Gå til innhold

Elektrisk fritidsbåt skal gjøre hver tur 95 prosent billigere


Anbefalte innlegg

aanundo skrev (30 minutter siden):

"Hva gjør våre hjemlige produsenter av fritidsbåter for å vise lignende innovasjonsevne?"

Av og til er det lurt å vente.

120 kWh vil si at du kan gå i 33 min. med 220 kW. Med andre ord stemmer det ikke at båten kan gå 30 nm med 25 knop. Skal opplysningene stemme må båten opp i over 50 knop når maskinkraften brukes fullt ut. 

Husk at dette er billigutgaven til 3 millioner. Skal man buksere denne jolla helt ut av Oslos havnebasseng så må man bla opp.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tow skrev (47 minutter siden):

Yess, en evighetsmaskin!

Seriøst, en vindmølle kan bare funke når båten er fortøyd. Under drift vil det koste mer i framdrift å drive vindmølla forover enn den kan generere energi.

 

Null problem, bare å hive ankeret uti. Problem løst.

 

U6Q30S1N skrev (21 minutter siden):

Motvind når båten står stille?

Tenk litt på den, kanskje vi bare skal kalle det vind?

Hva om vinden kommer bakfra? Da går jo propellene baklengs, og man taper strøm fremfor å få det. Blir som Tesla Coil fra Red Alert 2, kjekt hvis det kommer tyver, bare griller dem på lang av stand ^^ -DET- tenkte du nok ikke på, det ;)

Lenke til kommentar
tow skrev (1 time siden):

Seriøst, en vindmølle kan bare funke når båten er fortøyd.

Seriøst, det skal man ikke kimse av. Samme konsept som elbiler med solceller, bare at fritidsbåter ofte brukes sjeldnere enn biler og dermed kan få mer gratis opplading mellom turene.

Men selv om jeg mener rene elbiler er glimrende på veinettet så ville jeg heller hatt en plugin-hybrid båt på sjøen slik at jeg kunne skrudd på den bråkete eksosmotoren hvis jeg får sterkt behov. Eller ennå bedre: Mast og seil i tillegg, for å ha ennå en framdriftsmetode i bakhånd. Så hva er da poenget med batteri om man allerede har både seil og eksosmotor? Det er stillheten og eksosfriheten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (14 timer siden):

Det blir nok noen år til man finner hurtigladere til fritidsbåter i norske marinaer. Innen den tid får vi fortsette med bensin og diesel.

Bare ta en tur på land....., så finner Du ladere, snøv og forskjellig. Og kan gjøre 80 km/t til 10% av energien

Koster det doble av en 29 fot bobil fra Winnebago å lage, men man får mykje for dei $ 70 000,- ekstra.

830619062_2016-12-3020_17_38.thumb.jpg.d008362dcd3a61f2bcf22abddc63deb6.jpg

Lenke til kommentar
15 hours ago, FrihetensRegn said:

Det blir nok noen år til man finner hurtigladere til fritidsbåter i norske marinaer. Innen den tid får vi fortsette med bensin og diesel.

Straum er veldig vanleg i norske marinaer og gjestehamner.  Akkurat som dei fleste nesten aldri hurtigladar bilen sin, tippar eg dei fleste nesten aldri kjem til å hurtiglade båten sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (32 minutter siden):

Straum er veldig vanleg i norske marinaer og gjestehamner.  Akkurat som dei fleste nesten aldri hurtigladar bilen sin, tippar eg dei fleste nesten aldri kjem til å hurtiglade båten sin.

Jeg vil påstå at de aller fleste fritidsbåteiere bruker båten sin langt mindre enn personbilen. Om så sakteladingen gikk så sakte at det tok en uke å fylle 100 kWh (altså 230V 2,6A) så ville det antagelig vært mer enn nok for mange. Men nå er neppe marinaene forberedt for så høy samtidighet. Man ser ofte bare 16A på deling på en hel lang flytebrygge, fordi uttakene brukes veldig sporadisk. Har man f.eks 40 båter som supersaktelader på 2,6A så må anlegget dimensjoneres opp. En sånn oppgradering er neppe særlig dyr målt i % av årsomsetningen til marinaen.

