Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla - 5 ulemper?


tezzo

Anbefalte innlegg

tezzo skrev (På 6.2.2020 den 5.32):

Kan ikke du ta å peke på hvor jeg har sagt "at 50k nordmenn er idioter". Det finner du ikke så slutt å finn opp ting.

Og hva mener du med bedreviterheten? det er sant, tesla er dårlig skrudd sammen, jeg sier ikke hver eneste eksemplar er det, (verden er ikke så svarthvitt som du maler den heller) men en god del dessverre har ja, og rapporter viser at de har problemer med paneler, elektronikk, skjermen, dørhåndtaker, har lest flere annonser på finn der eierene nevner alt mulig rart av feil.

Du har misforstått hele poenget mitt:

Det eneste jeg ville fram til var, hvis folk hadde vært litt smarte, så hadde de ikke bare hoppet rett på hype-toget om Tesla, men heller som f.eks. Scotty sier, venta litt for å se på el-bil markedet, er de pålitelige? hva er typiske feil? selvfølgelig noen må kjøpe og blir dermed prøvekanin for andre, men prøv å tenk litt med huet da.. Tesla gikk fra å lage Roadsteren, den første, til tusener av Model S, det er klart det blir feil ett sted i produksjonen, masseopplæring og hurtig vekst.. Men igjen, sikkert ikke alle eksemplarer er dårlig.

Det har ikke noe med at jeg leker bedreviter å gjøre din nisse, det handler om sunn fornuft og sunn skepsis å gjøre. Men er ikke unormalt at enkelte nordmenn er naive akkurat.. så ja da kan det hende dere blir brent og må sitte i saksa.

Det der syns jeg var en utrolig patetisk kommentar av deg, for det første jeg har ikke kone, barn, barnebarn bikkje, det virker som jeg traff deg midt i den sure pompen din. Tesla er en amerikansk masseprodusert drittbil, (mange andre ting er masseprodusert) men Tesla er utrolig kjent for ganske laber kvalitet på enkelte ting (som nevnt over), noen kan være heldige, og andre kan være uheldige og få masse feil.

Alt det scotty sa i den videoen er riktig. Men ikke begynn å finn opp ting der jeg liksom skal hatt curset hver eneste nordmann som har en Tesla for det var ikke poenget, de som har masse av penger greit for dem, men de som setter seg selv i saksa spesielt når advarslene har vært klare, ikke begynn å grin ihvertfall når bilen har tapt seg 50% i verdi, koster helt sinnsykt å reparere på Tesla dealershipen (fordi kun Tesla selv kan reparere de) hvis det skjer noe, eller å undre seg hvorfor batteriene plutselig en dag sliter/tar kvelden/må byttes og påkostes fullt. I tillegg kan man bli møtt av ganske frekk service, så det eneste jeg ville er at ingen får en uønsket opplevelse med det som skal liksom være et "hyggelig bilkjøp".

https://www.hotcars.com/problems-with-tesla-nobody-talks-about/

https://www.tv2.no/a/10765814/

https://www.moss-avis.no/nyheter/broom/bil-og-motor/teslaen-til-endre-har-statt-pa-verksted-i-over-et-halvt-ar/s/5-67-871115

Nå kan dere ta dere en saftig bolle :D

(oppsummering: jeg hater ikke tesla, jeg bare vil at folk blir litt klokere og vet hva dem gjør før dem handler)

 

Det der vil jeg kalle selvoppnevnt bedreviteri. Du har jo tydeligvis ikke eid en selv, og baserer all din "erfaring" på bekreftelser du oppsøker på nett. Du skriver gang på gang at det er en masseprodusert drittbil, noe det absolutt ikke er og noe du ikke har litt belegg for å skrive. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klykken- skrev (14 minutter siden):

Det der vil jeg kalle selvoppnevnt bedreviteri. Du har jo tydeligvis ikke eid en selv, og baserer all din "erfaring" på bekreftelser du oppsøker på nett. Du skriver gang på gang at det er en masseprodusert drittbil, noe det absolutt ikke er og noe du ikke har litt belegg for å skrive. 

 

Haha..

Kjære deg.. det er ikke selvoppnevnt bedreviteri. Det finnes nok av eksempler der ute til å backe min påstand. Mange.

