Gå til innhold

Én by - to prismodeller: Ny nettleie kan gjøre det svinedyrt å lade elbil om ettermiddagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, ingen av modellene gir fordeler til folk som klarer å bruke null strøm på kalde vinterdager mellom 17 og 20. Det er mange som kan flytte forbruk innen en dag. Det har null å bety for nettet (utover min nærmeste trafo) om jeg kobler sikringsskapet så varmtvannsbreder og elbillader skrues de 2 minuttene jeg koker opp vann til poteter. Det har mye mer å si om jeg utsetter både ladingen og varmtvannsbrederen til etter forbrukstoppen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
5V115MSQ skrev (13 minutter siden):

3 dårlige modeller. Det burde heller være likt som strømprisen - den varierer nå fra time til time, det samme kunne nettleien gjort - omtrent som nordpool for nettleie. Med strømselskap/apper som tibber, har det nå blitt veldig lett å få smart teknologi til å bruke strøm når det er billig, og skru ned når det er dyrt.

Spotpris på nettleie høres ut som en god ide ja. :)

Så kan man heller tilby et litt dyrere fastpris-abonnement til de som er opptatt av forutsigbarhet..

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor nevnes induksjonstopper hver gang det er snakk om effekttopper?

Hvis jeg skrur komfyren till 2000W er det likegyldig om den er av den gamle trege sorten, eller om den er induktiv?

Man kan til og med kanskje si at det positivt med induksjonstopper, da de har mindre tap og dermed reduserer det totale effektbruket?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

En kan vel også ha en mistanke om at et ønske om å skape forvirring er til stede slik som ellers. Når strøm og nettleie fremstilles som billig er det

gjerne så uoversiktlig og rotete å forstå at en er like klok.

Det er gjerne dit de vil ha terminologien når det gjelder dette også, det er ikke mye å tvile på.

De ser helst at alle "må" betale ekstra.

Det vi sparer, skal vi helst spare for dem.

Det er tross alt pengene som snakker,... igjen.

Å late som man gir med den ene hånda, for så å ta med begge er det nye incentivet.

Det blir neppe noen stor suksess for oss.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her er det om og gjøre å "prate" prisen opp.

Dette blir en variant av argumentene for diesel som ble snudd på hodet da mange nok hadde diesel.

Når de fleste er blitt lydige nok og tilpasset seg incentivene, vendes argumentene den andre veien

for at prisene skal kunne heves da også.

For som kjent får forbrukerne aldri rett, samme fanden hva de gjør.

For vi beskyldes for å ha

antatt dårlig moral.

De leker katt og mus med oss, for det er butikk i det. Her skapes gråsoner som kan utnyttes.

Moral derimot blir noe helt annet.

Nå blir det sikkert runder med induktive, kapasitive, og reaktive laster som argumenter, for å kunne legge på priser fremover.

De tilpasser ikke nettet lengre, som før, men legger ansvaret på forbrukerne i stedet.

Og tar betalt for det.

Får vi se at pengene går til tilpasninger av nettet,.....eller utbytte til aksjonærer?

Men de skal vite at de er gjennomskuet.

Endret av KjeRogJør
Bedre innhold.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
7 minutes ago, JonT said:

 

Jeg spurte også en del kraftfolk, og utifra de virket det som noe av grunnen til at man ønsker en makseffekt er at kapasitetsbegrensingene ofte er ganske lokale. Det er de lokale trafostasjonene som oftest gir kapasitetsproblemer, ikke resten av nettet. I så fall måtte man muligens hatt ganske lokale spottpriser.

 

 

Det betyr at leverandører som kanskje ikke engang i praksis har problemer også vil ta inn effektprising og betale rett ut i utbytte. 

Man har lokale flaskehalser. I stedet for å utbedre dem, bruker man det til å rettferdiggjøre overprising av et stadig mindre egnet nett. Det er alt for mange ledergrupper i lobbyvirksomhet og alt for lite oppskalering etter behov. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
5V115MSQ skrev (6 timer siden):

Det burde heller være likt som strømprisen - den varierer nå fra time til time

 Så vet vi også at strømprisen ikke varierer, når man ser på strøm-produksjonsprisen. Den er hele tiden 10 -15 øre pr. kWh.

 Vi vet også at vi har vannkraft i Norge til både batteri-elektriske biler ( som vel er årsaken til denne fordyrende galskapen), og til elektriske biler med hydrogen som rekkeviddeforlenger. ( Som kunne sakte-produsert hydrogen på alle landets bensinstasjoner, uten å over-utbygge nettet., men koste 20 milliarder - som kunne tas igjen på hydrogen-prisen . Som allikevel ville blitt billigere enn bensin/diesel pr. km. ) En utbygging for hurtiglading hjemme og på bensinstasjoner vil betinge et oppkradering av nettet til 30-60 milliarder.

Istedet for en utbygging av sakteladestasjoner og hydrogen-fyllestasjoner fortsetter vi altså med utslippsjuks og fordyrende unødvendige nettutbygginger.

Bygg ut lade/fyllemuligheter ( som tas igjen på lade/fyllepris).

Da vil markedet være der.  Og bilene bli tilgjengelige fra produsentene. Så vil folk kunne velge. Uten  forbud mot noe, og uten avgiftslette for noe.

Så mye tullball og "smartladere" og overvåking  for noe vi har nok av til hver hussstand.

Elbilkjørere, både med og uten hydrogen, bør ta sine kostnader uten å belaste andre med et over-oppgradert nett.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Det vi er opptatt av her er nettleie for husholdningene. Allikevel viser grafen 1) det totale effektbruken i landet (i den timen av året det er kaldest), ikke effektbruken i husholdningene 2) grafen viser knapt noen oppadgående i tidsrommet fra 2010 til 2018. Til tross for 1) øket befolkning, en god del flere elbiler og induksjonsovner.