Men inntil videre er elbåtandelen så lav at man har god tid til å planlegge.. Jeg tviler på vi får noen nevneverdig elbåtandel før om minst 10 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av og til blir dette hysteriet angående elektriske fartøyer litt for urealistisk. Da jeg en gang eide en 17 fots båt med påhengs, da kunne det gå så lite som 50 liter bensin (ca. 800 kroner) i løpet av 3 ukers sommerferie. Dvs. når det gjelder fritidsbåter blir drivstoffet ofte det aller rimeligste i båtholdet.

Min båt kostet alt i alt 100 000 kroner ny (det er noe år siden). Dermed sier det seg selv at å kjøpe en elektrisk drevet fritidsbåt med foiler for mer enn 2 millioner kroner, blir temmelig dyrt sammenlignet med å kjøpe en tilsvarende konvensjonell planende fritidsbåt med påhengs.

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Jone Bjørheim skrev (1 time siden):

Av og til blir dette hysteriet angående elektriske fartøyer litt for urealistisk. Da jeg en gang eide en 17 fots båt med påhengs, da kunne det gå så lite som 50 liter bensin (ca. 800 kroner) i løpet av 3 ukers sommerferie. Dvs. når det gjelder fritidsbåter blir drivstoffet ofte det aller rimeligste i båtholdet.

Min båt kostet alt i alt 100 000 kroner ny (det er noe år siden). Dermed sier det seg selv at å kjøpe en elektrisk drevet fritidsbåt med foiler for mer enn 2 millioner kroner, blir temmelig dyrt sammenlignet med å kjøpe en tilsvarende konvensjonell planende fritidsbåt med påhengs.

 

Gjennomsnitt bensinforbruk for dei vel 500 000 motoriserte fritidsbåter vi har er muligens 420 liter bensin, dette er ca 6 000 i året.

Det renter bare 200 000,- , blir nok bare for spesielt intreserte da den eigentlig ikke gir noe ekstra.

Å stjele en slik batteribåt med «godis» elektronikk blir nok veldig fristendes, batteri for 120 000,- for å nevne noe. Dei kriminelle eg veit om er svært kreative, og fra ord til handling er det svært kort.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
aanundo skrev (18 timer siden):

"Hva gjør våre hjemlige produsenter av fritidsbåter for å vise lignende innovasjonsevne?"

Av og til er det lurt å vente.

120 kWh vil si at du kan gå i 33 min. med 220 kW. Med andre ord stemmer det ikke at båten kan gå 30 nm med 25 knop. Skal opplysningene stemme må båten opp i over 50 knop når maskinkraften brukes fullt ut. 

Jeg hadde selv en 80-tallsbåt som gjorde 50knop med 300hk (223kw), den var litt lettere, men sikkert ikke like strømlinjeformet skrog. Kunne nok fått ennå høyere toppfart, men da ville den blitt upraktisk tung å få opp i plan, har jo ikke gir på båten. Og jeg kan garantere at den brukte myye mer enn dobbelt så mye drivstoff pr km i 50knop enn i 25 knop... Ser defor ingenting rart med disse tallene deres. Forøvrig kjørte jeg aldri i 1 hel time i 50 knop, ikke i 33 min heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tow skrev (11 timer siden):

Yess, en evighetsmaskin!

Seriøst, en vindmølle kan bare funke når båten er fortøyd. Under drift vil det koste mer i framdrift å drive vindmølla forover enn den kan generere energi.

 

Du har noe som heter Magnus effect som produserer fremdrift, og Flettner rotor ble/blir testet ut på båter/skip.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...