Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla - 5 ulemper?


tezzo

Anbefalte innlegg

Fy faen den gangen jeg frarådet folk i kommentarfeltet på TV2 og Broom sin side om å ikke kjøpe Tesla bare fordi enkelte har råd, så ble jeg kalt dum, uvitende og hater. De er som en egen kult som det ikke går ann å redde. De er frelst og hjernevasket.

Faktum er at Teslaer er ikke bra skrudd sammen, for å si det rett ut en amerikansk drittbil. De har eleeendig kvalitetskontroll, og Tesla med sin oppskrift er egentlig ikke en praktisk bil å eie selv i Norge (men bare fordi vi er så rike så duhh). Stor og tung, batterier og vinter med kalde temperaturer, du får service som ikke ligner grisen og en bil som taper seg i verdi som en stein i havet.

Men prøv å si noe fornuftig til en (frelst/hjernevasket) Tesla eier, du blir møtt med at det finnes ikke noe problemer, alle de andre er bare sjalu, de har verdens mest fornøyde kunder og hvis du tror du er no så skal de legge foten hardt på gasspedalen bare for å vise at du ikke er det.

Mange mener Scotty er gal, men det er jo han som sitter med all erfaringen og faktisk har helt rett!!

Hvis flere i Norge hadde bare hørt på han og forstått budskapet hans kunne de vært spart mye dritt. Men vi i Norge er så rike vet du.. og vi skal jo redde hele verden vet du.. så derfor kjøper vi Tesla og går selvsagt helt i mot strømmen.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Scotty" er vel en av bilfolkene på youtube jeg tar minst seriøst.

Han minner meg om de eldre folkene som bor i samme borettslag som meg. Vi hadde generalforsamling for å diskutere ett tilbud vi hadde fått på internett. Det var snakk om over 10 ganger hastighet til halve prisen.

Ble nedstemt av alle over 50 fordi "de likte ikke å forandre på noe som fungerer"

Så vi som faktisk bruker internett må fortsette å slite med treg hastighet til blodpris.

Scotty liker heller ikke forandringer fordi han kan skru på den gamle teknologien.

Forøvrig er Teslan min den beste vinterbilen jeg noensinne har vært borti. Fenomenal firehjulstrekk som slår både Audi og Subaru sitt, og den er alltid 20+ grader inni selv om det er -35 grader ute. Helt fantastisk.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Complexity skrev (23 minutter siden):

 

Forøvrig er Teslan min den beste vinterbilen jeg noensinne har vært borti. Fenomenal firehjulstrekk som slår både Audi og Subaru sitt, og den er alltid 20+ grader inni selv om det er -35 grader ute. Helt fantastisk.

Må vel gå an å skru ned temperaturen litt når du ikke bruker bilen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
tezzo skrev (6 timer siden):

Fy faen den gangen jeg frarådet folk i kommentarfeltet på TV2 og Broom sin side om å ikke kjøpe Tesla bare fordi enkelte har råd, så ble jeg kalt dum, uvitende og hater. De er som en egen kult som det ikke går ann å redde. De er frelst og hjernevasket.

Faktum er at Teslaer er ikke bra skrudd sammen, for å si det rett ut en amerikansk drittbil. De har eleeendig kvalitetskontroll, og Tesla med sin oppskrift er egentlig ikke en praktisk bil å eie selv i Norge (men bare fordi vi er så rike så duhh). Stor og tung, batterier og vinter med kalde temperaturer, du får service som ikke ligner grisen og en bil som taper seg i verdi som en stein i havet.

Men prøv å si noe fornuftig til en (frelst/hjernevasket) Tesla eier, du blir møtt med at det finnes ikke noe problemer, alle de andre er bare sjalu, de har verdens mest fornøyde kunder og hvis du tror du er no så skal de legge foten hardt på gasspedalen bare for å vise at du ikke er det.

Mange mener Scotty er gal, men det er jo han som sitter med all erfaringen og faktisk har helt rett!!

Hvis flere i Norge hadde bare hørt på han og forstått budskapet hans kunne de vært spart mye dritt. Men vi i Norge er så rike vet du.. og vi skal jo redde hele verden vet du.. så derfor kjøper vi Tesla og går selvsagt helt i mot strømmen.

