Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver vil ha meg med i "ellevill" promovideo i sosiale medier


Anbefalte innlegg

I korte trekk har arbeidsplassen min valgt å ansette to personer hvis eneste oppgave er å "promotere bedriften i sosiale medier", og nå vil disse to at jeg skal være med i en video som skal postes i alle bedriftens kanaler i sosiale medier.

Den skal spille på min fysiske attributter (jeg er høy). Alle de andre ansatte har sagt ja til å være med i tilsvarende selvironiske videoer. Noen under press; andre kan helt enkelt ikke styre sin begeistring.

Det er så uaktuelt at jeg er kvalm. Ikke fordi jeg ikke kan le av meg selv eller noe sånt; jeg vil bare ikke hutes inn i slikt piss. Jeg tenker med gru på diverse ellers respektable mennesker som legger seg hver natt vel vitende om at det ett eller annet sted der ute på nettet finnes en video fra 2014 hvor de under tvang danser med til The Fox med svettepytter under armene.

Greia er at det først var litt sånn "hahaha du vil ikke det nei, kleine greier", men nå som det har gått opp for dem at jeg faktisk ikke kommer til å gjøre det begynner det å bli direkte ubehagelig. Jeg får høre at jeg er usolidarisk. "Nå har alle andre gått med på det, så jeg synes du faktisk er litt kjip nå". Standardfraser om "lagspill".

Hva gjør jeg? Jeg vet jo at de ikke kan legge noe ut av/om meg uten mitt samtykke, men rent sosialt? Jeg opplever det som ubehagelig. Generelt har jeg ingen problemer med å være selvhevdende eller å gi klar beskjed, men de gir seg faen ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg fram noen paragrafer fra arbeidsmiljøloven? ;)

 

Kapittel 4. Krav til arbeidsmiljøet

§ 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

 

(1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.

 

(3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.

 

Fra <https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_5>

§ 4-1.Generelle krav til arbeidsmiljøet

(1) Arbeidsmiljøet i virksomheten skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. Standarden for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø skal til enhver tid utvikles og forbedres i samsvar med utviklingen i samfunnet.

 

Fra <https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_5>

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
kollolll skrev (På 6.2.2020 den 18.45):

I korte trekk har arbeidsplassen min valgt å ansette to personer hvis eneste oppgave er å "promotere bedriften i sosiale medier", og nå vil disse to at jeg skal være med i en video som skal postes i alle bedriftens kanaler i sosiale medier.

Den skal spille på min fysiske attributter (jeg er høy). Alle de andre ansatte har sagt ja til å være med i tilsvarende selvironiske videoer. Noen under press; andre kan helt enkelt ikke styre sin begeistring.

Det er så uaktuelt at jeg er kvalm. Ikke fordi jeg ikke kan le av meg selv eller noe sånt; jeg vil bare ikke hutes inn i slikt piss. Jeg tenker med gru på diverse ellers respektable mennesker som legger seg hver natt vel vitende om at det ett eller annet sted der ute på nettet finnes en video fra 2014 hvor de under tvang danser med til The Fox med svettepytter under armene.

Greia er at det først var litt sånn "hahaha du vil ikke det nei, kleine greier", men nå som det har gått opp for dem at jeg faktisk ikke kommer til å gjøre det begynner det å bli direkte ubehagelig. Jeg får høre at jeg er usolidarisk. "Nå har alle andre gått med på det, så jeg synes du faktisk er litt kjip nå". Standardfraser om "lagspill".

Hva gjør jeg? Jeg vet jo at de ikke kan legge noe ut av/om meg uten mitt samtykke, men rent sosialt? Jeg opplever det som ubehagelig. Generelt har jeg ingen problemer med å være selvhevdende eller å gi klar beskjed, men de gir seg faen ikke.

Så mye rart ! Du må ihvertfall ikke gi etter for det fullstendig tullete opplegget der, da vil du angre inn i evigheten.  Kanskje du kan si ifra til ledelsen at de to social media spradebassene forstyrrer deg i arbeidet. 

Lenke til kommentar
Rasjonelt skrev (16 timer siden):

Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden. Jeg sa nei og sto på det. Ikke bekymre deg om presset, snu heller diskusjonen mot de ved å fokusere på hvorfor de så store problemer med å respektere dine avgjørelser.

This. ?

 

Lenke til kommentar

Du burde ihvertfall si at selv om du har sagt nei til det der de spør om, så har det ingenting med konsepter som lagspill å gjøre slik du ser det. De ber tross at folk om å trø utenfor sine komfortsoner og å delta på noe som blir varig som du ikke kjenner deg komfortabel med (tatt opp på film).

Arbeidslivet er tøft kan du kanskje si. (Barrieren mellom dere er muligens allerede etablert likevel) Det er tross alt deres ansvar å komme i mål med filmen. Men det smarteste er vel kanskje å ta det med ledelsen, og få dem til å bli klar over den barnslige typen press de legger på folk. Og at de ikke respekterer et nei for et nei. Og at de ikke gir seg.

Dersom ledelsen ikke virker forstående, så kan du jo vise til de der arbeidsmiljølovparagrafene om du tør.

