Jump to content
Redaksjonen.

Lad elbilen på motorveien i 130 km/t – og seks andre ladeteknikker

Recommended Posts

Dubious skrev (53 minutter siden):

Hvilke ulemper?
En kan lage hydrogen av overskuddstrøm

Gass har blitt brukt i mange år, og det er vel ingen biler som har eksplodert?

Du kan lage hydrogen av overskuddstrøm på samme måte som du kan finne sedler på gata.

Om det ikke er biler som har eksplodert så er det flere hydrogenfyllestasjoner som har gjort det. Alt for mange når du ser på hvor få fyllestasjoner som finnes..

  • Like 3

Share this post


Link to post
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Også er vel hydrogen etter min bekjentskap ikkje ein effektiv måte å levere energi kontra batteri.

Energi blir fraktet i store kvantum.  Da vil ikke et batteri være en effektivt måte å frakte energi på. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
MrMarbles skrev (1 time siden):

Kritikken er der fordi du bruker mye energi på å lage hydrogen og du får mye dårligere energiutnyttelse igjen når du skal få elektrisk framdrift fra hydrogenet. Energi som du like gjerne kunne bare dyttet inn i et batteri på en elbil.

Hvor effektivt trur du kontaktløst lading på motorvei i 130 km/t vil være? Er det ikke bedre å bare bruke en teknologi som fungerer uten behovet for å lage slike sinnssyke løsninger pga en batteri-teknologi som ikke er bra nok i slike hastigheter? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Annonse
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Hvor effektivt trur du kontaktløst lading på motorvei i 130 km/t vil være? Er det ikke bedre å bare bruke en teknologi som fungerer uten behovet for å lage slike sinnssyke løsninger pga en batteri-teknologi som ikke er bra nok i slike hastigheter? 

Det blir jo en helt annen diskusjon. Trådløs lading på elbil er jeg generelt i mot, siden det er mye som går tapt.

Share this post


Link to post
Roger Hansen skrev (56 minutter siden):

Stod i en annen artikkel om Asko sine hydrogen lastebiler at markedsprisen per kg var 90,- Det er jo ikke akkurat billig.

Du må lese hele artikkelen. Markedsprisen er 90kr/kg. Prisen ASKO får til med egetprodusert hydrogen er 50kr/kg. Imponerende lav pris for et pilot-prosjekt med høye priser for utstyret som trengs. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
MrMarbles skrev (Akkurat nå):

Det blir jo en helt annen diskusjon. Trådløs lading på elbil er jeg generelt i mot, siden det er mye som går tapt.

Trudde man diskuterte tråden her jeg og hva som stod i den? Der skal man jo finne alternative lade-løsninger som man kan bruke i farta. Konktakt-løs lading vil altså spise seg inn på effektivitet-argumentet som så mange bruker mot hydrogen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (19 minutter siden):

Hvor effektivt trur du kontaktløst lading på motorvei i 130 km/t vil være? Er det ikke bedre å bare bruke en teknologi som fungerer uten behovet for å lage slike sinnssyke løsninger pga en batteri-teknologi som ikke er bra nok i slike hastigheter? 

Det er ikke *batteriet* som er problemet i 130km/t..

  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (16 minutter siden):

Trudde man diskuterte tråden her jeg og hva som stod i den? Der skal man jo finne alternative lade-løsninger som man kan bruke i farta. Konktakt-løs lading vil altså spise seg inn på effektivitet-argumentet som så mange bruker mot hydrogen. 

Jeg svarte mannen som lurte på hvorfor folk var så imot hydrogen og gav ham ett av de største argumentene mot hydrogen. Jeg svarte ikke i forhold til artikkelen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (23 minutter siden):

Energi blir fraktet i store kvantum.  Da vil ikke et batteri være en effektivt måte å frakte energi på. 

Batteri er effektivt på den måten at det har lave tap..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Det er ikke *batteriet* som er problemet i 130km/t..

Det er batteriet du har utfordringen i å tilføre energi til i 130 km/t. Uten batteriet, så hadde du ikke hatt utfordringen. 

Så joda. Det er batteriet som er utfordringen. 

Edited by oophus3do
  • Like 2

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Batteri er effektivt på den måten at det har lave tap..

Ikke om batteriet har så dårlig energitetthet at du må drive å finne løsninger for å lade den i fart? Hvor effektivt mener du kontaktløst lading i 130 km/t vil være? 

  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (Akkurat nå):

. Det er batteriet du har utfordringen i å tilføre energi til i 130 km/t. Uten batteriet, så hadde du ikke hatt utfordringen. 

Så joda. Det er batteriet som er utfordringen. 

Har du glemt hva du svarte på? Det er konseptet kontaktløst lading som er vanskelig i 130km/t. Fylling av hydrogen ville vært like problematisk i den hastigheten. Løsningen er banalt enkel, den heter Tesla Model 3 og jeg kjører en allerede..

(løsningen kan også hete Audi etron 55, det er også en bil med stort batteri og høy ladeeffekt) 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Har du glemt hva du svarte på? Det er konseptet kontaktløst lading som er vanskelig i 130km/t. Fylling av hydrogen ville vært like problematisk i den hastigheten. Løsningen er banalt enkel, den heter Tesla Model 3 og jeg kjører en allerede..

