Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier skulle betale egenandel i erstatningssak.


MPCME

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet inn i en hybel i august i fjor. Ca. En måned etter ble det problemer med strømmen som ødela noe av tingene mine. (Overspenning?). Jeg fikk beskjed om å melde inn til innboforsikringen, og jeg har fått erstatning fra dem. Jeg ble fortalt at utleierne skulle erstatte egenandelen. Utleierne er et eiendomsfirma.

Denne egenandelen har jeg ikke sett ett øre fra enda, og nå er jeg på vei til å flytte ut av hybelen. Hver gang jeg tar dette opp med kontaktpersonen min får jeg høre "Det er bare noe papirarbeid som gjenstår." I oktober fikk jeg høre at det var noen uker som gjenstår. Sendte de nå en melding og fikk ikke svar denne gangen. Det er ikke veldig store summen det er snakk om, 2000 kr.

I kontrakten har jeg inkludert tv. Vi ble enig om at jeg skulle si ifra om jeg ønsket programkort og dekoder. For over en mnd siden sa jeg at jeg ønsket dette, og har vært helt stopp her også. Jeg sa opp for noen dager siden. Ønsker egentlig å flytte tidligere ut av leiligheten enn avtalt i kontrakten. Har jeg noen rettigheter her som kan tillate meg å flytte ut tidligere?

Om ikke, hva kan jeg kreve? Kan jeg holde igjen 2000 i leie frem til de ordner dette? 

 

Endret av CME
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du har påberopt gir ikke grunnlag for reduksjon av oppsigelsestiden. Du kan imidlertid erklære motregning og trekke fra beløpet i husleien. Husk å ta med forsinkelsesrenter fra 30 dager etter at du fremmet kravet overfor utbygger, jf forsinkelsesrenteloven § 2 og 3, og for motregningen (som rettslig sett både kan være en purring og en motregningserklæring) kan du beregne purregebyr på 70 kr hvis det er gått mer enn 14 dager siden du krevde betalt. 

Lenke til kommentar
On 2/3/2020 at 2:19 AM, CME said:

Jeg fikk beskjed om å melde inn til innboforsikringen, og jeg har fått erstatning fra dem. Jeg ble fortalt at utleierne skulle erstatte egenandelen. Utleierne er et eiendomsfirma.

 

Hvis jeg forstod deg riktig så oppstod skaden uten at du hadde forsikring-> Utleier gir deg beskjed om å melde deg inn i innboforsikring -> du gjør det og melder inn skade med oppgitt dato etter du melde deg selv inn. I så fall hadde jeg gått stille i dørene og slettet dette innlegget.

Lenke til kommentar
vara skrev (8 minutter siden):

Hvis jeg forstod deg riktig så oppstod skaden uten at du hadde forsikring-> Utleier gir deg beskjed om å melde deg inn i innboforsikring -> du gjør det og melder inn skade med oppgitt dato etter du melde deg selv inn. I så fall hadde jeg gått stille i dørene og slettet dette innlegget.

Å melde inn til = Gi beskjed til

Lenke til kommentar
5 hours ago, vara said:

Hvis jeg forstod deg riktig så oppstod skaden uten at du hadde forsikring-> Utleier gir deg beskjed om å melde deg inn i innboforsikring -> du gjør det og melder inn skade med oppgitt dato etter du melde deg selv inn. I så fall hadde jeg gått stille i dørene og slettet dette innlegget.

Da forstod du feil. Hadde innboforsikring. 

 

Slik jeg forsto det er utleier skyld i overspenningen. Dette er i et leilighetskompleks, og leier ikke hos privatperson.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Softis12 said:

Det får da være eiers problem, hvis ikke vedkommende har eget abo i komplekset

Strøm er inkludert i leia. Kontaktpersonen min kom innom for noen mnd siden med en kar, enten fra deres forsikringsselskap eller fra el-selskapet for å skrive ned alle mine ting som var ødelagt, samt alle tingene som var en del av leiligheta. Regner med de da får/fikk erstatning av el-selskapet, og at jeg da skal få hos dem. Jeg tenker å sende en mail til utleier og si at jeg holder igjen 2000 kroner på siste leia om de ikke ordner dette i mellomtiden.

Endret av CME
Lenke til kommentar
BIGG skrev (9 timer siden):

Hvordan kan utleier være ansvarlig for overspenning? Ansvaret må i tilfelle være hos det lokale E-verk.

Utleiers ansvar følger av husleieloven §§ 5-1 (plikter å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen) og 5-3 (er ikke annet avtalt plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2). 

Plikten er objektiv, dvs. at utleier må sørge for dette uavhengig av om han selv er skyld i den mangelfulle tilstanden (men er han skyld i det har han utvidet erstatningsplikt). Legg her særlig merke til at etter husleieloven § 5-7 annet ledd plikter utleier også å utbedre feil selv om feilene skyldes forhold leietaker er ansvarlig for. 

Hvis utleier mener at noen andre er nærmere å bære konsekvensene av det som er skjedd må han eventuelt rette et regresskrav mot disse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...