Gå til innhold

Investeringsråd 1 000 000 + kr


Anbefalte innlegg

Ønsker råd for hvordan jeg best kan investere 1 000 000 + kr. Kan i tillegg være mulig å investere ytterligere 300-600 000 kr årlig fremover. Har i utgangspunktet langsiktig horisont, men ønsker også å ha mulighet for å hente ut noe kapital på kortere sikt ved behov.

Hvordan kan jeg best organisere sparingen/investeringene? Forstår det slik at ASK og IPS på hver sin måte gir utsatt skatt til gevinsten realiseres? Er det andre alternative strukturer som gir lignende fordeler?

Er i situasjonen "You don't know what you don't know"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Indeksfond.

DNB teknologi har gått veldig bra lenge, vil det fortsette?

Equinor har veldig gunstig utbytte nå på grunn av at de gir utbytte i USD.

Siden det er snakk om såpass med penger hadde jeg ikke lagt alle eggene i en kurv. Snakket med noen / lest om de ulike investeringsformene og fordelt litt mellom lav og høyere risiko.

https://blogg.nordnet.no/borsskolen/

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ
Taurean skrev (10 timer siden):

Kjøp små butikker og aktivt invester dem. Alt annet er gambling. Du må vite hva du driver med, gir du penga til andre, så er dét et bevis på at du ikke vet hva du driver med.

Hvor er fornuften iå kjøpe små butikker i en tid hvor små butikker går konkurs som aldri før? 

Ville ikke kalt det gambling å legge penger i et globalt indeksfond, selv om man må tåle nedgang.
Det er en grunn til at de som sitter på store formuer har egne forvaltere som tar vare på og investerer pengene. 

Lenke til kommentar
Apehund skrev (13 timer siden):

Hvordan kan jeg best organisere sparingen/investeringene? Forstår det slik at ASK og IPS på hver sin måte gir utsatt skatt til gevinsten realiseres? Er det andre alternative strukturer som gir lignende fordeler?

IPS er et godt krydder å satse på når du har såpass mye penger å investere. Maksbeløpet er 40 000 per år, og hvis du vet at du ikke vil trenge disse 40k i året før du er pensjonist så er IPS en no-brainer. Resten ville jeg gjort enkelt. Sett det i et globalt indeksfond og lag deg samtidig en fast månedlig spareavtale for fremtiden. Dette er frie midler som du kan ta ut når som helst. Du trenger ikke tenke på pengene, du trenger ikke følge med. Ha gjerne også en andel tilgjengelig på sparekonto i bank for å ha noe midler tilgjengelig som ikke er eksponert mot markedet. Indeksfondet har du på en ASK.

Det finnes mange andre investeringsformer du også kan vurdere, men du må være obs på både arbeidsmengde, likviditet og risiko. Det å investere i små aksjeselskapet (som blant annet Taurean nevner) har mye høyere risiko enn et globalt indeksfond. Det krever også mye mer oppfølging og papirarbeid og vil fort bli som en jobb nummer to. Eiendom er også et alternativ som de siste årene har vært lukrativt. Det kan fortsatt være en god investering, men du kan ikke forvente at boligprisene vil fortsette som de har gjort de siste 20+ årene. Å investere i eiendom krever mindre enn aktiv investering i små selskaper, men her også vil du kjøpe deg mer arbeid enn ved indeksfond/aksjefond. Du er ansvarlig for vedlikehold, kontrakter, innkreving av leie osv osv. Felles for det å investere i eiendom og små selskap er det er svært illikvid og har høye kjøps/salgskostnader. Å få solgt en bolig tar fort et halvt år fra du bestemmer deg for å selge til du har pengene på konto. Det å få solgt en rørleggerbedrift eller en butikk på hjørnet er helt lotto. Her må du jo finne deg en kjøper selv og bli enige om en pris.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Apehund said:

Ønsker råd for hvordan jeg best kan investere 1 000 000 + kr. Kan i tillegg være mulig å investere ytterligere 300-600 000 kr årlig fremover. Har i utgangspunktet langsiktig horisont, men ønsker også å ha mulighet for å hente ut noe kapital på kortere sikt ved behov.

Finn ut hvilken risikoprofil du er fornøyd med og fordel pengene ihht den.

Selv har jeg nylig redusert eksponeringen mot aksjer og ligger på ca. 50-50 fordeling av pengene i henholdsvis aksjefond (størst avkastning og risiko) og obligasjonsfond/høyrente (minst avkastning og risiko).  Er du veldig ung og har utsikt til stort overskudd årene fremover, kunne man fint velge en langt høyere andel i aksjer/aksjefond. 

Et viktig poeng mht aksjefond er at ikke kjøpe alt på en gang; spre kjøpene utover året (eksepelvis 100K hver måned) for å redusere risikoen for at du tilfeldigvis kjøper på topp.  

For alt i verden ikke gjør som en i tråden foreslo og "kjøp små butikker"; butikker, små som store, lukker på stripe og med økt internethandel og redusert fremkommelighet (fjerning av parkeringsplasser) vil det fortsette slik. 

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for en av to:

Alt 1: Brede indeksfond. 

Begrunnelse:
Globale indeksfond gir en annualisert avkastning på 7-8%. Med andre ord vil det ligge ca 5-6 % reell vekst på pengene dine, etter inflasjon på 2%. Kjøper du innenfor aksjesparekonto/ASK er denne veksten skattefri, til du begynner å selge unna og betaler skatt på selve avkastningen. Over mange år, vil renters rente-effekten gi en voldsom avkastning. Vi snakker da 10 og gjerne 20 års horisont.

