Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Roy hansen skrev (53 minutter siden):

??okay

Hva har jeg I trygd? Siden du kom med den påstand sitter du sannsynligvis med den kunnskapen hehe

Jeg cashet biler til 25.000 -35.000 da jeg tjente over 600.000 også.( da vet du ca hva jeg har I trygd) Bil er et fremkomstmiddel og intet annet. 

Jeg kan fint gå å cashe ut en ny elbil I morra men det kan de færreste. De fleste elbilene er fullfinansiert. 

Det er ei normal effekt å se i samfunnet. Til og med millionærer gjør narr av valg som multi-millionærer har, grunnet psykologien skjermer ens egne muligheter. 

At du har andre prioriteringer er jo helt åpenbart. For deg kan det å bruke penger på nybil virke rart, siden du kun er opptatt av å komme deg fra A til B på billigst mulig måte. Det blir litt som å se mosjonisten  gjøre narr av syklisten kun pga penge-argumentet. 

Du har jo fått noen svar her, som peker på at folk har forskjellige behov og prioriteringer. Det å kjøpe en nybil kommer jo med sine fordeler og ulemper. Sånn har det alltid vært. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fortsatt billigst med en billig "dritt bil" - men det forutsetter at du skrur selv. Hvis man er avhengig av verksteder blir billigbiler fort dyrt... 

Dårligere kvalitet og mer som kan gå i stykker gjør billigbiler dyrere, også for de som skrur selv vs sånn det var for noen år siden. Fordelen er jo høyere komfort og sikkerhet da selvfølgelig.

 

Edit: Å det kommer fra en som bare har hatt billigbiler(å hatt minimalt med bil utgifter generelt) , men nå gidder jeg ikke å skru hele tiden - så vi har bestilt elektrisk til samboer - mens jeg fortsetter men billigbilen ei stund til :p

Endret av daruu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (39 minutter siden):

Det er ei normal effekt å se i samfunnet. Til og med millionærer gjør narr av valg som multi-millionærer har, grunnet psykologien skjermer ens egne muligheter. 

At du har andre prioriteringer er jo helt åpenbart. For deg kan det å bruke penger på nybil virke rart, siden du kun er opptatt av å komme deg fra A til B på billigst mulig måte. Det blir litt som å se syklisten gjøre narr av bilisten kun pga penge-argumentet. 

Du har jo fått noen svar her, som peker på at folk har forskjellige behov og prioriteringer. Det å kjøpe en nybil kommer jo med sine fordeler og ulemper. Sånn har det alltid vært. 

?

Bra innlegg og jeg vil starte med det siste først. Folk har forskjellige behov, helt enig. Men behovet for elbil dukket først opp da staten bestemte at det skulle lønne seg. Du skulle slippe avgifter, bommer og til og med få sperre for bussen I kollektivfelt. 

Staten mente en gang I tiden at dieselbilene var et behov folk hadde I å anskaffe seg. (Det gjelder fortsatt)

Men nå, ja så er det flere som mener folk har behov for elbiler. Klimakonferanse, bilfabrikker osv. Nå får bilprodusenten svære bøter om de ikke leverer nok elbiler....men mitt behov for å forflytte meg fra a til b er nøyaktig det samme og mine vilkår er like gjeldene. 

Jeg liker å reise og siste turen gikk til Polen for kr 20? ellers har jeg vært I Australia, Singapore, thailand, Kenya, spania og Indonesia I løpet av 18 mndr. Så fortsatt er fly billigst fremkomstmiddel. 

 

Du sammenligner sykkel og bil og det er legitimt innenfor byene, bevares. Men å pendle med en belånt ny elbil /leaset eller en dieselbil til 25.000 kr har ikke noe med behov å gjøre. Du blander også psykologi inn I innlegget ditt. Ja, hva tror du er årsaken til at en del har valgt å la seg lure av ordene fra staten? Glem økonomi. Å pendle med en fullfinansiert elbil er den minst lønnsomme måten å komme seg til og fra jobb på pga Kilometerpris blir så høy. Lånet betales ned saktere enn verdifall. Dessuten forsvinner elbil fordelene sakte men sikkert og bilprodusenten pøser på med nye, bedre og billigere biler enn den man kjøpte for 100.000 kr mer for 1 år siden. For bilprodusenten vil ikke overleve om de ikke klarer å levere mange nok elbiler, for da blir de bøtet I hjel. 

