Gå til innhold

Modulhøyde på Vengeance RGB Pro


PaladinNO

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med Corsair Vengeance RGB Pro og hva den faktiske høyden på modulene er?

Jeg vurderer å bytte til et RGB Pro sett, men finner ikke endelig bekreftelse på høyden på modulene som jeg kan kryss-sjekke med.

Brikkene jeg har:
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/VENGEANCE-LPX/p/CMK32GX4M4C3000C15
"Vengeance LPX units are low-profile sticks with a height of only 31 mm."

https://www.tomshardware.com/news/corsair-ddr4-vengeance-lpx-dominator-platinum,27459.html

Brikkene jeg ser på:
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/Vengeance-PRO-RGB-White/p/CMW64GX4M4C3200C16W
"The modules are unusually tall, standing at 51mm high."

https://hexus.net/tech/reviews/ram/118355-corsair-vengeance-rgb-pro-32gb-ddr4-3600-cmw32gx4m4c3600c18w/

Alt jeg finner på Google er kun samme referansen til Hexus angående RGB Pro. Og jeg kan ikke se at brikkene faktisk er så høye. Basert på bilder fra Google ser dem mer ut som 45 mm maks, men det kan være optisk bedrag.

Jeg har ~1 mm klaring pr. nå med LPX brikker, men kan enkelt øke med ytterligere 10 mm (Be Quiet Dark Rock 4 CPU-kjøler). Men utover det skulle jeg gjerne visst ting mer spesifikt. Hvis dem faktisk er 51 mm så er jeg i tvil om jeg vil få plass.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker. Damn, 54 mm...dette er STOR RAM!
Jeg antar du har en AIO som er tradisjonen med fancy RAM? :)

Selv er jeg bare ute etter noe i hvitt som står i stil med resten av den nye PCen. Samt 64 GB RAM (bare fordi jeg kan).
https://www.diskusjon.no/topic/1863148-define-r6-white-ghost/?do=findComment&comment=25222290

Jeg kikket faktisk på en AIO selv denne gangen, men jeg har brukt luftkjølere for lenge til å begynne med vann nå...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Takker. Damn, 54 mm...dette er STOR RAM!
Jeg antar du har en AIO som er tradisjonen med fancy RAM? :)

Selv er jeg bare ute etter noe i hvitt som står i stil med resten av den nye PCen. Samt 64 GB RAM (bare fordi jeg kan).
https://www.diskusjon.no/topic/1863148-define-r6-white-ghost/?do=findComment&comment=25222290

Jeg kikket faktisk på en AIO selv denne gangen, men jeg har brukt luftkjølere for lenge til å begynne med vann nå...

Bruker AIO, men tenkt å bytte ut med ekwb loop. 
 

Aldri kunnet fordra luftkjølere, tar for mye plass. Hvor lenge siden kjøpte du PCen? :)
 

64GB er totalt unødvendig, bruk heller pengene på raskt minne med lav latency.

Men kan jeg spørre hvorfor akkurat hvite minnebrikker er viktig, når du gikk for en sort luftkjøler?

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

All begrunnelse står i arbeidsloggen jeg linket til, i øverste post. ;)
"Temaet er så mye hvitt som mulig, derav navnet. Svart maskinvare med hvitt rundt, inkludert hvitt lys."

Og kan jeg "enkelt" skifte til mer hvit hardware, f.eks. denne som ny GPU, så tror jeg det vil se finere ut.

Jeg har bygd PCen selv - kjøpt deler over de siste 3 månedene - og den var operativ for ca. 2 uker siden. Enig i at luftkjølere tar stor plass, men jeg føler at de er sikrere i det lange løp.

Ja, man må være ekstra forsiktig under transport (hvilket ikke skjer så ofte i disse dager, da LAN-kulturen er omtrent utdødd), men man slipper å bekymre seg for pumper som kan gå i stykker (og dermed ta med seg CPUen), potensiell coilwhine, plassering av radiator (som ikke akkurat er spesielt liten heller) og vannlekkasje.

Med en luftkjøler så kan man plassere vifter der radiatoren ville vært hvis man vil, plass til flere harddisker (jeg har 8 HDDer og vil ha fler), samt at den ekstra luftstrømmen man får med flere vifter midt i kabinettet hjelper også med å ventilere varmen fra skjermkort og hovedkort.

Hva RAMen angår så har jeg lenge foretrukket "jack of all trades, master of none"-PCer. Og 64 GB vil for all del være unødvendig (har 32 GB nå), men som sagt, det er bare fordi jeg har lyst.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (27 minutter siden):

All begrunnelse står i arbeidsloggen jeg linket til, i øverste post. ;)
"Temaet er så mye hvitt som mulig, derav navnet. Svart maskinvare med hvitt rundt, inkludert hvitt lys."

