Gå til innhold

Bra tastatur til kontorbruk (skriving og programmering)? Mekanisk?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg jobber veldig mye med PC-en om dagen og kjenner litt på vonde armer. Tastaturet jeg har per dags dato (trådløst Microsoft) er forsåvidt greit nok, men vurderer om jeg burde investere i noe bedre for å unngå kroniske plager.

Noen tips? 

Ser at flere insisterer på at mekaniske tastatur er overlegne, men virker å være blandede meninger også rundt dette.

Siden jeg har litt vonde armer tenker jeg kanskje at det hadde vært en fordel om tastaturet ikke gav så mye motstand. Om det gir mening.

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 ser ut til å få svært gode omtaler. Noen som har erfaring med det?

Ellers er jo trådløst alltid en fordel, men ikke et krav. :)

På forhånd takk!

Duke

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Vortex POK3r om du vil ha noe litt utom det vanlige. Das Keyboard 4 er et bra full size mekanisk.

Du vil nok ikke få veldig mye ut av mekanisk i seg selv mpt. ergonomi. Hva folk liker varierer også, det er mye forskjellige tastetyper - jeg anbefaler Cherry Brown om det er ditt første. Du sier vonde armer men mener kanskje vonde fingre? Isåfall er det kanskje like greit å enten holde seg til membran tastatur, eller prøve et med lineære taster feks. Cherry red eller speed silver.

Har ikke noe kjennskap til Ergo 400 som du lenker til, men jeg er i utgangspunktet ikke en fan av veldig sære tastaturoppsett siden man blir veldig vant til det man bruker, og selv er jeg gjerne borte i flere tastatur og da er det en fordel at de har samme qwerty ISO layout.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (9 minutter siden):

Vortex POK3r om du vil ha noe litt utom det vanlige.

Kan du utdype? Og får man dette i Norge? Fikk ikke opp noe når jeg søkte.

Sitat

Du vil nok ikke få veldig mye ut av mekanisk i seg selv mpt. ergonomi. Hva folk liker varierer også, det er mye forskjellige tastetyper - jeg anbefaler Cherry Brown om det er ditt første. Du sier vonde armer men mener kanskje vonde fingre? Isåfall er det kanskje like greit å enten holde seg til membran tastatur, eller prøve et med lineære taster feks. Cherry red eller speed silver.

Skjønner. Mekanisk virker å bråke litt mer også. Vet ikke om det er et problem i seg selv.

Nei, fingrene er stort sett fine. Har slitt med senebetennelse i underarmene. Trolig utløst av den tiden jeg tegnet veldig mye i jobbsammenheng med utallige klikk gjennom en dag og mengder med overtid. Har blitt litt bedre siden jeg sluttet med det, men jobber fortsatt mye foran PC-en og er ikke helt kvitt det.

Tenker kanskje at et tastatur med litt lettere knapper/mindre motstand enn mitt nåværende membrantastatur har kunne hjulpet. Men vet ikke. :)

Lenke til kommentar

Pok3r er et lite 60% tastatur med flere layers, noe jeg er veldig fan av siden du slipper å flytte hendene så mye når du skriver eller koder. Det har også støtte for dvorak ++ Jeg har hatt 2 slike. https://www.prisjakt.no/search?search=vortex pok3r 

Mekanisk trenger ikke alltid å være bråkete, det kommer an på hvilke taster du har. De fleste typisk "bråkete" tastene man tenker på er bråkete med hensikt, altså designet slik. Mange liker den tydelige feedbacken det gir.

Om det er underarmen kan du faktisk vurdere om et mindre tastatur vil hjelpe deg. Det finnes helt sikkert også membranversjoner i slike kompakte layouts. Ser at du også kan få Speedsilver taster på pok3r, jeg er ikke noen fan av lineære taster til skriving, men de er vesentlig mer stille og krever mindre kraft. https://www.prisjakt.no/product.php?p=4570836

Det beste hadde selvsagt vært å kunne teste litt forskjellige tastatur i butikk, tror Power og Elkjøp har begynt å ha en del på demo

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tanker om trådløst versus kabel? Betaler vel gjerne en premium for trådløst, men blir fort verdt det for min del. De fleste gaming-tastatur virker å være kablet.