Jeg trenger ikke eie en selv for å komme opp med en formening, jeg har venner og familie som eier disse bilene men meg selv som er over gjennomsnittet interessert i bil, jeg trenger ikke bruke lang tid på å finne ut av hva er dette for noe bil. Forferdelig plastikk interiør.. knirkelyder her og der.. og dørpanel som sitter løst når man skal åpne/lukke døra, nei fysj.. Da er jeg faktisk veldig glad for å ikke eie en Tesla.

Det du bommer på helt er at jeg sier også det finnes sikkert mange gode eksemplarer der ute, jeg har stor tro på det, men det jeg refererer til er de eksemplene som ikke er det. Og JA da er det absolutt fordi feilen ligger i masseproduksjon, masseopplæring, de gikk fra noen få Tesla Roadstere til en booom av Model S osv, det er ett relativt nytt bilmerke, de pumper ut masse biler for å holde etterspørselen oppe og for å klare seg økonomisk (Musk var nesten konkurs på et punkt), er klart da blir det feil på enkelte biler og det samsvarer med det TV2s benny og kjøpere sier at "Her virker det som Tesla har kutta litt i svingene noen steder ja".. Da blir det en masseprodusert drittbil. Ikke nødvendigvis alle som ruller ut derfra er det, men dessverre mange. Tesla er ikke det premium-merket som mange Tesla eiere selv liker å tro det er. Mange har vanskelig for å godta dette tror jeg. 

Har du lest dette forresten? Dette er jo en ganske så ny Tesla! 2018 modell og ikke rulla 50 tusen engang..

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=167863060

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
tezzo skrev (20 minutter siden):

Haha..

Kjære deg.. det er ikke selvoppnevnt bedreviteri. Det finnes nok av eksempler der ute til å backe min påstand. Mange.

Jeg trenger ikke eie en selv for å komme opp med en formening, jeg har venner og familie som eier disse bilene men meg selv som er over gjennomsnittet interessert i bil, jeg trenger ikke bruke lang tid på å finne ut av hva er dette for noe bil. Forferdelig plastikk interiør.. knirkelyder her og der.. og dørpanel som sitter løst når man skal åpne/lukke døra, nei fysj.. Da er jeg faktisk veldig glad for å ikke eie en Tesla.

Det du bommer på helt er at jeg sier også det finnes sikkert mange gode eksemplarer der ute, jeg har stor tro på det, men det jeg refererer til er de eksemplene som ikke er det. Og JA da er det absolutt fordi feilen ligger i masseproduksjon, masseopplæring, de gikk fra noen få Tesla Roadstere til en booom av Model S osv, det er ett relativt nytt bilmerke, de pumper ut masse biler for å holde etterspørselen oppe og for å klare seg økonomisk (Musk var nesten konkurs på et punkt), er klart da blir det feil på enkelte biler og det samsvarer med det TV2s benny og kjøpere sier at "Her virker det som Tesla har kutta litt i svingene noen steder ja".. Da blir det en masseprodusert drittbil. Ikke nødvendigvis alle som ruller ut derfra er det, men dessverre mange. Tesla er ikke det premium-merket som mange Tesla eiere selv liker å tro det er. Mange har vanskelig for å godta dette tror jeg. 

Har du lest dette forresten? Dette er jo en ganske så ny Tesla! 2018 modell og ikke rulla 50 tusen engang..

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=167863060

 

Det finnes utallige eksempler på at folk har hatt dårlige opplevelser med Tesla, men samtidig, så er prosentandelen som har disse erfaringene ganske lav etter hva jeg har forstått og fått med meg (har vært flere slike polls på interne Tesla-grupper på FB- og i regi av elbilforeningen). 

Så det at man treffer på folk har dårlige erfaringer med akkurat sin bil, vil skje. Det gjelder forøvrig alle merker. Vi er på vår andre Model S nå, og vi hadde en del småplukk (hovedsaklig kosmetisk som bilen ble levert med), men alt er blitt utbedret, selv om det tok bittelitt lengre tid enn vi hadde sett for oss. I dag, 2 år og 40.000km senere med vår 2. Model S, så er vi storfornøyd. Aldri hatt driftsstans, kommer oss fram over alt, har plass til hele familien og har en komfort som jeg ikke ser noen andre tilbyr akkurat nå. Konkurrentene klarer jo ikke engang å lage en stabil app, da de stort sett lager bilene fra bunnen av som om det var en fossilbil. 

