Jump to content
jmm@tu.no

Elektrisk fritidsbåt skal gjøre hver tur 95 prosent billigere

Recommended Posts

47 minutes ago, Nautica said:

Du har noe som heter Magnus effect som produserer fremdrift, og Flettner rotor ble/blir testet ut på båter/skip.

Og begger krever energitilførsel til å rotere utstyret.

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (11 timer siden):

Seriøst, det skal man ikke kimse av. Samme konsept som elbiler med solceller, bare at fritidsbåter ofte brukes sjeldnere enn biler og dermed kan få mer gratis opplading mellom turene.

Vet du er flink til slikt, hvor stor vindmølle snakker man om for å en god utbytte av det mtp lading? Om man f.eks sier den står 5 dager mellom hver tur..

Share this post


Link to post

Ja, hva skal vi egentlig kalle det. Er "knop" fortsatt gangbart? Blir det km/t på sjøen også? Neste gang kan jeg kanskje innføre kabellengder/time? Uansett begreper på hastighet, var el-båtene mer realistiske enn jeg var klar over.

Share this post


Link to post
Annonse
jmm@tu.no skrev (38 minutter siden):

Ja, hva skal vi egentlig kalle det. Er "knop" fortsatt gangbart? Blir det km/t på sjøen også? Neste gang kan jeg kanskje innføre kabellengder/time? Uansett begreper på hastighet, var el-båtene mer realistiske enn jeg var klar over.

Ja, knop er fremdeles høyst gangbart når man er på sjøen. Hvorfor ikke bare innrømme at man dummet seg ut med begrepene og rette opp artikkelen? Dette er fremdeles å lese:

"Den må opp i en hastighet på 17 nautiske mil for å holde seg på vingene."

  • Like 2

Share this post


Link to post
uname -l skrev (2 timer siden):

Ja, knop er fremdeles høyst gangbart når man er på sjøen. Hvorfor ikke bare innrømme at man dummet seg ut med begrepene og rette opp artikkelen? Dette er fremdeles å lese:

"Den må opp i en hastighet på 17 nautiske mil for å holde seg på vingene."

Absolutt fortsatt gangbart, ja. Også for andre ting som "holder seg på vingene". Av en eller annen grunn tviholder vi på dette selv om vi mobber tullingene som fortsatt bruker "gallons, "miles" og "inches". Vi måler tilogmed fortsatt båtene våre i fot!

Share this post


Link to post
On 2/3/2020 at 9:32 PM, Taurean said:

Har lurt på dette også. Kan forstå hvis det er vindstille, at man ikke får mer effekt ut av vinden enn motstanden til objektet. Men hvis det er motvind, så bør det vel være noe å hente?

 

Uansett, hva med å skifte batterier hvert 6-10 år? Koster ikke det 50 000 - 100 000?

 

Nei vindmøllene vil nok generere mer motstand  > økt effektbruk for fremdrift når båten beveger seg enn den klarer å lade. 

Neppe et reelt problem. ti års levetid på biler virker som regelen heller enn unntaket. Og en båt vil jo for de aller fleste ha et helt annet bruksmønster. Relativt kort sesong og relativt får bruksdager i året bør gi svært lang levetid for batteriene. Nå passer hverken maxfart eller rekkevidde alles behov men om båtbruken kan dekkes av el-båt vil nok noen kunne finne det attraktivt. Enn så lenge med dagens celler og kjemi så er vel strengt tatt seilbåt et bredere alternativ og et grønnere alternativ. 

Share this post


Link to post
On 2/3/2020 at 9:52 PM, Taurean said:

Så et slikt elektrisk skjult automatisk system ville vært en suksess? Har du 10 millioner og har lyst til  å prøve å utvikle det? ^^ Jeg skal bare ha 30% av alle fremtidige inntekter, så får du idéen! ^^

 

Ideen i seg selv er ikke ny og den er nok ikke verdt noe for noen  andre. For selv om du kom på dette nå, så er det tilsvarende løsninger i markedet og disse brukes jo på seilbåter blant annet noen bruker også slepelader i tau bak seilbåt. Så nei ideen din kan du bare beholde for den er ikke din og den er ikke ny og andre har alt jobbet fram produkter og løsninger som dekker det du nevner. 

Om du derimot holder fast ved ideen og finner nye løsninger på problemet eller utvikler noe som er bedre enn det som alt eksisterer da har du kanskje noe som er salgbart. Ideen i seg selv er ingenting verdt. Et produkt som virker og med nødvendig dokumentasjon derimot kan du tjene penger på. Men klart, da får du også risiko og kostnader ved utvikling av ideen og må bære kostnaden for å ta det fra ide til produkt. 

