Gå til innhold

5g router noen som ha erfaringer


Anbefalte innlegg

kim_InnleggNO skrev (10 timer siden):

@LMH1: 5G er en gimmick de neste årene , opplevelsen vil være som fiber hjemme. Denne interessen din for 5G her på forumet overgår hva som er sunt og er på grensen til spam.

Så du mener jeg skal betale fiber for 1 hytte jeg er på kanskje 1 månedet i året maks? i tillegg til 2 boliger, der den ene blir vanskelig  å få fiber, tror vi snakker om etaberling pris å 1 milion kr på hytta og 100 000 kr på den andre adressen må vel vel være grenser på hvor mye jeg skal betale for morroa. Så 5g vil redusere prisen fordi jeg kan flytte på routeren.

Sitat

Det er litt over hundre byer i Norge. Hvor vanskelig hadde det vært å sette opp noe ordentlig 4G i kjernen av disse byene i det minste. Teknologi for 1 Gbps over telefonnettet har eksister i minst 5 år og i stedet blir nettet faset ut mens folk sitter rundt omkring uten ordentlig tilgang på nett. Mange er i dag avhengig av god nettforbindelse for å kunne jobbe og få gjort det de skal.

Om 5G så blir tilgjengelig i løpet av året eller neste år kan det likevel ta årevis før det kommer datakvoter som muliggjør bruk.

Fordi da må man ha 10 sendere\mottakere, og det er maks 3 ways band carrier aggregation.

Så du må gjerne finne router som klarer 1500 mbit.

Uansett så tror jeg du senere vil finne ut at 4g gir dårligere tilbud på datapakker en 5g, godt mulig datapakkene vil dobbles på 4g men totalsett vil man komme billigere ut med 5g over tid. For det koster jo med mobil\router men totaltsett tror jeg det er bedre å kjøpe noe med 5g støtte en noe med kun 4g. Men godt mulig slike mobiler vil falle mye i pris om det viser seg de er ubrukelige.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite morro med fiber når telenor sier kanskje til sommeren får du fiber men du må betale dyrt etablelings pris som er usikkert kan fort ende opp 50 000 kr i etablering og 789 kr for 300 mbit.

https://www.telia.no/mobilt-bredband/

det finnes jo 200 GB datapakker. Men ja skulle ønske telia var raskere å oppdatere priser, har jo utlansk simkort, men uansett blir det dyrt.

er også frusterende telenor eller altibox ikke tilbyr 1500 mbit for 5g kan gi den ytelsen.

Er også frusterende med GPon VS p2p for fiber er i utgangpunktet ikke dyrt, er bare telenor og altibox som gjør ting dyrest for kundene og begge har usikker fremtid. Med unntaket av borettslag avtaler.

For blir 5g og fiber konkuranse er jeg usikker på hvem som vinner. 5g er jo billigere i utstyr. Men kan gi varierende ytelse mens fiber er nok dyrere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis hele saken her er at du ser 5G som en superrask flyttbar erstatning for fiber så du slipper abonnement over kabel, vil jeg dessverre tro du må vente en stund.

Jeg tror fortsatt at 5G i starten i beste fall gir meg halvert latency og mulighet for dobling/tredobling av peak-hastigheter sammenlignet med det jeg opplever i dagens LTE-nett under optimale forhold.

5G kan sikkert bikke over 1 Gbps i peak (ned)  men båndbredde opp og datapakkene blir fortsatt en begrensning.

Tviler på at nettverkseierene skrur ned prisen på datakvoter midt i en kostbar utrulling av 5G. Og faste priser på mobilt bredbånd ser det ut som Telenor og andre låser til faste adresser og utstyr. Sannsynligvis fordi de reserverer kapasitet og deler av spektrum (?) spesifikt til dette per lokasjon.

Kanskje det etterhvert åpnes for en «hyttepakke» der man kan ha flere bokser og felles pakke, men ligg ikke våken om natta om det ikke skjer i år.

For ikke å bli skuffet når 5G lanseres ville jeg skrudd ned forventningene. Å kjøpe en 5G-ruter fra England nå har uansett liten hensikt da du ikke får brukt den før tilbudet lanseres kommersiellt, og jeg blir ikke sjokkert om det kun er «operatørlåst» utstyr som funker i starten for abonnement av typen «erstatning for kabel»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Telenor og andre låser til faste adresser og utstyr. Sannsynligvis fordi de reserverer kapasitet og deler av spektrum (?) spesifikt til dette per lokasjon.

