Gå til innhold

Equinors havvindsatsing i Storbritannia går så det suser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dudgeon-eierne tok ut 7 milliarder i utbytte i 2018."

De mest interessante opplysningene får vi ikke, nemlig gjennomsnittlig strømpris til eierne, og hvor stor del av denne prisen er subsidier.

Dette er tall som kan brukes i debatten her hjemme, for energiutbygging kommer til å være den store industrien i mange 10-år.

Fornybar energi er i utgangspunktet gratis, og utbyggingen av sol og vind i Tyskland har redusert strømprisen vesentlig i det tyske markedet.

Kullkraftverkene sliter for tiden med lønnsomheten, og billig strøm betyr mer bruk av strøm.

Kanskje blir elektrisk oppvarming normalt i både Tyskland og England om noen år.

I så fall åpner det for eksport av mye strøm fra Norge fremover mot 2050.

Kanskje med MDG i regjering etter 2021 så tvinges Statkraft hjem, og vi får storstilt utbygging av fornybar energi i Norsk Økonomisk Sone.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

olemars:

Ut fra det jeg kan finne har de en prisgaranti på £150/MWh, som er omtrent det snittprisen på strøm er i England akkurat nå, så subsidiene er sannsynligvis veldig små.

Proton svar:

På NordPool Spot varierer kraftpris gjennom døgnet i UK mellom 30 og 60 Euro/MWh i snitt rundt 45 Euro, eller 45 øre/KWh, som er noe høyere enn hos oss. Når UK myndighetenes prisgaranti til produsentene som Equinor for å sikre utfasing av kullkraft er GBP 150/Mwh (180 øre/KWh) betyr det at forbrukerne subsidierer Equinor med 135 øre/KWh. Enten er UK forbrukere tafatte, eller så kommer dette til å endres. Ingen næringsvirksomhet kan betale slik pris for strøm og overleve. Kostpris for offshore vind for Equinor er rundt 120 øre/KWh, så for dem er dette god business inntil videre. Det er høyst forståelig at økonomien i EU stagnerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

aanundo:

Fornybar energi er i utgangspunktet gratis, og utbyggingen av sol og vind i Tyskland har redusert strømprisen vesentlig i det tyske markedet.

Kullkraftverkene sliter for tiden med lønnsomheten, og billig strøm betyr mer bruk av strøm.

Kanskje blir elektrisk oppvarming normalt i både Tyskland og England om noen år.

Proton svarer:

Det er vanskelig å vite om du simpelthen ikke har den ringeste peiling på hva du snakker om, eller om du bevist lyger - uansett er det ikke greit. Når du sier at "sol og vind i Tyskland har redusert strømprisen vesentlig i det tyske markedet" så er jo det beviselig feil. I 2019 var offisiell snittpris til forbruker i Tyskland 30,88 Eurocent/KWh, eller 315 øre/KWh som er Europas høyeste, og blandt de aller høyeste kraftpriser i hele verden. Hvordan kan du påstå noe annet? Selvsagt er det ulønnsomhet i sol og vind som krever subsider som driver folks strømregning til værs. Kullkraftverkene har stort sett samme lønnsomhet som de alltid har hatt. Det er den stadig økende CO2-avgiften de må betale som reduserer lønnsomheten - absolutt kan gjøres ulønnsomt ved høye nok avgifter. Jeg er enig i CO2-avgift for å redusere utslipp, men å tro at avgifter og subsidier reduserer strømprisen slik at "kanskje blir elektrisk oppvarming normalt i både Tyskland og England om noen år", er en ytterst kunnskapsløs og tåpelig påstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke beskylde deg for å lyve, men det blir en ganske håpløs debatt dersom du velger strømpris til forbruker og jeg markedsprisen på Nord Pool f. eks.

Etter min mening må en fornuftig debatt om strømpriser ta utgangspunkt i markedet, som Nord Pool og markedsprisene i Tyskland, Frankrike, Spania og England.

Skal vi blande inn avgiftspolitikken i de forskjellige landene blir det komplisert.

På nettsiden til Fraunhofer ser vi markedsprisen i Tyskland, som beveger seg mellom 25-50 øre/kWh.

En annen nettside Alea Soft viser markedsprisen mellom 2011 og 2018 på Nord Pool, i Tyskland, Frankrike og Spania.

Nord Pool og Tyskland ligger rundt 40 øre/kWh og Frankrike og Spania rundt 50 øre/kWh.

