Gå til innhold

Fortvilte hydrogenbileiere med bønn til Rotevatn


Anbefalte innlegg

WTEKNIKK2 skrev (3 timer siden):

Men, i Sveits la man nylig inn en ordre på 1600 Hydrogen laste biler.  De første 50, skal vel leveres om ikke så lenge.

Man har startet leveringen allerede. 

 

Sturle S skrev (3 timer siden):

Køyr på straumen via eit batteri, so får du mykje betre verknadsgrad, betre rekkjevidde

Kilde på bedre rekkevidde takk. 

 

 

Sturle S skrev (3 timer siden):

Dersom vi utelukkar dual-fuel-bilar med bensinmotor som kan gå på hydrogen, er gjennomsnittleg levetid til ein hydrogenbil med norske skilt under fire år og ingen har klart 100.000 km.  Gjennomsnittleg levetid for ein dieselbil er nesten 20 år.

Ballard har >30,000 arbeidstimer som garanti på sine brenselceller nå, så teknologien hopper opp med kvantesprang. Da er det jo kjipt at du må bruke biler som er fra 1-2 generasjoner siden når man ser de hoppene man gjør i teknologien. Samt samtidig antar du at avregistrerte biler er grunnet levetid, og ikke mangelen på tilgang for energi. Litt av en antagelse.

30,000 arbeidstimer tilsvarer 1,200,000 km det på en normal buss, eller 2,500,000 km på en personbil. 

 

Sturle S skrev (3 timer siden):

Ingen hydrogenbil har levetid på 480.000 km. 

Busser og lastebiler har levetid på dette, men ikke hydrogenbilene? De kjøres på de samme komponentene? 

 

Sturle S skrev (3 timer siden):

Mercedes går for batteri.  Dei har ikkje snakka om hydrogen på lang tid. 

Hvordan måler du egentlig tid? 

https://www.daimler.com/innovation/drive-systems/hydrogen/

Denne siden er oppdatert for 2 uker siden.

https://www.commercialmotor.com/news/product/daimler-tackles-stringent-co2-emissions-reductions-battery-electric-and-hydrogen-fuel

Den fra 19 Februar, altså for 1 uke siden. 

 

Sturle S skrev (3 timer siden):

Venstre er eit miljømedvite parti.  Dei hoppar ikkje på dei mest energisløsande og miljøfiendtlege trendane berre for å forureine mest mogeleg.

De prater om og skal lansere en hydrogen-strategi om kort tid. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Det er horribelt.  Ein dieselbil har horribel verknadsgrad, men det er ingen grunn til å erstatte det med noko anna som har horribel verknadsgrad.  Køyr på straumen via eit batteri, so får du mykje betre verknadsgrad, betre rekkjevidde, eit billigare, meir robust og enklare system utan utløpsdato.

Hva slags teknologi nivå er det du tenker på ?

FOR.

Det du har sett av Hydrogen biler frem til i dag, har vært å regne som konsept biler.

Eller små skala produksjon/proto typ produksjon.

Du kan sammenligne med Norske Think biler, før Tesla kom på banene, egentlig.

Neste generasjon, som er på markedet i dag med Hyundai og som Toyota kommer med neste år.

Er heller ikke 1 versjon som vil kjøres opp i volum-produksjon.

Det snakker en om, at vil komme etter 2025.

Først da, er teknologien utviklet til et punkt, hvor man antar at det er "godt nok".

Samt, at pris, kostnader, leve tid osv. er på et nivå som markedet vil akseptere.

Ergo, å sammenligne det som eksisterer pr. i dag, med for eksempel en Nissan Leaf, eller Tesla modell 3, er ikke å sammenligne epler og epler.  Om du spør meg.

Men, for å ta tak i noe du påstår.

Bedre rekkevidde ?   Hyundai Hydrogen lastebil, som kommer til Sveits nå snart, skal kunne kjøre mer enn 400 km med full last på bilen med kun 30 kg Hydrogen.  Det i kupert terreng.

Eller, Mirai 2, som kommer neste år, skal klare 650 km på full tank.

Er det mange el-biler som klarer 650 km i dag ?

Samt,

mer robust ?   

Toyota Mirai 2, skal komme med en 240.000 km garanti.  Er det mange andre biler på markedet.

Som har en 240.000 km garanti for tiden ?

OG merk, dette er fortsatt små skala produksjon.  Endelig versjon for volum produksjon ligger noen år frem i tid.

Tidligere snakket en om 240.000 km for 1 brensels celle til bil, men i dag snakker en om +900.000 km for lastebil/buss med Hydrogen brensels celle.  Mye som skjer på denne fronten.

MEN, spør du meg.  Ja, så er dette å regne som utvikling pr. i dag.

Med all utvikling, så følger det med uforutsette hendelser og kostnader.

Så, først nå du ser volum produksjon, og en har 5+ år erfaring.  Ja, da kan en si mer sikkert at leve tid er sånn og sånn.

Det er noe for tidlig, å si sikkert om i dag, egentlig.

Men, du har Hydrogen tog med +1000 km strekk, traktorer, busser, lastebiler med +1300 km på 1 tank og mye mer.

Det er mange prosjekter for tiden.

Så, nei, jeg er ikke så sikker på om 1 diesel bil vil vare lenger, som du sier.

Det gjelder nå absolutt ikke el-biler.   Gjennomsnitts levetid på de, er pr. i dag ?

(Neste generasjons batteri er der på nye el-biler i dag.  Med polymer-lithium batteri ).

 

Ein dieselbil varer òg mykje lengre enn ein hydrogenbil.  Dersom vi utelukkar dual-fuel-bilar med bensinmotor som kan gå på hydrogen, er gjennomsnittleg levetid til ein hydrogenbil med norske skilt under fire år og ingen har klart 100.000 km.  Gjennomsnittleg levetid for ein dieselbil er nesten 20 år.

Ingen hydrogenbil har levetid på 480.000 km.  Hugs at heile hydrogen-systemet må skiftast etter 15 år.  Hyundai reknar med at brenselcella har degradert so mykje at ho må skiftast etter 240.000 km.  (Eg trur dei reknar 15% degradering som grense.)  Då er det neppe lønsamt.

Må skiftes etter 15 år ?

Ja, og hvor lenge lever så batteriene til diverse el-biler i dag ?

Når har de mindre enn 80% lagringskapasitet, som er etter hvor mange år ?  Snakker vi om 7 år, 9 år ? eller hva ?

Har du samme rekkevidde på en batteri bil ved 27 kulde grader, som ved 27 varme grader ?

