Gå til innhold

Elektrisk fritidsbåt skal gjøre hver tur 95 prosent billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134
Sitat

Den må opp i en hastighet på 17 nautiske mil

Hva skjedde med knop, og hvor fort er én nautisk mil? Er det kjappere eller saktere enn et tau?

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Men går det fortere enn 17 nautiske mil, det er spørsmålet. Jeg mistenker at korrekturen her er minst 20 nautiske mil og båterfaringen mindre enn to.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
uname -l skrev (10 minutter siden):

På sjøen er det ofte mye vind. Hva med å sette på en vindmølle som lager strøm til et batteri og så kan man fare avgårde i en hastighet på mange nautiske mil som det nå heter?

Har lurt på dette også. Kan forstå hvis det er vindstille, at man ikke får mer effekt ut av vinden enn motstanden til objektet. Men hvis det er motvind, så bør det vel være noe å hente?

 

Uansett, hva med å skifte batterier hvert 6-10 år? Koster ikke det 50 000 - 100 000?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
uname -l skrev (10 minutter siden):

Det er en båtmannsknop i timen.

Skulle ønske man kunne klikke flere ganger på innsiktsfullt. Får heller rive en ankerdregg (type stor, minst tre nm) om du ser meg med båten oppå kaia en dag.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (10 minutter siden):

Har lurt på dette også. Kan forstå hvis det er vindstille, at man ikke får mer effekt ut av vinden enn motstanden til objektet. Men hvis det er motvind, så bør det vel være noe å hente?

Nei, fordi med motvind genererer man mer motstand også, så det blir bare enda mer energitap. Eneste gangen man kan tjene er om man har medvind og kjører saktere enn vinden, da vil den fungere som ett slags ineffektivt seil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (3 minutter siden):

Nei, fordi med motvind genererer man mer motstand også, så det blir bare enda mer energitap. Eneste gangen man kan tjene er om man har medvind og kjører saktere enn vinden, da vil den fungere som ett slags ineffektivt seil..

Hva om man har 20 vindmøller på båten, og står stille i motvind? Eller kanskje noen form for automatisk uttagbar vindmøllesystem,  så man kan ta dem opp og ned ved behov. Stoppe og lade batteri når det er vind.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
aklla skrev (2 minutter siden):

Står man stille så er man i praksis en vindmølle og ja, de genererer energi. Det er når man skal forflytte seg de skaper mer motstand enn energien de skaper.

Så et slikt elektrisk skjult automatisk system ville vært en suksess? Har du 10 millioner og har lyst til  å prøve å utvikle det? ^^ Jeg skal bare ha 30% av alle fremtidige inntekter, så får du idéen! ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (49 minutter siden):

Uansett, hva med å skifte batterier hvert 6-10 år? Koster ikke det 50 000 - 100 000?

Er det en arbeidsbåt man kjører døgnet rundt året rundt så klarer man kanskje å slite ut batteriet så fort. Dvs. degradere det nok (20-30%) til at det bør flyttes til etterbruk og erstattes av et som gir full rekkevidde. Bufferne i topp og bunn settes sånn at batteriet får meningsfylt levetid i forhold til den bruken de er tiltenkt.

uname -l skrev (1 time siden):

Hva med å sette på en vindmølle som lager strøm til et batteri 

Hvis det går f.eks 1-2 uker mellom hver gang man bruker båten så gir det god mening å både utstyre den med vindmølle (saktelading i havn), solceller (samme formål) eller hvis den er ankret et strømfylt sted, la propellen løpe fritt og generere litt strøm til batteriet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Hvis det går f.eks 1-2 uker mellom hver gang man bruker båten så gir det god mening å både utstyre den med vindmølle (saktelading i havn), solceller (samme formål) eller hvis den er ankret et strømfylt sted, la propellen løpe fritt og generere litt strøm til batteriet.

Beste er å ankre opp i Akersælva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hva gjør våre hjemlige produsenter av fritidsbåter for å vise lignende innovasjonsevne?"

Av og til er det lurt å vente.

120 kWh vil si at du kan gå i 33 min. med 220 kW. Med andre ord stemmer det ikke at båten kan gå 30 nm med 25 knop. Skal opplysningene stemme må båten opp i over 50 knop når maskinkraften brukes fullt ut. 

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...