Og ja, vi kjøpte en dyr bil, men for oss så har vi ikke dårligere økonomi enn når vi hadde en fossilbil hvor vi brukte minimum 3000 i måneden på parkering, bensin og bom. I tillegg hadde vi 3000 i lån. Nå betaler 600kr mer i måneden, men har samtidig en bil som vi er usedvanlig fornøyd med.

La nå folk kjøpe det de vil ha. Jeg synes det er flott at folk kjøper Tesla, det sender signaler til resten av industrien om at de henger etter. For det gjør de.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
MrMarbles skrev (14 minutter siden):


Så det at man treffer på folk har dårlige erfaringer med akkurat sin bil, vil skje. Det gjelder forøvrig alle merker. 

Nettopp, og det er ikke til å feie under et teppe at Tesla generer flere klikk enn de fleste bilmerker gjør i dagens nyhetsbilde.

Og det er jo veldig tydelig at enkelte blir i overkant engasjerte av "clickbaiten". 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 timer siden):

Det finnes utallige eksempler på at folk har hatt dårlige opplevelser med Tesla, men samtidig, så er prosentandelen som har disse erfaringene ganske lav etter hva jeg har forstått og fått med meg (har vært flere slike polls på interne Tesla-grupper på FB- og i regi av elbilforeningen). 

Så det at man treffer på folk har dårlige erfaringer med akkurat sin bil, vil skje. Det gjelder forøvrig alle merker. Vi er på vår andre Model S nå, og vi hadde en del småplukk (hovedsaklig kosmetisk som bilen ble levert med), men alt er blitt utbedret, selv om det tok bittelitt lengre tid enn vi hadde sett for oss. I dag, 2 år og 40.000km senere med vår 2. Model S, så er vi storfornøyd. Aldri hatt driftsstans, kommer oss fram over alt, har plass til hele familien og har en komfort som jeg ikke ser noen andre tilbyr akkurat nå. Konkurrentene klarer jo ikke engang å lage en stabil app, da de stort sett lager bilene fra bunnen av som om det var en fossilbil. 

Og ja, vi kjøpte en dyr bil, men for oss så har vi ikke dårligere økonomi enn når vi hadde en fossilbil hvor vi brukte minimum 3000 i måneden på parkering, bensin og bom. I tillegg hadde vi 3000 i lån. Nå betaler 600kr mer i måneden, men har samtidig en bil som vi er usedvanlig fornøyd med.

La nå folk kjøpe det de vil ha. Jeg synes det er flott at folk kjøper Tesla, det sender signaler til resten av industrien om at de henger etter. For det gjør de.

Også er det noen som tar seg veldig nær når noen snakker "stygt" om merket :tease:

Som om man skulle hatt kjeftet og svartet på barnet til noen :D Dette backer opp min påstand i førstepost om at enkelte Tesla folk skulle man nesten tro var en egen kult og at Musk er deres messias og dem tåler ikke kritikk, da kortslutter dem helt oppe i toppen og så skal dem motbevise alt mulig rart enda fakta ligger på bordet (Sier ikke at du er sånn altså). Dette er et mye mere utbredt fenomen i USA enn i Norge da, men jeg ser det fortsatt blant noen eiere i Europa også. Det er fakta at Tesla har dessverre kutta noen corners i produksjonsprosessen enkelte steder, og det går utover kvaliteten på kjøpernes biler. Jeg digger ikke det ass..

Synd en del slike sure hendelser gir dårlig reklame for merket, mulig det har noe med for lite kapasitet å gjøre. Mulig dem ikke klarer å etterkomme etterspørselen med service, reperasjoner etc.

