Gå til innhold

Lønnen til Microsofts leder bikket ti millioner i fjor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Tåkefyrste skrev (7 timer siden):

Skjønner ikke hva som er så spesielt med disse som er verdt 10-20 millioner istedenfor den vanlige lederlønnen i Norge som jeg tipper ligger på +/- 1 million.

Det spesielle er den særegne grådigheten. ;)

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (16 timer siden):

Skjønner ikke hva som er så spesielt med disse som er verdt 10-20 millioner istedenfor den vanlige lederlønnen i Norge som jeg tipper ligger på +/- 1 million.

Jeg skjønner ikke hvorfor fotballspillere skal tjene 2-3 ganger av dette igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel litt forskjell fra å være leder for en liten bedrift i Norge og kanskje verdens største konsern vil jeg tro. Hodet sitter lettere til for hugg og ikke vet vi noe om ansvarsnivået denne damen har heller. 

Dessuten så tror jeg høyere lønn gir mer pålitelige og engasjerte arbeidere. Man føler liksom at man er verdt mer enn andre og den gode lønnen gjør det ikke like enkelt økonomisk og si opp jobben i fordel for en annen. Sjansen er vertfall mindre. I tillegg kan man kreve mer av personen med nettopp lønnen som argument. 

Å sitte å klage på hva andre tjener blir uansett litt for simpelt synes jeg. Dette lukter misunnelse lang vei. Har man kommet seg dithen at man har fått karret til seg en lederstilling i Microsoft så synes jeg man har fotjent en god lønn mener jeg. Så får tiden vise om hun innfrir til forventningene, for arbeidsoppgavene lar sikkert ikke vente på seg...

 

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gadden skrev (21 minutter siden):

Som regel får man de best betalte jobbene via relasjoner og familie. Har sjeldent noe med prestasjoner og dyktighet å gjøre. 

Hvis det stemmer så er vel ikke det så rart? Dessuten så stopper det vel uansett seg selv hvis prestasjonene uteblir, det være seg familiemedlem eller ikke.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (18 timer siden):

Skjønner ikke hva som er så spesielt med disse som er verdt 10-20 millioner istedenfor den vanlige lederlønnen i Norge som jeg tipper ligger på +/- 1 million.

Ofte størrelsen på selskapet og derfor økt eksponering i media. Synes ikke 10-15 er så hinsides mye jeg.

Gadden skrev (31 minutter siden):

Som regel får man de best betalte jobbene via relasjoner og familie. Har sjeldent noe med prestasjoner og dyktighet å gjøre. 

Det stemmer ikke. Det har svært ofte mye med prestasjoner og dyktighet å gjøre. Relasjoner spiller selvfølgelig en rolle når man jobber seg oppover i en bedrift. Det er lettere å ansette en flink person du kjenner enn en person du ikke kjenner som virker å være flink.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gadden skrev (50 minutter siden):

Som regel får man de best betalte jobbene via relasjoner og familie. Har sjeldent noe med prestasjoner og dyktighet å gjøre. 

 

Nimrad skrev (14 minutter siden):

Det stemmer ikke. Det har svært ofte mye med prestasjoner og dyktighet å gjøre. Relasjoner spiller selvfølgelig en rolle når man jobber seg oppover i en bedrift. Det er lettere å ansette en flink person du kjenner enn en person du ikke kjenner som virker å være flink.

Du sier jo omtrent akkurat det samme som meg bare på en annen måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gadden skrev (1 time siden):

Som regel får man de best betalte jobbene via relasjoner og familie. Har sjeldent noe med prestasjoner og dyktighet å gjøre. 

 

Bjerknez skrev (38 minutter siden):

Hvis det stemmer så er vel ikke det så rart? Dessuten så stopper det vel uansett seg selv hvis prestasjonene uteblir, det være seg familiemedlem eller ikke.

Det er ikke rart i det hele tatt.  Men er det fortjent? 

Det er nok mye lettere å ansette en bekjent enn å sparke en. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gadden skrev (17 minutter siden):

Du sier jo omtrent akkurat det samme som meg bare på en annen måte.

Nei. Du sier dyktighet og prestasjoner sjeldent har noe å si. Jeg sier det nesten alltid har noe å si.

Du sier familie og relasjoner er sånn man som oftest får godt betalte jobber. Jeg sier ingenting om familie (det finnes knapt toppledere i Norge som har fått stillingen sin gjennom familie), men at relasjoner også spiller inn så lenge man er dyktig og presterer. 

Lenke til kommentar
Gadden skrev (26 minutter siden):

 

Det er ikke rart i det hele tatt.  Men er det fortjent? 

Det er nok mye lettere å ansette en bekjent enn å sparke en. 

Om det er fortjent kommer vel ann på. Fordelene er at man kjenner personen godt. Jeg er uansett ikke veldig opptatt av å mene om det er fortjent eller ikke. Det er ikke mine penger som går dukken hvis det skjærer seg så det tenker jeg ikke så mye på. 

Hadde jeg hatt muligheten til det samme i nær familie samt fått en god lønn så hadde jeg jo takket ja selv. Men det stopper seg jo selv hvis det ikke funker... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Om det er fortjent kommer vel ann på. Fordelene er at man kjenner personen godt. Jeg er uansett ikke veldig opptatt av å mene om det er fortjent eller ikke. Det er ikke mine penger som går dukken hvis det skjærer seg så det tenker jeg ikke så mye på. 

Hadde jeg hatt muligheten til det samme i nær familie samt fått en god lønn så hadde jeg jo takket ja selv. Men det stopper seg jo selv hvis det ikke funker... 

Det er jo ikke snakk om å ansette den udugelige fetter'n. Man blir foretrukket fremfor en ukjent person med like eller litt bedre kvalifikasjoner.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Nimrad skrev (17 minutter siden):

Nei. Du sier dyktighet og prestasjoner sjeldent har noe å si. Jeg sier det nesten alltid har noe å si.

Du sier familie og relasjoner er sånn man som oftest får godt betalte jobber. Jeg sier ingenting om familie (det finnes knapt toppledere i Norge som har fått stillingen sin gjennom familie), men at relasjoner også spiller inn så lenge man er dyktig og presterer. 

Ja nettopp. 

Lenke til kommentar
Gadden skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke snakk om å ansette den udugelige fetter'n. Man blir foretrukket fremfor en ukjent person med like eller litt bedre kvalifikasjoner.  

Skjønte det. Men uansett så vil jeg si at det kanskje kan være et lurt trekk og gjøre det på den måten, hvis målet er å beholde firmaet innen familie etc. Innenfor rimelighetens grenser. 

Å henge seg opp i om andre fortjener lønnen sin eller ikke gidder jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Skjønte det. Men uansett så vil jeg si at det kanskje kan være et lurt trekk og gjøre det på den måten, hvis målet er å beholde firmaet innen familie etc. Innenfor rimelighetens grenser. 

 

Er jo derfor det blir gjort, for å beholde pengene innen familien. Det er lurt for de det gjelder men ansett som urettferdig 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gadden skrev (1 minutt siden):

Er jo derfor det blir gjort, for å beholde pengene innen familien. Det er lurt for de det gjelder men ansett som urettferdig 

Som sagt, så kan jo folk mene hva dem vil om det. Selv så synes jeg det er helt innafor. Er jo ikke mine penger som går til spille i tillfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...