Gå til innhold

Elbiler krasjer oftere: Tesla og Kia verst


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (På 8.2.2020 den 11.59):

Kjører litt motorsykkel. Når jeg står i kø med bilen kjører jeg ofte litt ut til siden for at motorsykkelen bak meg kan slippe frem. Det jeg har lagt merke til er at det som regel er en el bil som plasserer seg helt til venstre i feltet og gjør at stakkaren må stå i kø slik som alle andre. Har ofte lurt på hvorfor?

Jeg kjører MYE motorsykkel, og det er endel tullinger som absolutt skal plassere seg slik at MC'er ikke kan lanesplitte. Og de tullingene er ganske så jevnt fordelt mellom bilmerker og drivlinjer.

Hvis du påstår at elbilister er verre enn andre, så er det nok for at du vil i ditt hode at det skal være slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Jeg kjører MYE motorsykkel, og det er endel tullinger som absolutt skal plassere seg slik at MC'er ikke kan lanesplitte. Og de tullingene er ganske så jevnt fordelt mellom bilmerker og drivlinjer.

Hvis du påstår at elbilister er verre enn andre, så er det nok for at du vil i ditt hode at det skal være slik.

Jeg trodde også det var slik inntil en kollega påpekte dette. Da begynte jeg å se etter hvilke biler som ikke kjørte inn mot høyre når det kom en motorsykkel bakfra.

Nå kan det jo være en annen sammenheng. El bilister elsker tunge biler som knuser motparten. Det er sikkert utenkelig for disse å kjøre noe som bare veier 250kg.

Bare en teori

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på MCer når jeg tenker på hvordan jeg ligger i feltet
Er det fortau på høyre siden så ligger jeg mer mot midtstripen og møter jeg store biler så er jeg mot fortauet/kanten

Hvorfor skal vi tilrettelegge for at dere skal gjøre noe farlig?
Nå vet jeg ikke hva lovene sier i Norge, men det er ulovlig å lanesplitte i de fleste statene i USA

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

El bilister elsker tunge biler som knuser motparten.

Gjør de? Det høes ut som en meget tynn teori.

Jeg gjør i hvert fall et bevisst valg av plassering ut fra massevis av hensyn, deriblant hensyn til MCer som kommer bakfra. Jeg slipper de gjerne fremover for å gi bedre smidighet i trafikken. Eksempler på andre hensyn angående plassering er: sikt fremover, sporene i veien, tettheten av småstein/sand/støv/snø ut mot kantene, vann i sporene, nærhet til autovern, luftdrag bak kjøretøyet foran, støv etc fra kjøretøyet foran, osv.

Hvis noen blir liggende unormalt langt mot venstre når MCer kommer bakfra så tror jeg det i skyldes dårlig oppmerksomhet og manglende speilbruk i mye større grad enn bevisst sabotasje av lanesplitting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (23 minutter siden):

El bilister elsker tunge biler som knuser motparten. Det er sikkert utenkelig for disse å kjøre noe som bare veier 250kg.

Så det er vel derfor jeg kjører elbil om vinteren og MC om sommeren da...? 

Det som er utenkelig er for enkelte å kvitte seg med fordommene sine.

Trestein skrev (23 minutter siden):

Bare en teori

En teori basert på fordommer.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (31 minutter siden):

Hvordan gjør vi det farlig når vi holder oss innenfor linjene?

Ved å ikke følge med i speilene og vingle fram og tilbake innenfor linjene.

Når så det er sagt så må jeg poengtere at lanesplitting MÅ foregå KUN i sakte fart (mc'en) og kun ved saktegående og stillestående kø. Blir det noe fart på køen så bør MC legge seg inn i køen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Jeg tenker ikke på MCer når jeg tenker på hvordan jeg ligger i feltet
Er det fortau på høyre siden så ligger jeg mer mot midtstripen og møter jeg store biler så er jeg mot fortauet/kanten

Her er det jo snakk om de gangene biltrafikken er saktegående (eller?). Ingen grunn til å kjøre sikksakk da.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Her er det jo snakk om de gangene biltrafikken er saktegående (eller?). Ingen grunn til å kjøre sikksakk da.

Der er når det står kø i begge retninger på tofelts vei. Holder bilene litt til høyre kan en motorsykkel fint kjøre i mellom køene.

Må innrømme at jeg ståre mere i kø enn jeg kjører motorsykkel så jeg ser det mest fra bilsiden. For all del. Mange bilførere ser i ikke i speilet i det hele tatt når de står i kø så det er ikke bare el biler. Har bare observert dette påfallende ofte. For all del det kan være helt tilfeldig og inn og ut av Bergen er det svært mange el biler.

Pga at det ofte er trafikkuhell eller biler som har stoppet som er årsaken til køen liker jeg å holde høyresiden når jeg står i slik kø. Dette fordi det kan bære vanskelig å få plass til å svinge ut om det kommer en utrykningskjøretøy i mellom køene. Har ofte tenk på hvor lur han må føle seg som ikke klarer å flytte seg fordi han står ute til venstre i kjørebanen og 50cm bak bilen foran. 

Men som sagt så ser jeg biler som legger seg ut mot midtstripe når det kommer motorsykler bak. Det forstår jeg ikke hensikten med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Benny Flaggstang skrev (På 14.2.2020 den 10.38):

Jo, det er du. Overskriften inneholder ingen grupperinger. Det gjør derimot artikkelen. Den differensierer mellom elektriske, hybrider, diesel og bensin.

Dessuten dreier  overskriften seg om skader, ikke salg. Du snakker om salg, ikke skader.

"Elbiler krasjer oftere" betyr at elbiler krasjer oftere i forhold til andre biler. Hvorfor er ikke dette en gruppering?

Man bør iallefall ha en markedsandel på godt over 50% for å kunne kalle det å dominere et marked. Dette har ikke elbiler.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 said:

Kjørt elbil i 8 år men det gjør meg ikke til et rasshøl i trafikken. Tenker at det er individer og ikke drivstoff.

Likevel så er det ikke til å komme unna, at enkelte kjøretøy tiltrekker seg en spesiell type folk. Det krever en viss type person å bli tiltrukket av "rolling coal". På akkurat samme måte er det kun visse personer som er tilbøyelige til å bli elbilfrelst, høy på iEgo, og kose seg i egolotion.

 

Og husk, jeg har elbil selv. Forskjellen på meg og fanatikerne er at jeg har andre kjøretøy i tillegg, og ser styrkene og svakhetene til dem alle. Elbil er god på å være onkel skrue, og for akkurat det skylder den politikerne en stor takk. For uten dagens subsidie- og avgiftssituasjon hadde elbilen vært den desidert dyreste. Og siden det er det eneste elbilen er god på, så er den egentlig dårlig på alt, untatt det politikerne har subsidiert den til å vinne på.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...