Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 minutt siden):

Om det var slik at folk kjøpte potetgull istede for gulrøtter så kansje de hadde fjernet mva på gulrøtter for å hjelpe på salget og bedre folkehelsen.

Ja, så elbil er bedre for folkehelsen enn gulrøtter. Hint: Alle har ikke bil.

For å ta en enklere eksempel. Hvorfor er det mva på sykkel når elbil slipper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, frohmage said:

Ja, så elbil er bedre for folkehelsen enn gulrøtter. Hint: Alle har ikke bil.

For å ta en enklere eksempel. Hvorfor er det mva på sykkel når elbil slipper?

Det må du nesten spørre staten om.

Alt jeg vet er att staten har gitt oss en gavepakke som gir folk muligheten til å bytte ut sin fossile bil med en elektrisk en.

Det vil komme skatter og avgifter på elbil etterhvert så du skal få lov å betale om noen år uansett. Men det vil nok alltid være høyere på fossilbiler.

Og om man ser på den store regninga til staten så tror jeg at manglende på avgifter 260 tusen biler er en dråpe i havet.

Er trossalt 2 768 864 biler registrert i Norge (2018).

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ja det er vel delte meninger om dette. Jeg sparte 200 tusen på bilen min og er veldig fornøyd med det iallefall.

Som jo må hentes et annet sted. Som oftest rammer det alle, og ikke kun gruppen som får fordelen. Det er jo dette som er og har vært kritikken til stønaden. Det er en stønad for de med over snittet god økonomi som har råd til en ny bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

De betaler sin andel av de tapte inntektene for staten fra avgifter. Skjønner ikke at dette er vanskelig å forstå for en del Tesla-eiere (andre elbilfolk forstår stort sett greia).

Staten tek jo inn meir enn det dei treng frå avgifter på nye eksosbilar og drivstoff til dei.  (Samt at avgiftene på straum er ca like høge som avgiftene på bensin og diesel.)  Det er berre snakk om ei omfordeling frå dei som vel å forureine mykje til dei som vel å forureine mindre.  Det er fornuftig, fordi dei som forureiner mindre påfører samfunnet færre utgifter på mange andre område.

2 hours ago, frohmage said:

Er det ikke noe som er feil når alle de som er med på å subsidiere elbil ikke har råd til å kjøpe en selv? Eller kanskje de ikke har behov for bil...

Nei, alle er ikkje med på å "subsidiere elbil" meir enn at alle er med på å subsidiere eksosbil.  Kvifor skal vi som ikkje ligg på sjukehus med lungeproblem etter å ha pusta inn for mykje eksos "subsidere" dei som har påført seg sjølv skade ved å køyre eksosbil eller bu i eit område med mykje luftforureining?

1 hour ago, frohmage said:

Hvorfor har vi mva på gulrøtter men ikke på Tesla?

Vi subsidierer produksjon av gulrøter og mange andre landbruksprodukt her i landet, sjølv om mange ikkje et gulrøter.  Staten subsidierer mjølke- og kjøtproduksjon med milliardar kvart år, utan at eg høyrer mykje syting frå laktose-intolerante og vegetarianarar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Staten subsidierer ikke noe på elbil, de henter jo bare ikke inn masse avgifter som de gjør på andre biler.

Du har ikke forstått hva ordet subsidie betyr. Fritak fra avgifter er subsidier akkurat like mye som kontanttilskudd. Bortfall fra inntekter p.g.a. fritak fra avgifter må dekkes inn akkurat like mye som utgifter som går til andre former for subsidier. Det har f.eks null betydning at subsidien består i et fritak for moms vs at du får utbetalt et beløp tilsvarende moms. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, sverreb said:

Du har ikke forstått hva ordet subsidie betyr. Fritak fra avgifter er subsidier akkurat like mye som kontanttilskudd. Bortfall fra inntekter p.g.a. fritak fra avgifter må dekkes inn akkurat like mye som utgifter som går til andre former for subsidier. Det har f.eks null betydning at subsidien består i et fritak for moms vs at du får utbetalt et beløp tilsvarende moms. 

