Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor raskt oppdages egentlig en smitte av nytt virus innad i Norge f.eks?


Gjest b95a6...27f

Anbefalte innlegg

Gjest b95a6...27f

Slapp av, jeg er ikke paranoid, og jada, jeg går til legen ved behov, så hold det utenfor takk. Dette er kun et uformelt spørsmål. :)

jeg har hatt influensa siden torsdag (0 energi, feber, slim, tett nese/hals og hele pakka, minus oppkast). Og nei jeg tror absolutt ikke at jeg har coronaviruset, men det fikk meg til å tenke, og vil bare dele tankene for mulig innspill:)

i går begynte formen å bli bedre, jeg var på universitetet hele dagen, og det meste gikk helt fint. Var naturlig nok litt ekstra sliten på kvelden.

Uansett, så våknet jeg i dag og luftveiene mine var mer eller mindre en ørken. Formen er elendig igjen og hoster og hoster med gjevne mellomrom, ingen feber..

Jeg har ikke vært i kontakt med noen andre enn de i klasserommet siden torsdag, og sjangsen for at de har viruset er mer eller mindre lik null.

Det som fikk meg til å tenke var; enn hvis? enn hvis det faktisk var coronaviruset? Og jeg sitter her og tolker det som influensa. Da vil jo ikke dette bli oppdaget før det kanskje er for sent, og hvis jeg har smittet noen andre i klassen f.eks, hva om de gjør det samme? Hva om dette var et farligere virus? Hvor "trygt" er det å vente helt til offisiell advarsel med å ta forhåndsregler? Er det overhode mulig (ikke sannsynlig) at jeg sitter her med et virus som ikke har blitt advart mot "på tv"?

 

Anonymous poster hash: b95a6...27f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De symptomene du beskriver at du har trenger for det første ikke å være influensa. (jeg sier ikke at akkurat du ikke har det)
Ved influensa(ikke corona virus), som tar livet av enormt mange hvert år har man nesten utelukkende:
- Kraftig til normal svetting om når man er for varm, og før man skal legge seg og kler av seg så skjelver man mye fordi kroppen blir for kald.
- Vondt i hele kroppen, ledd, muskler, etc.
- Pluss og minus det du beskriver.

Sannsynligheten for at det er influensa minsker utover våren, med andre ord er det mindre og mindre sannsynlig at det som gir deg symptomer er influensa. Og satt veldig på spissen mer statistisk sannsynlig at det er noe annet. Og dette noe annet kan da være ett farlig virus. Dog svært lite sannsynlig.


Resten av livet ditt og menneskets eksistens vil dette være ett problem og det å klare å ta forhåndsregler 24/7 så lenge man lever er umulig.

Hvis du har corona viruset eller ett farlig dødelig virus/bakterie så blir du hjemme, drikker godt og følger med på symptomene dine. Det gjør de som du har potensielt smittet også og sånn går det videre og videre. Skulle du eller noen dø er det først da det vil bli satt i gang tiltak.
Det er unntaksregler til det å bli hjemme: barn, eldre, nedsatt immunforsvar etc.

Folk var syke i over 3 uker hjemme uten å dra til legen da vi hadde svineinfluensa, de kommer aldri til å få vite om det var svineinfluensa, men det er jo sannsynlig at det var det de hadde. Man vil heller ikke få vite om det var coronavirus.

Og siden du ikke liker sannsynlig, ja det er mulig at du sitter med ett farlig virus akkurat nå. Det er også mulig at jeg vinner 1 million på flakslodd imorgen.

 

Endret av Szeth
Lenke til kommentar

Når flere mennesker blir alvorlig syke, og man ikke kan finne en umiddelbart årsak til dette, vil man forsøge å identifisere bakterier, parasitter eller virus som årsak dersom mistanke er en infeksjonssykdom. Hvis du ikke er så dårlig at du er redd for å dø av det, så vil det heller ikke være relevant å varsle flere andre om viruset. Først når virus eller andre mikrober viser seg i form av alvorlig innleggelseskrevende sykdommer, så vil man prøve å finne årsag og deretter se om flere med samme symptombilde er smittet av det samme - først her vil det være aktuelt å "advare" andre. Det er alltid en risiko for at en ny mikrobe kommer til og skaper sykdom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...