Og til å begynne med I innlegget ditt snakker du om å gjøre narr av. Hvis folk finner ut at de vil gjøre narr av meg fordi jeg kjører en bra brukt dieselbil, så nyter jeg det. Nyter enda mer å starte diskusjon om pris pr kjørte km. 

Ingen husstander I verden er mer belånt enn de er I norge. Dette har ingenting med behov å gjøre. Å låne 3-500.000 til privatbil har ingenting overhodet med behov å gjøre. Men behovene burde hver og en tenke over for seg. Men I norge har fler og fler behov for det samme som naboen har og det staten mener. 

Å kjøpe en fullfinansiert ny bil til privat bruk er den dummeste måten å bruke penger på. I utgangspunktet har man ikke de pengene til den bilen....men man dikter for seg selv at, joda, dette har jeg behov for. Konsekvensene ser vi nå med Elbileiere som sitter med biler mindre verdt enn restgjeld. 

Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (2 minutter siden):

Bra innlegg og jeg vil starte med det siste først. Folk har forskjellige behov, helt enig. Men behovet for elbil dukket først opp da staten bestemte at det skulle lønne seg. Du skulle slippe avgifter, bommer og til og med få sperre for bussen I kollektivfelt. 

Behovet for elbil dukket opp pga GHG analyser og et varsku om at vi holder på å ødelegge planeten for våre barn og barnebarn. 

Roy hansen skrev (3 minutter siden):

Men nå, ja så er det flere som mener folk har behov for elbiler. Klimakonferanse, bilfabrikker osv. Nå får bilprodusenten svære bøter om de ikke leverer nok elbiler....men mitt behov for å forflytte meg fra a til b er nøyaktig det samme og mine vilkår er like gjeldene. 

Folk har ikke "behov" for elbiler like mye eller mindre enn biler på generell basis. Det er kloden vår som har behov for at vi skifter våre vaner. 

Om du er klimafornekter, så hadde det hjulpet om du sa ifra. 

Roy hansen skrev (4 minutter siden):

Jeg liker å reise og siste turen gikk til Polen for kr 20? ellers har jeg vært I Australia, Singapore, thailand, Kenya, spania og Indonesia I løpet av 18 mndr. Så fortsatt er fly billigst fremkomstmiddel. 

Så fint at du får skrytt litt av at du har vært litt utenfor landet. Litt ferie er godt for oss alle. 

Roy hansen skrev (4 minutter siden):

Du sammenligner sykkel og bil og det er legitimt innenfor byene, bevares. Men å pendle med en belånt ny elbil /leaset eller en dieselbil til 25.000 kr har ikke noe med behov å gjøre. Du blander også psykologi inn I innlegget ditt. Ja, hva tror du er årsaken til at en del har valgt å la seg lure av ordene fra staten? Glem økonomi. Å pendle med en fullfinansiert elbil er den minst lønnsomme måten å komme seg til og fra jobb på pga Kilometerpris blir så høy. Lånet betales ned saktere enn verdifall. Dessuten forsvinner elbil fordelene sakte men sikkert og bilprodusenten pøser på med nye, bedre og billigere biler enn den man kjøpte for 100.000 kr mer for 1 år siden. For bilprodusenten vil ikke overleve om de ikke klarer å levere mange nok elbiler, for da blir de bøtet I hjel. 

Jeg sammenligner ikke sykkel og bil. Jeg snakker om behovet for syklisten å prate ned bilisten grunnet de økonomiske argumentene til å ta sykkelen fatt fremfor bilen for å komme seg fra A til B. Hos deg så omhandler dette kun penger uten at du tar for deg grunnen til at vi skal starte å erstatte bensin og diesel. Så det er viktig å komme til buns i hva du egentlig kritiserer. Er det kun prisfall, så greit nok. Men hva er formålet? Prøver du å få folk til å spare penger? 

For min del så har jeg økonomi til å unne meg luksusen i å kjøre i en nyere bil. Elbilen ble valgt av økonomiske grunner, og det kan jeg fint innrømme, men etter å ha kjørt elbil i 6 år, så kommer jeg ikke til å bytte tilbake til bensin eller diesel. Fordelene av bil-typen er for store til at jeg fint tar kostnadene som kommer for å kunne beholde ei enklere og bedre hverdag. 