Tyskland har eksportert mye energi sydover de senere årene, og det skylles at Tyskland har skaffet seg mye vind- og solenergi etter 2010.

Tyskland har brukt sterke subsidier for å få dette til, rundt kr 3,-/kWh som "Feed-in".

Rett nok har tyske strømkunder betalt ca kr 3,-/kWh for å finansiere utbyggingen.

En klok politikk, etter min mening, da Tyskland gjør det samme som Norge for 50 år siden, da vannkraftutbyggingen var på sitt sterkeste.

Norge har billig strøm p. g. a. denne politikken, og etter 20 år er subsidiene til sol og vind i Tyskland borte, og strømprisen til forbruker blir redusert.

De landene som ikke bygger ut fornybar energi har den høyeste markedsprisen på strøm.

Norge burde fortsette med el-sertifikater for å bygge ut energien i Norsk Økonomisk Sone, og det blir også misvisende å bruke pengene som betales til utbygger for å illustrere subsidiene.

Vi strømkunder betal 5 øre/kWh for at utbygger skal få 25 øre i ordningen med el-sertikater i Norge, og slik er det i England også uten at jeg kjenner til hvordan subsidiene er designet der.

Lenke til kommentar

Jeg hadde googlet meg til feil tall. £150/MWh er kun for de første offshore-vindfarmene som Dudgeon, og snittprisen på strøm jeg så var til forbruker og ikke spot.

De nyeste offshore-vindfarmene har prisgaranti på rundt £40/MWh som er godt innafor spotprisen, til sammenligning har det nyeste atomkraftverket under bygging i UK en prisgaranti på £92/MWh

  • Liker 2
Lenke til kommentar

aanundo:

Jeg skal ikke beskylde deg for å lyve, men det blir en ganske håpløs debatt dersom du velger strømpris til forbruker og jeg markedsprisen på Nord Pool f. eks.

Etter min mening må en fornuftig debatt om strømpriser ta utgangspunkt i markedet, som Nord Pool og markedsprisene i Tyskland, Frankrike, Spania og England.

Skal vi blande inn avgiftspolitikken i de forskjellige landene blir det komplisert.

Proton svarer:

Dine kommentarer tyder på at du fremdeles ikke skjønner hva det betyr at kraft omsettes på Nord Pool. På en kraftbørs, som på alle andre børser, betaler alle samme pris for samme vare enten kjøper er norsk, tysk eller dansk - det er faktisk poenget med en åpen børs. Men om en dansk kunde kjøper kraft fra en produsent i Norge, så kommer selvsagt nettleien i tillegg, og den vil variere avhengig av mange forhold. Når kraftprisen på NordPool beveger seg rundt 35 øre/KWh, vil selvsagt ingen kjøpe vindmøllekraft om den koster 80 øre/KWh. Er det myndighetenes ønske å erstatte fossil energi med vindkraft, så avgiftsbelegges kraften (til privatkunder) slik at produksjon av vindkraft subsidieres for å kunne bli konkurransedyktig, nøyaktig som med våre Grønne Sertifikater. Derfor er det prisen til forbruker som forteller noe om den virkelige kraftprisen i et samfunn, ikke børsprisen som i prinsipp er lik for alle.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (16 timer siden):

aanundo:

Jeg skal ikke beskylde deg for å lyve, men det blir en ganske håpløs debatt dersom du velger strømpris til forbruker og jeg markedsprisen på Nord Pool f. eks.

Etter min mening må en fornuftig debatt om strømpriser ta utgangspunkt i markedet, som Nord Pool og markedsprisene i Tyskland, Frankrike, Spania og England.

Skal vi blande inn avgiftspolitikken i de forskjellige landene blir det komplisert.

Proton svarer:

Dine kommentarer tyder på at du fremdeles ikke skjønner hva det betyr at kraft omsettes på Nord Pool. På en kraftbørs, som på alle andre børser, betaler alle samme pris for samme vare enten kjøper er norsk, tysk eller dansk - det er faktisk poenget med en åpen børs. Men om en dansk kunde kjøper kraft fra en produsent i Norge, så kommer selvsagt nettleien i tillegg, og den vil variere avhengig av mange forhold. Når kraftprisen på NordPool beveger seg rundt 35 øre/KWh, vil selvsagt ingen kjøpe vindmøllekraft om den koster 80 øre/KWh. Er det myndighetenes ønske å erstatte fossil energi med vindkraft, så avgiftsbelegges kraften (til privatkunder) slik at produksjon av vindkraft subsidieres for å kunne bli konkurransedyktig, nøyaktig som med våre Grønne Sertifikater. Derfor er det prisen til forbruker som forteller noe om den virkelige kraftprisen i et samfunn, ikke børsprisen som i prinsipp er lik for alle.