Definisjonen (snever) av subsidie er at du *får* noe mot at du gjør ett valg, f.eks. installere varmepumpe. Slik det var en god stund siden. (Vi søkte ikke om refusjon).
Bortfall av skatter og avgifter er ett tiltak for å styre valg du og jeg gjør,  selv om det som du skriver fører til mindre "inntekt" til "staten".
Og de "må" ikke dekkes inn fra andre kilder. Det er politikk og vi velgere som avgjør.
<digresjon>
Nå gikk vel FrP til valg på å fjerne alt av avgifter på bil/bompenger så det er jo "inntekt" som da "må" hentes fra noen andre kilder til beskatning av oss som velger de politikere vi vil ha.
FrP har ikke(vil vel aldri ha) flertall for sitt syn her, men de klarte da vitterlig å senke avgifter på litt dyre eksosbiler og ikke minst MC (som jeg fikk glede av i 2015). :)
</digresjon>
Selv om jeg ikke har noen elbil eller har umiddelbare planer om å "utnytte" fordelene med å kjøpe en,  går det jo an å ha mer enn en tanke i hodet.
Det er bra for klima (i en by) at alle "oppgraderer" til elbil, men det er jo åpenbart de med god nok økonomi fra før av som kjøper slike.
For å "utnytte" fordelene med lavere avgifter. De bryr seg nada om klimaet, kun sin egen økonomi (med noen unntak selvfølgelig). :)


 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (14 timer siden):

Definisjonen (snever) av subsidie er at du *får* noe mot at du gjør ett valg, f.eks. installere varmepumpe. Slik det var en god stund siden. (Vi søkte ikke om refusjon).
Bortfall av skatter og avgifter er ett tiltak for å styre valg du og jeg gjør,  selv om det som du skriver fører til mindre "inntekt" til "staten".
Og de "må" ikke dekkes inn fra andre kilder. Det er politikk og vi velgere som avgjør.
<digresjon>
Nå gikk vel FrP til valg på å fjerne alt av avgifter på bil/bompenger så det er jo "inntekt" som da "må" hentes fra noen andre kilder til beskatning av oss som velger de politikere vi vil ha.
FrP har ikke(vil vel aldri ha) flertall for sitt syn her, men de klarte da vitterlig å senke avgifter på litt dyre eksosbiler og ikke minst MC (som jeg fikk glede av i 2015). :)
</digresjon>
Selv om jeg ikke har noen elbil eller har umiddelbare planer om å "utnytte" fordelene med å kjøpe en,  går det jo an å ha mer enn en tanke i hodet.
Det er bra for klima (i en by) at alle "oppgraderer" til elbil, men det er jo åpenbart de med god nok økonomi fra før av som kjøper slike.
For å "utnytte" fordelene med lavere avgifter. De bryr seg nada om klimaet, kun sin egen økonomi (med noen unntak selvfølgelig). :)

Ja det er slett ikke bare elbiler som har nytt godt av regjeringens avgiftsomlegging. https://www.dn.no/motor/bilavgifter/elbiler/zero/statens-inntekter-fra-bilsalget-er-halvert-pa-ti-ar-og-det-skyldes-ikke-elbiler/2-1-322665

Lenke til kommentar
aomt skrev (På 5.2.2020 den 11.56):

Ladbare er litt som fake news for meg. Høres bra ut, i virkeligheit er det stort spm kor mye miljø ein sparer.
Ladbar pluginn eller selvladning? Om du skal kjøre på autobahn frå Dortmund til Munchen, kor mye lavere utslipp ender du opp med ved å kjøre "selvladnings" hybrid vs vanleg eksos bil? Tatt i betraktning vekt av batteri...ingenting? Men hey, å si "vi solgte 30% ladbare biler" høres jo bra ut... liksom, sparer miljøet.
Pluginn er også avhendig at folk faktisk ladder den. Veit om 2 i Østerike som kjører slike. De blir aldri ladda. Få muligheita til å gjøre det, lite motivasjon. Men de kjører "ladbare", ja.

