Gå til innhold

Elbiler krasjer oftere: Tesla og Kia verst


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ja det er ikke en eneste ulykke statistikk der. 

 

Som er poenget for hele tråden. 

Hvordan vil du samle inn statestikken? Folk som innrømmer til forsikringselskapet  at de så etter skjermbilde for å åpne hanskerommet.

Det tror jeg ikke kommer til å skje. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Trestein said:

Hvordan vil du samle inn statestikken? Folk som innrømmer til forsikringselskapet  at de så etter skjermbilde for å åpne hanskerommet.

Det tror jeg ikke kommer til å skje. 

Tja..... Tesla er overrepresentert på ulykkesstatistikk.

Enten så er bilen dårligere, eller så er sjåførene dårligere. Eller begge deler. Velg den du selv synes passer best. Either way, i don't care ?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 timer siden):

Det er tre tilfeller der. Ut av dei er det kun eit tilfelle som er bekrefta relevant: 

Utover det er det eit tilfelle som sår tvil om kven som gjekk bort. Det fremgår ikkje frå saken kva bil som tilhøyrde kven.

Den gjenværende var ein Tesla eigar spurd, men det virke som han ikkje var relevant.

No er ikkje denne lista bevis for noko i seg sjølv, men er god grunn til å fatte at det er mogleg Tesla kanskje føre til mindre alvorlige hendingar. Ein kan derimot ikkje bekrefta dette uten vesentleg meir data. Det einaste me veit ut frå infoen presentert så langt er at Tesla ofte er i ulykker, men har få dødsfall i det minste blant eigne passasjerer.

Hvis du ser på tabellen igjen så ser du i de andre kolonnene at det kun var det ene tilfellet jeg nevnte som gjaldt fører eller passasjer i Tesla. De andre gjelder skade på andre personer. 

Lenke til kommentar

Etter å ha lest kommentarene ser jeg at her er de mange som ikke ha kjørt Tesla (eller annen ELbil). Denne (og den danske) artikkelen ser ikke ut til å stemme med tallene man kan finner om elbiler, sikkerhet og skader andre plasser. (andre plasser = forsikringsselskaper, nhtsa ol). Tror nok at her har vært litt "kreativ skrivning" om temaet.

Tall fra National Highway Traffic Safety (nhtsa) i USA viser at samenlignet med andre biler er der:

- 9 ganger færre ulykker med Tesla når autoplot på

- 6 ganger færre ulykker med Tesla når aktiv sikkerhet aktivert

- 3 ganger færre ulykker med Tesla når sikkerhet slått av

Dette er samenlignet med alle biler og antall kjørte mils i USA.

I tillegg kan jeg jo nevne at Tesla er verdens sikreste bil i alle kategorier.

Når der gjelder innmeldte skader til forsikringsselskaper er der nok helt sikkert flere skader meldt inn fra Tesla eiere enn andre bilmerker.

Dette gjelder små skader på bilen. noen riper opp eller skader bilen din bilen din, rygger på bilen dil ol. Dette er skader som skjer når du ikke kjører eller er ved bilen din.

Grunn til at disse skadene blir meldt inn har med Sentry Mode å gjøre, som overvåke mistenkelige aktiviteter rundt Teslaen og filmer dette. Altså kan forsikring selskapet finne ut og bevise hvem som skadet bilen din og reise forsikrings sak mot dem.

når der gjelder Touch skjermer i Tesla fungere denne svært bra, er lite forstyrrende og gir deg den informasjonen du trenger når du kjører.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hvis du ser på tabellen igjen så ser du i de andre kolonnene at det kun var det ene tilfellet jeg nevnte som gjaldt fører eller passasjer i Tesla. De andre gjelder skade på andre personer. 

Eg er fullt klar over korleis sida ser ut. Du lenka berre til det uten vesentleg kontekst. Eg kan ikkje lesa tankane dine om kva du ynskje visa med det når du ikkje seie ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbiler kjører nok i snitt også mye mer i rush/by-trafikk en snitt bilen. Dette bruksområdet er jo typisk en av hovedgrunnene til hvorfor man har skaffet seg el-bil. Hadde vært intressant om det også hadde blitt pressentert tall for andre biltyper justert for hvor de f.eks er registert. 