"Når kraftprisen på NordPool beveger seg rundt 35 øre/KWh, vil selvsagt ingen kjøpe vindmøllekraft om den koster 80 øre/KWh."

Skal vi få til en ryddig debatt må vi prøve å forholde oss til de faktiske forholdene så langt det lar seg gjøre, og da koster ikke energien fra vindturbiner 80 øre.

Flere og flere land bruker "auksjon" for å skaffe seg fornybar energi, og Equinor fikk tilslaget for 45 øre/kWh for ikke lenge siden. Dette er utbygging av bunnfaste havvindturbiner, men utviklingen går i retning flytende vindkraft. Norge burde være med i kappløpet om industriarbeidsplasser innen flytende havvind. Vi har pengene, teknologien og ressursene i Norsk Økonomisk Sone. Regjeringen prater om alternative arbeidsplasser til oljevirksomheten, men Statkraft bruker pengene de tjener på oss strømkunder i utlandet.

Hvorfor ikke fortsette med el-sertifikatene etter 2021?

I motsetning til deg ser jeg på de 5 ørene/kWh jeg betaler i subsidier som en mulighet for at strømprisen på Nord Pool holdes lav i Norge. Mer tilført energi gir lavere pris, og dersom den nye energien senker strømprisen med mer enn 5 øre/kWh tjener jeg på subsidiene. Egentlig enkel matematikk, men strømprisen på Nord Pool et år frem i tid vet ingen, og da kan det heller ikke fremlegges noe bevis.

Derfor kommer nok denne krangelen med deg til å fortsette så lenge vi gidder å svare hverandre. 

Lenke til kommentar

Fornybar energi er ikke helt gratis, selv om det blir gjort forsøk til å få det se ut som det.

Og utslippene, de er der.

Det har tidligere skrevet om SF6 gassen, som jeg forøvrig tror blir fatalt.

Men også dette kommer til å lage store problemer i lengden.

"Vindkraftblad kan inte återvinnas – slängs i stora markdepåer"

https://samnytt.se/vindkraftblad-kan-inte-atervinnas-slangs-i-stora-markdepaer/?fbclid=IwAR0e9sqMBICxNWx60OSVnKnbXev8-z6tb_idmm8RC1P6nAFoUTN9u-_VIzs

Lenke til kommentar
Pirkko Rygh skrev (På 6.2.2020 den 15.43):

Fornybar energi er ikke helt gratis, selv om det blir gjort forsøk til å få det se ut som det.

Og utslippene, de er der.

Det har tidligere skrevet om SF6 gassen, som jeg forøvrig tror blir fatalt.

Men også dette kommer til å lage store problemer i lengden.

"Vindkraftblad kan inte återvinnas – slängs i stora markdepåer"

https://samnytt.se/vindkraftblad-kan-inte-atervinnas-slangs-i-stora-markdepaer/?fbclid=IwAR0e9sqMBICxNWx60OSVnKnbXev8-z6tb_idmm8RC1P6nAFoUTN9u-_VIzs

Driver du en kampanje mot vindkraft? Dersom du er så bekymret for vindturbinbladene som er aktive i 8760 timer i året og har en livslengde på 25 til 70 år, hva da med andre glassfiberkonstruksjoner som de ca en million småbåtene vi har i Norge med en brukstid på ca 50 timer i året?

Dersom du skal argumentere, må du gjøre det skikkelig og se helheten i ting. Du tror for eksempel at SF6-problematikken er fatal, selv om den utgjør bare en prosent av problemet i forhold til CO2, at alle er oppmerksom på problematikken og gjør sitt for å redusere slike utslipp (egentlig lekkasjer) og at SF6 har mindre med vindturbiner å gjøre enn store strømknutepunkter (brytere for svært høye spenninger og effekter). Om SF6 er et så stort problem, så får du arbeide mot strøm som energibærer i stedet for å angripe vindturbinene. På det nivået kan en klare seg uten SF6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (På 5.2.2020 den 13.35):

aanundo:

Fornybar energi er i utgangspunktet gratis, og utbyggingen av sol og vind i Tyskland har redusert strømprisen vesentlig i det tyske markedet.

