Gå til innhold

Introdusere to voksne katter som er i slekt


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skaffet meg en katt for 3 år siden ved navn Max som er nå en voksen hannpus. Var inne på finn for ett par mnd siden hvor jeg tilfeldigvis fant en katt som er den vaskeekte broren til max som er sofus. Jeg har veldig lyst til å introdusere disse to for værandre igjen etter de ble separert når de var kattunger. Hvordan vil det gå og introdusere 2 brødre etter 3 år fra værandre? Vil de kjenne værandre igjen og hvordan bør jeg gå fram? 

 

Takker for seriøse svar. Jeg vet at dette er brødre da hun jeg hentet hos hentet han på samme plass som meg for 3 år siden og det var 2 kattunger jeg fikk velge mellom, enten sofus eller Max. Kattene er omtrent identiske, svart og hvit, max er litt mindre med litt mindre hvitt og sofus er pittelitt større med litt mere hvitt på poter, hale og snute ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at kattene skjønner at de er i slekt. Uansett kan det hjelpe at de blir kjent med hverandres lukter, og dette skal skje FØR de treffer hverandre. Man kan f.eks. ta en sokk, stryke den mot begge katter etter tur og la dem bli kjent med den blandingen av lukter FØR de treffer hverandre.

Ellers kan du finne mange råd på nettet ved å søke etter "introducing cats" o.l. Her er en artikkel:

https://thecatsite.com/c/how-to-successfully-introduce-cats-the-ultimate-guide/#ams-comment-75129

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nei ikke vet jeg, mulig de vil kjenne værandre igjen på lukt tilslutt. Var 2 brødre som sto værandre veldig nær som kattunger, nå er jo dette ett spesielt tilfelle der det er 2 katter som blir gjenforent etter 3 år, har aldri hørt om dette selv før så har ikke funnet noe på nett angående akkuratt dette ?

Lenke til kommentar

Jeg har en katt som ikke alltid kommer overens med andre katter. Den andre katten må være pasifist for at de skal kunne bli venner.

I forbindelse med Bestemors død måtte to katter, som ikke hadde møttes, bruke samme leilighet som hjem i en periode.
Vi lot dem møtes utendørs først.
Begge kattene er fredelige
Katten min har kort lunte om den føler seg truet. Det er frykt, ikke aggresjon.
Den andre katten er pasifist og vil aldri true noen. En gentleman.
Derfor kom de overens.
 

Uten noe vitenskaplig research lot vi uansett disse kattene møtes utendørs. De hadde sikkert kjent hverandres lukter i leiligheten til Bestemor, men aldri tidligere vært der samtidig før nå.
De møttes ute uten fiendtligheter, og så slapp vi dem inn sammen. De hadde ikke problemer.
Litt uenighet om hvem som eier matskåla forårsaket aldri vold. Den andre katten hadde underlige spisevaner, så det er forståelig.
De ble venner, eller lærte i hvert fall å akseptere hverandre.

Dette var 10 år siden, og katten min lever fremdeles. ?
Leiligheten er forlengst solgt, og den andre katten fikk et nytt hjem for lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Jeg har en katt som ikke alltid kommer overens med andre katter. Den andre katten må være pasifist for at de skal kunne bli venner.

I forbindelse med Bestemors død måtte to katter, som ikke hadde møttes, bruke samme leilighet som hjem i en periode.
Vi lot dem møtes utendørs først.
Begge kattene er fredelige
Katten min har kort lunte om den føler seg truet. Det er frykt, ikke aggresjon.
Den andre katten er pasifist og vil aldri true noen. En gentleman.
Derfor kom de overens.
 

Uten noe vitenskaplig research lot vi uansett disse kattene møtes utendørs. De hadde sikkert kjent hverandres lukter i leiligheten til Bestemor, men aldri tidligere vært der samtidig før nå.
De møttes ute uten fiendtligheter, og så slapp vi dem inn sammen. De hadde ikke problemer.
Litt uenighet om hvem som eier matskåla forårsaket aldri vold. Den andre katten hadde underlige spisevaner, så det er forståelig.
De ble venner, eller lærte i hvert fall å akseptere hverandre.

Dette var 10 år siden, og katten min lever fremdeles. ?
Leiligheten er forlengst solgt, og den andre katten fikk et nytt hjem for lenge siden.

Herlig historie? høres ut som det burde gå veldig fint med mine to katter også! Det er trossalt to helt rolige katter som har møtt andre katter opptil flere ganger uten å være ute etter bråk! Max har hatt hund på besøk og alt uten å gi noe lyder ifra seg, bare litt nysgjerrighet. Sofus som sagt er adoptert så han vet jeg ikke så godt med. Men de ble begge to hentet i ett hjem som hadde opptil flere hunder og voksne katter da de var små. Så krysser fingrene for at dette vil gå bra! 

Eneste jeg er litt redd for er at de begge to er VELDIG avhengig av oss eiere, så mulig det blir litt sjalusi når han ene får kos ?

Lenke til kommentar

De vil nok kjenne hverandre på den måten at de kjenner igjen lukten som alle katter avsetter på det som er viktig for dem – det er derfor de gnir seg til oss, ikke for å kose – og som har felles trekk for katter på felles stamtre. Gå sammen uten videre vil de derimot neppe. Når en katt blir kjønnsmoden skaffer den seg sitt eget indre og ytre territorium og i indre territorium slipper INGEN andre katter av samme kjønn – heller ikke søsken – inn uten kamp! Hvor mye kamp, hvor mye hår, hvor mye ørebitt osv avhenger av hvor stort territorium kattene selv føler for, noe som delvis avhenger av mattilgangen, men kamp blir det til nye grenser er gått opp. Alt fra en kort omgang skjellsord (kattejammer) til full krig hver gang A krysser en grenselinje for B som du ikke ser og til slutt en situasjon hvor inntrengeren forlater den opprinneliges territorium.  

En innekatts indre territorium kan være alt fra hele huset/leiligheten til ett enkelt værelse eller enda mindre, men en katts viktigste ting i livet er mat- og vannstedet, så det er ALLTID omfattet av territoriet. Det er derfor alltid fordel at den nye kattens mat- og vannskål kommer på solid avstand fra den gamles, altså i et annet rom og gjerne i en annen etasje. Husk da at – gitt samme utsiktsmuligheter – er høyde det er lett å komme til attraktivt for katt, slik at alt annet ellers like blir husets høyeste etasje og beste utsiktsside mest attraktiv. 

Ellers: Ikke aktivt introduser kattene for hverandre utover å la dem møte hverandre. Resten MÅ de ordne opp med selv, din innblanding gjør bare vondt verre når du snur ryggen til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Takker for gode svar :) har nå begynt å introdusere dem. Max er ikke sterilisert mens sofus er sterilisert men leilligheten er altså hans territorium. Det virker å gå veldig greit. Sofus ligger å freser litt og knurrer til Max. Max går og vandrer rundt overalt i leilligheten, kikker litt overalt og overser sofus litt og kikker litt på han. Han snek seg tilogmed bak sofus en liten periode for å sniffe på halen hans? Sofus ligger egentlig i ro en vei heletiden og kikker og følger med på max mens han både steller seg litt og slapper av. Men kommer max for nærme han freser han :) dette er nytt for meg. Men sånnsett virker jo dette lovende i mitt perspektiv ☺️

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...