyo.
Vi reknet frem at det ikkje vertd med rail-pass. Kyoto er must, Tokyo er det beste (for meg i alle fall). Personen eg reiste med digga Osaka... for meg var det "meh".

Du kan betale med kort de fleste plasser, men ikkje alltid.

Ang mat - noe av det beste var på marketplasser rundt eller "billige" ramen plasser. Har ikkje fått plass på noe Mich* o.l., så ingen kommentar om det. Middelsklasse var litt "meh". Det var godt... men ikkje verdt pengene. Ellers tripadviser fungerer godt.

Roaming - skaff deg lokalt sim (på flyplass), så slipper du å tenke på noe.

 

Anbefaler også å les litt opp på japansk kultur. Korleis de oppfører seg, kva som er "ok" og ikkje. Kort sagt - de følger regler til punkt og prikke og har enormt respekt for alle rundt seg. Det er forventet av deg også.

Lenke til kommentar
aomt skrev (45 minutter siden):

Japan er rett og slett fantastisk, du kommer til å kose deg masse!

Jeg er ikke helt grønn når det gjelder reising, og dette er min sjette helgetur til Japan. Det jeg var ute etter var om noen visst hvilken av to jernbanestasjoner som var enklest å håndtere. 

De som har opplevd rushtid på Shinjuku stasjon vil skjønne hvorfor noen spør om dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Shimbashi er enklest. Shinagawa er et stort knutepunkt og derfor en veldig stor stasjon, med litt store avstander.

 

Shinjuku holder man seg unna hvis man ikke absolutt må dit.

bruker selv Google Maps for å reise med tog/tbane i Tokyo og synes det fungerer klart bedre enn Hyperdia faktisk.

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...