 

For alle hjernevaskede Tesla eiere, så finnes det en som deg på det andre siden av spekteret, som bryr seg altfor mye om hva andre bruker pengene sine på. 

Hva med alle oss i midten? Folk flest, som kan se både det negative og det positive?

Håper du fikk liret av deg med den posten, virker jo ut som en Tesla på autopilot kjørte over bestemor, kona, barna, barnebarna, bikkja, etterfølgt av at Tesla sjåføren rygget over dem rett etterpå for å sjekke hva som skjedde.

 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Complexity said:

Nei jeg vet erlig talt ikke hvor bra firehjulstrekk systemet til E-tron er, men antar det er bra siden det er 2 motorer og Audi er kjent for å være flink med slikt.

Det jeg sikter til er at E-Tron har permanent 4x4. Altså cruiser du i 80 på landeveien er det drift på alle hjul.

Dette er vistnok fikset i nyere e-tron slik at motoren fremme deaktiverer når den ikke trengs av software.
Software som de gamle e-tron aldri vil få.

Er og en del bugs i UI'en til E-tron og som aldri vil bli fikset.

Så de har ikke fått til ett "Ferdig produkt før det selges" vil jeg påstå.

Tolket innlegget ditt som at du forsvarte vinter egenskapene med fremkommelighet, men glemte at det gjerne ikke favoriserte Tesla så mye som du ønsket. Hvor godt systemet er på å ikke være firehjulstrekk er gjerne viktigere for deg. 
 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Det jeg sikter til er at E-Tron har permanent 4x4. Altså cruiser du i 80 på landeveien er det drift på alle hjul.

Akkurat som i en diesel-Audi med Torsen-diff, eller en Lamborghini Huracan, altså ? Permanent firehjulstrekk regnes vanligvis som et pluss, selv om det fører til noe høyere drivstofforbruk.

Lenke til kommentar

 

13 minutes ago, frohmage said:

Akkurat som i en diesel-Audi med Torsen-diff, eller en Lamborghini Huracan, altså ? Permanent firehjulstrekk regnes vanligvis som et pluss, selv om det fører til noe høyere drivstofforbruk.

Ikke spesielt pluss når det skader såppas på rekkevidden. Er jo helt unødvendig å ha to motorer i drift når man bare cruiser.

Her er loggen fra en liten kjøretur jeg hadde med min Tesla. Motoren fremme er nesten aldri i bruk og det trenger den heller ikke å være.

Og Audi har jo og skjønt dette i ettertid å fikset det på E-tron.

UXuGfYt.png

 

Har ingenting imot E-tron altså, veldig gode biler  og føler ikke dette er riktig tråd å egentlig diskutere dette.

Men når folk sier at produsentene leverer perfekte biler fra fabrikk og dermed ikke trenger noen oppdateringer så er det jo greit å få nevnt at det ikke nødvendigvis stemmer.

 

Morro at det ikke er så mange år siden dette var en elbil:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71044168

Dieselfyrt varmeapparat, og man kom seg kansje 7 mil om batteriene var i topp stand.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Så de gode vinteregenskapene med Tesla sitt firehjulssystem er så mye bedre enn andre fordi det ikke kan være firehjulsdrift. 

Teslalogikk må det nesten kalles..
Gleder meg til sommeren når du skal fortelle oss om hvor mye bedre dekkene griper når de er på en Tesla :) 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Haldex er med tverrstilt motor,  denne har langsstilt motor og Torsen differensial uavhengig av motor. 


Nei du tar feil. Nyeste A4 har tverrstilt motor med 2 liter dieselen. Det kan du sjekke opp selv. 

EDIT: Audi Quattro Ultra heter det, uten torsen, men fortsatt langstilt motor. Skal du ha torsen må du opp på 3.0 diesel. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
6 hours ago, Marzo said:

Så de gode vinteregenskapene med Tesla sitt firehjulssystem er så mye bedre enn andre fordi det ikke kan være firehjulsdrift. 

Teslalogikk må det nesten kalles..
Gleder meg til sommeren når du skal fortelle oss om hvor mye bedre dekkene griper når de er på en Tesla :) 
 

Når det er like bra som Audi sitt - og sparer strøm (noe som er viktig på elbil) så vil jeg påstå det er bedre ja.

Men poenget mitt er at Audi har fikset dette i de senere revisjonene sine og dermed økte rekkevidden sin - så bilen var ikke perfekt fra starten av.