Men slik kan jo gjøres på flere adresser, si man øker å reise så skjer slikt automatisk? hvis man  ikke er utenfor dekningsområdet, men er seriøst hadde blitt dritforbandet om telenor setter folk over på slike avtaler hvis alternativet blir å betale dyrt for fiber er tydligvis telenor som utnytter sitvasjonen Hadde før 100\10 mbit coax men så må man betale fiber oppgradering eller betale 30\10 mbit på 4g til 700 kr måneden.

For det er faktisk nedgradering.

Sitat

For ikke å bli skuffet når 5G lanseres ville jeg skrudd ned forventningene. Å kjøpe en 5G-ruter fra England nå har uansett liten hensikt da du ikke får brukt den før tilbudet lanseres kommersiellt, og jeg blir ikke sjokkert om det kun er «operatørlåst» utstyr som funker i starten for abonnement av typen «erstatning for kabel»

Men hva mener du man skal gjøre med dårlig bredbånd tilbud for flytte ser jeg som lite alternativ finland er nok vanskeligere å få seg jobb. For er egentlig lei coax dritten, kunne ønske det var noe som viste om et er mulig å benytte coax videre, for er godt mulig det er mulig å kutte avstanden til maks 500 meter med coax, men telenor har vel sluttet å videreutvikle coax, så er kun get som muligens oppgraderer utstyr hvis utstyret slutter å virke.

Samme med DSL er jo mulig fremdeles å få 30\10 mbit en stund unna, men går vel mot slutten også der.

Forstår ikke på 2000 tallet de heler brukte Cat5 kabel istedenfor coax\DSL så fall ville det bety sparte penger i dag.

Men ta i utgangspunkter for 50 000 kr i etablering for fiber + etablering og 789 kr for 300 mbit.

Skal vi ta 3 år:

Fiberpris 50 000 kr

789 x 36 = 78 404 kun på 3 år.

Hvordan blir prisen på 4g?

skal vi ta 5000 kr for 5g router + 849 kr (200 GB) regn med jeg trenger 2 tb måneden blir det 8490 kr måneden.

Prisen her blir så mye som 305 640 for 3 år,  + 5000 kr routeren blir 310 640 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (15 minutter siden):

Men slik kan jo gjøres på flere adresser, si man øker å reise så skjer slikt automatisk? hvis man  ikke er utenfor dekningsområdet, men er seriøst hadde blitt dritforbandet om telenor setter folk over på slike avtaler hvis alternativet blir å betale dyrt for fiber er tydligvis telenor som utnytter sitvasjonen Hadde før 100\10 mbit coax men så må man betale fiber oppgradering eller betale 30\10 mbit på 4g til 700 kr måneden.

For det er faktisk nedgradering.

Men hva mener du man skal gjøre med dårlig bredbånd tilbud for flytte ser jeg som lite alternativ finland er nok vanskeligere å få seg jobb. For er egentlig lei coax dritten, kunne ønske det var noe som viste om et er mulig å benytte coax videre, for er godt mulig det er mulig å kutte avstanden til maks 500 meter med coax, men telenor har vel sluttet å videreutvikle coax, så er kun get som muligens oppgraderer utstyr hvis utstyret slutter å virke.

Samme med DSL er jo mulig fremdeles å få 30\10 mbit en stund unna, men går vel mot slutten også der.

Forstår ikke på 2000 tallet de heler brukte Cat5 kabel istedenfor coax\DSL så fall ville det bety sparte penger i dag.

Men ta i utgangspunkter for 50 000 kr i etablering for fiber + etablering og 789 kr for 300 mbit.

Skal vi ta 3 år:

Fiberpris 50 000 kr

789 x 36 = 78 404 kun på 3 år.

Hvordan blir prisen på 4g?

skal vi ta 5000 kr for 5g router + 849 kr (200 GB) regn med jeg trenger 2 tb måneden blir det 8490 kr måneden.

Prisen her blir så mye som 305 640 for 3 år,  + 5000 kr routeren blir 310 640 kr.

Hypen rundt 5G nærmer seg snart nivået i Amerikanske frikirker, og husk at det er samme gjeng som fant opp" Hybridfiber" som nå hyper opp 5G. Som ren internettaksess blir 5G i første omgang en flyttbar versjon av tilbudet du allerede har over koaksen, og for abonnement som skal erstatte fast bredbånd blir det kanskje ikke så flyttbart likevel, ref. Fixed LTE som er bundet til adresse og utstyr.