Lenke til kommentar

Hvorfor gidder TU skrive en artikkel kun basert på forsikringsselskapenes tall når de ikke engang oppgir kilometer kjørt, og sammenligner ulike årsmodeller? Skriv heller en ny artikkel basert på litt bedre grunnlag.
https://www.tesla.com/no_NO/vehiclesafetyreport?redirect=no
Her har jeg hjulpet dere litt på vei.
Andre biler krasjet 4,38 ganger oftere enn Tesla i 4. kvartal i USA, målt etter kilometer kjørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tom E. Bartholdsen said:

Etter å ha lest kommentarene ser jeg at her er de mange som ikke ha kjørt Tesla (eller annen ELbil). Denne (og den danske) artikkelen ser ikke ut til å stemme med tallene man kan finner om elbiler, sikkerhet og skader andre plasser. (andre plasser = forsikringsselskaper, nhtsa ol). Tror nok at her har vært litt "kreativ skrivning" om temaet.

Tall fra National Highway Traffic Safety (nhtsa) i USA viser at samenlignet med andre biler er der:

VI kan stoppe der. Denne undersøkelsen er tilbakevist p.g.a. store metodefeil.
https://www.thedrive.com/tech/26455/nhtsas-flawed-autopilot-safety-study-unmasked

Hvis du mener å ha andre undersøkelser får du oppgi kildene dine.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, mrxx said:

Hvorfor gidder TU skrive en artikkel kun basert på forsikringsselskapenes tall når de ikke engang oppgir kilometer kjørt, og sammenligner ulike årsmodeller? Skriv heller en ny artikkel basert på litt bedre grunnlag.
https://www.tesla.com/no_NO/vehiclesafetyreport?redirect=no
Her har jeg hjulpet dere litt på vei.
Andre biler krasjet 4,38 ganger oftere enn Tesla i 4. kvartal i USA, målt etter kilometer kjørt.

Jeg ser at de fortsatt viser til en bloggpost NHTSA ba de ta ned fordi den var villedende.
https://www.theverge.com/2019/8/7/20758349/tesla-model-3-safety-misleading-ftc-national-highway-traffic-administration-elon-musk

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Jan Kjetil Andersen said:

Hvordan ser statistikken ut for personskader?

For tre år siden ble det påstått at elbiler var innblandet i forholdsvis langt færre dødsulykker enn fossilbiler. Holder dette fremdeles stikk?

Per i dag er det kun eit bekrefta dødsfall i ein Tesla det eg har funni. Den ulykka skjedde når nokon køyrde gjennom ein vegg...

Lenke til kommentar

Ikke spesielt overraskende når statistikken inkluderer bulking.
Elbiler er mer vanlig der folketettheten er høy. Der er det lettere å finne en annen bil eller gjenstad en kan dulte borti.

I tillegg er elbil-parken nyere enn fossilbil-parken. Jo nyere bilen er, jo mer sannsynlig er det at en benytter forsikringen for å utbedre en skade. 

Det som er mest overraskende her er Kia. Skulle tro at Leaf eller e-Golf er mer utbredt og bulket mer enn Soul Electic, e-Soul og e-Niro? Er det en Kia jeg har glemt? ?

Endret av ChristR
  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 hours ago, Trestein said:

Ikke overraskende. Touch skjermer for å betjene trivielle funksjoner burde vert forbudt. Kan ikke se at dette blir som å betjene funksjoner i bilen på en telefon eller nettbrett. Helt uforståelig at dette er lov. Når bilens sensorer heller ikke ser småbarn er dette oppskrift på farlige situasjoner

Hmm... Er touch-skjerm stort problem på Kia? Jeg regner med du der tenker på Tesla. Har du prøvd å kjøre en Tesla noen gang? Jeg har hatt min i snart fire år, og kan dermed uttale meg basert på erfaring i stedet for gjetting. For å kjøre bil, trenger man å betjene "girspak", gass, brems, vinduspussere og blinklys. Alt dette har vi konvensjonelle brytere for i Tesla. I tillegg, har vi også multifunksjonsknapper på rattet, som kan styre det meste, samt stemmekontroll. 

Det jeg derimot må bruke skjermen til, er å justere temperaturen på varmeapparatet, og å skru av og på varme i setet. Varmeapparatet justerer jeg ikke akkurat daglig, men det kan hende på lengre turer at jeg har behov for å justere dette. Det gjøres da som regel på hovedvei, og tar ikke oppmerksomheten i noen større grad enn på en fossilbil. Folk ser ut til å glemme at de kikker ned på fossilbilen også, for å se hva du har justert temperaturen til. På den andre bilen i familien, en langt fra ny Volkswagen, leser man temperaturinnstillingen av på (drumroll): En touchskjerm. Bortsett fra det, bruker jeg skjermen svært lite til kjøring, men setter pris på det store, tydelige kartet for navigasjon.