En bil, som, som kanskje ikke er 1 person bil men en tjeneste bil, eller nytte kjøretøy, skal kanskje kunne kjøre et gitt strekk.

Enten det er august og varmt, eller Januar og kaldt.

Hydrogen gir deg forutsigbarhet, du kommer like langt, og du har mindre stans, enn om du sammenligner med batteri.

Men, selvsagt er det fordeler og ulemper med begge typer teknologi.

Slik er det jo, med all teknologi.

Men, en bør vokte seg fra å tro, at Hydrogen biler er ferdig utviklet pr. i dag.

For, det er de ikke.

Det er nok enda noen år frem, ellers så ville nok Mercedes, BMW og flere andre levert et større antall Hydrogen biler til markedet alt i år.

Jeg tipper en gang etter 2025, men jeg kan selvsagt ta feil på det punktet.

Når det gjelder brensels cellen.

Eldre teknologi, bruker kun platina.

Nyere teknologi har erstattet platina, og du har slike ting som nano-platina, platina-grafen og mer til.

Nylig hadde en testet et slikt system, med 20.000 sykluser.

Det er nok få batteri løsninger, som kan klare +5000 utladninger og så full oppladning etterpå.  

Og fortsatt ha +80% lagrings kapasitet.

Så, vent noen år, så vil en nok se at mange gode løsninger dukker opp.

Sturle S skrev (4 minutter siden):

Det talet flyttar dei på heile tida.  For 15 år sidan skulle Mercedes starte volumproduksjon av hydrogenbilar i 2015.

Det er forferdeleg klimafiendtleg i eit land som Sveits, som fungerer so bra som batteri for Bayern og Baden-Wurtemberg i Tyskland.  Vi får sjå om bilane kjem og om dei faktisk fungerer.

Nikola Motors skulle starte levering i fyrste halvår av 2019, sovidt eg hugsar.  Sidan har dei bladd febrilsk i kalendaren på jakt etter nye datoar langt fram i tid.  Mercedes går for batteri.  Dei har ikkje snakka om hydrogen på lang tid.  Vi treng uansett ikkje hydrogenstasjonar før desse bilane  er her, og Nikola hevdar dei vil byggje sine eigne.  Då er jo problemet løyst.

 

No får vi stadig færre miljøfiendtlege hydrogenbilar, og det er bra.

Venstre er eit miljømedvite parti.  Dei hoppar ikkje på dei mest energisløsande og miljøfiendtlege trendane berre for å forureine mest mogeleg.  Det får miljøsvina ta seg av.  No seier Nikola Motors at dei vil gjere det, og då reknar eg med at dei gjer det utan å tigge om subsidiar.  Tesla har bygd ut eit svært ladenettverk utan subsidiar.

 

Lenke til kommentar
WTEKNIKK2 skrev (12 minutter siden):

Må skiftes etter 15 år ?

Det er ingen som har erfart dette ennå, så det er ikke så ille. Uansett kan man levere brenselceller til leverandørene og få 30% rabatt på en som er som ny igjen om så er tilfellet. 

Ballard har nylig oppdatert sine garanterer til å vare i mer enn 30,000 arbeidstimer. Dette er mer en nok i massevis for en hvilken som helst bil, buss eller lastebil. Om 15 år, så koster uansett en brenselcelle en brøkdel av det de gjør idag, om så er tilfellet. For da har du som skrevet tidligere ikke brenselceller som bruker like mye platina - om de i det hele tatt bruker det totalt sett. Ballard mener at de vil bruke mellom 3-7g per modul ved neste generasjon igjen. Så det krymper ekstremt kjapt. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 hour ago, WTEKNIKK2 said:

Må skiftes etter 15 år ?

Det er eit krav i ei EU-forskrift.  Eg hugsar ikkje nummeret i farten, men du finn ho i Lovdata om du fylgjer lenkjer frå køyretyforskrifta.  Hydrogen trengjer gjennom det meste av materiale og gjer det sprøtt.  Det er difor farleg å bruke det i kontakt med hydrogen under høgt trykk for lenge.  Ein hydrogenbil krev hyppige lekkasjetestar av hydrogensystemet (for Nexo er det kvar 10.000 km, og då må han innom godkjend verkstad for test) og ingen komponentar i kontakt med hydrogen vert godkjent for bruk i meir enn 15 år.

Quote

Ja, og hvor lenge lever så batteriene til diverse el-biler i dag ?

Truleg lengre enn bilen, men eit nytt batteri kostar berre 1/10 av eit nytt hydrogensystem.  Hydrogenbilar har forresten batteri i tillegg.  Batteri vert dessutan veldig fort billigare – fortare enn dei fleste har spådd.

Quote

Når har de mindre enn 80% lagringskapasitet, som er etter hvor mange år ?  Snakker vi om 7 år, 9 år ? eller hva ?

Det er nok veldig avhengig av bilen.  Min elbil er snart 6 år, og den har framleis over 90% av kapasiteten att.  Mesteparten av tapet kom på dei fyrste 50.000 kilometerane.  Bilen har gått over 160.000 km.  I tillegg har det vorte mykje kortare mellom superladarane, so eg har ikkje merka noko til kapasitetstapet.  Uansett er det eit tap av kapasitet, ikkje verknadsgrad.  Det ville vore surare om eg skulle betale 10% meir pr km – i alle fall med eit dyrt drivstoff som hydrogen.  Interessant faktum: Ein elbil kan gå nesten like langt på straumen ein hydrogenstasjon brukar på å komprimere 1 kg hydrogen til fylle-trykk og kjøle det til -40 °C (15 kWh) som ein hydrogenbil går på 1 kg hydrogen.  Ein hydrogenbil med litt degradert brenselcelle vil bruke meir straum enn elbilen, sjølv om hydrogenet oppstår magisk av seg sjølv (ukomprimert).

 

Ein sluttar gjerne å køyre langtur med gamle bilar uansett, so eg veit ikkje om det er noko stort tap om rekkjevidda er 80% av originalen etter 15 år.  Då har eg nok ein nyare bil til det føremålet, so kan ungane overta den bilen vi har no.

Quote

Har du samme rekkevidde på en batteri bil ved 27 kulde grader, som ved 27 varme grader ?