Roy hansen skrev (7 minutter siden):

Og til å begynne med I innlegget ditt snakker du om å gjøre narr av. Hvis folk finner ut at de vil gjøre narr av meg fordi jeg kjører en bra brukt dieselbil, så nyter jeg det. Nyter enda mer å starte diskusjon om pris pr kjørte km. 

Det er da ingen som gjør narr av deg fordi du er ufør? Jeg ønsket kun å finne ut av grunnen til at du "prakker" ned elbilen. En av grunnene kan være psykologien i å forsvare egen livsstil og behov. 

Det blir litt som å få Smith's venner på besøk som ønsker å "redde" deg på galt premiss. 

Roy hansen skrev (9 minutter siden):

Ingen husstander I verden er mer belånt enn de er I norge. Dette har ingenting med behov å gjøre. Å låne 3-500.000 til privatbil har ingenting overhodet med behov å gjøre.

Jeg har ingen lån på noen bil? Det å fullfinansiere en ny bil fra banken er tøys og tull uansett drivstoff. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (24 minutter siden):

Behovet for elbil dukket opp pga GHG analyser og et varsku om at vi holder på å ødelegge planeten for våre barn og barnebarn. 

Folk har ikke "behov" for elbiler like mye eller mindre enn biler på generell basis. Det er kloden vår som har behov for at vi skifter våre vaner. 

Om du er klimafornekter, så hadde det hjulpet om du sa ifra. 

Så fint at du får skrytt litt av at du har vært litt utenfor landet. Litt ferie er godt for oss alle. 

Jeg sammenligner ikke sykkel og bil. Jeg snakker om behovet for syklisten å prate ned bilisten grunnet de økonomiske argumentene til å ta sykkelen fatt fremfor bilen for å komme seg fra A til B. Hos deg så omhandler dette kun penger uten at du tar for deg grunnen til at vi skal starte å erstatte bensin og diesel. Så det er viktig å komme til buns i hva du egentlig kritiserer. Er det kun prisfall, så greit nok. Men hva er formålet? Prøver du å få folk til å spare penger? 

For min del så har jeg økonomi til å unne meg luksusen i å kjøre i en nyere bil. Elbilen ble valgt av økonomiske grunner, og det kan jeg fint innrømme, men etter å ha kjørt elbil i 6 år, så kommer jeg ikke til å bytte tilbake til bensin eller diesel. Fordelene av bil-typen er for store til at jeg fint tar kostnadene som kommer for å kunne beholde ei enklere og bedre hverdag. 

Det er da ingen som gjør narr av deg fordi du er ufør? Jeg ønsket kun å finne ut av grunnen til at du "prakker" ned elbilen. En av grunnene kan være psykologien i å forsvare egen livsstil og behov. 

Det blir litt som å få Smith's venner på besøk som ønsker å "redde" deg på galt premiss. 

Jeg har ingen lån på noen bil? Det å fullfinansiere en ny bil fra banken er tøys og tull uansett drivstoff. 

 

Vi trenger ikke å prate om deg og meg, dette er nok litt større. Men jeg tok det ikke som at du siktet til meg da du snakket om å gjøre narr av folk, da snakket du om millionærer som gjør narr av multimillionærer og folk som gjør narr av folk som gjør narr av de som har mer enn de selv og selv egentlig ønsker det samme. De finnes overalt I alle samfunnslag. 

Man kjøper ikke ny elbil for å frakte seg og familien billigst mulig rundt pr kjørte km. Det er helt andre årsaker som hverken dreier seg om komfort eller økonomi. 

Som deg, kan jeg fint kjøpe ny elbil I morgen uten å låne, men hvorfor skal jeg være villig til å mangedoble pris pr kjørte km ? Forsikring inkl årsavgift som er innbakt er 6200 I året. 20.000 km I året gir diesel utgifter på ca 16.000 kr. Og her ligger vel svaret I spørsmålet ditt, ja jeg ønsker at folk skal tenke selv å spare penger. 

Det er ikke akseptabelt å betale 40-100 kr mila I kun verditapkostnader for privat bruk. Men det er prisen ved kjøp av ny el-bil kun I verditapkostnader. Pluss på forsikring service osv osv. Kun taxi er dyrere.

Så nevner du miljøet. 

Kina vil investere 3-5.000 milliarder!!! I over 120 kullkraftverk. Også vil du at jeg skal betale over 40 kr mila I stedet for 12-15 kr for å redde verden?

