Gå til innhold

Fortvilte hydrogenbileiere med bønn til Rotevatn


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (20 minutter siden):

Seriøst, hold deg for god til å kommentere hvis du ikke har noe voksent å prate om

Jaaa, kanskje vi skal snakke om forskjellen på 'well-to-wheel' effektivitet for elbiler kontra hydrogenbiler. Det er jo et tema du *elsker* å unngå. :D

Jeg tror jeg har skjønt hvordan 'hydrogenøkonomien' fungerer nå. Trikset er å få noen andre til å betale utgiftene..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (13 minutter siden):

Jaaa, kanskje vi skal snakke om forskjellen på 'well-to-wheel' effektivitet for elbiler kontra hydrogenbiler. Det er jo et tema du *elsker* å unngå. :D

Jeg har gjentatt dette flere ganger. Det spiller ingen rolle så lenge økonomien er der. Selv om du inkluderer mindre "well-to-wheel" effektivitet gjennom hydrogen, så tjener stasjonseier på å inkludere ny fornybar kraft til sin produksjon, og forbruker tjener på å kjøpe hydrogenet vs dieselen han ellers hadde trengt. 

Må si avataren din starter å gi mening. 

Kahuna skrev (14 minutter siden):

Jeg tror jeg har skjønt hvordan 'hydrogenøkonomien' fungerer nå. Trikset er å få noen andre til å betale utgiftene..

Som økonomien rundt elbiler mener du? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kahuna said:

Jeg tror jeg har skjønt hvordan 'hydrogenøkonomien' fungerer nå. Trikset er å få noen andre til å betale utgiftene..

Ja, eg har lurt på det.  La oss seie at Hynion har fått stasjonen veldig billig til berre 20 millionar kroner og dei kan selje hydrogen med 40 kroner forteneste pr kg (50 kr/kg i produksjon og distribusjon, 90 kr/kg i sal).  La oss òg seie at dei har fått svært god rente på berre 4%.  Då må dei selje 20 tonn hydrogen i året berre for å betale rentene.  Ein hydrogenbil går opp til 100 km på 1 kg hydrogen, so dei ca 150 hydrogenbilane i Noreg må då kjøpe alt hydrogenet sitt der og køyre 13.000 km i året berre for å dekkje rentene.  Har stasjonen kapasitet til dette?  Neppe.  Frå artikkelen:

– Men den eneste offentlige tilgjengelige fyllestasjonen har svært lav kapasitet, og det er en kamp om de få fylletimene som legges ut, sier Temmesfeld.

No får Hynion sikkert kjøpt hydrogenet av Yara for mindre enn 50 kr/kg, men det er likevel heilt usannsynleg at den stasjonen skal kunne betale seg sjølv med alle hydrogenbilane i landet som kundar.  Legg til at stasjonen skal finansiere millionløna til Ulf Hafseld.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 timer siden):

Ja, det er ekstremt merkelig at man ikke tjener penger når folk ikke fyller nok kvantum av drivstoffet man selger. Dette er hele grunnen til at jeg har gjentatt planen folk flest har for hydrogenstasjoner fremover. 

Flåte-salg. Få opp behovet for stasjonen før den oppføres og du vil ha ei profitabel stasjon fra dag 1. Noe de fleste har sett og er godt igang med idag. 

Man kan jo lure på hvorfor majoriteten av FCEV's personbiler blir solgt som leasing-avtaler. Det er jo tross alt det taxi-bransjen gjør mest av. 

"Hydrogen er det beste alternativet for transport, for dersom vi lager et scenario der hydrogen lønner seg bedre enn batteri, vil hydrogen lønne seg bedre enn batteri" 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (37 minutter siden):

Hvor mange konkurser skal vi ha i hydrogenbransjen før du tar hintet?

Kjeder du deg idag også? Når skal du diskutere som en voksen person, eller er du seriøst så skadet av marihuana eller hva pokker du gjør siden hukommelsen er så laber med all denne repeteringen? 

Alle vil gå konkurs i det de gjør, om produktet de selger ikke blir kjøpt. Hva har jeg sagt løsningen er, og hva gjør Toyota og Hyundai, Everfuel, NEL etc nå? Flåte-salg! Med flåte-salg av produkter sammen med oppførelsen av ei stasjon, så er stasjonen gående fra første stund. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
HF- skrev (3 minutter siden):

"Hydrogen er det beste alternativet for transport, for dersom vi lager et scenario der hydrogen lønner seg bedre enn batteri, vil hydrogen lønne seg bedre enn batteri" 

Hvorfor må hydrogen lønne seg bedre enn batteri? Hydrogen må lønne seg bedre en fossil energi for at det skal gi mening å kombinere batterier og hydrogen inn i et skifte. 

Wow! Jeg blir satt ut av hukommelsen deres og hvor ofte jeg må gjenta meg selv. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Kjeder du deg idag også? Når skal du diskutere som en voksen person, eller er du seriøst så skadet av marihuana eller hva pokker du gjør siden hukommelsen er så laber med all denne repeteringen? 