I tillegg er slike fond likvide. Du kan selge og ha pengene på konto dagen etter. Det er også så og si null jobb involvert. 

Globale fond bør utgjøre den absolutte hovedvekten av fondet, samt at du kan spre noe (>5<10%) i emerging markets fond (noen globale indeksfond har "automatisk" denne fordelingen innbakt) og eksempelvis et USA-fond. Dog vil sistnevnte selvsagt utgjøre en god del av et globalt fond. Bransjefond som teknologi eller helse eller regionale fond som Norge/Norden kan man også spre litt i, men dette er langt mer usikre saker og bør være kun med mindre deler av fondet.

NB! Gitt en større finansiell nedgangsperiode, kan det selvsagt bety at disse pengene ikke vokser eller taper seg over en periode. Denne perioden kan strekke seg til noen år. Ettersom du kan ønske noen av pengene på kort sikt, ville jeg også vurdert høyrentekonto eller obligasjon som tigerdyr nevner. 


Alt 2 : Utleieleilighet

Begrunnelse:
Har du forøvrig vurdert en utleieleilighet? Jeg bor landlig på Østlandet og får inn 8 000 på en 55 kvm leilighet som kostet 1,7 mNOK. Nå er min delfinansiert med gjeld, men hadde den vært kjøpt med 100% EK, ville dette vært snaut 6% avkastning (96'/1 700') årlig - før skatt. Etter en kapitalinntektsskatt på 22% vil investeringen på 1,7 mNOK være tilbakebetalt i leieinntekter i løpet av 17-18 år - gitt at man justerer leia med 2,5% årlig for å holde tritt med inflasjonen. Det høres veldig lenge ut før man får pengene tilbake, men da sitter man selvsagt også igjen med en leilighet som gitt at ikke vekst i eiendomsmarkedet går under inflasjon, bør nominelt være verdt et sted mellom 2,5 og 3 mNOK. 

Denne inntekten er - avhengig av hvor du bor - ganske så sikker og vil ikke følge konjunkturene i aksjemarkedet. Samtidig vil eiendomsprisvekst gjøre investeringen mer lukrativ, så lenge veksten er høyere enn generell prisvekt/inflasjon. Aberet er at hovedsatsen av pengene dine er bundet opp og det er noe jobb med det; oppfølgning av leietaker, eventuelle tvister og man må påregne vedlikehold som jeg ikke har brukt i eksempelet. 

Forøvrig er jeg enig at du bør snakke med en rådgiver. Det er snakk om en bra slump med penger!

 

Endret av Revie
Lenke til kommentar

Tusen takk for flere gode råd!

Har en utleieleilighet og tjener greit på den, utfordringen er likviditet om man ønsker å oppgradere til ny bolig. Godt mulig denne blir beholdt uansett. Ideelle hadde selvfølgelig å kunne leid ut del av egen bolig...

Tenker neste steg er ASK, globale indeksfond, og snakke med en rådgiver.

Lenke til kommentar
Slettet-YQ8U8xbZ skrev (På 6.2.2020 den 10.53):

Hvor er fornuften iå kjøpe små butikker i en tid hvor små butikker går konkurs som aldri før? 

Ville ikke kalt det gambling å legge penger i et globalt indeksfond, selv om man må tåle nedgang.
Det er en grunn til at de som sitter på store formuer har egne forvaltere som tar vare på og investerer pengene. 

Frisørsalonger og fastfoodsjapper går så det griner så langt jeg kan se. Er mye gnål fra regjeringen om mangel på byggarbeidere i fremtiden, å investere i unge håpefulle i den fronten og følge dem opp er ingen dum idé.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
afterall skrev (1 time siden):

Frisører og fastfood (utenfor kjeder) går sjeldent "så det griner". 

Og jeg ser filantropien i å investere i unge bygningsarbeidere, men hvordan tenker du egentlig at dette skal foregå som en hands-off investering for TS? 

I byen min, så. Mange som har vært åpne i over ti år, noen lenger. Og alt kommer ned til solid lederskap.

Hands-off og hands-off, alt vil kreve en viss egeninnsats, også å besøke en bank eller lage en bruker i en banknettside.

Han investerer penger i unge håpefulle når de begynner å bli klare for å starte for seg selv. Gi de kontaktmuligheter til håndverkere og entreprenører, være en sammenkobler. Finnes sikkert noen gode-ordninger for det her i kommuner og stat, og skatt. Ellers, kreve en liten prosentandel i retur av inntekter til han har fått tilbake investeringen pluss en viss prosent. Skulle håndverkeren gå konk, så blir det likvidasjon. Er det så vanskelig å forestille seg?

Lenke til kommentar
Apehund skrev (20 timer siden):

Tusen takk for flere gode råd!

Har en utleieleilighet og tjener greit på den, utfordringen er likviditet om man ønsker å oppgradere til ny bolig. Godt mulig denne blir beholdt uansett. Ideelle hadde selvfølgelig å kunne leid ut del av egen bolig...

Tenker neste steg er ASK, globale indeksfond, og snakke med en rådgiver.

Høres bra ut. Vær dog litt obs på hvem du velger som rådgiver. Går du til en bank vil de som regel prøve å selge deg sine egne (dyre) produkter. Gå heller til noen som jobber for deg på timebasis, uten at jeg kan gi deg noen råd om hvem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...