NVE (og til dels bransjen) har nå i flere år drevet med bløff og løgner og har ikke vært klare om hva de vil med AMS-målere og vist null vilje til argumentere ærlig, redelig og opplyst om elnettene og deres drift. NVE har fremstilt som at all lading av elbiler skjer ca 1,5 time om morgen og halvannen time om ettermiddagen, i begge tilfeller samtidig med dagens to øvrige strømtopper. En bitteliten undersøkelse av fire husholdninger over noen uker viser at disse husholdningene med elbiler sprer ladingen over hele døgnet og det meste gjøres over natta. Tatt i betraktning 1) det er i snitt en bil per husholdning i Norge 2) snittladebehovet er 6 kWh per bil per døgn (gir 2190 kWh i året og lading på hurtiglader og jobb kommer i tillegg) 3) de fleste lader sen kveld og natt 4) problemet med høy effekt ligger ikke i den enkelte husholdning, men i lokalnettet og særlig trafoen. Det betyr at ekstremlading av den enkelte med 22 kW (lader mye, men sjelden) har ingen betydning fordi det er snittet av ca hundre husholdninger som betyr noe.

Det er oppsiktsvekkende at ikke NVE har kommet med en bedre undersøkelse av hva elbiler betyr for lokalnettene. Det finnes sikkert mange hundretalls nett i Norge der det i snitt er en elbil per husholdning. Hvorfor er det ikke kommet fram statistikk her? Svaret er nok at da ville NVE's argumentasjon kollapset. Elbillading er overhodet ingen utfordring for lokalnettet (distribusjonsnettet ut til husholdningene)!

Selv har jeg sett litt nøyere på induksjonsovner og deres virkning i forhold til maks effekt. Disse ovnene gir meget rask varme og kan boostes (høy effekt over kort tid). I løpet av kort tid koker potetvannet (ca ett til to minutter), deretter går effekten ned til 200 til 300 W (en skal jo ikke koke potetene i filler). Er en daglig bruk av 3 kW i ett til to minutt nok til å sprenge lokalnettet? Jeg er ikke så heldig at jeg har induksjonsovn, så jeg ville nok bruke min støpejernsplate på 1,5 kW i fem minutter i stedet (altså 68% høyere energibruk). Om alle plater på en induksjonsovn brukes samtidig trekker den 11 kW, min gamle komfyr vil trekke 7 kW. Induksjonsovner bruker 30% mindre energi da oppvarmingen er mer presis.

Jeg forlanger en ting. Slutt å snakk om at induksjonsovner bidrar til høyere effektbruk. Sannheten er sannsynligvis den omvendte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
JonT skrev (14 minutter siden):

Jeg spurte også en del kraftfolk, og utifra de virket det som noe av grunnen til at man ønsker en makseffekt er at kapasitetsbegrensingene ofte er ganske lokale. Det er de lokale trafostasjonene som oftest gir kapasitetsproblemer, ikke resten av nettet. I så fall måtte man muligens hatt ganske lokale spottpriser. Det er jo et litt bedre argument, men jeg vet ikke helt om det er tilfredstillende.

Det høres jo ikke helt håpløst ut å få til dette. Nå har vel både forbrukere og lokale trafoer fått installert AMS så det vi mangler er et flytende effektledd som får til dette.

JonT skrev (15 minutter siden):

Noen nettselskaper har egne avtaler for hurtigladestasjoner slik at de slipper å betale for effekttopper så lenge det er kapasitet i nettet,

Veldig bra og egentlig ganske selvfølgelig. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

paradoksalt nok er det ingen av de foreslåtte prismodellene som tar til orde for rushtid-prising av effekt, dermed er det hele meningsløst, hvis intensjon er å fordele/utjevne kundenes forbruk over hele døgnet.

Dermed er påstanden i overskriften "kan bli svinedyrt å lade elbil om ettermiddagen" feil. Det "nærmeste" man kommer i den retningen er punkt 1. i de omtalte forslagene:

"Målt effekt: Du betaler for den høyeste daglige forbrukstoppen (døgnmaks)."

- men "døgnmaks" tar altså ikke hensyn til hvornår på døgnet du har effekttoppen. Om du topper med 7000 W kl. 8 om morran eller 02. om natta, er altså likegyldig i forhold til hva det vil koste deg.

Dermed faller jo hele intensjonen (og påskuddet) om at det gjelder å "redde" strømnettet fra de store belastningene typisk morgen, ettermiddag, og tidlig kveld.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
tommyb skrev (24 minutter siden):

Det betyr at leverandører som kanskje ikke engang i praksis har problemer også vil ta inn effektprising og betale rett ut i utbytte. 

Nettselskapenes inntekter er regulerte. De tjener akkurat det samme uavhengig av hvilken effektmodell de velger. Det de kan tjene ekstra på er hvis de drifter nettene mer effektivt enn resten av landet, samt unngår dyre utbygginger.

Endret av JonT
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fredrikstad har i dag to prismodeller, ettersom deler av Fredrikstad allerede har effekttariff. Slik ar det vært lenge allerede.

https://norgesnett.no/nettleie/#/effektbasert-nettleie/

 

"(Effekt: Maksimaltimen er avregningsgrunnlaget. Maksimaltimen er gjennomsnittet av de tre høyeste målte timeverdiene pr. måned (timene det brukes mest strøm). De tre høyeste målte timeverdiene må være på forskjellige dager. Effekt måles i watt (W) eller kilowatt (kW). 1000W = 1kW.)"

prisen er 76,17kr pr kw

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...