Spør dem om hvilken kompensasjon de er villige til å betale deg for å stille. Bedrifter må ofte bruke eksterne skuespillere i reklame, og det er betalt. Ting i forretningslivet måles jo nettopp ofte i penger.

Lenke til kommentar

Ut i fra hva du forteller så er du nå på et sted hvor du bør agere.

Dette kan fort bli ubehagelig og en langvarig konflikt hvis du ikke tar det i rumpa med en gang. Det har nå allerede begynt å bli en irritasjon hvor mellomledelsen og kolleger har begynt å posisjonere seg mot deg så det beste nå er å ta det over hodene på de som presser deg. Å prøve å stå alene i det er nesten alltid en feilvurdering. Det betyr verneombud, HR, fagforening og kanskje toppledelse hvis du tror de kan snakkes med. Mange tror feilaktig at det vil eskalere konflikten på din bekostning, men det handler om å ikke la seg tråkke på av gruppa, beholde verdigheten og helsa.

Saken er den at jo lenger tid denne misnøyen mot deg får vedvare uten at det kommer "STOPP" ovenfra jo flere falske negativer vil de klistre på deg som fører til at du blir fanget i en greie hvor du må forsvare deg mot ting som bare er oppspinn eller utholde å få det prakket på deg.

Så ta det oppover i kjeden med en gang og vis på den måten at du ikke lar deg presse. Dessverre er det mange dårlige mellomledere og sjefer som lar gruppa skvise ut folk for bagateller og usannheter. Mange ledere blir med på det eller setter gruppa opp til å skvise deg ut og kaller det "intern justis".

Det kan så gå to veier, at de føler seg satt på plass med rette ovenfra og dropper tullet eller at det blir verre og at du allerede bør titte litt i annonser (lurt uansett). Gjør du ingenting vil dette 90% sannsynlig bare eskalere til det blir så ubehagelig for deg å gå på jobb at du blir syk av det. Ikke la deg tråkke på, ta det med en gang.

Husk, en jobb er aldri verdt helsa og slike situasjoner kan over tid gjøre folk syke. Spør også deg selv om du virkelig ønsker å jobbe med slike mennesker. Man tilbringer faktisk 1/3 av det våkne liv på arbeidsplassen. Folk som ikke respekterer deg som menneske og person er sjelden noe du vil ha i nær omkrets.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan like gjerne skje at disse sosiale media folka blir byttet ut. Regner nesten med at ledelsen vil ha noen som styrer det i en morsom og artig retning, og ikke noen som kjører over folk. Denne saken er jo en stor greie i mot de som driver filmutvikling der på arbeidsplassen. Da de ikke har skjønt seg på personvernsrelaterte greier. Ledelsen kan gjerne regne med at de trår i salaten nok en gang. Og da kanskje ikke på internt nivå som kan ryddes i, men at det må ryddes i eksterne saker. Med dertil aktivisering av mediatalspersoner og gudene vet hva.

Endret av G
Lenke til kommentar

For meg høres det hele veldig spesielt ut. 

De tvinger folk til å være med i en slags video som skal brukes i sosiale medier, og bruker til og med argumentet om "siden alle er med på dette så er du litt kjip som ikke vil være med" og prater om "lagspill" og lignende. Sånt gruppepress er noe av det verste som finnes, og vitner om at det er litt umodenhet ute og går. Et arbeidsmiljø og ikke minst ledelsen SKAL ta hensyn til at man eksempelvis ikke ønsker å bli brukt i reklamer og lignende.  

Videre, så vil jeg påstå at hvis man lar 2 personer ansatt for å jobbe med sosiale medier (HOST bullshitjobber HOST) hundse de (stakkars) ansatte rundt på grunn av noen "artige" påfunn som videoer og lignende jippo opplegg, så er dette en bedrift som kanskje ikke tenker for mye på de ansattes vel og faktisk heller ikke på produktiviteten.

Som andre har påpekt, ta opp dette her så fort som mulig og vis gjerne til lover og regler, som påpekt tidligere i tråden. 

Endret av Computron
Lenke til kommentar

Folk som ikke ønsker å være foran kamera gjør sjelden er selgende oppførsel, så det er jo i egeninteresse å la bare dem som ønsker å være med bli med på et sånt stunt. Ledelsen ønsker nok at bedriften skal bli mer synlig via oppmerksomhet i sosiale medier og har ordnet med noen overivrige folk som vil bruke ansatte i filmingen for å få ned kostnadene.

Lenke til kommentar

Problemet med å "ta støyten" for å si nei til slike ting, og andre lignende ting, er at det strengt talt ikke burde være noe støyt å måtte ta i utgangspunktet. 

Det finnes mange som f.eks ikke liker helt å gå ut med kolleger for å drikke, av ulike årsaker. Men i Norge blir man fort nesten uglesett om man ikke er med på sånne ting, avhengig av arbeidsplass naturligvis. Det kan til og med komme som et spm. på jobbintervju; drikker du? Man skjønner jo da at det nesten forventes at man blir med ut på slike ting.

Litt off topic det siste der da, men budskapet er det samme; Alle bedrifter bør tilstrebe at det ikke skaper unødvendig press, om enn aldri så subtilt, om å være med på det ene og det andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...