Da forstår jeg fargetemaet, tok en kikk, ser bra ut :) 

PaladinNO skrev (27 minutter siden):

Og kan jeg "enkelt" skifte til mer hvit hardware, f.eks. denne som ny GPU, så tror jeg det vil se finere ut.

2080 er bare marginalt bedre enn 1080 ti, og det Palit kortet du linker til er ikke a-chip. Da vil det nok være minimalt med ytelse å hente dersom du heller overklokker kortet du har i dag. Eneste oppgradering som gir mening hadde vært 2080 ti, men det vil jeg ikke si er verdt det når Ampere (neste generasjon) er så nærme. GTC er i mars, så kun 2. mnd til vi antageligvis vil se 3080, og den er på 7nm, så ytelsen blir nok vesentlig bedre enn Turing som var en ganske laber oppgradering fra Pascal.

 

PaladinNO skrev (27 minutter siden):

Jeg har bygd PCen selv - kjøpt deler over de siste 3 månedene - og den var operativ for ca. 2 uker siden. Enig i at luftkjølere tar stor plass, men jeg føler at de er sikrere i det lange løp.

Har aldri hatt problem med AIO. Lekkasje  er ikke et problem, såfremt man unngår billig"drit", man får det man betaler for. En pumpe kan ryke på AIO, men det blir også slitasje på viftene med luftkjølere, så levetiden er nok like god. 

De eneste jeg har hørt snakke negativt om AIO og vann, eller som har delt "dårlige" erfaringer er de som aldri har hatt eller prøvd vann. 

 

PaladinNO skrev (27 minutter siden):

Ja, man må være ekstra forsiktig under transport (hvilket ikke skjer så ofte i disse dager, da LAN-kulturen er omtrent utdødd), men man slipper å bekymre seg for pumper som kan gå i stykker (og dermed ta med seg CPUen), potensiell coilwhine, plassering av radiator (som ikke akkurat er spesielt liten heller) og vannlekkasje.

Med en luftkjøler så kan man plassere vifter der radiatoren ville vært hvis man vil, plass til flere harddisker (jeg har 8 HDDer og vil ha fler), samt at den ekstra luftstrømmen man får med flere vifter midt i kabinettet hjelper også med å ventilere varmen fra skjermkort og hovedkort.

Jeg er på LAN flere ganger i året, har aldri ofret det en tanke at jeg har vann på PCen under transport. Har heller aldri bekymret meg for at pumpen skal ryke, AIOen i gamle PCen fikk en kamerat, den funker ennå etter 6-7 år, ingen problemer med den.

Coilwhine er ikke vanlig på AIO. Problemet er nok mer utbredt på luftkjølere pga. kjøleribbe, og flere "løse" elementer som kan skape coilwhine. 

Radiator merker man ikke, fordi den er montert som en vegg. I mitt kabinett har jeg vifter på ene siden av radiatoren, og harddisker på baksiden. Dette hadde ikke hatt noe å si for plassen om jeg hadde fjernet radiatoren, jeg ville fremdeles hatt viftene og harddiskene på samme flate. Nå har jeg midi-tower med plass til EATX, så plass er ikke et problem. 

Du får bedre luftstrøm med radiator, fordi man får sendt varmen bort fra CPU (GPU dersom man har loop) og hovedkort, og ut av kabinettet. Med luftkjøler sender man jo bare den varme luften rett ut på de andre komponentene. Det er ikke slik at mange vifter gir god luftgjennomstrømming. Det som gir god luftstrøm er hvordan varmen blir fraktet ut av kabinettet. Med vann eller AIO frakter man varmen med seg til radiatoren, som igjen sender det ut av kabinettet. Med luftkjøler kaster man bare den varme luften rundt på de nærmeste komponentene. 

Luft er rimeligere, og funker. Men skal man overklokke CPU og minne er luftkjøler ikke det beste valget. 

 

PaladinNO skrev (27 minutter siden):

Hva RAMen angår så har jeg lenge foretrukket "jack of all trades, master of none"-PCer. Og 64 GB vil for all del være unødvendig (har 32 GB nå), men som sagt, det er bare fordi jeg har lyst.