Jaguar I-Pace ble fintunet i software og jaguar fikk ut 2 mil ekstra rekkevidde, men her får eierene mulighet til å oppdatere software i bilene sine, selv om de er 1 år gamle.

Slik burde det være istede for å si: sorry ass, må kjøpe bilen på nytt om du vil ha siste software.

Dekkene griper alt for dårlig på Tesla så det vil jeg nok ikke påstå. Gneller av dem hele tiden.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Klykken- skrev (5 timer siden):

@tezzoNå tar du hardt i med bedreviterheten din vedr. Tesla. Du kan ikke mene at rundt 50k nordmenn er idioter. Verden er ikke så svarthvitt som du maler den der.

Svar til dette innlegget 

 

Kan ikke du ta å peke på hvor jeg har sagt "at 50k nordmenn er idioter". Det finner du ikke så slutt å finn opp ting.

Og hva mener du med bedreviterheten? det er sant, tesla er dårlig skrudd sammen, jeg sier ikke hver eneste eksemplar er det, (verden er ikke så svarthvitt som du maler den heller) men en god del dessverre har ja, og rapporter viser at de har problemer med paneler, elektronikk, skjermen, dørhåndtaker, har lest flere annonser på finn der eierene nevner alt mulig rart av feil.

Du har misforstått hele poenget mitt:

Det eneste jeg ville fram til var, hvis folk hadde vært litt smarte, så hadde de ikke bare hoppet rett på hype-toget om Tesla, men heller som f.eks. Scotty sier, venta litt for å se på el-bil markedet, er de pålitelige? hva er typiske feil? selvfølgelig noen må kjøpe og blir dermed prøvekanin for andre, men prøv å tenk litt med huet da.. Tesla gikk fra å lage Roadsteren, den første, til tusener av Model S, det er klart det blir feil ett sted i produksjonen, masseopplæring og hurtig vekst.. Men igjen, sikkert ikke alle eksemplarer er dårlig.

Det har ikke noe med at jeg leker bedreviter å gjøre din nisse, det handler om sunn fornuft og sunn skepsis å gjøre. Men er ikke unormalt at enkelte nordmenn er naive akkurat.. så ja da kan det hende dere blir brent og må sitte i saksa.

IT-Henrik skrev (17 timer siden):

For alle hjernevaskede Tesla eiere, så finnes det en som deg på det andre siden av spekteret, som bryr seg altfor mye om hva andre bruker pengene sine på. 

Hva med alle oss i midten? Folk flest, som kan se både det negative og det positive?

Håper du fikk liret av deg med den posten, virker jo ut som en Tesla på autopilot kjørte over bestemor, kona, barna, barnebarna, bikkja, etterfølgt av at Tesla sjåføren rygget over dem rett etterpå for å sjekke hva som skjedde.

 

Det der syns jeg var en utrolig patetisk kommentar av deg, for det første jeg har ikke kone, barn, barnebarn bikkje, det virker som jeg traff deg midt i den sure pompen din. Tesla er en amerikansk masseprodusert drittbil, (mange andre ting er masseprodusert) men Tesla er utrolig kjent for ganske laber kvalitet på enkelte ting (som nevnt over), noen kan være heldige, og andre kan være uheldige og få masse feil.

Alt det scotty sa i den videoen er riktig. Men ikke begynn å finn opp ting der jeg liksom skal hatt curset hver eneste nordmann som har en Tesla for det var ikke poenget, de som har masse av penger greit for dem, men de som setter seg selv i saksa spesielt når advarslene har vært klare, ikke begynn å grin ihvertfall når bilen har tapt seg 50% i verdi, koster helt sinnsykt å reparere på Tesla dealershipen (fordi kun Tesla selv kan reparere de) hvis det skjer noe, eller å undre seg hvorfor batteriene plutselig en dag sliter/tar kvelden/må byttes og påkostes fullt. I tillegg kan man bli møtt av ganske frekk service, så det eneste jeg ville er at ingen får en uønsket opplevelse med det som skal liksom være et "hyggelig bilkjøp".

https://www.hotcars.com/problems-with-tesla-nobody-talks-about/

https://www.tv2.no/a/10765814/

https://www.moss-avis.no/nyheter/broom/bil-og-motor/teslaen-til-endre-har-statt-pa-verksted-i-over-et-halvt-ar/s/5-67-871115

Nå kan dere ta dere en saftig bolle :D

(oppsummering: jeg hater ikke tesla, jeg bare vil at folk blir litt klokere og vet hva dem gjør før dem handler)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tro det eller ei så har du nybil garanti på en Tesla også, samme som alle andre. Batteri/Motor garanti har du i 8år. Kjøper du bruktbil direkte fra tesla så kan du få 4år/80.000km garanti, selv på en 4 år gammel bil. 