Edited by bojangles
  • Like 1

Share this post


Link to post
22 hours ago, mosedotten said:

Er det noen som har forsøkt å lage en elektrisk vannscooter?

Ja er minst 1 produsent av el-vannscooter, Taiga. Samme firma lager også elektrisk snøscooter. Og el-snøscooter er jo virkelig ingenting for folk som elsker snøscooter for fart og spenning. Og de som har reelle bruksbehov for snøscooter som samene og røde kors og forsvaret har nok behov som Taiga ikke dekker. Taigas snøscooter må jobbe blytungt med stor motstand fra snøen, bratte fjellsider og tidvis sukkersnø eller eller våt tung snø. Selv som el-entusiast er det vanskelig å bli særlig begeistret av Taigas el-snøscooter mtp effekt, rekkevidde og bruksområde. Det passer nok kun de et en svært smalt behov. 

 

Tenker dog at el-vannscooter kan ha noe for seg, primært pga svært lite støy og null utslipp. Men er veldig usikker på om effekt og driftstid på "full gass" er stor nok til at det blir en vinner. Også vannscooter er vel primært for folk som er glade i fart og moro? Kjedelig å kjøre vannscooter der du må holde igjen eller har svært begrenset rekkevidde. Tidsmessig er det kanskje likevel greit å få erfaringer nå mens vi likevel venter på ssd batterier. For erfaringens skyld, og å teste ut forskjellige drivlinjer og finne riktig vannjet og elmotor kombo. Eller finne en fet nok kontroller til å levere nok ampere til å virkelig få frem gliset hos brukerne. 

Edited by bojangles

Share this post


Link to post
18 hours ago, Jone Bjørheim said:

Av og til blir dette hysteriet angående elektriske fartøyer litt for urealistisk. Da jeg en gang eide en 17 fots båt med påhengs, da kunne det gå så lite som 50 liter bensin (ca. 800 kroner) i løpet av 3 ukers sommerferie. Dvs. når det gjelder fritidsbåter blir drivstoffet ofte det aller rimeligste i båtholdet.

Min båt kostet alt i alt 100 000 kroner ny (det er noe år siden). Dermed sier det seg selv at å kjøpe en elektrisk drevet fritidsbåt med foiler for mer enn 2 millioner kroner, blir temmelig dyrt sammenlignet med å kjøpe en tilsvarende konvensjonell planende fritidsbåt med påhengs.

 

 

Ja det har du helt rett i, kostnadsmessig er det lite som taler for el-båt akkurat nå for den store massen. Men det skjer jo ting med batterikjemi som vil endre både energimengde samt vekt&volum pluss lade/utladningshastighet på cellene framover. Og derfor må kanskje produsentene starte nå for å få erfaring fra drivlinje og kontrollere? Men dette svenskene driver med er vel svært små serier eller de blir bygd "to order"? Synes å huske at det har vært flere el-båter i størrelsen 30 fot pluss på markedet i noen år nå allerede. Dette er vel mer trawler/depleasement skrog som elger seg fram i vannet i lav hastighet og som ikke skal plane oppå vannet. Der kan man også fint på plass til store batteripakker i bunn av skroget og kan få et vel balansert skrog med brukbare sjøegenskaper og stabilitet. Flytende hytter blir de noen gang omtalt som. Og om en ikke skal langt og har god tid så er det kanskje et greit alternativ for noen? Har du egen brygge og kan lade raskt nok til at du starter med "full tank" og har rekkevidde nok for helgens utflukt så er det kanskje brukbart? 

Et grønnere alternativ til fritidsbruk er å gå for vind heller enn el. Vi har jo noen hundre års erfaring med vinddrevne båter og båter med "pinne&duk" de er billige i bruk og det finnes også relativt greit utvalg av brukte rimelige seilbåter for kan passe for de fleste. Seilbåter er jo likevel ikke stillhet på sjøen. De bråker jo så en kan bli tullete men grønt er det sålenge det er vind. 

Edited by bojangles

Share this post


Link to post
bojangles skrev (1 time siden):

 

Ideen i seg selv er ikke ny og den er nok ikke verdt noe for noen  andre. For selv om du kom på dette nå, så er det tilsvarende løsninger i markedet og disse brukes jo på seilbåter blant annet noen bruker også slepelader i tau bak seilbåt. Så nei ideen din kan du bare beholde for den er ikke din og den er ikke ny og andre har alt jobbet fram produkter og løsninger som dekker det du nevner. 