Kullkraftverkene sliter for tiden med lønnsomheten, og billig strøm betyr mer bruk av strøm.

Kanskje blir elektrisk oppvarming normalt i både Tyskland og England om noen år.

Proton svarer:

Det er vanskelig å vite om du simpelthen ikke har den ringeste peiling på hva du snakker om, eller om du bevist lyger - uansett er det ikke greit. Når du sier at "sol og vind i Tyskland har redusert strømprisen vesentlig i det tyske markedet" så er jo det beviselig feil. I 2019 var offisiell snittpris til forbruker i Tyskland 30,88 Eurocent/KWh, eller 315 øre/KWh som er Europas høyeste, og blandt de aller høyeste kraftpriser i hele verden. Hvordan kan du påstå noe annet? Selvsagt er det ulønnsomhet i sol og vind som krever subsider som driver folks strømregning til værs. Kullkraftverkene har stort sett samme lønnsomhet som de alltid har hatt. Det er den stadig økende CO2-avgiften de må betale som reduserer lønnsomheten - absolutt kan gjøres ulønnsomt ved høye nok avgifter. Jeg er enig i CO2-avgift for å redusere utslipp, men å tro at avgifter og subsidier reduserer strømprisen slik at "kanskje blir elektrisk oppvarming normalt i både Tyskland og England om noen år", er en ytterst kunnskapsløs og tåpelig påstand.

I 2015 var Energiewendeutgiftene 24 milliarder Euro. Dette var betaling fra staten for strøm fra sol og vind. Hvert år hadde en fast pris per kWh som ble garantert i 20 år. Denne faste pris (vind en pris, sol en pris etc) ble nedjustert hvert å i takt med at prisen for fornybar strøm (per kWh) sank år for år. Husholdningene betalt ca 8,3 milliarder Euro i 2014 (ca 50 øre per kWh i Energiewendepåslag). Med 4.000 kWh i forbruk per husholdning, måtte en altså ut med ca kr 2.000 per år i tillegg til markedspris (pluss moms og kolossale avgifter). Fra i år vil Energiwendepåslaget synke ca lineært til null i 2040 (gammel moro skal betales, veldig mye til private med soltak og eierandeler i vindmøller). Ikke rart at Energiwende i alle år har vært svært populært blant de fleste tyskere.

Med de raskt synkende priser for fornybar energi og raskt fallende belastning fra Energiewende, kan tyskere se fram til stadig billigere strøm! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ketill Jacobsen:

I 2015 var Energiewendeutgiftene 24 milliarder Euro. Dette var betaling fra staten for strøm fra sol og vind. Hvert år hadde en fast pris per kWh som ble garantert i 20 år. Denne faste pris (vind en pris, sol en pris etc) ble nedjustert hvert å i takt med at prisen for fornybar strøm (per kWh) sank år for år. Husholdningene betalt ca 8,3 milliarder Euro i 2014 (ca 50 øre per kWh i Energiewendepåslag). Med 4.000 kWh i forbruk per husholdning, måtte en altså ut med ca kr 2.000 per år i tillegg til markedspris (pluss moms og kolossale avgifter). Fra i år vil Energiwendepåslaget synke ca lineært til null i 2040 (gammel moro skal betales, veldig mye til private med soltak og eierandeler i vindmøller). Ikke rart at Energiwende i alle år har vært svært populært blant de fleste tyskere.

Med de raskt synkende priser for fornybar energi og raskt fallende belastning fra Energiewende, kan tyskere se fram til stadig billigere strøm!

Proton svarer:

Dette er kopiert fra tyske Statista.com. Som du ser er strømpris til tyske forbrukere 320 øre/KWh ved utgangen av 2019, som er 2,5 gang vår egen pris. Hvordan kan du mene noe annet?

In the preceding years prices remained relatively stable, peaking at 30.48 euro cents in 2017. By the first half of 2019, German households were paying 30.88 euro cents per kilowatt-hour. Electricity prices in Germany are some of the highest worldwide.11. nov. 2019

Lenke til kommentar
Proton1 skrev (59 minutter siden):

Ketill Jacobsen:

I 2015 var Energiewendeutgiftene 24 milliarder Euro. Dette var betaling fra staten for strøm fra sol og vind. Hvert år hadde en fast pris per kWh som ble garantert i 20 år. Denne faste pris (vind en pris, sol en pris etc) ble nedjustert hvert å i takt med at prisen for fornybar strøm (per kWh) sank år for år. Husholdningene betalt ca 8,3 milliarder Euro i 2014 (ca 50 øre per kWh i Energiewendepåslag). Med 4.000 kWh i forbruk per husholdning, måtte en altså ut med ca kr 2.000 per år i tillegg til markedspris (pluss moms og kolossale avgifter). Fra i år vil Energiwendepåslaget synke ca lineært til null i 2040 (gammel moro skal betales, veldig mye til private med soltak og eierandeler i vindmøller). Ikke rart at Energiwende i alle år har vært svært populært blant de fleste tyskere.