Endret av Roy hansen
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Ok, om du ikke skal lese og forstå hva jeg skriver, så er det litt nytteløst.

Om du ikke forstår årsaken til at man ønsker å erstatte bilparken til noe renere, så kan du spørre. Eventuelt kan du bare innrømme at du er en klimafornekter? 

Jeg hadde 4 i norsk så jeg forstår godt hva du skriver. Hadde 4 I engelsk så du kan også skrive engelsk.

Jeg forstår ønsket om å endre bilparken. 

Så spør jeg deg:

Vil det hjelpe om vi byttet ut bilparken da kina har fått investert alle sine mange tusen milliarder I over 120 kullkraftverk?

Jeg blir ikke overrasket om du også har svar på det. Du virker oppegående. Men foreløpig er det ikke lokalt økonomi nok her I norge til å kunne kjøre rundt I elbiler som koster over 40 kr mila. Disse milene er det lånt penger for å kunne få kjørt også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (2 minutter siden):

Så spør jeg deg:

Vil det hjelpe om vi byttet ut bilparken da kina har fått investert alle sine mange tusen milliarder I over 120 kullkraftverk?

Ja, det vil hjelpe med å presse prisene ned på elbilene slik at andre land kan få fordelene og starte på sin ferd med å elektrifisere bilparken de også. Det inkluderer Kina over tid. 

Om argumentet ditt faller på "whataboutism" så blir vell det litt barnslig? 

Roy hansen skrev (2 minutter siden):

Jeg blir ikke overrasket om du også har svar på det. Du virker oppegående. Men foreløpig er det ikke lokalt økonomi nok her I norge til å kunne kjøre rundt I elbiler som koster over 40 kr mila.

Må du slutte å tulle...Jeg kjører ikke elbil til over 40kr mila? Det hadde kostet meg >8,000 kr iløpet av ei måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 minutter siden):

Ja, det vil hjelpe med å presse prisene ned på elbilene slik at andre land kan få fordelene og starte på sin ferd med å elektrifisere bilparken de også. Det inkluderer Kina over tid. 

Om argumentet ditt faller på "whataboutism" så blir vell det litt barnslig? 

Må du slutte å tulle...Jeg kjører ikke elbil til over 40kr mila? Det hadde kostet meg >8,000 kr iløpet av ei måned.

At kina satser for fullt på kullkraft kaller du barnslig. Jeg kaller det realisme. Og gjett hvor Kinas elbiler vil få strøm fra?

Du sa selv at du betaler 50.000 kr I året for å lease en Golf. Jeg vet ikke hvor mye du kan kjøre på din kontrakt på tre år?

Si 40-50.000 km på 3 år så med 40.000 på 3 år havner du på 37,50 kr pr mil I kun leasing kostnader. Pr mil

Endret av Roy hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (39 minutter siden):

Kina vil investere 3-5.000 milliarder!!! I over 120 kullkraftverk.

Mange av de bygges for å erstatte gamle og ineffektive kullkraftverk. Kina bygger også fornybar kraft mer enn noe annet land i verden. Begge deler er virkemidler for å få ned luftforurensningen i Kina.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Mange av de bygges for å erstatte gamle og ineffektive kullkraftverk

Vennligst informer oss som kan lite om temaet om hvordan effektive   K   U   L   L   K   R   A   F   T   V   E   R   K   fungerer. 

Forklar samtidig hvordan luftforurensning skal gå ned når det dukker opp over 120 nye kullkraftverk I kina. 

Ville vært nyttig å få forklart. Tror de fleste av oss ikke forstår hvordan reduksjon av klimagasser samsvarer med flere kullkraft. Her sitter du sikkert med en helt rå kunnskap. 

Vær snill og dele

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (38 minutter siden):

At kina satser for fullt på kullkraft kaller du barnslig.

Da faller vi tilbake til karakter 4 i norsk igjen. Jeg regner med at læreren din hadde værre karakter enn dette om h*n har ansvaret for hvor du ligger i dag i norskforståelse. Prøv å les svaret på nytt. 

Om jeg betalte 100 kr per mil, så spiller det ingen rolle for min del siden økonomien rundt leasing er fastsatt og iberegnet hva jeg kan bruke på bil i året. 