Ingen bilar har same rekkjevidde ved -27 °C som ved 20 °C, sidan luftmotstanden aukar, men det er ikkje veldig stor skilnad.  Du ser gjerne artiklar med store overskrifter om rekkjeviddetap, men dei samanliknar då med ei rekkjevidde som ville vore uoopnåeleg på den same turen på sommarstid.  Min bil har gjennomsnittleg lågarer forbruk om vinteren enn om sommaren, men det trur eg hovudsakleg skuldast to faktorar.  Den eine er at vinterdekka mine har lågare rullemotstand.  Den andre at gjennomsnittsfarten er lågare om vinteren enn om sommaren.  Om vinteren kan bilen dessutan utnytte varmen som vert produsert i motor og elektronikk til å varme bilen.  Om sommaren får eg ingenting att av den varmen, men brukar derimot ekstra straum til kjøling.

 

Hydrogenbilar har i praksis minst like stort rekkjeviddetap som elbilar om vinteren.  Her er ein test av Toyota Mirai.  På korte turar var forbruket over det dobbelte av oppgjeve NEDC-forbruk på 0,76 kg/100 km, og det beste dei oppnådde på mildt vinterføre var 1,1 kg/100 km (45% over oppgjeve forbruk).  Det er dårlegare (framleis samanlikna med NEDC-forbruk) enn dei fleste elbilar : https://elbil.no/test-av-toyota-mirai-tusen-kilometer-pa-ti-dager/

Quote

En bil, som, som kanskje ikke er 1 person bil men en tjeneste bil, eller nytte kjøretøy, skal kanskje kunne kjøre et gitt strekk.

Enten det er august og varmt, eller Januar og kaldt.

Hydrogen gir deg forutsigbarhet, du kommer like langt, og du har mindre stans, enn om du sammenligner med batteri.

Dersom du trur det har nokon lurt deg grundig.  Både kulde (auka luftmotstand) og snø eller slaps (auka rullemotstand) gjev høgare forbruk, og det gjeld uansett om bilen går på bensin, diesel, hydrogen eller straum.

Endret av Sturle S
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (19 minutter siden):

Hydrogen trengjer gjennom det meste av materiale og gjer det sprøtt.  Det er difor farleg å bruke det i kontakt med hydrogen under høgt trykk for lenge.

Den eneste plassen med hydrogen på høyt trykk er i kompositt tankene. Dette er tanker som ikke blir sprøtt av hydrogen. Det som trykk-testes er resten av utstyret som alltid har hydrogen på mye, mye lavere trykk, og et skifte av disse etter 15 år er nada i kostnader om det er det som er poenget ditt? 

Sturle S skrev (21 minutter siden):

Ein hydrogenbil krev hyppige lekkasjetestar av hydrogensystemet (for Nexo er det kvar 10.000 km) og det vert berre godkjent for bruk i 15 år.

Hydrogen-fylle stasjonene utfører disse testene og sjekker lekkasjer før og etter hver fylling. Det kan være mulig å utnytte dette for disse service-intervalene i fremtiden. 

Sturle S skrev (22 minutter siden):

Truleg lengre enn bilen, men eit nytt batteri kostar berre 1/10 av eit nytt hydrogensystem.  Hydrogenbilar har forresten batteri i tillegg. 

Om 15 år, så sier prognosene noe totalt annet rundt kostnader for batterier og komponenter i et hydrogensystem. 

Sturle S skrev (24 minutter siden):

Det ville vore surare om eg skulle betale 10% meir pr km – i alle fall med eit dyrt drivstoff som hydrogen.

Om 15 år sier igjen prognosene at man er rundt $1/kg hydrogen. Det tilsvarer ca 2kWh for 1 kr. Altså billigere enn det meste. 
Idag får man til $3/kg hydrogen så kjapt Nikola får opp sin første stasjon, som nå straks er ferdig stilt inn og klar, og selv her er man konkurransedyktig med hurtiglading. De skal annonsere de første lokasjonene til stasjoner nå i Mars. 
 

Sturle S skrev (29 minutter siden):

Du ser gjerne artiklar med store overskrifter om rekkjeviddetap, men dei samanliknar då med ei rekkjevidde som ville vore uoopnåeleg på den same turen på sommarstid

Du mener WLTP/EPA rekkevidde? Isåfall sliter ikke hydrogen-bilene å nå disse rekkeviddene i testene, så det er tydelig at hydrogen-bilene trenger en litt mer realistisk test, siden WLTP/EPA gir for korte estimater for dem. 

Sturle S skrev (36 minutter siden):

Hydrogenbilar har i praksis minst like stort rekkjeviddetap som elbilar om vinteren.  Her er ein test av Toyota Mirai.  På korte turar var forbruket over det dobbelte av oppgjeve NEDC-forbruk på 0,76 kg/100 km, og det beste dei oppnådde på mildt vinterføre var 1,1 kg/100 km (45% over oppgjeve forbruk) :

450 km rekkevidde fra antatte 500 km EPA på vinterstid er altså dårlig? Det å bruke NEDC tall som er en dårlig test totalt uavhengig av type bil er jo litt mystisk gjort av deg, så lenge vi har EPA forbruk av bilen å bruke istedenfor? 
1kg/100 km er altså svaret, og 1,1kg/100 km på vinterstid er 10% tap det, og fremdeles 450km rekkevidde. 

Det at bilen og Toyota brukte NEDC testen er jo naturlig så lenge WLTP ikke kom før 2017. 

Så nei. Den linken der beviser at FCEV ikke har like mye tap på vinteren som elbiler. 10% er fint forklart av normale forskjeller i økt luftmotstand og rullemotstand. 

 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 timer siden):

Det er eit krav i ei EU-forskrift.  Eg hugsar ikkje nummeret i farten, men du finn ho i Lovdata om du fylgjer lenkjer frå køyretyforskrifta.  Hydrogen trengjer gjennom det meste av materiale og gjer det sprøtt.  Det er difor farleg å bruke det i kontakt med hydrogen under høgt trykk for lenge.  Ein hydrogenbil krev hyppige lekkasjetestar av hydrogensystemet (for Nexo er det kvar 10.000 km, og då må han innom godkjend verkstad for test) og ingen komponentar i kontakt med hydrogen vert godkjent for bruk i meir enn 15 år.

Alle biler, må testes og sjekkes etter så og så mange år.

EU-test omtaler vi det vel som.

At Hydrogen biler må testes på sitt vis, skulle bare mangle.

Leser du EU-kommisjonen sin "Hydrogen Roadmap for Europe".  Så vil du se at en velger å begynne friskt med å forvente 20 år levetid på Hydrogen kjøre tøy.  

Det stemmer dårlig med det du skriver om 15 år.

(Ikke fant jeg noe i forskriften heller ).

At Hydrogen kan føre til Hydrogen-sprøhet i stål, er godt kjent.   Men, dette håndterer en greit i olje-bransjen.