Har du eksempel på at sensorene ikke ser småbarn, mens sensorer på andre biler gjør det? Det høres veldig merkelig ut, med tanke på at sensorer stort sett kjøpes fra nøyaktig de samme produsentene til alle bilmerker. -Men uansett er det så enkelt som at uavhengig av om du har sensorer eller ikke, er det fører som skal forsikre seg om at ingenting er i veien. Alle Tesla har ryggekamera, så barn burde være relativt lett å se uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen hadde tjen mye på om noen kunne funnet en statistikk som viser noe om alvorligheten av skadene. Det ville være interessant om man skilte ut alle skader som skyldes oppskraping, bulking og liknende ved parkering, steinsprutskader, kollisjonsskader uten personskader og kollisjonsskader med personskade.

Ut fra diskusjonen så langt kan det se ut til at skader ved parkering kan ha en unormal høy andel for Tesla. Det er ikke så overraskende. Både Model S og Model X er store biler, og det er ikke spesielt god oversikt over ytterpunktene på karosseriet. Parkering på trange plasser kan være mer utfordrende med Tesla og enn med mindre biler. Men det betyr ikke at bilene er mer trafikkfarlige enn andre slik noen i denne tråden har antydet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jan Kjetil Andersen skrev (10 minutter siden):

For tre år siden ble det påstått at elbiler var innblandet i forholdsvis langt færre dødsulykker enn fossilbiler. Holder dette fremdeles stikk?

Hittil har vel ingen dødd i en elbil i Norge? Det har vært noen få dødsulykker. En Nissan Leaf som kjørte på en fotgjenger og en Tesla som var involvert i en møteulykke med en annen bil. Husker ikke merke  på den andre bilen, men føreren av den omkom. Nå mistenkes det også at en Tesla på vestlandet kan ha opplysninger om en dødsulykke fordi Teslaen passerte den bilen et minutt før ulykka skjedde. Teslaen var ikke direkte involvert i selve ulykka men kan ha noe med foranledningen å gjøre. Det er Norske forhold.

Globalt dør ca 1 million mennesker i trafikkulykker og det har vært noen med elbiler også. Jeg har ikke noe tall der men skulle ikke forundre meg om det er over 100 i året (= over 0,01% på verdensbasis).

I 2017 ble det solgt ca 1,15 millioner pluggbare biler (rene elbiler + plugin hybrider). I 2018 steg det til 2,02 millioner solgte. Akkumulert var det 5,13 millioner. Jeg har ikke funnet tall for 2019 ennå, men la meg gjette på 2,5 millioner. Dvs totalt ca 7,63 millioner ved utgangen av 2019. Derav ca 1/3 rene elbiler, altså ca 2,5 millioner rene elbiler. Beklager usikkerheten i tallene for 2019 og andel rene elbiler (kun personbiler). Jeg tar gjerne i mot sikrere tall om noen har. Det er ca 1,32 milliarder biler i verden inkludert busser, lastebiler, varebiler osv. Hvis vi antar at 1000 millioner av de er personbiler så utgjør de rene elbilene altså rundt 0,25% andel på verdensbasis. Noe som betyr at elbilene er sterkt underrepresentert i ulykker på verdensbasis. Det har nok også en sterk sammenheng med alder og stand på elbilene kontra fossilbiler. Merk også at det 0,01%-tallet er involvert i dødsulykker og det er ofte mer enn ett kjøretøy involvert.

Lenke til kommentar

Som Tesla Norges kommunikasjonssjef påpeker, tror jeg det lett fører til flere uhell og ulykker hvis en bytter til en større og bredere bil. En nestenulykke med en mindre og smalere bil blir fort til et uhell eller en ulykke med en større og bredere bil. Og både elbiler og eksosbiler er generelt blitt større og bredere de siste tiårene.

Pål Jensen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man trenger ikke å bruke skjermen under kjøring. Med Tesla stiller man inn bilen slik man vil ha den før kjøring starter og lagrer dette på sin profil. Under kjøring betjenes det som er nødvendig med brytere på ratt og ved siden av. Så å fikle med skjermen under kjøring er ikke anbefalt og heller ikke nødvendig for kjøringens skyld.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...