Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie av parkeringsplass oppsagt av sameie


Gjest 5de7d...12d

Anbefalte innlegg

Gjest 5de7d...12d

Hei,

Styret i sameiet der jeg bor har sendt meg en oppsigelse på parkeringsplassen som jeg leier av sameiet. Parkeringsplassene har tidligere alltid blitt tildelt basert på ansiennitet. 

Nå har styret, helt på egenhånd, bestemt seg for å endre praksisen. Nå skal parkeringsplassene bli utdelt basert på ansiennitet og hvorvidt leietaker har bil og/eller førerkort. Jeg har ikke bil, og de har brukt det som argument for å si opp leieavtalen.

Sameiets vedtekter har ingen parkeringsbestemmelser. Jeg mener imidlertid at en slik dramatisk endring av praksis bør besluttet av årsmøtet og ikke av styret. Noen som kan hjelpe meg? 

Anonymous poster hash: 5de7d...12d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (26 minutter siden):

Helt ærlig så er det logisk at den plassen frigjøres til bruk av noen som faktisk HAR bil. Ofte er det for få parkeringsplasser, og da er det veldig kjipt for de andre beboerne om en plass står ubrukt. Bruker du plassen til noe i det hele tatt? Eller vil du bare ha den for å ha den?

Antakelig får TS tidvis gjester, og hvis sameiet ikke har noen gjesteparkeringsplass skjønner jeg jo at TS ikke vil gi slipp på sin.

Til spørsmålet om hvorvidt dette er en avgjørelse som må fattes av årsmøtet eller om styret kan fatte den vet jeg dessverre ikke. Forhåpentligvis ser en av forumets jurister tråden og bistår med sitt syn.

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om jussen, men reglene til TS sitt sameie harmonerer med praksis andre steder. Jeg bor i et borettslag hvor parkingsplassene er ettertraktet fordi det er for få plasser, og i parkeringsbestemmelsene her står det bl.a:
- Det forutsettes at medlem av husstanden er registrert som eier av bil/-er.
- Dersom en parkeringsplass står ubenyttet i mer enn 3mnd.,vil dette medføre oppsigelse av plassen, med mindre styret har mottatt en skriftlig beskjed om årsaken.

Lenke til kommentar

Regler om midlertidige eneretter for seksjonseiere skal gis i vedtektene, jf. eierseksjonsloven § 25 femte og sjette ledd, særlig i lys av plikten til å vedtektsregulere parkeringsordninger for funksjonshemmede etter § 26 annet ledd. 

Styret kan altså antagelig ikke på egen hånd legge om parkeringsregelverket fullstendig uten behandling i årsmøtet. 

Styret kan imidlertid si opp parkeringsplassen din etter de regler som gjelder nå. Hvis det ikke er fastsatt noen regler om dette i vedtekter eller tidligere årsmøtebeslutning eller i leieavtale om parkeringsplassen er det i utgangspunktet opp til styret å bestemme hva som utgjør oppsigelsesgrunn. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...