Gå til innhold

Denne forteller akkurat hvor mye strøm du bruker til enhver tid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såå, når kommer nettleverandøren og ettermonterer disse? Gjør de det samtidig med monteringen av overforbruksdisplayet? Hvis vi forbrukere skal forholde oss til effektprising, så må vi ha en realistisk måte å følge med på effekten. Kan ikke jobbe i blinde heller. Hjelper ikke mye at regninga er høy på slutten av måneden hvis nærmeste trafo har smelta ned 4 ganger utan at vi har kunnet følge med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastiske greier! I mitt hus har det vært en slik måler siden 1965 (nålen viser antall kW).

En mye nyttigere måler som jeg har brukt i flere år, er en Clas Ohlson-måler med tre displayer som jeg har brukt til å måle kjøleskap, fryser og varmvannsbereder (tomgangsforbruk). Når står den hele tiden på varmepumpa og gir kontinuerlig effekt (ev. spenning eller strømstyrke), akkumulerte kWh og akkumulert tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

Fantastiske greier! I mitt hus har det vært en slik måler siden 1965 (nålen viser antall kW).

En mye nyttigere måler som jeg har brukt i flere år, er en Clas Ohlson-måler med tre displayer som jeg har brukt til å måle kjøleskap, fryser og varmvannsbereder (tomgangsforbruk). Når står den hele tiden på varmepumpa og gir kontinuerlig effekt (ev. spenning eller strømstyrke), akkumulerte kWh og akkumulert tid.

Jeg har også en slik nål, og jeg har tibber pulse. Det jeg kan si, er at nålen ikke viser riktig (gitt at tibber sin viser riktig, og det bør den jo, siden den bare dytter videre hva måleren rapporterer). 

Lenke til kommentar

For de som ikke vet dette, så er altså HAN porten på disse målerne basert på M-Bus, eller EN 13757-2 Meter-Bus som fysisk grensesnitt. Som igjen synest være en slags strømslynge, noe i retning 4..20mA industrikommunikasjon. Nok en kommunikasjonsform vi ikke trengte. I det minste har Texas Instruments [Deutschland] tatt frem en dedikert interface IC, nemlig TSS721, såpass at man slipper lage sitt eget. På lagene over det fysiske påstås der løpe HDLC kommunikasjon. 

 

fig-09.gif

 

HAN porten  leverer forøvrig maks 700mW kontinuerlig effekt, men der strømforsyning er delt med kommunikasjon over de samme to trådene. Det eksternt tilknyttede apparat må følgelig buffre opp strøm til eget forbruk for å leve over en 'lav' på strømsløyfen. Alternativt stille med ekstern, dobbeltisolert (i praksis galvanisk skilt) strømforsyning.

 

Og ja, hvert fabrikat av AMS leverer tydeligvis forskjellige sk. OBIS tabeller med målerdata. NEK har et spedt forsøk på dokumentasjon til utviklere på sine hjemmesider. Interresant nok er visst ansvarsfraskrivelsen viktigere som funksjonen til disse HAN portene. Dette systemet synest være akkurat så elendig  implementert som man skulle kunne mistenke. 

 

NEK: Informasjon til utviklere [om HAN porten]

• Bruk av HAN-port - Gjør-det-selv Smart Hus/Bygg

 

Hvorfor kunne vi ikke bare få ren 100Base-TX Ethernet, CAN bus eller bare RS485? Med fast spikrede tabeller. Eller i det minste fast spikret innledende tabell. Så kan hver AMS fabrikant stappe sine proprietære data inn i de forlengede tabeller ingen bryr seg om.

 

Eller om det absolutt skal være ren to-tråds, så i det minste 100Base-T1 med PoE [PoDL]:

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Hva er vitsen, dersom den henter strømforbruksdata i fra AMS-måleren? Da vet man jo ikke noen sekundær måling som kan fortelle om f.eks. en jordfeil leder til spinnville avlesninger på AMS-måleren, og at man kanskje er i fare for å bli overfakturert.

Endret av G
Lenke til kommentar
10 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Fantastiske greier! I mitt hus har det vært en slik måler siden 1965 (nålen viser antall kW).

En mye nyttigere måler som jeg har brukt i flere år, er en Clas Ohlson-måler med tre displayer som jeg har brukt til å måle kjøleskap, fryser og varmvannsbereder (tomgangsforbruk). Når står den hele tiden på varmepumpa og gir kontinuerlig effekt (ev. spenning eller strømstyrke), akkumulerte kWh og akkumulert tid.

Minuset er at du ikke får målt ting som varmekabler i gulv, mange typer komfyrstikk og sikkert et og annet annet i heimen. Hadde det ikke vært bedre om det lå en måler med display på hver jordfeilautomat? Eller ihvertfall en felles for alle sikringer etter AMS-måleren og hovedsikringen, men før de individuelle jordfeilautomatene av "gammel" type (dersom en ny type med slik funksjon skulle komme).

Husker barndomshjemmet hadde den "1965 kW eller var det KWh-måleren" du beskriver.

Endret av G
Lenke til kommentar

flotte greier, men hadde vært enda bedre med en strømmåler som også forteller deg HVA du bruker strøm til. Mange andre strømmålere som kommer i nær fremtid gjenkjenner strømforbruket til kjøleskapet, tv, vaskemaskin etc., og er et mer nyttig utgangspunkt for å spare strøm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vi skal grille den norske befolkning enda mer med trådløs stråling for å følge med på strømforbruket? Så de kan reise hjem fra jobb midt på dagen for å sette på oppvaskmaskingen, stå opp og dusje midt på natten og slå på panelovnene når alle drar på hytta? Det er på tide den norske befolkningen forstår at vi ikke trenger disse dingsene og at norske myndigheter som tillater at de installeres i våre hjem og påfører folk sykdom, lidelse og svekket personvern med pulsingen fra AMS målere og wi-fi dingser, heller burde forby dem. På tide den norske befolkningen står opp mot dette!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ha denne i mitt hus, om den funker som den skal. Jeg syns de nye automatiske strøm målerne er kjempe bra, jeg liker å følge med på hvor mye strøm huset bruker, spesielt når jeg er bortreist. Jeg vil gjerne vite hvor mye strøm som går gjennom hver enkelt sikring.
Å slippe å lese av manuelt hver måned er også deilig.

