Gå til innhold

Slår alarm etter at motorene på A350 har stoppet etter søl i cockpit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På mange, de fleste, arbeidsplasser jeg har besøkt og jobbet på opp gjennom tiden, så er det forbudt å spise eller drikke på arbeidsstasjonen. At det er lov for piloter å gjøre det i et fly som er sertifisert for at en pilot kan gå bort fra sin arbeidsstasjon er ganske merkelig, spesielt i et Airbus-fly.

Om man skal automatisere, så må man samtidig ta bort slike menneskelige feil som er totalt unødvendige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare ikke lov å bygge et fly som er totalt avhengig av sine datamaskiner uten i hvert fall et minimum av IPxx tetting / conformal coating av elektronikk i cockpit. Samme mhp. brann.

 

Denne problemstillingen går langt forbi kaffekopper. Der finnes andre væsker i maskineriet på et fly, og/eller trykkabinen kan begynne lekke i regnvær. Knust frontrute, Iranske luftvernraketter osv. vil i så fall vise seg unødvendig dødelig for dette flyet. I motsetning til C-130 Hercules, der det eneste som ikke kan betjenes manuelt er propellene…

 

The pilot of this C-130 landed safely with his flight engineer dead, with his co-pilot wounded, with just one engine

 

• Juliet Delta 321 – LC-130 hentet ut av isen i antarktis 16 år etter  (Noe vannskade må påregnes…)

 

• Airline pilot 'sucked halfway out' when cockpit windshield broke

«Everything in the cockpit was floating in the air. Most of the equipment malfunctioned ... and I couldn’t hear the radio. The plane was shaking so hard I could not read the gauges.»

 

pinned-136398564470602601

 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 8
Lenke til kommentar

I min tid som kaptein, skulle all drikke serveres på henholdsvis venstre side av vedkommende i venstre sete og høyre side av den i høyre sete. At denne reglen nok ikke alltid ble/blir fulgt er dessverre en uting. 
 Det er vel ikke praktisk mulig å forlate posisjonen hver gang man skal ta seg en slurk. Dessuten sier dagens regler at pilotene kun kan forlate sete for å utføre høyst fornødne ærend, dvs toalettet.  
Flyselskapene ville nok gjerne sett at pilotene kunne klare seg uten mat og drikke, men supermenn/kvinne er de dog ikke!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva med pulverkaffe(?)?

Det burde vere naturlig med noe tettere utførelse

av lavt plasserte betjeningsorganer.

Det bør ikke være så sårbart.

Alternativet er påbud om lukket termodrikkekopp med drikke-ventil,      og koppholder.                                      Det finnes et godt utvalg.                   

Helst et uttalt forbud mot åpne kopper(?)

Endret av KjeRogJør
Bedre innhold.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (På 7.2.2020 den 13.38):

Hva med pulverkaffe(?)?

Det burde vere naturlig med noe tettere utførelse

av lavt plasserte betjeningsorganer.

Det bør ikke være så sårbart.

Alternativet er påbud om lukket termodrikkekopp med drikke-ventil,      og koppholder.                                      Det finnes et godt utvalg.                   

Helst et uttalt forbud mot åpne kopper(?)

Tror det mer går på evnen. Skal dette gjennomføres så vil flyverutdanningen øke med 10% i pris, noe eg ikke tror industrielle aktører vil hoppe i taket for.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...