Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

All skatt som restskatt


Skattemannen

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et spørsmål angående skatt. Er det lovlig/mulig å betale all skatt som restskatt?

At jeg f.eks. oppgir på skattekortet at jeg bare kommer til å tjene 20 000 eller noe, men jeg faktisk kommer til å tjene 400 000.

 

Er det noen ulemper? Må jeg betale renter av det beløpet jeg skylder f.eks (før jeg må betale restskatten altså)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe renter på restskatten slik jeg har hørt (Aldri betalt det selv).

Men ikke noe problem å gjøre det på den måten, men bare vær sikker på å ha pengene på bok. Det er hvis du ikke betaler denne at du får ekstra å betale.

Det er nok ikke en anbefalt løsning hvis noe går galt. Sikkert noen som gambler med å ha skattepengene i fond eller lignende.

Selv velger jeg å trekke litt ekstra pr måned for å slippe restskatt, og heller få igjen ekstra penger til sommeren.

Lenke til kommentar
1 minute ago, AndersT2 said:

Ikke noe renter på restskatten slik jeg har hørt (Aldri betalt det selv).

Men ikke noe problem å gjøre det på den måten, men bare vær sikker på å ha pengene på bok. Det er hvis du ikke betaler denne at du får ekstra å betale.

Det er nok ikke en anbefalt løsning hvis noe går galt. Sikkert noen som gambler med å ha skattepengene i fond eller lignende.

Selv velger jeg å trekke litt ekstra pr måned for å slippe restskatt, og heller få igjen ekstra penger til sommeren.

Det var nettopp det jeg tenkte på. Å sette skattepengen i et aksjefond f.eks. Det vil jo (mest sannsynlig) være økonomisk gunstig. Jeg har da selvfølgelig en annen buffer i tilfelle noe skulle gå gale, og generelt god økonomi ellers.

Takk for svar! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...