Ja, det blir bra med flere bånd, bedre utnyttelse av spektrum og lavere forsinkelse sammenlignet med LTE-A. Ser frem til det, men forvent ingen mirakler. Radio er radio, enten det transporteres punkt til-punkt over koakskabel eller via antenner.

Flott for de som kun har 4G i dag at det kommer litt mindre latency og kanskje litt bedre kapasitet.

Men har du stabil koaks i dag så ville jeg holdt meg til det, fortsatt jobbe for å få inn fiber, om nødvendig med egeninnsats.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

stabilt tja hastighetene varier også der, selv med 100 mbit.

Problemet med fiber og coax jeg tror ikke telenor gjør noe med coax nettet, er mulig å forbedre det ved kortere kabel og gi boost slik get gjør. Men om de gidder det er annen sak skal jo legges ned.

Men syns det er irrrerende man ikke får valg utstyr, fordi da må man binde seg i 1 år om man ikke vil ha dyr pris per mb.

Hvis det er slik det også er hemmlig hva slags avtale man får, er det god grunn til beskymring med tanke på konkuransen.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

stabilt tja hastighetene varier også der, selv med 100 mbit.

Problemet med fiber og coax jeg tror ikke telenor gjør noe med coax nettet, er mulig å forbedre det ved kortere kabel og gi boost slik get gjør. Men om de gidder det er annen sak skal jo legges ned.

Men syns det er irrrerende man ikke får valg utstyr, fordi da må man binde seg i 1 år om man ikke vil ha dyr pris per mb.

Hvis det er slik det også er hemmlig hva slags avtale man får, er det god grunn til beskymring med tanke på konkuransen.

Variabel hastighet er ikke det samme som ustabilt i min bok. Hos meg har Get levert helt topp hastighet når de først er oppe, men sliter med tidvise støyproblemer (sannsynligvis grunnet råttent utstyr ute hos folk). Da ramler forbindelsen helt ned. Etter noen år med dette gikk jeg lei og fikk inn fiber.

De som bor i eneboliger i avsidesliggende boligområder der det er stor avstand mellom husene kommer dessverre alltid sist på lista hos leverandørene. Spesielt i områder der de vet at konkurrenten er langt unna og ikke er interessert. Hvis du er i denne situasjonen at Telenor har bygget om til fiber for storkunder i området, og kun har noen få koakskunder igjen langt unna (blandt annet dere) og gir dere mulighet til å enten bekoste ombygging eller kutter tilbudet så ville jeg undersøkt om det finnes konkurrenter i området. 

Telenor har ingen "leveranseplikt" på koaksen, og de kan strengt tatt gjøre som de vil.

MEN hvis Telenor skylder på "nedleggelse av kobbernettet" som påskudd for å kutte koaksen hos dere så holder det ikke mål. Har du det skriftlig så ville jeg sendt en klage til Telenors reklamasjonsavdeling med en liten kopi til NKOM da de i så fall blander rollene sine. Post gjerne svaret her, dette er jeg veldig interessert i å vite mer om.

Hvis mulig nedleggelse av eksisterende koaks-tilbud er årsaken til at du er litt ekstra gira på 5G forstår jeg deg litt bedre. Men dessverre er det jo ingen har erfaringer å dele heller siden det ikke finnes et 5G-nett i Norge enda.  De som er med i pilot er enten ikke så interessert i å dele erfaringer eller får kanskje ikke lov til å gå i detalj. 

Er du nysgjerrig på 5G ville jeg heller forsøkt å finne et forum i Finland der det finnes et kommersiellt tilbud og folk kanskje deler erfaringer med det tilbudet de har der, da får man kanskje et inntrykk av hvordan dette står seg sammenlignet med andre aksessformer frem til de første 5G-tilbudene lanseres her i landet før sommeren.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, LMH1 said:

stabilt tja hastighetene varier også der, selv med 100 mbit.

Problemet med fiber og coax jeg tror ikke telenor gjør noe med coax nettet, er mulig å forbedre det ved kortere kabel og gi boost slik get gjør. Men om de gidder det er annen sak skal jo legges ned.

Men syns det er irrrerende man ikke får valg utstyr, fordi da må man binde seg i 1 år om man ikke vil ha dyr pris per mb.

Hvis det er slik det også er hemmlig hva slags avtale man får, er det god grunn til beskymring med tanke på konkuransen.