Formålet er fremdeles den samme. Jeg valgte elbil grunnet økonomien rundt skiftet med godene, og etter å ha kjørt elbil i snart 6 år, så vil jeg ikke forandre meg til å kjøre på bensin og diesel igjen. Da tar jeg fint den kostnaden istedenfor å være mindre behagelig i livet hver gang jeg setter meg inn i bilen. 

Samtidig unngår du å svare på det essensielle i det du siterer. Fordelen av at Norge er blitt favoritt-landet land i utlandet bruker for sin klima-kamp og politikk er jo at vi som har tatt kostnadene og fått opp salgstallene viser resten av verden at elbiler faktisk har noe for seg. Nå er det konsensus rundt et skifte, og det er et faktum. 

Målet må jo ha vært å sett at land satte en strek? Nå har vi land og flere som dukker opp som setter strek for når det skal være ulovlig å kjøre bil på bensin og diesel. <-- Der har du svaret du er ute etter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (11 minutter siden):

Forklar samtidig hvordan luftforurensning skal gå ned når det dukker opp over 120 nye kullkraftverk I kina. 

T-skje.

Du erstatter 120 gamle kullkraftverk som spyttet ut 100 giftige epler, med 120 nye mer effektive og bedre kraftverk som kun spytter ut 40 giftige epler. 

Du har fjernet 60 giftige epler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Da faller vi tilbake til karakter 4 i norsk igjen. Jeg regner med at læreren din hadde værre karakter enn dette om h*n har ansvaret for hvor du ligger i dag i norskforståelse. Prøv å les svaret på nytt. 

Om jeg betalte 100 kr per mil, så spiller det ingen rolle for min del siden økonomien rundt leasing er fastsatt og iberegnet hva jeg kan bruke på bil i året. 

Formålet er fremdeles den samme. Jeg valgte elbil grunnet økonomien rundt skiftet med godene, og etter å ha kjørt elbil i snart 6 år, så vil jeg ikke forandre meg til å kjøre på bensin og diesel igjen. Da tar jeg fint den kostnaden istedenfor å være mindre behagelig i livet hver gang jeg setter meg inn i bilen. 

Samtidig unngår du å svare på det essensielle i det du siterer. Fordelen av at Norge er blitt favoritt-landet land i utlandet bruker for sin klima-kamp og politikk er jo at vi som har tatt kostnadene og fått opp salgstallene viser resten av verden at elbiler faktisk har noe for seg. Nå er det konsensus rundt et skifte, og det er et faktum. 

Målet må jo ha vært å sett at land satte en strek? Nå har vi land og flere som dukker opp som setter strek for når det skal være ulovlig å kjøre bil på bensin og diesel. <-- Der har du svaret du er ute etter. 

Du velger ALDRI elbil pga økonomi. I både rapporter fra folk som eier og har elbil og på ulike forum bekreftes det at det koster fra kr 40 pr mil I kun verditapkostnader å kjøre elbil.

Come on, ukomfortabel med å kjøre dieselbil ??? latterlig. Humor har du?

Selvfølgelig vil du ikke dele hvilken leasing avtale du har. Men så langt bedømt av hva du har bekreftet koster det 37,50 pr mil I kun leasing kostnader ?

Hvorfor vil du at jeg skal øke min pris pr kjørte mil fra 12-15 kr til 40? For å redde miljøet?????som jeg sa så er kina I ferd med å bygge over 120 kullkraftverk. Det er kun kina. Videre bores det som aldri før etter mer olje og mange andre land bygger opp kullkraftverk så det synger etter. Neiiii, vet du hva, jeg gidder ikke å følge populisme. Trodde du forresten at bilbatterier bare lar seg bygge på fornybar energi? Mineralene tømmes! En rekke bilprodusenter får ikke laget batteri pga mangel på mineraler, mineraler som ikke er fornybart. 

Du bommer på:

1. Økonomi

2. Miljø

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Roy hansen said:

Du velger ALDRI elbil pga økonomi.

Er da vel mange som gjør det, men mange gjør det grunnet komfort også da.

Mange har jo valget mellom å pendle med en gammel traurig og usikker bil til å fra jobb og betale 7000kr i drivstoff, eller f.eks kjøpe seg en sikker og komfortabel elbil og lade gratis på jobb og heller betale 7000kr i lån.

Selv om bilen har tapt seg i verdi så har man ikke sendt pengene opp i røyk iallefall, og man har gjerne mye bedre humør når man møter opp på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...