Men for all del, du kan jo bare kjøpe deg en 94 Celica som Scotty Kilmer. Lykke til i en evt front mot front kollisjon, da :)

Endret av Simkin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simkin skrev (4 minutter siden):

Tro det eller ei så har du nybil garanti på en Tesla også, samme som alle andre. Batteri/Motor garanti har du i 8år. Kjøper du bruktbil direkte fra tesla så kan du få 4år/80.000km garanti, selv på en 5 år gammel bil. 

Men for all del, du kan jo bare kjøpe deg en 94 Celica som Scotty Kilmer. Lykke til i en evt front mot front kollisjon, da :)

Bare min erfaring med Tesla: Selv med nybilgaranti i hånd har jeg personlig erfart å møte motstand hos Tesla der konstruksjons- og tekniske feil med bilen prøves å ansvarsplasseres hos meg pga motpåstander fra dem om "feil bruk", slamring med dører etc samt støttedokumenter med Teslas forbehold i god, amerikansk corporate ånd... Jeg endte opp med advokathjelp og var vel hakket før stevning før de ga seg slik at jeg på toppen satt med advokatkostnader på noe som helt klart hele tiden lå på dem. Når bilen var inne visste de aldri hvor døren de hadde bestilt var, "men den kom etterhvert - de skulle si ifra",  og det tok votter og vintere før alt var klart. Inntil kjørte jeg leieGolfen de hadde ordnet seg.

Det var lenge siden jeg synet kortene Tesla hadde på hånden og bevegde meg videre.

Jeg har hørt altfor mange tilsvarende episoder fra kjente både i bilbransjen der jeg jobber, men også fra andre, mer nøytrale hold, slik at jeg mener at Tesla generelt har et lavere snitt på kvalitet enn andre og ikke minst billigere produsenter som Kia og Hyundai. Største årsaken til dette er at Tesla har skippet den relativt kostbare pre produksjonen av bilene og sender heller bilene rett ut til kundene uten et slikt kostbart testløp. Derfor sitter kunder igjen med biler som hos andre produsenter blir kassert i preproduksjon pga åpenbare feil og mangler.

Det var skikkelig off topic: her er en finn annonse:

Sjelden Ralli Art Lancer. 18-årige meg hadde løpt og kjøpt!
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169702542

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Retroman skrev (9 minutter siden):

Bare min erfaring med Tesla: Selv med nybilgaranti i hånd har jeg personlig erfart å møte motstand hos Tesla der konstruksjons- og tekniske feil med bilen prøves å ansvarsplasseres hos meg pga motpåstander fra dem om "feil bruk", slamring med dører etc samt støttedokumenter med Teslas forbehold i god, amerikansk corporate ånd... Jeg endte opp med advokathjelp og var vel hakket før stevning før de ga seg slik at jeg på toppen satt med advokatkostnader på noe som helt klart hele tiden lå på dem. Når bilen var inne visste de aldri hvor døren de hadde bestilt var, "men den kom etterhvert - de skulle si ifra",  og det tok votter og vintere før alt var klart. Inntil kjørte jeg leieGolfen de hadde ordnet seg.

Det var lenge siden jeg synet kortene Tesla hadde på hånden og bevegde meg videre.

Jeg har hørt altfor mange tilsvarende episoder fra kjente både i bilbransjen der jeg jobber, men også fra andre, mer nøytrale hold, slik at jeg mener at Tesla generelt har et lavere snitt på kvalitet enn andre og ikke minst billigere produsenter som Kia og Hyundai. Største årsaken til dette er at Tesla har skippet den relativt kostbare pre produksjonen av bilene og sender heller bilene rett ut til kundene uten et slikt kostbart testløp. Derfor sitter kunder igjen med biler som hos andre produsenter blir kassert i preproduksjon pga åpenbare feil og mangler.

