Gå til innhold

Anbefalte innlegg

De fleste routere har jo X antall switchporter i routeren, men du må nok opp i SMB-/bedriftsproduktene for å få noen med 16 porter. Cisco har en del i alle fall. Det blir dog fort mye dyrere enn å ha en separat switch. Du trenger VLAN tagging (både TV og internett) og IGMP proxy/snooping (kun for TV-delen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoTrace skrev (2 timer siden):

De fleste routere har jo X antall switchporter i routeren, men du må nok opp i SMB-/bedriftsproduktene for å få noen med 16 porter. Cisco har en del i alle fall. Det blir dog fort mye dyrere enn å ha en separat switch. Du trenger VLAN tagging (både TV og internett) og IGMP proxy/snooping (kun for TV-delen).

Penger er ikke noe problem, når jeg leker.

Finner denne, Cisco SMB RV345. Den er igrunn perfekt, utenom at WAN ikke er SFP.
https://www.multicom.no/cisco-small-business-rv345-ruter/cat-p/c/p9403724


Vet du om en versjon at denne som har SFP? 

Lenke til kommentar

En oversikt over Small Business-modellene til Cisco finner man her: https://www.cisco.com/c/en/us/products/routers/small-business-rv-series-routers/models-comparison.html

Ingen med 16 GbE + SFP for WAN.

Med mindre det ikke er noen svært tungtveiende årsaker til å velge en ruter med såpass mange porter, ville jeg generelt anbefalt å fokusere på å finne det som er en generelt egnet ruter og videre brukt en separat svitsj. Du vil fort havne i samme problemstilling også om noen år når man skal ha en ny ruter.

MikroTik har vel ellers en del svitsjer hvor man kan bruke RouterOS og få mer full ruterfunksjonalitet så vidt jeg har forstått. Men både her, og for en del andre produkter, er det snakk om produkter som stiller en del høyere krav til kompetanse når det skal settes opp. Spesielt når man også skal begynne å fikle med VLAN, IGMP - og for så vidt også en del funksjonalitet som på vanlige SOHO-rutere bare fungerer "out of the box". Vet ikke hvordan ytelsen er på Mikrotik-svitsjene brukt som ruter, men kan godt være at disse nødvendigvis ikke har helt topp ytelse i en del sammenhenger brukt som ruter (og om så dårligere enn en vanlig SOHO-ruter - eksempelvis fordi det mangler hardware-akselerasjon på en del ting som SoC for svitsj vanligvis ikke trenger, men som kan være vanlig på en ruter).

Hva er planen å bruke til trådløst i denne sammenheng?

Lenke til kommentar

FS.com har noen som kan passe, men jeg har ikke erfaring med OS/config av disse.

F.eks. https://www.fs.com/de-en/products/72945.html?country=no&currency=NOK&paid=google_shopping&gclid=CjwKCAjwmf_4BRABEiwAGhDfSQ-K0cw-7jWag7cXSKrhAHbGJP8HvQwFwsWiKWAnFIFCokHPa8lKKhoCZtAQAvD_BwE

Skjønner ikke helt hvorfor den er så billig, når den har stort sett alt av enterprise capabilities.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

skumleste bare på den fs.com switchen, så ingenting om NAT på den, så ser ikke at den skal kunne være en alt i en boks.

 

CCR serien til mikrotik har muligens noe med nok porter, kjører mikrotik selv som erstatning til vmg, men har RB serien. Har bare 10 porter på den jeg har.

 

 

Endret av trrunde
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Ben_ skrev (På 4.2.2020 den 13.47):

Jeg har zyxel p2812 fra Altibox og den er helt elendig. Jeg har en annen ruter som kommer fra modemet, men hvis modemet har en "dårlig" dag, så gjør den ruteren ustabil. Er det mulig å bytte ut modemet helt med en Asus ruter, eller DSL versjonen av ruteren? Jeg tenkte noe i dette: https://www.komplett.no/product/867566/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac88u-router 

 

Hvis det ikke går å bytte ut modemet, så kjøper jeg bare en ny ruter og setter Altibox-en i bridge mode. 

Hei - hvordan gikk det med utskifting - kjører du nå utenom Zyxel-routern? Lurer på å gjøre det samme, da jeg også må boote eller resetter den med jevne mellomrom fordi det enten blir sirup eller ikke tillater nye koblinger. Bruker ikke IPTV, så det burde vel være ganske enkelt. Noen andre som eventuelt har erfaringer med å droppe zyxel-routern?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan muligheten er dersom du har ekstern mediekonverter. Jeg hadde fiber rett inn i ruteren til Altiboks, så har bare flyttet over denne. Står det en SFP modul i mediekonverter som du kan flytte over i en ruter? I så fall burde det fungere, men noen som har vært borti det oppsettet får eventuelt bekrefte.