Så, da klarer man det nok fint i Hydrogen bransjen også.

Nikkel er 1 materiale, som er "Hydrogen tett".  Det finnes mange flere.

At man må teste bilen, er da å regne som en selvfølge, er det ikke ?

Så, at det skulle være noe 15 år grense, høres merkelig ut.

Ikke er det så alt for relevant, for det aller meste av nye EU-regler på bil og mye annet.  Ja, det godkjenner vi vel nesten automatisk her i landet.

Så, da tror jeg ikke du skal bekymre deg for noe 15 år grense.

Bør vel heller være mer bekymret for at el-biler ikke har noe 15 år levetid pr. i dag.

(Sjekk Tesla i Norge, og gjerne også Leaf ).

 

Truleg lengre enn bilen, men eit nytt batteri kostar berre 1/10 av eit nytt hydrogensystem.  Hydrogenbilar har forresten batteri i tillegg.  Batteri vert dessutan veldig fort billigare – fortare enn dei fleste har spådd.

Pris for 1 nytt batteri til en Tesla ?

Hvor mange hundre tusen, sa du ?

En Nissan Leaf, ja så snakket man i sin tid om 40.000 kroner.

I dag, så tror jeg kostnaden har gått en del opp.

Jeg er usikker på hva du mener med "Hydrogen system", men selve tanken koster ikke mange tusenlappene.

En brensels celle, koster jo litt mer.

Men, det er 1 mål, at det skal koste omtrent 50 Euro pr KW effekt.

Så, 150 KW effekt = 7500 Euro.  Er fortsatt mindre enn hva 1 nytt batteri for en Tesla koster.

Så.

 

Det er nok veldig avhengig av bilen.  Min elbil er snart 6 år, og den har framleis over 90% av kapasiteten att.  Mesteparten av tapet kom på dei fyrste 50.000 kilometerane.  Bilen har gått over 160.000 km.  I tillegg har det vorte mykje kortare mellom superladarane, so eg har ikkje merka noko til kapasitetstapet.  Uansett er det eit tap av kapasitet, ikkje verknadsgrad.  Det ville vore surare om eg skulle betale 10% meir pr km – i alle fall med eit dyrt drivstoff som hydrogen.  Interessant faktum: Ein elbil kan gå nesten like langt på straumen ein hydrogenstasjon brukar på å komprimere 1 kg hydrogen til fylle-trykk og kjøle det til -40 °C (15 kWh) som ein hydrogenbil går på 1 kg hydrogen.  Ein hydrogenbil med litt degradert brenselcelle vil bruke meir straum enn elbilen, sjølv om hydrogenet oppstår magisk av seg sjølv (ukomprimert).

Hvis du har en Tesla.  Ja, så har de bilene rimelig gode batterier.

Kanskje noe av det beste som er på markedet.

De batteriene, har med "snill bruk" vist seg å holde lenger enn hva man trodde.

RIVIAN, er en annen leverandør.  De begynte omtrent på samme tid som Tesla, men har enda ikke biler ute i markedet.

De kommer med noen batterier som kanskje er bedre, vi får se.

Så, joda, med "rett" bruk, så kan slike batterier holde lenge.

+80% etter 11 år, er ikke urealistisk.

Men, det er selvsagt forskjell på ulike typer og bilmerker.

At en klarer å unngå hurtig lading, er nok en fordel med tanke på levetid for batteriet.

(Vil jeg tro )

At Hydrogen er så dyrt, vel er det nå det da ?

Hvis du kan betale omtrent 50% mindre for bilen, ja da har du penger til litt ekstra drivstoff.

Må du hurtiglade en del, ja da er kanskje Hydrogen rimeligere skal du se.

Så, dette er nok litt avhengig av ditt bruks mønster.

Slik er det også med bensin vs Diesel.

For noen er bensin den beste løsningen, for andre diesel.

Tilsvarende vil det være for Hydrogen i forhold til en ren batteri bil også.

Så,

la oss se på 1 Hydrogen bil.  Mercedes GLC F-cell.  En grei SUV, med passe rom for det du trenger.

Den kan kjøre, på en sommer dag, omtrent 50 km kun på batteriet.

så, for de som har en del små kjøring i hverdagen.  Ja, så vil de kanskje ikke bruke den Brensels cellen i det hele tatt.

Alt av kjøring, kan en kanskje ta kun med batteriet.

Da vil den være omtrent lik en vanlig el-bil.

På lang tur, eller motorveien, så kobler den seg inn, og gir deg noe ekstra energi.

Den er omtrent 300 kg lettere enn en Tesla model X.

Og, den koster vesentlig mindre.

 

Ein sluttar gjerne å køyre langtur med gamle bilar uansett, so eg veit ikkje om det er noko stort tap om rekkjevidda er 80% av originalen etter 15 år.  Då har eg nok ein nyare bil til det føremålet, so kan ungane overta den bilen vi har no.

Vel,

hvorfor betyr levetiden så mye ?

JO, skal du sammenligne biler ut fra 1 miljø syns punkt.

Da må du se på levetidskostnader, og du må se på livsløps fotavtrykk.

Da spiller momenter som;

-Total kjørelengde for bilen i gjennomsnitt før den blir vraket.

-Miljø påvirkning av produksjon, drift av kunde, og resirkulering.

-Lenger leve tid, kjøre distanse, betyr færre biler totalt.  (Sett i 1 nasjonalt perspektiv.)

Tenk deg, at du skal ha 1 million biler til enhver tid for Norge som nasjon.

I et 100 års perspektiv, så blir det forskjell om du må anskaffe 10 millioner biler på 100 år, 6 millioner biler, eller bare 3,2 millioner biler på samme tidsrom.

- energi forbruk pr km.  Samt forbruk av reserve deler, slite deler, osv.  målt pr lengde enhet.

+ Sikkert noe mer som kan legges til.

Slik som verditap over tid.

 

Ingen bilar har same rekkjevidde ved -27 °C som ved 20 °C, sidan luftmotstanden aukar, men det er ikkje veldig stor skilnad.  Du ser gjerne artiklar med store overskrifter om rekkjeviddetap, men dei samanliknar då med ei rekkjevidde som ville vore uoopnåeleg på den same turen på sommarstid.  Min bil har gjennomsnittleg lågarer forbruk om vinteren enn om sommaren, men det trur eg hovudsakleg skuldast to faktorar.  Den eine er at vinterdekka mine har lågare rullemotstand.  Den andre at gjennomsnittsfarten er lågare om vinteren enn om sommaren.  Om vinteren kan bilen dessutan utnytte varmen som vert produsert i motor og elektronikk til å varme bilen.  Om sommaren får eg ingenting att av den varmen, men brukar derimot ekstra straum til kjøling.