Man kan kjøpe minnebrikke dummies, slik som denne: https://www.komplett.no/product/1119948/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-rgb-pro-light

Billigere, og vil ikke merke forskjell om man faktisk ikke har bruk for så mye minne :) 

Lenke til kommentar

Det er en 2080 Super jeg ser på og har bare en vanlig 1080 (ikke Ti) i dag. Men jeg har ikke noe problem med å vente. Nytt skjermkort er noe jeg har lyst på, men ikke egentlig trenger (får ~50 FPS på Medium i Dying Light @ 7680x1440). Har ikke lest så mye om Ampere ennå (da jeg synes Nvidia omtrent priser seg selv ut av markedet da de ikke har konkurranse).

Har også vurdert å bare foliere bakplaten på kortet jeg har (med hvit folie nevnt i byggetråden), da EVGA modellen har bare en liten håndfull skruer for å ta av bakplaten.

Jeg har desverre førstehåndserfaring med vifter som blir utslitt - hadde 2 stk. 140 mm Noiseblocker BlackSilentPro fra USA i fronten på den gamle PCen. De hadde 6 års garanti og på papiret utmerkede spesifikasjoner (de var ikke billige heller), men begge døde, fullstendig uttørket, etter litt over ett år.

Tenkte "fuck it!" og kjøpte Noctua iPPC IP52 vifter til ~350 Kr. pr. stk. og satte inn i stedet. Ingen problemer siden. Toppviften av samme type ble også fjernet nylig av samme årsak, men den hadde ihvertfall holdt de 6 årene den hadde garanti på.

Pr. nå så kjører jeg 3x 120 mm som inntak, 1x 120 mm på CPU (vifte nr. 2 for push/pull kommer neste uke) og 1x 140 mm som eksosvifte. Alt er Corsair ML Pro White PWM vifter.

Jeg kikket faktisk på de Corsair "dummy" brikkene bare for å være sikker på høyden, men ville ikke bruke 4-500 Kr. bare på noe som ikke kunne brukes på noen måte. ^^

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 minutter siden):

Det er en 2080 Super jeg ser på og har bare en vanlig 1080 (ikke Ti) i dag. Men jeg har ikke noe problem med å vente. Nytt skjermkort er noe jeg har lyst på, men ikke egentlig trenger (får ~50 FPS på Medium i Dying Light @ 7680x1440). Har ikke lest så mye om Ampere ennå (da jeg synes Nvidia omtrent priser seg selv ut av markedet da de ikke har konkurranse).

Har også vurdert å bare foliere bakplaten på kortet jeg har (med hvit folie nevnt i byggetråden), da EVGA modellen har bare en liten håndfull skruer for å ta av bakplaten.

Jeg har desverre førstehåndserfaring med vifter som blir utslitt - hadde 2 stk. 140 mm Noiseblocker BlackSilentPro fra USA i fronten på den gamle PCen. De hadde 6 års garanti og på papiret utmerkede spesifikasjoner (de var ikke billige heller), men begge døde, fullstendig uttørket, etter litt over ett år.

Tenkte "fuck it!" og kjøpte Noctua iPPC IP52 vifter til ~350 Kr. pr. stk. og satte inn i stedet. Ingen problemer siden. Toppviften av samme type ble også fjernet nylig av samme årsak, men den hadde ihvertfall holdt de 6 årene den hadde garanti på.

Pr. nå så kjører jeg 3x 120 mm som inntak, 1x 120 mm på CPU (vifte nr. 2 for push/pull kommer neste uke) og 1x 140 mm som eksosvifte. Alt er Corsair ML Pro White PWM vifter.

Jeg kikket faktisk på de Corsair "dummy" brikkene bare for å være sikker på høyden, men ville ikke bruke 4-500 Kr. bare på noe som ikke kunne brukes på noen måte. ^^

På benckmark lister er det nå et ukjent kort som slo 2080 ti med ca 17% hvis jeg husker rett, finner ikke linken nå. Men ryktes at dette er RX 5900, om det stemmer vil nok prisene på neste generasjon nvidia presses ned, i tillegg tol at 7nm er billigere i produksjon enn dagens 12nm. 

Hvis analytikerne som spådde ytelseshoppet ved krympingen til Pascal, som nå antar en 40% ytelsesforbedring med Ampere, så vil jeg si at det er veldig verdt å vente. 

Hadde Corsair ML pro i forrige buildet, var veldig fornøyd med hvor stillegående de var, god kvalitet. Er nok det samme når det kommer til både luft og vann, man får det man betaler for. Komponenter som ryker er som regel av dårlig kvalitet :)

Jeg vurderte litt dummies, fordi det koster meg nesten 4000 om jeg skal ha to til identiske brikker. Men får se, enn så lenge holder 16GB til gaming :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...