Alle vil gå konkurs i det de gjør, om produktet de selger ikke blir kjøpt. Hva har jeg sagt løsningen er, og hva gjør Toyota og Hyundai, Everfuel, NEL etc nå? Flåte-salg! Med flåte-salg av produkter sammen med oppførelsen av ei stasjon, så er stasjonen gående fra første stund. 

 

Min hukommelse fungerer aldeles utmerket, det er bare det at du ikke sier noe verdt å huske..

Du gjentar det samme tullpratet om att og omattatt.. Du ignorerer helt konsekvent at hydrogen er verdens mest eksplosive gass. Du later som det ikke betyr noe som helst at energiforbruket er tre ganger så høyt per kilometer for hydrogenbil sammenlignet med elbil. Dessuten lever du under den vrangforestilling om at hydrogenbilen skal leve side om side med elbilen i markedet til tross for at hydrogenbilen ikke gjør noe som helst av betydning som ikke lar seg løse både billigere og enklere med elbil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 minutter siden):

Hvorfor må hydrogen lønne seg bedre enn batteri? Hydrogen må lønne seg bedre en fossil energi for at det skal gi mening å kombinere batterier og hydrogen inn i et skifte. 

Wow! Jeg blir satt ut av hukommelsen deres og hvor ofte jeg må gjenta meg selv. 

Hvorfor skal noen bry seg med hydrogen når batteri er bedre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal noen bry seg med hydrogen når batteri er bedre?

Hvorfor bruker man ikke batterier for å mellomlagre ny fornybar kraft på ubrukt areal ved nye oppførte hurtigladestasjoner? 

Batterier er veldig bra, men det er ikke bra nok. 

http://www.hybritdevelopment.com/

Prosjekter som dette er grunnen til at bruken av ny fornybar grønn hydrogen er viktig. Drahjelp fra transporten på vei, vil hjelpe slike prosjekter som dette. Dette er prosjekter du umulig vil klare å avkarbonisere på andre måter. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Så du innrømmer at du troller? 

Skal du begynne å oppføre deg snart kanskje? Beskylder meg for å røyke mariuhana, være full, trolle.. 

Det store trollet her er deg som pøser på med enorme mengder tekst, bevisst vrir på fakta og helt unngår å svare på de fundamentale problemene med hydrogenbilen.

Du påstår at du gjør dette av fornybarhetshensyn, lite kan være lenger fra sannheten. Hydrogenbilen har aldri vært noe annet enn en avledningsmanøver bilbransjen kan bruke mens de fortsetter å selge oss biler med forbrenningsmotor. Hadde det vært det minste fnugg av ærlighet i bilbransjens hydrogensatsing så hadde vi hatt millioner av hydrogen- biler, lastebiler og busser kjørende rundt for lenge siden. Det har vi ikke og dermed burde bløffen vært død. Når noen likevel fortsetter med hydrogenpratet betyr det bare at de ligger bakpå med sin elbilsatsing og nå desperat pusher hydrogen i en ny runde for å utsette det uunngåelige, alt mens de fortsetter å selge biler med forbrenningsmotor..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Skal du begynne å oppføre deg snart kanskje? Beskylder meg for å røyke mariuhana, være full, trolle.. 

Når du innrømmer selv at du ikke engang gidder lese og huske hva jeg sier, så finnes det ingen andre logiske konklusjoner å komme til forutenom at du enten troller, eller har ekstremt dårlig hukommelse pga noe. 

Kahuna skrev (6 minutter siden):

Hydrogenbilen har aldri vært noe annet enn en avledningsmanøver bilbransjen kan bruke mens de fortsetter å selge oss biler med forbrenningsmotor.

Den logikken får du forklare. For enda en gang kommer du frem med ei påstand uten underlag eller et premiss som leder oss til hvordan du havner på konklusjonen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Blant annet Tesla gjør jo allerede det.

Av alle stasjoner jeg har sett på, så har jeg ikke funnet noen batteri-bank i forbindelsen med stasjonene. Det finnes sikkert et eller annet gimmick-prosjekt et sted som kom for å bygge PR for batteribankene, men jeg tipper du ikke vil finne analyser på hvor profitabelt det er for dette formålet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Av alle stasjoner jeg har sett på, så har jeg ikke funnet noen batteri-bank i forbindelsen med stasjonene. 

Nei, det gir så lite mening her i Norge at det tviler jeg på at vi får se noe særlig av, men flere V3-stasjoner i statene har eller har planer for solceller og batteri. Teslas mål er at nesten alle superchargere skal kobles fra grid-en. Hvis vi tar med en god dose salt siden dette kommer fra Elon, så ville jeg ikke akkurat tatt det for god fisk, men jeg velger likevel å tro at det gir mening og vil være mulig mange steder.

oophus3do skrev (7 minutter siden):

Det finnes sikkert et eller annet gimmick-prosjekt et sted som kom for å bygge PR for batteribankene, men jeg tipper du ikke vil finne analyser på hvor profitabelt det er for dette formålet. 

Hvorfor skal du alltid la tvilen komme hydrogen til gode og motsatt med batterier så skal du anta at det er gimmick før du ser det?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...