Det stemmer.

Luft motstanden er ulik.

Men, en Hydrogen bil, kan ta varme produsert av brensels cellen, og bruke dette til å varme opp kupeen.

Omtrent slik en bensin bil kan i dag.

en batteri bil, har ikke helt den samme muligheten, så mange bruker da 1 rød-sprit apparat, eller noe annet.

For å få en kupe varm.

Forskjellen på hvor langt du kan kjøre med 4 kg Hydrogen enten det er 27 kulde grader eller 27 varme grader.

Er under ellers like forhold, svært liten.

For en el-bil, så kan det være større forskjell.  (Forskjell på bil produsent her )

Du kan jo se for deg, at du kjører 150 km fra der du bor til hytta.  

Lar bilen stå i 1 uke, og så kjører du hjem.  Du kan ikke lade på hytta.

Hvor stor forskjell vil det da være, om du gjør en slik tur om sommeren med +27 grader i forhold til vinteren med minus 27 kuldegrader ?

En Hydrogen bil, vil ikke ha noe "tap" av energi, om den står stille.  Hydrogen er hydrogen, og det er lagrings stabilt.

Nå er ikke en el-bil noen dårlig bil.

Det er bare det, at ulik teknologi, har ulike styrker og svakheter.   Derfor vil nok mindre biler være batteri biler i fremtiden.  Større biler vil mer sannsynlig være Hydrogen biler.  (Eller metanol, etanol eller noe annet ).

 

Sturle S skrev (4 timer siden):

 

Hydrogenbilar har i praksis minst like stort rekkjeviddetap som elbilar om vinteren.  Her er ein test av Toyota Mirai.  På korte turar var forbruket over det dobbelte av oppgjeve NEDC-forbruk på 0,76 kg/100 km, og det beste dei oppnådde på mildt vinterføre var 1,1 kg/100 km (45% over oppgjeve forbruk).  Det er dårlegare (framleis samanlikna med NEDC-forbruk) enn dei fleste elbilar : https://elbil.no/test-av-toyota-mirai-tusen-kilometer-pa-ti-dager/

Dersom du trur det har nokon lurt deg grundig.  Både kulde (auka luftmotstand) og snø eller slaps (auka rullemotstand) gjev høgare forbruk, og det gjeld uansett om bilen går på bensin, diesel, hydrogen eller straum.

Du kan vel ikke sammenligne så direkte ?

Hydrogen kan komme fra ulike kilder.  Det samme kan strøm levert til en el-bil.
Men, energi forbruket kan en sammenligne.
Regn 10% tap, når du fyller på strøm.   
Så kan en regne noe tap, når bilen står stille over tid, og med variasjon i temperatur ute.
Men, tap er små, la oss runde av til 20%.  (Ja, mange vil ha mindre enn 15% ).

En Hydrogen bil, vil i dag under gode forhold konvertere 60% av Hydrogen til strøm.

1 kg Hydrogen = 33,3 KW timer.

Så, da har du 15,2 KW timer bruk på 100 km.  Eller, 0,152 KW time pr mil.

I gjennomsnitt, bruker el-biler 0,2 KW time på mila.  SÅ, dette er bedre enn snittet av el-biler.

Det er omtrent likt, med en Hyundai Ionic.  (som er bra ).

En Tesla model X, bruker vel 0,21 Kw time på mila i snitt.  

Så, er det egentlig dårlig ?

Husk, det forbruket på vinterføre, inkluderer oppvarming av kupe.

Den store forskjellen for el biler og kulde.   Vel, det er elektro kjemi det handler.
Leser du litt elektro kjemi, så ser du hva utfordringene er, når temperaturen synker.

For normale forhold, betyr det lite.  Det er først når en kommer under 20 kulde grader at man begynner å merke en del.

Tesla har et eget system, som skal holde batteriene varme.  Derfor klarer Tesla seg rimelig bra, også ved lave temperaturer.

Men, parkerer en Tesla i 30 kulde grader, uten at bilen kan lades.  Ja, prøver du da å starte bilen 2 dager senere, så vil du merke forskjell.  (Joda, du får nok start, men du vil ha mistet litt av rekke vidden vil du nok se ).

Legger ved 1 lenke.  Som illustrer utfordringen.

Hydrogen, vil ha noen av de samme utfordringene, men de bilene jeg kjenner til.  Ja, de er testet ved 30 kulde grader.

Er vel neppe noen el-biler som har garanti som går ned til 30 kuldegrader.  (som jeg kjenner til ).

(Man har gjort mye siden den gangen, så er det nevnt )

https://www.researchgate.net/publication/216329031_The_Limits_of_Low-Temperature_Performance_of_Li-Ion_Cells

 

Lenke til kommentar
WTEKNIKK2 skrev (På 26.2.2020 den 15.05):

Må skiftes etter 15 år ?

Ja, og hvor lenge lever så batteriene til diverse el-biler i dag ?

Når har de mindre enn 80% lagringskapasitet, som er etter hvor mange år ?  Snakker vi om 7 år, 9 år ? eller hva ?

 

www.insideevs.com/news/326312/2016-toyota-mirai-do-not-refuel-after-2029

Vår Leaf er 7,5 år og fungerer strålende. Nesten ingen vedlikehold eller rep. Den har riktignok mistet rundt 20% rekkevidde, men fungerer fremdeles fint til det vi kjøpte den for. Og dette var en av de første bilene med Li-ion batterier, og det er i tillegg lite batteri så det får kjørt seg hardere en biler med mer rekkevidde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (7 minutter siden):

www.insideevs.com/news/326312/2016-toyota-mirai-do-not-refuel-after-2029

Vår Leaf er 7,5 år og fungerer strålende. Nesten ingen vedlikehold eller rep. Den har riktignok mistet rundt 20% rekkevidde, men fungerer fremdeles fint til det vi kjøpte den for. Og dette var en av de første bilene med Li-ion batterier, og det er i tillegg lite batteri så det får kjørt seg hardere en biler med mer rekkevidde. 

Har du ikke sett slike før? Kan du nevne noen som har en "utgått-dato" ved slike? Alt utstyret på flyplasser for eksempel har slike lapper, og det har ingenting med at utstyret går ut på dato å gjøre. Det har med sjekker for enkelte komponenter å gjøre. Gjør en sjekk, og man får en ny stempel og ei ny dato. 