Hvor har du det fra at Telenor ikke gjør noe med coax-nettet og at det skal legges ned? Du har uttalt dette flere ganger, men vanskelig å finne noe info om det og aldri tilbakemeldinger når det påpekes fra flere at dette ikke stemmer. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (9 minutter siden):

Hvor har du det fra at Telenor ikke gjør noe med coax-nettet og at det skal legges ned? Du har uttalt dette flere ganger, men vanskelig å finne noe info om det og aldri tilbakemeldinger når det påpekes fra flere at dette ikke stemmer. 

Hørt med fiberselge i området, de forsøker å presse folk å betale dyrt for fiber, legger skyld på naboene og nkom som begrenser mulighetene for fiber. Men hva hjelper det.

Sitat

MEN hvis Telenor skylder på "nedleggelse av kobbernettet" som påskudd for å kutte koaksen hos dere så holder det ikke mål. Har du det skriftlig så ville jeg sendt en klage til Telenors reklamasjonsavdeling med en liten kopi til NKOM da de i så fall blander rollene sine. Post gjerne svaret her, dette er jeg veldig interessert i å vite mer om.

Tror ikke verken nkom eller telenor bryr seg, problemer er reguleringer nkom setter, telenor ønsker ikke konkuranse, heller ikke telia.

Så det er problemet, og hvem som faktisk skal betale hva, derfor ender kundene opp med stive priser og dårlig betingelser. Neste store problem som dere sikkert vet er ikke samme fiberkabel med  GPon\P2P så skulle man bytte levrandør senere kan man ikke ungå å bytte fiberen. Som jeg mener er idiotisk. Verken telenor\altibox vil finne felles standard slik at det er enklere å bytte senere.

Telenor ønsker som vanlig ikke bekrefte mulighetene for 1 gigabit.

Så verstefall blir det 500 mbit til stiv pris fremover nå.

Tror man kan se langt etter docsis 3.1 full duplex nå? Må være hvis boligeieren nekter å ha fiber.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Hørt med fiberselge i området, de forsøker å presse folk å betale dyrt for fiber, legger skyld på naboene og nkom som begrenser mulighetene for fiber. Men hva hjelper det.

Tror ikke verken nkom eller telenor bryr seg, problemer er reguleringer nkom setter, telenor ønsker ikke konkuranse, heller ikke telia.

Så det er problemet, og hvem som faktisk skal betale hva, derfor ender kundene opp med stive priser og dårlig betingelser.

"hørt fra fiberselger"? Fra hvor? Telenor? andre?

Helt konkret: Dette er ikke en situasjon dere er i per i dag?

Telenor har altså ikke kontaktet dere offisielt, sagt de legger ned koaksen og skylder på "nedleggelse av kobbernettet"?

Uansett er det bullshit. Koaksnettet er ikke regulert, og omfattes ikke av noen "nedleggelse av kobbernettet". Likevel kan eier av koaksnettet legge ned tilbudet uten å spørre noen om lov, selv om det er kjipt for de som rammes. 

Kommer det selgere på døra med rare argumenter så be om å få dem skriftlig med en firmalogo på brevarket, hvis ikke er det like lite verdt som det jehovas vitner og jesu kristi kirke av de siste dagers hellige kommer og sier på døra, altså eventyr og skremselspropaganda.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er folk som ringer på døren ja forsøker å selge fiber men hører mere ut som luringer som forsøker å skremme folk med risikonen å være uten for nett, og må betale dyrt for mobildata.

Som vanlig er telenor selgere noe man ikke vil ha på døren.

For de har jo poeng uten konkuranse kan telenor ta de priser de vil for fiber. Og leve med usikkerheten rundt nedleggelse at eldre utstyr.

For etter den informasjon jeg finner forsøker telenor å dytte alle over på 4g/5g eller fiber. Det er heller spørsmålet hva de som nekter fiber ender opp med? For telenor kan jo si opp coax avtalen med grunnen for man ikke vil ha fiber og telenor ser det umulig å reparere coax.

Sitat

firmalogo på brevarket, hvis ikke er det like lite verdt som det jehovas vitner

Er ikke så vanskelig å skaffe logo eller adgangskort, man kan får ikke bevist det på annen måte, men eneste man kan si er de er useriøse. Så er vel heller problemer hvor lenge vil telenor reparere docsis 3.0 siden utstyret er gammelt, over 5 år. Så jeg tror hvis modemet eller splitteren ryker må vel finne annen måte å få internett på.

For det er vel teknisk mulig å få VDSL som erstattning men siden de har gått ut med nedleggelse så tviler jeg på de legger det i dag. særlig hvis boligen kun har DSL eller hadde 56k modem i 2000 tallet.