Tesla eiere må tåle å få spørsmål, kritikk spesielt når man kan lese så mye om hva som er bra/dårlig, i tillegg når man får ofte servert nyheter om dette i fleisen. Det er jo klart i et samfunn så snakker man jo om ting man leser, man trenger ikke angripe den personen fordi man har et kjært forhold til bilen sin. Det er ikke alltid sånn at folk går spesielt inn for å hate merket (som noen tror), jeg personlig syns jeg blå model S med chrome grill er en veldig fin bil å se på, men for de som ikke har øyna åpne kan man ikke bare late som at alt er halleluja når det rapporteres om tydelige problemer på enkelte punkter. For meg da framstår slike mennesker som "hjernevaskede", utrolig naive og arrogante :cool: På samme måte stigmaen rundt BMW til en kamerat, fordi de er ofte innbl. i enten ulykker, kriminalitet, filmer osv, på lik linje med enkelte Tesla folk, blir han rar som om han kortslutter når jeg kaller bilen hans for kebabtralle haha.

Men til syvende og sist.. For all del hvis du er fornøyd med bilen din så er jo det det viktigste. Da er jeg allerede glad på dine vegne og høres ut som du har en Tesla i god stand, jeg bare håper ikke at du kommer å slite deg ihjel med den.. Ingen bil er perfekt, Så er helt enig i at folk må bare kjøpe det de liker og har lyst på selv, for man blir som regel alltid noen erfaringer rikere etter å ha hatt bil en stund ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hadde Tesla selv i en periode, men ble veldig fort lei alle småproblemer og feilmeldinger i bilen hele tiden. Kunne forsåvidt fint eid en ny Tesla nå hvis jeg ville, men ser ingen behov for det verken personlige eller transportmessige. Mitt største ankepunkt må være eierne som bare er veldig toxic og beskyttende, veldig stor grunn for meg til å ikke eie en slik bil. De er særdeles opptatt av å pugge specs som sekunder, kW, HK osv og bombardere folk med dette, samt at ethvert problem med bilen har de alltid en forklaring på (ikke bilens skyld de fleste ganger). Også svært mange som skal diskutere når de ser at du kjører rundt i tesla, blir plagsomt i lengden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så ingen nevner det faktumet at Tesla var på fjerdeplass på klagetoppen i Norge ref Forbrukerrådet, og eneste bilmerket på topp ti. Dette gikk på produktkvalitet og service.

Leser også at Tesla fjerner funksjoner på biler uten forvarsel - det hjelper sikkert på antall klagere.

Men selvfølgelig: det krever sin mann å innrømme at man har betalt 500k pluss for en bil med dokumentert dårligere kvalitet enn snittet, flere ganger bevist dårligere kundebehandling samt et helt elendig serviceapparat så da er det jo kun et alternativ: forsvare valget sitt for det det er verdt. Det hadde jeg sikkert også gjort hvis jeg hadde falt for bondefangeriet deres..

Endret av Retroman
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (8 minutter siden):

Så ingen nevner det faktumet at Tesla var på fjerdeplass på klagetoppen i Norge ref Forbrukerrådet, og eneste bilmerket på topp ti. Dette gikk på produktkvalitet og service.

Leser også at Tesla fjerner funksjoner på biler uten forvarsel - det hjelper sikkert på antall klagere.

Men selvfølgelig: det krever sin mann å innrømme at man har betalt 500k pluss for en bil med dokumentert dårligere kvalitet enn snittet, flere ganger bevist dårligere kundebehandling samt et helt elendig serviceapparat så da er det jo kun et alternativ: forsvare valget sitt for det det er verdt. Det hadde jeg sikkert også gjort hvis jeg hadde falt for bondefangeriet deres..

Det er velkjent at man mister features på såkalte CPO Teslaer. F.eks. gratis SuperCharging. Ser ikke at det skal være noe annerledes for FSD. Spørsmålet er heller hva bilen ble kjøpt med på kjøpetidspunkt. Dersom den ble annonsert med FSD, så skal selvfølgelig FSD være med. Ble den ikke det, så får loven og advokatene finne ut om det er riktig at Tesla trekker tilbake funksjonalitet som var på bilen ved kjøpetidspunkt, men som kunde ikke betalte for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leste at Tesla solgte bilen med dette utstyret til en forhandler. Ved en oppdatering fjernet de utstyret uten å informere forhandler som solgte bilen som de hadde kjøpt den av Tesla videre til en kunde. Tesla mener denne kunden ikke har betalt for dette utstyret og det mener de rettferdiggjør nedgradering. Hele historien er her, og i mine øyne er Tesla helt på trynet, inkludert de som forsvarer praksisen
https://jalopnik.com/tesla-remotely-removes-autopilot-features-from-customer-1841472617

