Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] PC starter ikke med ny CPU


Anbefalte innlegg

Har oppgradert PC’n til poden med et nytt grafikkort og en ny CPU. Grafikkortet er et GeForce RTX 2060 og prosessoren en Intel i5-9600K.

Problemet er at PC’n nekter å starte med ny CPU. Nytt grafikkort og gammel CPU (Intel i5-7400) funker fint. Ny CPU og gammelt grafikkort funker heller ikke.

Hovedkortet fra MSI støtter denne CPU’en ifølge min googling. Har oppdatert BIOS, men samme resultat.

PC’n starter (lyser og viftene starter), men slår seg av etter 0,5 sekunder.

Er det PSU som leverer for lite strøm? Den har 500W kapasitet. Ifølge en kalkulator på nettet bruker denne CPU’en og grafikkort++ 448W. Når jeg tester den startes den uten skjerm, mus, tastatur og andre ting, hvilket skulle si at den trekker enda mindre. Står riktignok på grafikkortet at det bør ha minst 500W. Men det funker jo fint mot gammel CPU, den nye trekker vel ikke SÅ mye mer tross 2 kjerner mer og 3,7 GHz vs. 3,0 GHz?

Noen teorier? På forhånd takk! :)

Endret av voluz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, RRhoads said:

Har dette hovedkortet.
Står ikke på lista over CPU’er som støttes, men om man googler det hovedkortet så står det at i5-9600K støttes av det hovedkortet.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, traskas waits for alice said:

Hvilken kilde på google har du fulgt for å få til at dette skal passe? Det hovedkortet du har kjøpt, passer desverre ikke med 9-serien til Intel. Så enten må du også spandere nytt hovedkort på poden, eller leve med å bruke 7-serien du allerede har.

Denne. Men når jeg googler mer nå ser det dessverre ut til at du har rett ja... ? Hva er lurest? Kjøpe en i7 7. generasjon eller nytt hovedkort?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, traskas waits for alice said:

Hvis det er innenfor litt budsjett, ville jeg kikket på 

https://www.komplett.no/product/1141869/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/msi-mag-b365m-mortar-socket-1151

Det støtter både 8. og 9. generasjon Intel rett ut av boksen, er samme formfaktor som du har, og vil gi deg alle funksjoner du trenger.

Takk for tips. :) Skulle helst hatt et jeg kan kjøpe imorra i Trondheim...

Lenke til kommentar
21 minutes ago, traskas waits for alice said:

Nope, så lenge du følger litt bruksanvisning fra det nye, vil du lett se hvordan du demonterer det gamle, setter inn det nye og kobler til alt som skal kobles. Strømforsyningen er nok innafor :)

 

Bestilte like godt det fra MSI isteden, sikkert enklest med mest mulig likt.

Hvordan takler Windows 10 nytt hovedkort, prosessor og GPU? Tidligere måtte man jo kjøpe ny Windows til en slik oppgradering.. men mange år siden det kanskje?

Lenke til kommentar

Er det OEM så "må" du kjøpe ny lisens, med mindre du møter en snill person på support

Jeg hadde full lisens, men hadde ikke nøkkelen tilgjengelig så fikk ikke flyttet og giddet ikke snakke med "Indianeren", så jeg kjøpte en ny pro lisens til 300ish

Går fint an å starte PC uten lisens, men en får da tekst i høyre hjørne med "ikke aktivert" eller noe

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Dubious said:

Er det OEM så "må" du kjøpe ny lisens, med mindre du møter en snill person på support

Jeg hadde full lisens, men hadde ikke nøkkelen tilgjengelig så fikk ikke flyttet og giddet ikke snakke med "Indianeren", så jeg kjøpte en ny pro lisens til 300ish

Går fint an å starte PC uten lisens, men en får da tekst i høyre hjørne med "ikke aktivert" eller noe

Tror det er OEM ja. Fulgte med PC’n. Aldri sett noen lisens eller serial.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...