Snuste litt på dette eventuelt:

https://www.komplett.no/product/943241/gaming/gaming-utstyr/gaming-tastatur/logitech-g613-traadloes-gaming-tastatur?gclid=Cj0KCQjwoPL2BRDxARIsAEMm9y_zuc9ICkyJZbg24AXGYsZ3YZszQk8_Q0iN_TEuGxdmEKf6b01mXLIaAtX0EALw_wcB&gclsrc=aw.ds#

Men vil helst innom en butikk for å prøve litt. Power hadde ganske begrenset utvalg utstilt, men tror El-Kjøp kan ha diverse utstilt.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Er ikke helt sikker på hva jeg mener om dette. Tror kanskje jeg likte vel så bra mitt forrige membrantastatur.

Har inntrykk av at de fleste foretrekker mekanisk over membran, men selv mekaniske tastatur varierer vel en del med tanke på lay-out.

Føler kanskje ikke at ergonomien på dette er optimalt og i tillegg tror jeg litt mindre motstand på knappene hadde vært fint med tanke på min senebetennelse i underarmene.

Lenke til kommentar

Kanskje low profile tastatur kan være noe? Jeg har hatt Coolermaster SK621 i et par måneder nå å er kjempe fornøyd. 

Føler man sitter mere normalt med hendene siden tastaturet er mye lavere enn vanlige tastaturer.

Coolemaster er et 60% tastatur, så den er kanskje ikke ideell til jobb sammenheng, men det finnes jo andre full size low profile tastaturer visst man må ha numpad.

Lenke til kommentar
Merko skrev (4 timer siden):

En liten formue skal jeg kunne tåle. :)

Tjener fort inn fysioterapi og en sykmelding på et skikkelig tastatur.

Hvilket av de to ville du valgt?

Synes det jobbtastaturet ditt ser rimelig komfortabelt ut. Det første du linker vet ikke jeg om er veldig stor forskjell på i forhold til det jeg nå har kjøpt. :)

Lenke til kommentar
TheKims skrev (3 timer siden):

Kanskje low profile tastatur kan være noe? Jeg har hatt Coolermaster SK621 i et par måneder nå å er kjempe fornøyd. 

Føler man sitter mere normalt med hendene siden tastaturet er mye lavere enn vanlige tastaturer.

Coolemaster er et 60% tastatur, så den er kanskje ikke ideell til jobb sammenheng, men det finnes jo andre full size low profile tastaturer visst man må ha numpad.

Usikker. :)

Hva betyr low profile?

Jeg bruker vel sjeldent numpad...

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (55 minutter siden):

Avhengig av sittestilling: Vurdert å ha håndleddstøtte foran tastaturet?

Kan du vise eksempel? :) 

Tastaturet jeg har kjøpt har håndleddsstøtte, men du tenker kanskje en dedikert som er litt bedre?

image.png.644d564e3b4a7945c638e656c94068a5.png

 

Tror jeg utviklet senebetennelse mest av musebruk (uendelig mengder med klikking + masse overtid). Men når man først har fått det, så er vel tastaturbruk heller ikke positivt.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (26 minutter siden):

Kan du vise eksempel? :)

Tastaturet jeg har kjøpt har håndleddsstøtte, men du tenker kanskje en dedikert som er litt bedre?

image.png.644d564e3b4a7945c638e656c94068a5.png

 

Jeg har og bruker ett veldig gammelt av metall og tre, justerbart, er høyere enn tastaturet. Liker å ha rette håndledd og ikke bøye dem bakover.

Du kan kanskje teste med noe midlertidig, som opprullet tynt håndkle, boks, planke etc., for å se hvilken høyde som er best for deg, før du kjøper noe som kanskje ikke hjelper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (5 timer siden):

Usikker. :)

Hva betyr low profile?

Jeg bruker vel sjeldent numpad...

Low profile har lavere taster enn det et vanlig tastatur har. Visst jeg skal sammenligne det med noe, så føles det ganske likt som tastaturer man finner på laptoper. Er ikke alle som liker slike tastaturer, så er vel best om man kan dra innom en butikk for å teste selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (5 timer siden):

Jeg har og bruker ett veldig gammelt av metall og tre, justerbart, er høyere enn tastaturet. Liker å ha rette håndledd og ikke bøye dem bakover.

Du kan kanskje teste med noe midlertidig, som opprullet tynt håndkle, boks, planke etc., for å se hvilken høyde som er best for deg, før du kjøper noe som kanskje ikke hjelper.

Alliright. Takk for tipset! :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...