Med de raskt synkende priser for fornybar energi og raskt fallende belastning fra Energiewende, kan tyskere se fram til stadig billigere strøm!

Proton svarer:

Dette er kopiert fra tyske Statista.com. Som du ser er strømpris til tyske forbrukere 320 øre/KWh ved utgangen av 2019, som er 2,5 gang vår egen pris. Hvordan kan du mene noe annet?

In the preceding years prices remained relatively stable, peaking at 30.48 euro cents in 2017. By the first half of 2019, German households were paying 30.88 euro cents per kilowatt-hour. Electricity prices in Germany are some of the highest worldwide.11. nov. 2019

Jeg begriper ikke at du kan være så primitiv. At Tyskland av en eller annen grunn avgiftsbelaster strøm mest i hele verden, har lite å gjøre med de faktiske kostnadene på strøm. Også i Danmark har de høy energiavgift på strøm (ca 1 dansk krone) som bare er en fiskal avgift og har intet å gjøre med statens utgifter på strømområdet. Typisk er det at over er forbruk på ca 4.000 kWh i en husholdning faller denne energiavgiften bort. Dersom dansker installerer varmepumper (eloppvarming) og begynner å bruke elbil, betaler de ca en danske krone mindre for hver kWh de bruker til disse formål.

Lenke til kommentar

Ketill Jacobsen:

Jeg begriper ikke at du kan være så primitiv. At Tyskland av en eller annen grunn avgiftsbelaster strøm mest i hele verden, har lite å gjøre med de faktiske kostnadene på strøm. Også i Danmark har de høy energiavgift på strøm (ca 1 dansk krone) som bare er en fiskal avgift og har intet å gjøre med statens utgifter på strømområdet.

Proton svarer:

Det er ikke primitivt å påpeke at Tyskland og Danmark har blandt verdens høyeste strømpriser til forbruker - det er et enkelt faktum, og spesielt merkbart for de som betaler strømregningen. Du fremstår som lite smart når du hevder at høye avgifter i de to landene "har intet å gjøre med statens utgifter på strømområdet" - selvfølgelig har de det. I januar 2019 eksempelvis ble det generert 53 TWh i Tyskland og utbetalt offentlige kraftsubsidier på 2,3 mrd Euro - det er ganske heftig, og er ikke akkurat et vitnesbyrd om god lønnsomhet. Avgiftene er også litt urettferdige, og gir ikke det helt riktige bildet av de nasjonale strømprisene, siden industrien ikke betaler samme avgifter som private. Men det får være opp til de som bestemmer å bestemme, og til forbrukerne å akseptere.

Lenke til kommentar
Proton1 skrev (9 minutter siden):

I januar 2019 eksempelvis ble det generert 53 TWh i Tyskland og utbetalt offentlige kraftsubsidier på 2,3 mrd Euro - det er ganske heftig, og er ikke akkurat et vitnesbyrd om god lønnsomhet. 

Jeg er helt enig i essensen av det du skriver. Det gir ikke mening å omtale strømmen i Tyskland som billig mens forbrukere betaler over 3kr per kwh. Når det er sagt lurer jeg på hvor du har tallet for kraftsubsidier fra. Ikke fordi jeg tviler, men fordi jeg gjerne vil ha slik informasjon selv. Med kjapp googling finner jeg bare en artikkel om dette og da er det samme tall men året er 2018.

Lenke til kommentar

BERLIN, Feb. 14 (Xinhua) -- Subsidies under the German Renewable Energy Sources Act (EEG) have risen to their highest-ever monthly level in January, electricity network operators revealed Tuesday.

More than 2.3 billion euros (about 2.8 billion U.S. dollars) were paid out in EEG subsidies to network operators last month, an increase of around 10 percent compared to 2.05 billion euros (about 2.5 billion dollars) in January 2017.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...