For man håper jo å slippe telia X eller ice som ersattning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (14 minutter siden):

Det er folk som ringer på døren ja forsøker å selge fiber men hører mere ut som luringer som forsøker å skremme folk med risikonen å være uten for nett, og må betale dyrt for mobildata.

Som vanlig er telenor selgere noe man ikke vil ha på døren.

For de har jo poeng uten konkuranse kan telenor ta de priser de vil for fiber. Og leve med usikkerheten rundt nedleggelse at eldre utstyr.

For etter den informasjon jeg finner forsøker telenor å dytte alle over på 4g/5g eller fiber. Det er heller spørsmålet hva de som nekter fiber ender opp med? For telenor kan jo si opp coax avtalen med grunnen for man ikke vil ha fiber og telenor ser det umulig å reparere coax.

Er ikke så vanskelig å skaffe logo eller adgangskort, man kan får ikke bevist det på annen måte, men eneste man kan si er de er useriøse. Så er vel heller problemer hvor lenge vil telenor reparere docsis 3.0 siden utstyret er gammelt, over 5 år. Så jeg tror hvis modemet eller splitteren ryker må vel finne annen måte å få internett på.

For det er vel teknisk mulig å få VDSL som erstattning men siden de har gått ut med nedleggelse så tviler jeg på de legger det i dag. særlig hvis boligen kun har DSL eller hadde 56k modem i 2000 tallet.

For man håper jo å slippe telia X eller ice som ersattning.

Telenor er ikke "useriøse". Man kan påstå mye rart om Telenor men akkurat det er for drøyt. Noen gate/dørselgere som er leiet inn og enkelte på kundeservice kan kanskje komme med svada men slik er det over alt. De varer forhåpentligvis ikke lenge i jobben.

Det høres ut som de som kommer på døra utnytter den forvirringen som rår rundt nedleggelse av kobbernettet, eller kanskje tror dere har DSL. En muntlig påstand fra en gjøk på døra er uansett lite verdt. For alt vi vet kan det hende han selv tror på det han sier. Noen tar sjanser for å øke inntekten sin, og ryker ut av jobben like fort som de kom inn, nettopp fordi de er for store i kjeften.

Mulig jeg har misforstått deg men jeg trodde du ville ha fiber? Så hva hindrer dere i å melde interesse for fiber? Kanskje dere burde sende et brev til Telenor, nevne det som er påstått, gjerne med navn på selger, dato og klokkeslett og spørre om disse påstandene holder vann og hva som egentlig er deres planer for leveranse av signaler over koaks der dere bor?

VDSL er ikke noe å vurdere - det er i så fall kortvarig glede siden dette nettet faktisk legges ned og vedlikehold ikke tilbys. Dette begynner uansett å bli relativt Off Topic ift erfaringer med 5G-rutere så hvis du vil diskutere Telenors salgspraksis for fiber så foreslår jeg du oppretter en tråd for det. Kanskje flere har samme erfaring - de treffer du neppe dypt nedi en tråd om noe helt annet? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (15 minutter siden):

Mulig jeg har misforstått deg men jeg trodde du ville ha fiber? Så hva hindrer dere i å melde interesse for fiber? Kanskje dere burde sende et brev til Telenor, nevne det som er påstått, gjerne med navn på selger, dato og klokkeslett og spørre om disse påstandene holder vann og hva som egentlig er deres planer for leveranse av signaler over koaks der dere bor?

Jeg har ikke noe i mot fiber, men det er jo slik når jeg har kjøpt opp TP link utstyr beregnet for altibox hjelper det lite med GPON og ligdene, altibox er vertfall utelukket da de ikke leverer nett i heletatt.

For største problemet er hva slags teknologi man skal satse på, kanskje du har rett 5g er ganske langt unna 1-3 år.

Problemet er jeg som er størst problem jeg ikke eier boligen, så blir egentlig største problemet, men bolig er for dyrt med minst 100 kvadratmeter så det er vel utelukket en stund år frem i tid.

Men jeg lurer på generieltsett hva dere mener med forskjell teknologier, fordi er vanskelig å få svar på fremtiden.

For telenor vinner jo på usikkerheten rundt kostnader, så der får jeg gjort lite.

For det finnes jo twinax som er ganske lik coax eneste det er 2 ledere istedenfor 1 der kan man få 10 gigabit men usikker på rekkevidden og om det er bruknes? For finnes sikkert måter å oppgradere coax på, men tviler på telenor gjør det, fordi coax tar mye mere plass en fiber og yter dårligere.