Er det seriøst dette som gjør at Sturle sier at bilene har en utløps-dato? Jøss, det er ikke måte på hvor langt ute på viddene man må hente sine halmstrå nå om dagene, når det kryr av nyheter hver dag der ute som viser ferden videre. I dag kunngjorde Shell et prosjekt som  vil gjøre dem til en av de største produsentene av grønn hydrogen om noen år og med slår til og med prosjektet på Doggerbank. 

Nr 7 eller 8 i rekken av nyheter angående lagring på hydrogen ved atomkraftverk kom også idag fra EDF. Kjekt det så slipper man risikoen som følger av å justere kraften derifra hele tiden. Elektrolyse tar til seg all kraft som kraftverket ikke klarer å ta inn. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
2 hours ago, RJohannesen said:

www.insideevs.com/news/326312/2016-toyota-mirai-do-not-refuel-after-2029

Vår Leaf er 7,5 år og fungerer strålende. Nesten ingen vedlikehold eller rep. Den har riktignok mistet rundt 20% rekkevidde, men fungerer fremdeles fint til det vi kjøpte den for. Og dette var en av de første bilene med Li-ion batterier, og det er i tillegg lite batteri så det får kjørt seg hardere en biler med mer rekkevidde. 

No ser det ikkje ut til at det er fare for at ein hydrogenbil vert so gammal.  Gjennomsnittleg levetid for norske hydrogenbilar frå dei vert registrert fyrste gong til dei vert avskilta er under 4 år.

 

Dette biletet er sovidt eg veit frå USA.  Det tyder på at USA òg har ein utløpsdato for komponentar i bilar som er i kontakt med hydrogen, akkurat som EU har forskriftsfesta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (På 27.2.2020 den 21.23):

No ser det ikkje ut til at det er fare for at ein hydrogenbil vert so gammal.  Gjennomsnittleg levetid for norske hydrogenbilar frå dei vert registrert fyrste gong til dei vert avskilta er under 4 år.

 

Dette biletet er sovidt eg veit frå USA.  Det tyder på at USA òg har ein utløpsdato for komponentar i bilar som er i kontakt med hydrogen, akkurat som EU har forskriftsfesta.

Må bare kommentere sånn at nye folk ikke faller for argumenter som ikke henger helt på greip.
 

  • Avregistrering av hydrogen-biler i et land uten ladeinfrastruktur sier ingenting om levetiden til komponentene. >30,000 timer er garantien til de nyere generasjonene av brenselceller fra Ballard. For en buss med snittfart på 40 km/t så er det nok til 1.2 millioner kilometre. En bil gjennom sin levetid har vell kanskje snittfart på rundt 50-80 km/t? Altså 1,5 til 2,4 millioner kilometre. 

 

  • Det er ikke en "utløpsdato". Det er stempling for en sjekk. Dette er helt normalt på mange områder. Fly-industrien har det, og den maritime industrien har det. Til og med material-handling utstyr på flyplasser har det. Det eneste som kreves er en mer grundig sjekk som regel, og etter den så får man en ny stempling og en ny dato.
Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (På 27.2.2020 den 18.52):

 

www.insideevs.com/news/326312/2016-toyota-mirai-do-not-refuel-after-2029

Vår Leaf er 7,5 år og fungerer strålende. Nesten ingen vedlikehold eller rep. Den har riktignok mistet rundt 20% rekkevidde, men fungerer fremdeles fint til det vi kjøpte den for. Og dette var en av de første bilene med Li-ion batterier, og det er i tillegg lite batteri så det får kjørt seg hardere en biler med mer rekkevidde. 

Ja,

der svarer du vel på det jeg spør om.

Du har omtrent 80% rekkevidde igjen, etter 7,5 år. (Tror Nissan selv pekte på +11 år levetid for en tid tilbake )

I dag, sier de fleste at du har minst 80% av rekkevidden igjen etter 8 år.   Mange sier, mellom 8 og 10 år.

Og, det er ulike mål.  Noen snakker om +160.000 km andre +320.000 km før en har mindre enn 80% av batteri kapasitet igjen.

(Som 1 mål )

Dette er vel bra ?

Joda, det er 1 positiv utvikling, og jeg antar at den vil fortsette i en positiv utvikling de neste 10 åra.

Skal en så sammenligne med en bensin eller diesel bil.  La oss si en av god kvalitet, og som blir tatt vare på.

Ja, så snakker en om 28 år, før bilen blir vraket.

Er de "beste" el-bilene der i dag ?

Vel, jeg tror ikke det.   Derfor bør en også forsøke å innse, at el-biler har 1 vei å gå fortsatt.  Før de er omtrent likestilt bensin/diesel biler når det kommer til levetid.  (Jeg er rimelig sikker på, at de kommer dit, men de er ikke der i dag ).

https://www.engadget.com/2018/12/11/rivian-building-longest-lasting-batteries-ev/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLm5vLw&guce_referrer_sig=AQAAAG_YEmDS0mk6wnGO_fWERevSKvesUZadVrTsCydT7BTrstI3fvRocy3RzrluC69yRQoGhuXfVumZI13QZ6XezfWP61XNv62fLfwzwlEJkhz4OZ5E77_DEbCMLZoFH4qMFvTAjVcvR1MBhv65_jihBG4N-fT9HB9WBHeKXQ_vorZD

Ovenfor, ser du en el-bil som nok vil ligge i blant de bedre de neste årene.

Mål de snakker om, er +2000 lade sykluser.  (helt utladet-oppladet ), før en har 80% rekkevidde. (Og større energi tetthet i batteri )

Så kan du jo regne litt på egen bil, hvor mange km det blir.

På lang sikt, snakker en om 4000 eller 5000 lade sykluser.   Til sammenligning, så snakker noen som holder på med brensels celler om mer enn 20.000 sykluser.  Det er Hydrogen, men ligger da noen år inn i fremtiden før de kommer på markedet.

-

Jeg tror, at å "motivere" til lenger levetid.  Altså opp mot minst det samme som bedre bensin biler har  i dag.

(Omkring +19 år ) Bør være et mål.

Så kan en jo på sikt, diskutere om en skal redusere avgift eller noe, for el-biler med +20 år gjennomsnitts levetid, eller ei.

At det skal være mulig, ja det har jeg nå tro på.   Kostnad, er nå en annen sak.

(Men, batterier har hatt bedre levetid, enn hva mange trodde i sin tid, så er det nevnt )

-

PS: Bilen i lenken, så snakkes det om 65.000-66.0000 us dollar, inkl. amerikansk moms, for den utgaven med "minst" batteri.