(løsningen kan også hete Audi etron 55, det er også en bil med stort batteri og høy ladeeffekt) 

Forstår du ikke poenget her? Hvorfor trenger man å forske på kontaktløs lading? Dette er et problem vi aldri har hatt på bensin og diesel? Det er heller ikke et problem man har for hydrogen. 

Den eneste grunnen til at man forsker på dette, er batteriteknologien. Uten batteriteknologien så hadde du aldri hatt folk som forsker på lading i fart. 

Tesla Model 3 er ingen løsning om du på sikt får den restriktert ned til 95kW. Store batterier koster også for mye, til at det er realistisk at alle kan gjøre et skifte gjennom bruktmarkedet. Som i enorm majoritet står for mesteparten av bilkjøp. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (15 minutter siden):

Hvorfor trenger man å forske på kontaktløs lading?

Ja hvorfor gjør man det egentlig? Det hadde hatt noe for seg for 100 år siden men i dag er batteriene bra nok til at man klarer seg uten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (43 minutter siden):

Ja hvorfor gjør man det egentlig? Det hadde hatt noe for seg for 100 år siden men i dag er batteriene bra nok til at man klarer seg uten.

De beste elbilene har såvidt >300 km rekkevidde i 130km/t på autobahn. Sleng på litt vinter i tillegg, så er du under 300 km rekkevidde. Kast inn litt motvind, så kjører du i 2 timer før du må lade første gangen. Andre gangen så kjører du i litt over 1 time mellom hver gang du må lade. 

Godt nok? Jeg er ikke enig. 

Edited by oophus3do
  • Like 1

Share this post


Link to post
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Ok.

Er du uenig så kom gjerne med argumenter som motbeviser meg. Ta gjerne med biler i flere segmenter enn kun TMS som de fleste ønsker å bruke for sitt "best case scenario" der de later som om dette er normen for elbiler, og er innenfor det prissegmentet folk flest har råd til. Noe som jo selvfølgelig er litt langt unna sannheten. 

Så hvordan løse dette slik at hvermansen kan bruke elbiler på autobahn? Jo lading i farta. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
4 minutes ago, oophus3do said:

Er du uenig så kom gjerne med argumenter som motbeviser meg. Ta gjerne med biler i flere segmenter enn kun TMS som de fleste ønsker å bruke for sitt "best case scenario" der de later som om dette er normen for elbiler, og er innenfor det prissegmentet folk flest har råd til. Noe som jo selvfølgelig er litt langt unna sannheten. 

Så hvordan løse dette slik at hvermansen kan bruke elbiler på autobahn? Jo lading i farta. 

Det berre fremstår som tal du drog ut av rævva. F.eks målte dei jo 450 km rekkevidde ved 120 km/h, og 315 km ved 150 km/h...

Og kva slags rekkevidde folk trenge er vel eit ekstremt variabelt tal, så om du meine dine fiktive tal ikkje er gode nok for din del så får vel det vera greit? Men du er vel ikkje eit par millioner menneske.

Edited by Drunkenvalley
  • Like 3

Share this post


Link to post
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Det berre fremstår som tal du drog ut av rævva. F.eks målte dei jo 450 km rekkevidde ved 120 km/h, og 315 km ved 150 km/h...

Er nettopp den og flere andre jeg brukte som utgangspunkt? Du finner jo tall på flere modeller også om du vil. Ta gjerne med SUV'er også. 

Du må regne med at ved første "leg", så kjører man ned til 10% rekkevidde. Du kjører aldri som konsumer ned til 0% slik disse tallene har sitt utgangspunkt fra. 

I best case scenario ved 120 og 150km/ så blir altså dette:

450 * 0.9 = 405 km.

315 * 0.9 = 283 km.

Da kan man altså kjøre i 405 km på første strekke på 120km/t fart, eller 283km på 150km/t, så kjører man ned til 10% igjen, og lader opp til 80%. Siden man mister effekt over der i SoC og det er slik man er mest effektiv for å komme frem til destinasjonen.

405 * 0.7 = 283,5 km rekkevidde ved 120 km/t. 

283 * 0.7 = 198 km rekkevidde ved 150 km/t. 

Så kan du gjøre samme eksempel på biler i flere segmenter, og i tillegg ta til rette for kaldere vær og vind. Syns du fremdeles batterier er helt overlegent? 

 

Edited by oophus3do
  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (12 minutter siden):

Så hvordan løse dette slik at hvermansen kan bruke elbiler på autobahn? Jo lading i farta.

Nei, løsningen er større batterier, mer effektive biler og høyere ladeeffekt. Det kalles fremskritt, beveger seg gjerne fremover..

oophus3do skrev (6 minutter siden):

405 * 0.7 = 283,5 km rekkevidde ved 120 km/t. 

283 * 0.7 = 198 km rekkevidde ved 150 km/t. 

Er dette vanlige bruksscenarioer du beskriver her? Er det en stor del av jordas bilførere som hyppig tar sånne turer?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...