Gå til innhold

Går det an å blokkere Windows Server 2016 fra å slå seg av?


Mastiff

Anbefalte innlegg

0,8 Volt tap på ti meter med AWG 8 hørtes mye ut.

Sjekket Voltage Drop Calculator på calculator.net og hvis ikke jeg misforstår noe så burde en kobberkabel på 8 AWG gi følgende tap:

Voltage drop: 0.041
Voltage drop percentage: 0.17%
Voltage at the end: 23.959

Som nevnt over, er det noen måte du kan ‘lure’ UPS-logikken til å tro at den mottar en høyere spenning? 
 

Hvordan blir det hvis du kobler batteriene på en kort kabel rett ved UPS-en? Tenker for å eliminere feil på måleren i UPS.

 

Har selv en ‘Ring hytta varm’-løsning på hytta og den sender SMS når strømmen går (og kommer igjen.) Mulig workaround?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoBo skrev (39 minutter siden):

0,8 Volt tap på ti meter med AWG 8 hørtes mye ut.

Sjekket Voltage Drop Calculator på calculator.net og hvis ikke jeg misforstår noe så burde en kobberkabel på 8 AWG gi følgende tap:

Voltage drop: 0.041
Voltage drop percentage: 0.17%
Voltage at the end: 23.959

Som nevnt over, er det noen måte du kan ‘lure’ UPS-logikken til å tro at den mottar en høyere spenning? 
 

Hvordan blir det hvis du kobler batteriene på en kort kabel rett ved UPS-en? Tenker for å eliminere feil på måleren i UPS.

 

Har selv en ‘Ring hytta varm’-løsning på hytta og den sender SMS når strømmen går (og kommer igjen.) Mulig workaround?

Med 20Amp last ut fra batteribanken (480Watt), så får jeg 0,8V kabeltap:

Voltage drop: 0.82
Voltage drop percentage: 3.44%
Voltage at the end: 23.18

 

Lenke til kommentar

NoBo, spenningstapet avhenger jo helt av belasningen. Når det går to pc-er og masse annet utstyr, blir tapet mye større. Men det er ikke kabelen. Jeg var på Jula og kjøpte en 35 mm² startkabel på 4,5 m og koblet på, og det er ikke mye forskjell i det UPS-en rapporterer og det multimeteret rapporterer. Så det er godt mulig at en rackmontert APC SC-1500 har så annerledes innmat fra en et par generasjoner nyere, frittstående SC-1500 at det er problemet. Mulig jeg prøver å få tak i en brukt frittstående og tester med den, man får dem ganske billig hvis batteriene er ødelagt.

Professor Balthazar, akkurat. :)

Lenke til kommentar
Mastiff skrev (1 time siden):

NoBo, spenningstapet avhenger jo helt av belasningen.

 

Professor Balthazar skrev (1 time siden):

Med 20Amp last ut fra batteribanken (480Watt), så får jeg 0,8V kabeltap:

Jepp, vet det jo egentlig, å være sulten og tankene på noe annet er lite lurt når man skal svare. Ble en ordentlig ?‍♂️, var visst frakoblet der ?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (15 timer siden):

Jeg tenkte at Powerchute og UPS ville fortsette å kjøre dersom shutdown feilet, men mulig jeg tar feil.

Det virker også å bli litt vanskelig når UPS ikke skrudde seg av tidligere men gjør det nå.

Har du tenkt på å bruke en annen måte å overvåke spenningen/UPS? F.eks. en linux vm.

Altså, for å overvåke spenningen trengs det ingen programvare. Det kan løses med en liten elektronisk spenningsvakt.

 

Lenke til kommentar

Mobile999, jeg er litt rådvill nå, tror jeg.

Professor Bathazar, tenker du da Z-Wave eller 433mHz? Jeg har ikke sett noe sånt. Som sagt så er jo dette på hytta, så jeg må kunne se det uten å kikke fysisk på et display på den.

 

Edit: Jeg skjønte plutselig hvorfor jeg ikke har problemer med spenningen hjemme. Der er det ikke rene fritidsbatterier, men Maritims marinebatterier, som jeg trodde var fritidsbatterier. Men det viser seg at de er en kombinasjon av fritids- og startbatterier og har høyere startspenning. Satser på at det ikke er noe stort problem, for jeg har ikke hatt mange sykler på dem, de står stort sett bare og blir ladet av UPS-en, som i praksis funker som en god smartlader.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Har du prøvd å endre på hvem som har rettigheter til å 'Shutdown the system'?

image.thumb.png.9ff3be344c7b4f28f952ba8253a7fdbb.png

Dersom APC-servicen kjører under 'SYSTEM'vil ikke det fungere men om du endrer nevnte service til å kjøre som en engendefinert bruker (og adder den til Administrators) -- og samtidig fjerner <ALT> men legger til din din logonbruker så kanskje?

Ser det er noen som har forsøkt seg på å programmere/endre på UPS-en via seriell kabel-interfacet, mulig det er noe å hente der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...