Det var skikkelig off topic: her er en finn annonse:

Sjelden Ralli Art Lancer. 18-årige meg hadde løpt og kjøpt!
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169702542

Ja, det er jo helt klart en del å gå på for Tesla når det kommer til kvalitet sånn gjevnt over, jeg skal ikke prøve påstå noe annet. Kjipt med slike opplevelser når man har kjøpt seg en såpass dyr bil. Men igjen så er det mange som er veldig fornøyd og som ikke opplever feil med bilene eller dårlig kundebehandling. 

Denne tikket nettopp inn på facebook

Sitat

 

Etter å ha kjørt 160.000 problemfrie km i den siste Tesla model X'en min som jeg kjøpte ny i april 2018, var den plutselig helt død en morgen, selvfølgelig med ladekabelen fast i bilen.. 

Jeg mistenkte 12v batteriet, og kjøpte nytt 40Ah batteri fra Tesla Kristiansand for 1700 kr. Det var overraskende enkelt å bytte selv, tok ca 15 minutter. Etter byttet startet bilen opp med en gang og alt fungerte som det skulle igjen! Bilen føles fortsatt som en ny bil. At et lite 12v batteri tar kveld etter 160.000 km er vel innafor når det gjelder driftssikkerhet. 

De første 160.000 kilometerne har kostet meg under 20.000 kr i service og reparasjoner, inkludert bytte av alle bremseskivene og klossene etter 135.000 km. 

Dette er første driftsstans noensinne med denne bilen. Jeg og kjerringa kjører begge Tesla og vi har tilsammen kjørt over 400.000 km i tilsammen 5 teslaer. Vi har hatt en eneste driftsstans tidligere, en bremsecalipper hang seg opp etter 67000 km i en model x. Tesla byttet den på garantien på parkeringsplassen, så en time senere var bilen som ny igjen.

Vi har alltid fått fantastisk kundeservice fra Tesla Kristiansand, og bilene har vært en fryd å eie. Jeg er utrolig fornøyd med Tesla, og anbefaler de til alle jeg kjenner!

Rekkeviddeangst er et fremmedord i en Tesla, nye ladestasjoner popper opp hele tiden og bilen vet selv hvor de er og hvor og når og hvor lenge den skal lade! Vi har kjørt rundt i hele Europa, fra Nordkapp til San Marino, og har aldri gått tom for strøm noensinne!

Jeg blir ikke overrasket om Tesla passerer Toyota også i børsverdi, en Tesla er virkelig uproblematisk og økonomisk bilhold på alle måter! Bil 2.0!

 

 

Lenke til kommentar

Produksjonen har kommet seg veldig, og vil fortsette å forbedre seg. Men finnes veldig mye dårlig der ute.

Når det er sakt så er det ingen tvil om at Model 3 er laget for cruising i california.

Glasstaket lekker mye varme på vintern, vindusviskerne er gjemt under panseret så man ikke enkelt rense dem for snø (ikke kan de løftes heller når de står i service mode) har man ikke forvarmet bilen så er dørhåndtaket alltid fryst fast og man må bruke makt for å åpne, og har man snø på bagasjelokket og åpner det så har man plutselig snø i bagasjerommet.

Men jeg er allikevel latterlig fornøyd med bilen.

Og selv om Tesla har slitt mye med kvaliteten (og de har elendig kundebehandling en del plasser) er det jo ingen andre som leverer like bra elbil.

Som eksempel kan vi jo ta VW sin ID3 mot Model 3. ID3 får ikke takboks, ikke krok, svakere motor, kun 4 seter (med størst batteri), ikke 4x4 (enda iallefall) 100kW saktere lading og ikke frunk.

Nå vet man ikke helt prisene men blir vel sammenlignbart med en Model 3. Så man må jo vurdere hva man vil ha for pengene sine. Gamble på en Tesla og kansje oppleve dårlig service eller kjøpe en trygg men "dårligere" bil hos VW.

Nå er jo ikke VW kjent for den beste servicen til tider heller da..

 

(Har stor tro på Polestar 2. Tror det blir en veldig bra bil)

Og skulle gjerne hatt en slik i tillegg til Teslan. Er noe eget med E28 altså: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150567603

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Tesla - 5 ulemper?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...