Gå til innhold

Lenovo bærbar. Får ikke skjerm driver fra Intel


plankeby

Anbefalte innlegg

Har en bærbar fra 2018 (320S-14IKB (Type 80X4) Laptop (ideapad), der Lenovo aldri har gitt ut en oppdatert skjermkortdriver siden maskinen gikk ut i salg. Skjermkort driveren er fra nov. 2017.

Med Intel update får jeg stadig beskjed om ny Intel driver, men ved installasjon en beskjed om at den ikke er godkjent for min maskin. På Lenovo sin egen driverside er nyeste driver som nevnt over.

Jeg har aldri før på andre maskiner opplevd at det ikke gis noen oppdateringer på skjermkort driver. Er Lenovo den dårlige i klassen her??

Jeg vet at nyere driver fra Intel ville løst et lite problem jeg har, det er tross alt over 20 oppdateringer siden nov 2017 til mitt "skjermkort".

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel kansje bare fjerne Lenovo sin å bruke Intel sin driver. Bruker intel drivere på min Lenovo helt uten problemer. Er jo standard intel grafikk så.

Om intel fortsatt maser om at det ikke er støttet er det kansje feil driver du prøver å installere. Last ned nyeste manuelt fra Intel sine nettsider til akkurat ditt skjermkort.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Du må vel kansje bare fjerne Lenovo sin å bruke Intel sin driver. Bruker intel drivere på min Lenovo helt uten problemer. Er jo standard intel grafikk så.

Om intel fortsatt maser om at det ikke er støttet er det kansje feil driver du prøver å installere. Last ned nyeste manuelt fra Intel sine nettsider til akkurat ditt skjermkort.

Jeg er godt kjent med å bruke intel sine drivere på ulike maskiner. Har prøvd ulike metoder også manuelt med drivere som skal bære til mitt skjermkort.

Lenke til kommentar

Vet ikke om Lenovo er noe verre enn andre, men hvis det ikke har kommet noen oppdateringer til nå så kommer det sikkert ingen heller. 

Hadde samme greia med en HP maskin. Intel pushet oppdateringer ganske ofte, men de gikk ikke å installere på min. Det kom ikke noe nytt fra HP heller. 

Lenke til kommentar

Maskinen har ingen bloatware eller annet som hindrer oppdateringer.

Enten jeg gjør det manuelt ved å laste ned fil, eller via Intel sin egen update side, er resultatet det samme.

Intel update sin side har siden jeg kjøpte maskinen ny, varslet om ny grafikkdriver tilgjengelig. Det hat nå kommet svært mange oppdateringer. Andre oppdateringer til wifi og blåtann oppdateres via Intel sin side, men aldri skjermkort.

Etter at driver er hentet ned og spørsmål om å oppdatere skjermkortdriver, tar det litt tid og følgende beskjed kommer opp (de bilde).

int driv feil.jpg

Lenke til kommentar

Antar at du ser et reelt problem siden du vil oppdatere driveren til skjermkortet, dvs. driveren til Intel sin integrerte GPU i prosessoren?
 

Fant en kar som skriver følgende:

Sitat


EDIT: SOLVED! This is a Windows issue. Driver can be installed, you have to MANUALLY uninstall the old one, including from control panel, using intel's utility and most importantly, you have to UNINSTALL AND REMOVE the driver in device manager. It cannot be upgraded , just installed! 

Trikset blir da å følge oppskriften hos Intel for å fjerne eksisterende skjermkortdriver og så installere valgt driver. 
 

Pass alltid på at du har en god backup av PC-en, i tilfelle det skulle skjære seg helt.

 Link.

’Formatteringen ble ‘på trynet’ når jeg la inn Quote. Hurra for ‘super’ editor ?

Endret av NoBo
[quote] [/quote] fungerer ikke alltid som ønsket... :/
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
plankeby skrev (På 4.3.2020 den 22.16):

Ja, vet ikke om oppdatering vil fikse dette, det er ikke lyd ut fra hdmi. 

Har du sjekket lydkilde i kontrollpanelet? Det skulle stå noe sånt som "HDMI Digital Out". Og avhengig av hva du prøver å sende lyd til, f.eks. TV, så er det ikke alle innganger som vil ta imot lyd (eller bilde) fra en PC. TVer pleier å ha en kontakt merket "HDMI 2 (PC)".

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 timer siden):

Har du sjekket lydkilde i kontrollpanelet? Det skulle stå noe sånt som "HDMI Digital Out". Og avhengig av hva du prøver å sende lyd til, f.eks. TV, så er det ikke alle innganger som vil ta imot lyd (eller bilde) fra en PC. TVer pleier å ha en kontakt merket "HDMI 2 

Det er rett og slett ingen lydikon eller noe valg om lyd via HDMI på noen måte.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Det er rett og slett ingen lydikon eller noe valg om lyd via HDMI på noen måte.

Gitt at du kjører Windows 10, åpne kontrollpanelet (Windows-tast + I), velg "System" -> "Sound", og så skulle du ha flere valg der vedrørende lyd-ut enhet.

Jeg har hatt et tilsvarende problem selv - viste seg å være de analoge kontaktene til lydkortet som ble overstyrt av den digitale kontakten...når jeg koblet til en skjerm (DisplayPort).

Du skulle også ha en liste over all mulige lydkilder fra PCen din der.

image.thumb.png.7fe65346116d73f8a9e2c2bc2bc8f6d9.png

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 minutter siden):

Gitt at du kjører Windows 10, åpne kontrollpanelet (Windows-tast + I), velg "System" -> "Sound", og så skulle du ha flere valg der vedrørende lyd-ut enhet.

Jeg har hatt et tilsvarende problem selv - viste seg å være de analoge kontaktene til lydkortet som ble overstyrt av den digitale kontakten...når jeg koblet til en skjerm (DisplayPort).

Du skulle også ha en liste over all mulige lydkilder fra PCen din der.

image.thumb.png.7fe65346116d73f8a9e2c2bc2bc8f6d9.png

Takk, jeg er godt kjent med instillinger og styring av Windows. Det finnes ikke noen lyd ut valg noe sted, via noen måter, som gir lydvalg via HDMI. Heller ikke via annen programvare.

Lenke til kommentar

Jeg regnet heller ikke med at det ville være så enkelt. Ville bare prøve å peile hva du allerede hadde prøvd. Jeg tar det også for gitt at ingenting av lydenheter er deaktivert i Enhetsbehandling.

Men hvis du åpner kontrollpanelet som avbildet, og scroller ned til "Sound Control Panel" (jeg har Engelsk OS), står det heller ingen digitale enheter listet der?

sound-window.jpg

Vi har hatt en del problemer med lydavspilling over HDMI fra laptop'er på skolen der jeg jobber (Lenovo V510 om jeg ikke husker helt feil), men der løste problemene seg ved oppdatering til Windows 1903, hvilket jeg også regner med ikke er relevant her.

Jeg regner også med at du har google problemet, f.eks ved å avinstallere og så reinstallere alt av relaterte drivere.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...