Gå til innhold

Hvorfor smeller det hvis man klipper en spenningsatt kabel?


-Siberian-

Anbefalte innlegg

Da jeg var liten tok jeg en tang og klipte av ledningen til ei stålampe hjemme mens den sto i. Husker ikke hva som satte meg på tanken, men jeg husker spesielt at det smalt noe jævlig, og at tanga fikk et stort hakk i seg :nei: Men det jeg i ettertid ikke forstår er hvorfor det smalt så innmari? Jeg vil tro sikringen kanskje slo ut, men hvorfor kan ikke strømmen bare gå stille og rolig? Kan man klippe en ledning med spenning uten at det smeller? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Siberian- skrev (1 minutt siden):

Er det nødt til å lage sånt et leven da?

Kort oppsummert: Når 2 elektriske ledere kommer i kontakt med hverandre, er det svært liten motstand. Ved å bruke ohms lov ( I (Strøm) = U (Spenning) / R (Motstand), kan vi finne kortslutningstrømmen. Si motstanden var 0,2ohm, og spenningen på 230V som vanlig. Da ville strømmen blitt 1150A. Heldigvis har vi sikringer som løser ut før vi kommer til slike verdier. I kortslutning er det snakk om enorme krefter. Det er som et stort lynnedslag.

Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (10 minutter siden):

men hvorfor kan ikke strømmen bare gå stille og rolig? Kan man klippe en ledning med spenning uten at det smeller? Noen som vet?

Svaret på dette er vel forsåvidt ja. Du må klippe ledningen med noe ikke-ledende som f.eks plastikk. Lederne må heller ikke komme i kontakt med hverandre på noen måte, da kan du slippe smellet.

Lenke til kommentar

En liten rettelse, det blir mer som et veldig lite lynnedslag. I lynnedslag snakker vi mye større krefter i sving.

Når det kommer til rent hvorfor det faktisk smeller så vet jeg ikke, da jeg ikke er fysiker, men vil tro det har noe med at det skjer en oppvarming som er så sterk og så momentan at det blir som et børseskudd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (1 time siden):

En liten rettelse, det blir mer som et veldig lite lynnedslag. I lynnedslag snakker vi mye større krefter i sving.

Når det kommer til rent hvorfor det faktisk smeller så vet jeg ikke, da jeg ikke er fysiker, men vil tro det har noe med at det skjer en oppvarming som er så sterk og så momentan at det blir som et børseskudd.

Det stemmer veldig bra, dette: det er oppvarmingen som er skyld i lyden, og sammenligningen med lynnedslag er god. I begge tilfellene gir den elektriske utladningen en rask oppvarming av luften rundt, og det setter luften i bevegelse som vi oppfatter som lydbølger. Siden lynet er så mye større og sterkere blir det kraftigere torden der, men prinsippet er det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...