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Retroman said:

 

Men selvfølgelig: det krever sin mann å innrømme at man har betalt 500k pluss for en bil med dokumentert dårligere kvalitet enn snittet

Tror det krever mer sin mann å bruke f.eks 500 tusen på en VW golf. Dårligere enn Model 3 på alle måter, koster 17kr mila i bensin og 7-8 tusen i servicekostnader titt å ofte.

Vet ikke om jeg ville turt å nevne det til noen engang.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hansien said:

Jeg har eid det dyreste man kan kjøpe av Golf, og ingenting her stemmer ved normal kjøring. Selv forsikringen var latterlig lav.

En en bensingolf med 300+ hk er gjerrig på forbruket? og trenger ikke service hver 15 tusen km?

Regner med girkassen trenger pleie innimellom og kansje?

(Vet ikke intervall på disse motorene men kjører ofte en Subaru Forester og den har bare 15 tusen km serviceintervall siden motoren har så "høy ytelse" som er under halvparten av golfen sin, så regner bare med det ligger rundt 15 tusen på golf og)

 

Lenke til kommentar

  

Complexity skrev (Akkurat nå):

En en bensingolf med 300+ hk er gjerrig på forbruket? og trenger ikke service hver 15 tusen km?

Regner med girkassen trenger pleie innimellom og kansje?

(Vet ikke intervall på disse motorene men kjører ofte en Subaru Forester og den har bare 15 tusen km serviceintervall siden motoren har så "høy ytelse" som er under halvparten av golfen sin, så regner bare med det ligger rundt 15 tusen på golf og)

 

Ja, jeg vil kalle den motoren å være gjerrig på forbruket mtp hva man har til rådighet av effekt. Nei, serviceintervaller er på 30.000 km. 60.000 km på girkassen (DSG ihvertfall, manuell vet jeg ikke)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

Tror det krever mer sin mann å bruke f.eks 500 tusen på en VW golf. Dårligere enn Model 3 på alle måter, koster 17kr mila i bensin og 7-8 tusen i servicekostnader titt å ofte.

Vet ikke om jeg ville turt å nevne det til noen engang.

Tips: Kan jo kjøpe elektrisk Skoda. Billigere enn Tesla og med høyere kvalitet på produkt og service. Med penger til gode ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Complexity said:

En en bensingolf med 300+ hk er gjerrig på forbruket? og trenger ikke service hver 15 tusen km?

Kvifor vinkler du dette som om det er unikt at ein ny Golf har service kvar 15 tusen km, når dette er ein del av nybilkjøp på tvers over planka? Eg skal sjølv ha service kvar 15 tusen km med min Ioniq elbil også, og dette er i min viten noko som gjeld praktiskt talt alle nybiler.

Riktig nok skal eg ikkje påstå at eg veit kva ein Golf koster å ha service på ved dei anledningane, men det virke ikkje som du veit skiten sjølv der, så då står me vel på lik bakke?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Drunkenvalley said:

Kvifor vinkler du dette som om det er unikt at ein ny Golf har service kvar 15 tusen km, når dette er ein del av nybilkjøp på tvers over planka? Eg skal sjølv ha service kvar 15 tusen km med min Ioniq elbil også, og dette er i min viten noko som gjeld praktiskt talt alle nybiler.

Riktig nok skal eg ikkje påstå at eg veit kva ein Golf koster å ha service på ved dei anledningane, men det virke ikkje som du veit skiten sjølv der, så då står me vel på lik bakke?

Bare fordi det ble nevnt at det var dumt å kjøpe Tesla, så tenkte jeg å bringe opp hvor mye dummere det er å kjøpe en Golf til samme pris.

Hva i alle dager gjør de på 15 tusen service på Ioniq foresten? Rullerer om på dekkene?

Tesla har ingen service da det jo ikke er noe å ta service på.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...