Sammenlign med en Range Rover, eller noe, så er ikke prisen så dårlig egentlig.   Siden vi snakker om en "ekte" 4x4 bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WTEKNIKK2 skrev (På 26.2.2020 den 21.16):

 

 

Hyundai har en garanti for sine Hydrogen biler ned til 30 kuldegrader.

Tesla, har ned til 25 kuldegrader, sist jeg sjekket.

Både Toyota og Mercedes har testet sine Hydrogen biler langt under 30 kuldegrader.

(Usikker på garanti der ).

Men, er det forskjell på 1 el-bil og 1 Hydrogen bil ved lave temperaturer ?

https://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures

Ta en titt på lenken.

Her ser du, noe av utfordringene med "batteri bil" og temperaturer.

Som du ser av grafen i lenken.  (grønn strek +10 grader og mørk blå, 20 kulde grader ), så er det en del forskjell.

Ulike bil produsenter, har sin triks, slik at de klarer seg rimelig greit ned til 20-25 kulde grader.  Ja, noen, slik som Tesla, kan klare seg ved en god del lavere temperaturer.  Om de bare starter med fullt batteri og ikke for kald bil ved start.

(Har hørt om de som kjører fint omkring med 40 kuldegrader ).

Men, du merker det, når temperaturen på batteriet faller nedover.

-

https://www.hyundai.news/eu/model-news/winter-test-electrified-vehicles-in-laplands-extreme-cold-conditions/

Som du ser av lenken, 35 kuldegrader går fint for en Hyundai Hydrogen bil.

Når den først får start og blir "varm" i sin brensels celle, ja da kan den klare seg greit ved lave temperaturer.

Forskjellen mellom Hydrogen bilen og "batteri bilen" er at 1 kg Hydrogen har omtrent samme "energi" innhold ved +30 grader og -30 grader. (kuldegrader).

Et batteri som er ladet ved 20 grader, har ikke samme tilgjengelige energi mengde, om du så endrer  temperaturen i området +30 grader til -30 grader.

(Batteri temperatur ).

Som du ser av lenken, så faller energi mengden omtrent 50% fra 27 grader til 18 kuldegrader.

(Igjen temperatur på batteriet ).

For de som vil lære litt mer om sine "batterier" og optimal lading og slik, ja så finner du mange fine tips på øverste lenke her.

Så,

da antar jeg at du ser, at Hydrogen bilen blir mindre påvirket av lave kulde grader enn 1 ren batteri bil.

Selv om Hydrogen bilen, også vil få noe redusert rekkevidde, så er en ikke i nærheten av det du kan se med 1 batteri bil.

Dette er elektro-kjemi, og kan forklares greit for hver enkel type batteri.

PS:

Ingen regel uten unntak.   En del bil merker har sine egne "triks", og en kan også ha ulike typer batteri i bilen, slik at en kan redusere utfordringene noe.  Ulike løsninger fra bil til bil.

OG, slik jeg ser det.  Så er el-biler og Hydrogen biler ulike løsninger som fyller hver sine behov.  Det er god plass til begge typer teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/2/2020 at 7:45 PM, WTEKNIKK2 said:

Hyundai har en garanti for sine Hydrogen biler ned til 30 kuldegrader.

Tesla, har ned til 25 kuldegrader, sist jeg sjekket.

Tesla garanterer at bilen fungerer fint under -30 °C òg, men dei tilrår at du koplar bilen til straum dersom han står parkert i meir enn eit døger i under -30 °C.  Då kan det vere so kaldt det berre vil, sidan bilen held batteriet varmt nok til at dei ikkje vert øydelagt.  Eg vil tru at batteria i hydrogenbilar har tilsvarande utfordringar i streng kulde som batteria i elbilar, men sovidt eg veit har dei ikkje aktiv oppvarming av batteriet slik Tesla har.  Difor garanterer dei berre bilen ned til -30 °C.

Quote

https://www.hyundai.news/eu/model-news/winter-test-electrified-vehicles-in-laplands-extreme-cold-conditions/

 

Som du ser av lenken, 35 kuldegrader går fint for en Hyundai Hydrogen bil.

Dette vert litt vel teoretisk for meg.  Du må langt inn på Finnmarksvidda for å finne stader i Noreg der det kan verte kaldare enn -30 °C i over eit døger i strekk, og då kjem du ikkje til å finne meg der..  Det er sikkert interessant for dei 0,001% av innbyggjarane i verda som bur ein stad der det er so kaldt utan at det finst innlagt straum, men sidan 0,000% av dei har tilgang til hydrogen kjem dei ikkje til å kjøpe hydrogenbil likevel.

Quote

Et batteri som er ladet ved 20 grader, har ikke samme tilgjengelige energi mengde, om du så endrer  temperaturen i området +30 grader til -30 grader.

So fint at bilen min har aktiv oppvarming av batteriet då, slik at energien vert tilgjengeleg att.

 

Det er forresten ingen norske bilar med brenselcelle som har gått over 100.000 km.  Kan du forklare det?  Desse bilane skal jo ha so lang rekkjevidde.  Er det ingen som brukar den?  Rekorden er 85676 km, men den bilen vart avskilta i januar i fjor.  Av dei som framleis har skilt er rekorden 71055 km, registrert ved siste EU-kontroll i mars i fjor.  Bilen vart registrert i september 2015.  Det er vanskeleg å lage god statistikk over kor langt hydrogenbilane har køyrt frå dei vart registrert til dei vert avskilta, sidan dei fleste vert avskilta før fyrste EU-kontroll, men eg trur vi kan gå utifrå at dei som ikkje held i fire år heller ikkje har klart 100.000 km.  Av dei som har klart å komme seg gjennom minst ein EU-kontroll og no er avregistrert, er medianen 45737 km, men då ser eg vekk frå alle som vart avregistert før fyrste kontroll.  Det tilseier at levetida til hydrogenbilar med brenselcelle er svært kort, sjølv for dei hydrogenbilane som lever aller lengst.  Skulle gjerne visst grunnen til at bilane vert skrota so tidleg.  Det har nok ikkje mykje å gjere med hydrogenstasjonen som eksploderte pga den grenselause inkompetansen til NEL, sidan mesteparten av datagrunnlaget stammar frå lenge før eksplosjonen.  Den hydrogenbilen som har vore registrert lengst av alle som er registert p.t., med 6 år og 104 dagar, hadde berre gått 52089 km ved siste EU-kontroll.  Uvanleg lite for ein ny bil.  Mykje problem med bilen, kanskje?

