Gå til innhold

Til nord Norge gjennom Sverige. Hvilken vei?


Anbefalte innlegg

Det planlegges en tur nå til sommeren, midten av mai. Turen gjennom Sverige tenkt vi kunne ta 3-4 dager, før vi ender opp i Tromsø. Etter et par dager i denne vakre by, legges hjemturen gjennom Norge igjen. Men så var det turen opp til Tromsø, NAF reiseplanlegger viser to ruter. Den ene ruten er innenlands gjennom E45, mens den andre ruten er E4 ned til Bottenhavet. Begge rutene har tilnærmelsesvik samme tidsforbruk og distanser. 

Er det noen her inne med erfaringer fra den ene eller begge ruter? Om du ville foreslå en av rutene hvilken ville dette bli - og hvorfor?

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E4 langs kysten er ren motorvei helt opp til kiruna med 110 sone, kjører innom flere fine byer som Sundsvall, Umeå, Skellefteå, örnskoldsvik og Luleå f.eks. Finere vei, mer å se. Innenlandsveien E45 er 90 soner dypt inn i de svenske skoger, kun skog å se så langt øye ser. Det er det generelt i Sverige da, men enda mer på innenlandsveien. Langs kysten er det i det minste hav, og mange fine badeplasser og strender. 

 Ville valgt E4 fordi det er finere vei og masse fine plasser å stoppe og overnatte osv. 

Mye fine småbyer og tettsteder som er eldgamle i Sverige også, ingenting ble jo brent ned under krigen. ☺️

Endret av ChopperReid
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt begge flere ganger. E4 er lengre men det går i høyere hastighet så tidsmessig går det omtrent opp i opp. E45 er endeløs granskau avbrutt annenhver time av knøttsmå bygder med sparsommelig med spisesteder og bensinstasjoner. Selve E4 er litt kjedelig den også, men det er mindre granskau og litt mer utsikt. Men det fine er at byene er større og det er massevis av fine steder å ta avstikkere til.

Kjører du Trondheim-Tromsø og har som eneste mål å komme raskest mulig fram ville jeg valgt E45, ellers E4.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Ja, du har rett i alt dette du beskriver. Men for en kjedelig vei gjennom Sverige, hi hi. Det er svært å finne seg en oppstillingsplass i  Sverige for en Caravelle bil, er min erfaring. DET problemet finnes ikke i Norge.

 

Jeg vurderer ennå begge veier.....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Erik Viborg skrev (På 21.5.2023 den 12.01):

Gennem Norge..? Du er da godt nok sjov.. Verdens dyreste diesel. Verdens smalleste veje (medbring extra venstrespejl om du kører autocamper). Og så til slut; en regning i posten på 3000 NOK 1 mnd efter feriens slut: Fuckings bompenge!

Et vel et par småfeil her, diesel er stort sett en del dyrere i Sverige enn i Norge samt at Oslo - Tromsø via Østerdalen er ca 12 mil kortere så dieselkostnaden blir betydelig lavere. Og bompenger er det ja, men ikke i nærheten av 3000,- kr. Med personbil snakker vi om ca. 650,- via Østerdalen kontra 165,- via Sverige.

Men skal innrømme at jeg selv ville tatt E4 den ene veien, E6 er ikke så spennende at jeg ville kjørt den begge veier på en ferietur. Og som mange skriver, Innlandsveien er stort sett bare skog bare en rein eller to innimellom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
maxijoker skrev (På 4.2.2020 den 16.28):

Høres ikke dumt ut med litt mer variasjoner, opplevelser, ta seg en dukkert, -enn å bare se inn i granskogen, ja :)

Mellanriksvegen E45 er tortur å kjøre når man har passert østersund.
Kun granskog å se.
Dårlig vedlikeholdt er det også.
Om du bare vil kjapt fram er det den raskeste veien, siden det ikke er noe å se eller oppleve langs vegen.
Etter 19:00 er også alt stengt, så man kan ikke kjøpe en kaffe på en bensinstasjon en gang.

Og husk.
Diesel er faktisk dyrere i svergie en norge.
Og den er av dårligere kvalitet. (den er tørrere, dvs mindre olje så den smører ikke motoren like godt, Vet om lastebileiere som heller olje på diesltanken om dem må tanke hos søta bror)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørt denne strekningen mange ganger. Vi har kjørt E45 på nattestid, og E4 på dagtid. Veiene på E45 er generelt sett bra, mye rette strekninger, og jeg har en tendens til å dra på en del når jeg kjører den strekningen, og kan spare en del tid på dette. Men om du er av typen som holder fartsgrenser og slik, kjører du E4. E4 er mer komfortabel, og det er MYE mer å se, butikker, drivstoff etc. E45 er skog og noen få hus med timers mellomrom. 

Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (1 time siden):

Vi har kjørt E45 på nattestid, og E4 på dagtid. Veiene på E45 er generelt sett bra, mye rette strekninger, og jeg har en tendens til å dra på en del når jeg kjører den strekningen, og kan spare en del tid på dette.

Det er svært skummelt å dra på der på natta. Det er mye rein, elg og annet vilt på de øde veiene når det er lenge mellom bilene. Selv med svært gode fjernlys så er de ofte ikke synlige før det bremsestrekninga er farlig kort. Etter noen timer i "koma" med granskog så er det fort gjort at reaksjonstida blir lang.. Etter et par skumle episoder i lovlig hastighet så har jeg funnet ut at jeg skal i hvert fall ikke kjøre for fort der. Og ta pauser litt hyppigere sånn at reaksjonstida holdes god.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vil takke dere skribenter for all nyttig informasjon. 

 

Jeg fikk en varm følelse av å støtte hjemlandet og fikk mer kaldføtter for Broder Sverige. Grønne skoger er det ikke alltid gull i. Selve kjøringen skjer fra morgenkvist til kveldstimer. Det tar omtrent 2t i mer kjøretid i Norge, selv om kjøredistansen er lengre gjennom Sverige, grunnet høyere snitt fart og minus ferge (1).

 

Tenker dette blir Norge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...