Jeg vil også ha en vannmåler som måler vannbruk i milliliter, ikke bare kubikk, med nettkobling.
Med det kan jeg vite om jeg har glemt å skru av noe, eller om noe lekker.

Jeg syns også at Nettleie er vanvittig dyrt, for meg er det 60% av regningen, for andre er det 80%+.
Nettleie burde være 100% statlig eller kommunalt eid, dessverre er det også private og utenlandske selskaper som tjener godt på dette monopolet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
V1WA63KV skrev (3 timer siden):

flotte greier, men hadde vært enda bedre med en strømmåler som også forteller deg HVA du bruker strøm til. Mange andre strømmålere som kommer i nær fremtid gjenkjenner strømforbruket til kjøleskapet, tv, vaskemaskin etc., og er et mer nyttig utgangspunkt for å spare strøm

Tibber har dette allerede i appen. De deler inn i 'oppvarming', 'adferd' og 'alltid på'.

Og det fungerer uten noen ekstra dings på strømmåleren.

 

Tibber Pulse ble forresten utsolgt på to dager, ventes inn igjen i slutten av måneden.

Endret av U6Q30S1N
Lenke til kommentar
U6Q30S1N skrev (2 timer siden):

Tibber har dette allerede i appen. De deler inn i 'oppvarming', 'adferd' og 'alltid på'.

Og det fungerer uten noen ekstra dings på strømmåleren.

 

Tibber Pulse ble forresten utsolgt på to dager, ventes inn igjen i slutten av måneden.

Tibber kan jo bare gjette hva som står på. De kan noen ganger gjette riktig og andre ganger mye feil. Fullstendig nytteløs informasjon.

Mye bedre å måle hver bruker over litt tid og notere ned resultatene. Med lite arbeid gjort en gang har jeg oversikt over mye strømbrukere til enhver tid.

Til G: det var naturligvis ikke kWh-måleren jeg beskrev. Det er noe alle har hatt siden tidenes morgen. Den måleren jeg snakker om er en måler som angir husets totale effektbruk i øyeblikket, en nål som beveger seg over en tallserie (litt som et speedometer, men kW i stedet for km/t).

Lenke til kommentar
3 hours ago, Alexander4840 said:

Jeg vil gjerne ha denne i mitt hus, om den funker som den skal. Jeg syns de nye automatiske strøm målerne er kjempe bra, jeg liker å følge med på hvor mye strøm huset bruker, spesielt når jeg er bortreist. Jeg vil gjerne vite hvor mye strøm som går gjennom hver enkelt sikring.
Å slippe å lese av manuelt hver måned er også deilig.

Jeg vil også ha en vannmåler som måler vannbruk i milliliter, ikke bare kubikk, med nettkobling.
Med det kan jeg vite om jeg har glemt å skru av noe, eller om noe lekker.

Jeg syns også at Nettleie er vanvittig dyrt, for meg er det 60% av regningen, for andre er det 80%+.
Nettleie burde være 100% statlig eller kommunalt eid, dessverre er det også private og utenlandske selskaper som tjener godt på dette monopolet.

Det finnes vannblokkeringsventiler som har den mekanismen du ønsker, kanskje med unntak av litermåling. Men, det vil gjenkjenne en ørliten lekkasje som pipler ut litt vann, og så stenge hovedstoppekranen som da er en normalt lukket magnetventil vil jeg anta. Slik at den vil stenge vannet ved strømbrudd evt. Slike sensorer krever nok 240 Volt-tilkoblet framfor upålitelig batteridrift som kan ebbe ut. En kan sikkert fort regne med en regning på en 10 tusen for å få innstallert noe slikt ville jeg ha tippet. Har du forsikring på hele kåken alene, og det er en boenhet så vil du kanskje få litt rabatt på husforsikring, men det må du spørre rundt om først.

Kanskje det er rimeligere å få en magnetventil som du manuellt stenger av ved ferie, eller som har en trigger knyttet mot dørlåsen, men da mister du jo automatisk beskyttelse, dersom du skulle være hjemme eller ute i hagen. Vet ikke nok om det.

Da kun på det nevnte, og ikke for alt det andre du nevner.

Endret av G
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Tibber kan jo bare gjette hva som står på. De kan noen ganger gjette riktig og andre ganger mye feil. Fullstendig nytteløs informasjon.

Mye bedre å måle hver bruker over litt tid og notere ned resultatene. Med lite arbeid gjort en gang har jeg oversikt over mye strømbrukere til enhver tid.

Til G: det var naturligvis ikke kWh-måleren jeg beskrev. Det er noe alle har hatt siden tidenes morgen. Den måleren jeg snakker om er en måler som angir husets totale effektbruk i øyeblikket, en nål som beveger seg over en tallserie (litt som et speedometer, men kW i stedet for km/t).

Ja jeg tror det er det du beskriver vi hadde i barndomshjemmet mitt. Du kan ha rett i at det er i kW, og jeg skrev begge (også kWh), da jeg var litt usikker. Man, kan jo få det innstallert i sikringsskapet antar jeg, framfor å legge ut ledning til en slik ekstern hele tiden synlig måler. Den barndomshjemmet hadde var montert på kjøkken.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...