Gå til innhold

Sp vil kutte miljøsatsing om regjeringen ikke lover ferjepenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Senterpartiet vil kutte satsingen på miljø

Jeg kutter setninga der og lar sitatet tale for seg selv. Følg med og legg merke til at dette er en rød tråd gjennom veldig mye av det Sp mener og gjør. Ord som "distriktsvennlighet" og "næringsvennlighet" (underforstått: kjøttnæring), trumfer alltid ord som miljø og klima hos Sp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tja. Regjeringa kuttar kr 276 mill i 2019 for eitt fylke og sender elferjerekning på kr 300 mill i samme retning. Ordninga gjeld ca likt i alle kystfylker. Samstundes klagar regjeringa på dårleg vedlikehald på fylkesvegane som dei òg har dytta samme med symbolsk bevilgning. 62% av NTP går til Oslogryta. 25% av krafta kjem frå Vestlandet og 3% av inntektene blir "tilgodesett" regionen. All oljeinntektene er generert langs kysten, men vi køyrer framleis på geitastiar. Kvifor får H, Frp, V og KrF stemmer frå kysten, eigentleg.. Åja. Dei rikaste med ublu skattelette bur i Oslo.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, leifeinar said:

Hva om elbilene betaler for seg? Hvor mye taper dem på det?

Elbilane betaler no.  Det nye er at passasjerar ikkje lenger betaler etter overgang til Autopass, og det har ført til prissauke for alle bilar.  For dei som ikkje har samkøyring som alternativ vert det veldig mykje dyrare enn før å ta ferja, medan fotgjengarar og passasjerar går heilt gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, leifeinar said:

Så elbiler betaler full pris på fergen, det er godt.

Ser av kviteringer folk har lagt ut i protestgruppene at passasjerer betaler også, og de hadde også prisøkning. mulig det gjøres foskjellig fra fylke til fylke?

På de fergene jeg har tatt uten Autopass (Vestland) blir antall passasjerer registrert, men gir ikke utslag på summen.

Endret av ism_InnleggNO
Lenke til kommentar
2 minutes ago, leifeinar said:

Så elbiler betaler full pris på fergen, det er godt.

Halv pris, heldigvis.  Det er jammen dyrt nok.

2 minutes ago, leifeinar said:

Ser av kviteringer folk har lagt ut i protestgruppene at passasjerer betaler også, og de hadde også prisøkning. mulig det gjøres foskjellig fra fylke til fylke?

Der Autopass er innført, er det gratis for passasjerar:

https://www.vegvesen.no/_attachment/610181/binary/954490?fast_title=Forslag+til+nytt+AutoPASS-regulativ+for+ferjetakster.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Jeg kutter setninga der og lar sitatet tale for seg selv. Følg med og legg merke til at dette er en rød tråd gjennom veldig mye av det Sp mener og gjør. Ord som "distriktsvennlighet" og "næringsvennlighet" (underforstått: kjøttnæring), trumfer alltid ord som miljø og klima hos Sp.

hva er mest miljøvennlig?

Å spise kyr etc som beiter på utmark og lite egnet mark for grønnsaker og frukt eller å frakte tonnevis av grønnsaker og frukt xx antall kilometer til konsumentene som bor i fjerne strøk i Norge?

Det er en grunn til distrikt prisforskjeller

det koster mer energi og ressurser jo lenger du frakter en vare.

Og mer enegi betyr mer forurensing hvertfall til den dagen man kan frakte dette utslippsfritt over lengre distanser.

Husk, tid er også en faktor når det kommer  til frukt og grønt så en kan ikke stoppe for ofte for å lade batterier.

Bare nevner denne nyansen..

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 time siden):

Å spise kyr etc som beiter på utmark og lite egnet mark for grønnsaker og frukt eller å frakte tonnevis av grønnsaker og frukt xx antall kilometer til konsumentene som bor i fjerne strøk i Norge?

Husker du spekemat fra Spania-saken som verserte i media en stund? Eller debatten om tomater i oppvarmede og kunstig belyste drivhus i Norge vs naturlig solmodne tomater fra Middelhavet? Du vil kanskje lukke øyne og ører for svaret er neppe slik du ønsker eller forestiller deg.

Årsaken er enkel: Transport er en mye mindre del av klimaregnskapet til kjøtt, enn selve kjøttproduksjonen. Det spiller også relativt liten rolle for klimaet om kua eter soya-kraftfor fra Amazonas eller gress fra norsk utmark. Det er ikke det som dominerer CO2-regnskapet til kjøtt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PV-fan skrev (1 time siden):

Fergestrekningene i Norge er en del av veinettet og bør være gratis å kjøre på som de fleste veiene i Norge (så lenge det ikke er en del av en bomvei). Alle med bil betaler en veiavgift. La alle ferger bli gratis og øk veiavgiften tilsvarende. Problem løst.

Få bompengene også inn i veibruksavgiften så kan jeg si meg enig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 timer siden):

Halv pris, heldigvis.  Det er jammen dyrt nok.

Der Autopass er innført, er det gratis for passasjerar:

https://www.vegvesen.no/_attachment/610181/binary/954490?fast_title=Forslag+til+nytt+AutoPASS-regulativ+for+ferjetakster.pdf

Konkretisering; Der Autopass-brikke er innført er det gratis for passasjerer og fotgjengere/syklister. For bilistene som skal "sponse" gratispassasjerene så har det blitt svindyrt nå.

Noen ferger har kun Autopass-kort, og der er det blitt svindyrt for ALLE!

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

 

PV-fan skrev (1 time siden):

Fergestrekningene i Norge er en del av veinettet og bør være gratis å kjøre på som de fleste veiene i Norge (så lenge det ikke er en del av en bomvei). Alle med bil betaler en veiavgift. La alle ferger bli gratis og øk veiavgiften tilsvarende. Problem løst.

Fergebilletten er kystens "bompengeordning" (pluss de vanlige bompengene selvsagt), bare med den forskjellene at vi ALLTID har betalt dem, og at de aldri blir nedbetalt. Og med Autodass-ordningen så blir det så dyrt å pendle med ferge at mange betaler mer på ferga enn på huslånet.

 

Simen1 skrev (12 minutter siden):

Få bompengene også inn i veibruksavgiften så kan jeg si meg enig :)

Jepp! De også.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Lodium said:

hva er mest miljøvennlig?

Å spise kyr etc som beiter på utmark og lite egnet mark for grønnsaker og frukt eller å frakte tonnevis av grønnsaker og frukt xx antall kilometer til konsumentene som bor i fjerne strøk i Norge?

Man skulle jo tro det var tilfelle, men, nei.
Det er selvsagt likevel viktig å satse på lokaldyrket mat.

Her sammenligner faktisk.no, verstingen avokado, mot lokal kjøttproduksjon.

"Det er altså mer klimavennlig å spise én kilo avokado fra Chile enn én kilo lokalprodusert biff i Norge."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...