Kan man klare å få coax til å gi bedre ping og opplastinghastighet på korte avstander eller er det umulig?

Er det teknisk mulig å lage modem som kobinerer 5g eller coax eller fiber? slik man får backup hvis det oppstår problemer?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 timer siden):

Så du mener jeg skal betale fiber for 1 hytte jeg er på kanskje 1 månedet i året maks? i tillegg til 2 boliger, der den ene blir vanskelig  å få fiber, tror vi snakker om etaberling pris å 1 milion kr på hytta og 100 000 kr på den andre adressen må vel vel være grenser på hvor mye jeg skal betale for morroa. Så 5g vil redusere prisen fordi jeg kan flytte på routeren.

LMH1 skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke noe i mot fiber, men det er jo slik når jeg har kjøpt opp TP link utstyr beregnet for altibox hjelper det lite med GPON og ligdene, altibox er vertfall utelukket da de ikke leverer nett i heletatt.

Er det ikke en liten selvmotsigelse her? Hvorfor skal du betale mye penger for å få fiber til bolig(er) du ikke eier selv?

LMH1 skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke noe i mot fiber, men det er jo slik når jeg har kjøpt opp TP link utstyr beregnet for altibox hjelper det lite med GPON og ligdene, altibox er vertfall utelukket da de ikke leverer nett i heletatt.

Hvorfor kjper du utstyr som kan brukes til Altibox når det er uaktuelt å bygge ut i området der du holder til?

Lenke til kommentar

TP-Link MC220L

kan brukes til mye annet, f.eks koble samme 2 nett, bruker samme bølgelengde som altbox.

Men verken altibox eller telenor lar deg bruke slikt som ny kunde.

Sitat

Er det ikke en liten selvmotsigelse her? Hvorfor skal du betale mye penger for å få fiber til bolig(er) du ikke eier selv?

Jeg bare forklarer hvorfor 5g er mye enklere, og billigere, med unntak av kvoter. Desverre er bolig dyrt, og samme med fiber.

Man er jo nødt å leie eller gå for borettslag generieltsett å få gode bredbånds avtaler sier seg selv hvor vanskelig det er og hvor viktig 5g er for å få det bedre.

Men forstår ikke hvorfor 5g må låses til adresse, for det er jo negativt igjen. For ytelsen kan jo uansett ikke garanteres.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, LMH1 said:

Tror man kan se langt etter docsis 3.1 full duplex nå? Må være hvis boligeieren nekter å ha fiber.

Docsis 3.1 er i bruk både av Get og Telenor. Full duplex på det er ikke aktuelt nei, og andelen brukere der veldig høy upstream-hastighet er viktig er egentlig svært liten. Men joda, en del vil med fordel kunne hatt det raskere enn i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

TP-Link MC220L

kan brukes til mye annet, f.eks koble samme 2 nett, bruker samme bølgelengde som altbox.

Men verken altibox eller telenor lar deg bruke slikt som ny kunde.

Jeg bare forklarer hvorfor 5g er mye enklere, og billigere, med unntak av kvoter. Desverre er bolig dyrt, og samme med fiber.

Så fordi du har kjøpt en mediaconverter til 300 Kroner kan du ikke bruke Telenor? Det henger ikke helt på greip.

Alle aktørene leverer en boks med 1000Base-T. Så lenge abo ikke overstiger 1 Gbit er det strengt tatt ikke nødvendig med mer?

Hvis du ikke får huseier til konvertere til fiber er du vel stuck. Men skal du flytte kan du jo heller flytte til et sted med fiber så er du ferdig med saken.

Om 5G blir enklere og billigere for noen er det ingen som vet enda. Heller ikke du, LMH1. Så vent og se.

Gjentar oppfordringen om en egen tråd for dette. Jeg skrur av varsler for denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 minutt siden):

Docsis 3.1 er i bruk både av Get og Telenor. Full duplex på det er ikke aktuelt nei, og andelen brukere der veldig høy upstream-hastighet er viktig er egentlig svært liten. Men joda, en del vil med fordel kunne hatt det raskere enn i dag.

Virker som det er bransjen som sådan som synes det er tungt å starte med enda en variant  -bl.a Cisco:

https://www.lightreading.com/cable/docsis/cisco-halts-investment-in-full-duplex-docsis-/d/d-id/753377

Kanskje en grense for hvor langt man kan tyne koaksen før det koster mer enn det smaker? Vi får se om 20 år. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...