Om du derimot holder fast ved ideen og finner nye løsninger på problemet eller utvikler noe som er bedre enn det som alt eksisterer da har du kanskje noe som er salgbart. Ideen i seg selv er ingenting verdt. Et produkt som virker og med nødvendig dokumentasjon derimot kan du tjene penger på. Men klart, da får du også risiko og kostnader ved utvikling av ideen og må bære kostnaden for å ta det fra ide til produkt. 

Slepelader? Hvordan i huleste kan -det- lønne seg? Dra på 500 kg ladesystem bak en 200 kg seilbåt? 

Share this post


Link to post
jmm@tu.no skrev (12 timer siden):

Ja, hva skal vi egentlig kalle det. Er "knop" fortsatt gangbart? Blir det km/t på sjøen også? Neste gang kan jeg kanskje innføre kabellengder/time? Uansett begreper på hastighet, var el-båtene mer realistiske enn jeg var klar over.

Du kaller det knop. Veldig enkelt. 

Share this post


Link to post
13 hours ago, jmm@tu.no said:

Neste gang kan jeg kanskje innføre kabellengder/time?

Ja, eller hva for eks med "voltmeterampere/kilowatttime" - kunne også brukes som en måleenhet for hastighet 😁

Edited by trikola
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Har dere lite å gjøre? Når benevningen er kommentert én gang så bør det vel holde? Det er til og med rettet opp og kommentert i tråden.

Hvor lenge kan man holde i gang en samtale mellom pappegøyer?

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Har dere lite å gjøre? Når benevningen er kommentert én gang så bør det vel holde? Det er til og med rettet opp og kommentert i tråden.

Vi kommenterer artikkelen som denne tråden handler om. Og der står det fremdeles "hastighet på 17 nautiske mil"

 

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
uname -l skrev (22 minutter siden):

Vi kommenterer artikkelen som denne tråden handler om. Og der står det fremdeles "hastighet på 17 nautiske mil"

 

 

 

Nå kjører eg i 80 eller 80 km er jo mye brukt.

Og man får sågar bot i 110 km/t om man kjører forbi et skilt der bare står 50 på

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
Fleskefjeset skrev (18 minutter siden):

"77 382 innlegg"

600 tasteslag i minuttet + mulltitasking ;)

Edited by Simen1

Share this post


Link to post

"Til tross for at vi her hjemme kan slå oss på brystet over å være konger på bølgetoppen hva angår elektrifisering av skipsfart, synes det som om våre naboer i øst leder an hva angår elektrifisering av elbåter for fritidssegmentet"

Elektrifiserer man egentlig elbåter?

Share this post


Link to post
6 hours ago, Taurean said:

Slepelader? Hvordan i huleste kan -det- lønne seg? Dra på 500 kg ladesystem bak en 200 kg seilbåt? 

 

De skal jo ikke lade en batteribank brukt til fremdrift. Så effektivitet er neppe det viktigste. Det er vel mest det å ha en alternativ strømkilde på lengre overfarter. Til å lade små dingser. Seilbåter er ofte utstyrt med dieselkoker i byssa eller gasskjøleskap og gassbluss. Trenger ikke rare kapasitet for litt lys og litt dingser. Pluss at de kan jo alltids starte maskinen og lade vi dynamoen der om det kniper. 

Aldri sett på en slepelader eller tenkt over hvordan den virker, bare hørt og det og lest om det så hvordan det virker i praksis vet jeg ikke. Jeg kan tippe at det enkelt sagt er en liten "vindmølle" som taues bak sailbåten i fart og som pga vanngjennomstrømning roterer og lager strøm. Effekten på disse er vistnok ikke veldig stor men trenger du strøm til "enkel pc og navigasjonsbruk" så holder det sikkert. Små vindmøller montert på akterenden har jeg sett relativt ofte på seilbåter så det er nok langt vanligere. Også er det jo endel litt større som også har solceller. Eller kjører en kombo. 

200 kg seilbåt? Du det er ikke rare seilbåten. Om du har seilbåt på 200 kg så trenger du neppe noen lader for da skal du neppe særlig langt. Da snakker vi vel typ optimist-jolle som barn bruker for å lære seiling? Seilbåter for bruk uttaskjærs har gjerne bly i kjølen for stabilitet og svære vanntanker og drivstofftanker, kjøkken, flere køyer og langt skrog og stor garderobe så alt i alt veier de normale seilbåtene fra under 30 fot og oppover dritmye. Mange av dem er jo rigget til å takle jorden rundt seilas eller krysse atlanter'n etc. 

Edited by bojangles
  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...