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg fann ein betre måte å telje registrerte hydrogenbilar på:

https://hotell.difi.no/api/json/vegvesen/tekn?kjoretoygruppe=101&drivstoff=6&avreg_dato=0

Køyretygruppe 101 er personbilar, drivstoffkode 6 er hydrogen og avreg_dato lik 0 vil seie at bilen ikkje er avregistrert. Då kjem bilar med forbrenningsmotor registrert med hydrogen som drivstoff med, men eksporterte bilar og dobbelregistrerte bilar gjer ikkje det. (Dersom nokon stel skiltet – kanskje fordi dei då trur at dei kan køyre gratis gjennom bomringen – vert bilen registrert på eit nytt nummer. Difor var det nokre dobbeltregistreringar i det datasettet eg brukte før.)

Då er vi nede i 140 registrerte hydrogendrivne personbilar i Noreg. Ein av dei er over fristen for EU-godkjenning, som var 29. februar, og vert vel snart avskilta.

 

Alle land utanom Korea har nedgang i registreringar av nye hydrogenbilar og i mange land er det òg nedgang i talet på bilar.  Det er spesielt påfallande korleis registrering av nye hydrogenbilar stansa heilt opp i Danmark då dei fekk eit landsdekkjande nettverk av hydrogenstasjonar.  Toyota har kapasitet til å produsere 3000 Mirai i året, men sel langt under det.  Sjølv i California, der bilen går til sterk rabatt for å få ZEV-kvotar.  (7 Toyota Mirai med norske skilt er bruktimportert derifrå, sidan prisen i California er mykje lågare enn i Noreg – det er meir enn 10% av alle Toyota Mirai som nokon gong har hatt norsk skilt.)  Det vart berre registrert 349 Honda Clarity FCEV i heile verda i 2019.  Hyundai Nexo er dei einaste med vekst (naturleg nok sidan det er fyrste fulle året med produksjon), men 4192 av 4818 ekseplar vart selde i Korea.  Resten av verda kjøpte til saman berre 626 Hyundai Nexo i 2019.  Hydrogenbilmarknaden er nesten fullstendig utradert utanom i Korea der staten betaler halve bilen.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 3/10/2020 at 4:38 PM, Sturle S said:

Eg fann ein betre måte å telje registrerte hydrogenbilar på:

https://hotell.difi.no/api/json/vegvesen/tekn?kjoretoygruppe=101&drivstoff=6&avreg_dato=0

Køyretygruppe 101 er personbilar, drivstoffkode 6 er hydrogen og avreg_dato lik 0 vil seie at bilen ikkje er avregistrert.

Den metoden er visst ikkje heilt påliteleg.  HY10393 (Hyundai Nexo, registrert i 312 dagar) vart avregistrert den 17. mars og HY10294 (Toyota Mirai, registrert i 658 dagar) vart avregistrert den 26. mars, men dei står framleis med avreg_dato=0 i det oppslaget.  I tillegg er tre Mirai og to Nexo registrert med drivstoffkode 5, som opplagt er feil.  Dersom eg går attende til å telje på gamlemåten, finn eg 143 registrerte hydrogenbilar med HY-skilt p.t.  (Fire Toyota Prius er registrert med drivstofftype hydrogen, men har ikkje HY-skilt.  To av dei er registrert i Finnmark, so eg tvilar litt på at dei nokon gong har gått på hydrogen.  Dersom dei har gjort det, har det vore ei kortvarig ombygging til gassdrift av bensinmotoren.)

 

Vi kan trøyste oss med at det vert færre feil etter kvart som det vert færre bilar.  Den eine Nexoen som er registrert som elbil vart avregistrert i november etter 428 dagar med skilt. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 3/29/2020 at 1:05 AM, Sturle S said:

Den metoden er visst ikkje heilt påliteleg.  HY10393 (Hyundai Nexo, registrert i 312 dagar) vart avregistrert den 17. mars og HY10294 (Toyota Mirai, registrert i 658 dagar) vart avregistrert den 26. mars, men dei står framleis med avreg_dato=0 i det oppslaget.  I tillegg er tre Mirai og to Nexo registrert med drivstoffkode 5, som opplagt er feil.  Dersom eg går attende til å telje på gamlemåten, finn eg 143 registrerte hydrogenbilar med HY-skilt p.t.  (Fire Toyota Prius er registrert med drivstofftype hydrogen, men har ikkje HY-skilt.  To av dei er registrert i Finnmark, so eg tvilar litt på at dei nokon gong har gått på hydrogen.  Dersom dei har gjort det, har det vore ei kortvarig ombygging til gassdrift av bensinmotoren.)

HY10077, ein Toyota Mirai vart avregistrert i går.  Han levde i 762 dagar.  Då er vi nede i 142.  :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (12 minutter siden):

HY10077, ein Toyota Mirai vart avregistrert i går.  Han levde i 762 dagar.  Då er vi nede i 142.  :-)

? Får du push-varsel?

Må innrømme at jeg virkelig føler med de stakkarene som har blitt lurt til å kjøpe de hydrogenbilene. De skulle fått lov til å omgjøre salget og få tilbake pengene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Hanhijnn said:

? Får du push-varsel?

Nah, eg skreiv eit script som går gjennom alle HY-registrerte bilar og hentar ut litt informasjon.  Sidan Vegvesenet har sett ei grense på 6 oppslag i timen, som eg etter litt testing fann ut at var vesentleg meir restriktiv, er informasjonen gjerne litt forseinka.  Heldigvis er det ikkje mange HY-registrerte bilar, so det tek ikkje veldig lang tid likevel.  Eg testar opp til HY10500, i tilfelle det vert registrert nye. 

 

På grunn av forseinkinga er det forresten ei endring til som ikkje dukka opp hjå meg før no: HY10202, ein Toyota Mirai, vart avregistrert den 26. mars etter 1242 dagar med skilt.  Bilen skulle vore EU-kontrollert den 29. februar, men det vart han ikkje.  Sikkert for dyrt å reparere alle feila, eller at eigaren valde 1000 kroner i vrakpant framfor 1090 kroner til EU-kontroll.

 

Då er vi nede i 141 HY-registrerte norske personbilar. :-)

23 minutes ago, Hanhijnn said:

Må innrømme at jeg virkelig føler med de stakkarene som har blitt lurt til å kjøpe de hydrogenbilene. De skulle fått lov til å omgjøre salget og få tilbake pengene sine.

Tippar NEL og Uno-X Hydrogen får mange erstatningskrav mot seg når politietterforskninga etter eksplosjonen på Kjørbo er ferdig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...