Lenke til kommentar

Mediakonverteren er vel mest sannsynlig en HET-3012?  Den har dessverre ingen SFP, men en fastloddet fibermodul. Har et litt dårlig bilde av innsiden her: https://www.mork.no/~bjorn/bilder/mediakonverter/html/20160130_121245.html

Men en SFP koster ikke stort hvis du likevel ønsker å droppe mediakonverteren.  Du ser specen på bildet: 10km, TX:1310nm , RX:1550nm.  BiDi selvsagt.  F.eks https://www.fs.com/de-en/products/39135.html

Det er ingen gevinst i dette utover at det blir en boks og en strømforsyning mindre.  Og så moroa med å fikle litt da 🙂

Merk at fiberen er terminert med en SC-plugg.  De fleste SFPer vil bruke LC, selv om det er mulig å bestille BiDi-SFPer med SC i stedet.  FIkses evt lett med et skjøtestykke og en SC-LC patchesnor.  Men det er jo noe å tenke på før du står der og oppdager at kontaktene ikke passer.  Og ja, sånn for sikkerhets skyld: Alt er selvsagt single mode, og Altibox bruker UPC - lett å kjenne igjen på de blå pluggene.  Ikke miks dette med noen grønne.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Ja - det er en HET-3012. Den plager ingen der den står i kjellerboden, så den kan få stå. Har dratt nettverkskabel opp i stua til det trådløse nettet, og der er det viktigere å bli kvitt rot. Skal prøve meg fram med tre nye trådløse routere og se hvilke som funker best i huset her. Mulig den første er i hus i morgen.

Kan jeg bare kjøre rett fra mediekonverteren til ny router, eller må det noe hack til for å omgå Altibox-routern? Jeg mener jeg prøvde noe lignende for mange år siden, men da hadde jeg nok også en router fra Altibox som var kobla direkte på fiber.

Lenke til kommentar

Du kan kjøre rett fra mediakonverter til ny router hvis den nye routeren din lar deg sette VLAN tagging på WAN, og det gjør den vel mest sannsynlig. Du har Internett på VLAN 102, TV på VLAN 101 og hjemmesentral-management/telefon(?) på VLAN 100.  Alle 3 har en DHCP-server.  Skal du bare ha Internett, så er det så enkelt som å sette opp VLAN 102 med DHCP som WAN interface,.

Dersom du skal ha TV så kan det være litt mer dill. Men siden du fremdeles har P2812 så kan det tenkes at du slipper dette, og får lov til å koble dekodere direkte på TV VLAN. Da kan du velge å switche VLAN 101 (TV) til dedikerte porter for dekoderen(e). Evt via en trunk til en managed switch. Dekoderne vil ha det utagget.

Med nyere hjemmesentraler har Altibox lagt på et MAC filter på TV VLANet slik at dekodere kan ikke kobles på direkte.  Da må du ha en router imellom, med en WAN MAC-adresse som matcher det Altibox forventer.  F.eks klonet fra hjemmesentralen. Og routeren din må nødvendigvis også være i stand til å route multicast, basert på IGMP.  De fleste løser dette med igmpproxy på routeren. Det store spørsmålet er om det er støttet.  Merk at dette er noe annet enn IGMP snooping.  Som du også vil ha på alle switcher i nettet ditt, inkludert den som er bygd inn i routeren.  I tillegg kreves det noen unicast-ruter ut på TV VLANet.  Det er mulig å få disse rutene fra DHCP-serveren ved å sette vendor-class-identifier = "VMG8825-B50B" og inkludere rfc3442-classless-static-routes i DHCP-klientens option request.  Eller så kan du konfigurere dem statisk.  Det hender de endrer noe, men det er ikke ofte.

Og hvis du skal ha telefoni så må du nok ha Altibox-routeren foran telefonen ihvertfall, selv om du mest sannsynlig kan begrense den til det.  Ellers kan du bare ignorere VLAN 100.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
On 11/30/2020 at 1:45 PM, NoTrace said:

Jeg vet ikke hvordan muligheten er dersom du har ekstern mediekonverter. Jeg hadde fiber rett inn i ruteren til Altiboks, så har bare flyttet over denne. Står det en SFP modul i mediekonverter som du kan flytte over i en ruter? I så fall burde det fungere, men noen som har vært borti det oppsettet får eventuelt bekrefte.

Da må man få en montør fra altibox til å ordne SFP kobling i stedet for mediakonverteren. Koster 990,- fastpris.  Enklere å gjøre som en over her sier, kjør WAN Rj45 til ditt utstyr med VLAN tagging.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Man må få en montør fra altibox til å ordne SFP kobling i stedet for mediakonverteren. Enklere å gjøre som en over her sier, kjør WAN Rj45 til ditt utstyr med VLAN tagging.

Var dette til meg?

hvorfor konvertere fra fiber til rj45, når jeg har sfp inngang på ER12 ?? 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

De fleste mediakonvertere jeg har sett fra Altibox har fiberen rett gjennom veggen og inn i baksiden å boksen uten noen SFP. Var det jeg svarte på. Derfor må man ha en montør fra Altibox til å fikse dette om man har en slik mediekonverter.

Og jeg svarte han jeg quotet ;)

Beklager rotet, jeg ble bare forvirret når du svarte på en post fra Nov 2020, 10 min etter jeg spurte om hjelp til noe annet. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...