Hva er det som motiverer deg til å gjette eller tro?

Hvorfor er ikke fakta og statistikk interessant nok til at du undersøker før du lirer av deg en mening?

Personlig kjører jeg en VW Golf GTE med 50km oppgitt rekkevidde. Kommer som regel 44-50km pr lading når varmeapparat ikke brukes. Av de siste kjørte 500km har motoren gått ca 15km, altså 2,9%. Det oppnås enkelt ved at jeg plugger i laderen hjemme hver dag når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg lader også på jobb med ekstraladeren som ligger i bilen de dagene jeg vet at jeg skal på en lengre handletur etter jobb.  Og så bruker jeg av og til 3,6kW ladepunktene som er rundt forbi i sentrum eller industriparken hvis jeg har ærender der. Det er ikke sikkert alle lader like mye som meg, men de aller fleste lader nok sin PHEV hjemme. Så at det har positiv innvirkning på miljøet er det ingen tvil om.

Og om man skal på langtur med en PHEV er det helt klart at å kun kjøre den som hybrid også sparer miljøet. Batteripakkene på en PHEV er 1/10 av det minste batteriet til Tesla, så de forurenser lite å lage og gir gode fordeler under kjøring. For hver eneste oppbremsing og nedoverbakke får man lagret energien man vanligvis ville brukt på å varme opp bremseskivene gjennom regenerering. 1/3 av alle bremsemetere gjøres om til kjøremetere. Så hvis jeg kjører tur-retur Oslo, som er 60 mil, så vil flere mil kjøres med null-utslipp pga regenerering.

Men skal være enig i at ikke-ladbare hybrider som Toyota Auris etc ikke vil hjelpe veldig mye. Har kjørt flere tusen km i jobbsammenheng i slike, og det er ikke lange nedoverbakken man skal regenerere før batteriet er fullt og bremseklossene begynner å jobbe. Men i bysentrumer etc vil det helt klart ha en effekt.

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 17.2.2020 den 13.15):

Hvorfor er det mva på sykkel når elbil slipper?

Dette har du fått svar på flere ganger før. Sykler, gulrøtter, varmepumper og nå snart også elbiler, er allerede så billige / LCO kostnadseffektive at de selger seg selv, uten statlig hjelp. Derfor trenger de ikke ekstrastøtte i form av mva-fritak.

Skrur vi kalenderen tilbake et tiår eller to så var situasjonen en helt annen. Da trengte elbilene hjelp for å "komme over kneika". Det trengte de virkelig og kostnaden var utrolig liten ettersom det ble solgt så få. I dag er situasjonen ganske annerledes. Problemet er å avskaffe mva-fritaket på en sånn måte at det ikke tar knekken på klimamålene. Mva-fritaket må avvikles på en "skånsom" måte og det er jammen ikke lett å få til. Den rådende politiske vinden er visstnok å "ta råtta på disse arrogante Tesla-rikingene" med det resultat at de setter miljøpolitikk opp mot sosialpolitikk som om det var motsetninger slik at de uansett må gå på en smell i en av leirene. Det beste ville vært å ikke blande kortene så mye og heller kjøre sosialpolitikk for seg og miljøpolitikk for seg, slik at begge kan gå ut med vinn-vinn.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Dette har du fått svar på flere ganger før. Sykler, gulrøtter, varmepumper og nå snart også elbiler, er allerede så billige / LCO kostnadseffektive at de selger seg selv, uten statlig hjelp. Derfor trenger de ikke ekstrastøtte i form av mva-fritak.

 

1 hour ago, Simen1 said:

Vel, jeg synes bare at avgiftene skal være proporsjonale med klimabelastningen og at ingenting subsidieres. Uavhengig av hva kjøretøyet heter, hvordan motoren virker osv. Først da vil avgiftene påvirke våre valg av transportmetoder i riktig retning.

Du får bestemme deg. Skal støtteordningene kun følge klimaeffekt eller skal de også være starthjelp for f.eks bilindustrien? Jeg savner konsistens i argumentasjonen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...