Gå til innhold

Anbefaling til Sky-løsning


Anbefalte innlegg

Laga kontoen min for 1 time siden så jeg er relativt ny på Diskusjon.no. Er ikke sikker om jeg bør skrive på mitt tidligere emne, eller kan lage ny.

Det jeg lurer på er om noen kan anbefale en Sky-løsning for å lagre alt av filer og bilder (uten at de blir komprimert). Vet noen bruker Dropbox, Microsoft OneDrive, Google Drive osv, men er ikke så interessert i å betale så altfor mye. Fikk et godt svar i sted om å fordele det på forskjellige plasser, noe jeg kommer til å gjøre, men tenker å ha det meste på 1 plattform. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 time siden):

 Velkommen til forumet.

Svaret på spørsmålet ditt er sannsynligvis avhengig av:

-hvilket operativsystem du bruker

-hvor mange pc'er og enheter som skal sikkerhetskopieres

-hvor mye lagringkapasitet du har behov for

-opplastingshastigheten på din internettforbindelse

Takk! :)

1. Windows 10 64-bit
2. Det er hovedsakelig min stasjonære PC og telefon. På telefonen hadde det vært fint hvis jeg kan sette opp en løsning der hvert bilde jeg tar blir lastet opp til Skyen, så kan jeg slette det med engang.
3. Sikkert mye mindre enn jeg tror jeg trenger. Har en 2TB ekstern harddisk som ikke er fyllt opp enda (mulig flyttes over til Skyen).
4. Visstnok 31.09 Mbps

Det jeg kunne ha nevnt i innlegget er at jeg er åpen for andre løsninger. Vil gjerne høre hvordan andre har organisert filene og dokumentene sine :)

Lenke til kommentar

Har brukt Jottacloud i en årrekke, og synes det har fungert greit. Er vel i praksis på det som heter "Personal"-abonnementet, hvor man kan lagre opptil 10 TB (men det er hastighetsbegrensninger når man går over 5 TB). Sikkerhetskopierer fra flere PC-er, samt fra en NAS via en av PC-ene. Støtte for mobil har Jotta også, samt "Dropbox-funksjonalitet" hvor man har en katalog som synkes. Er generelt mulig å offentlig dele filer også hvis man har behov for å dele noe med andre.

Home-abonnementet til Jotta er aktuelt om du ønsker å ha flere brukerkontoer - f.eks. at forskjellige i familien ikke har tilgang til hverandres filer. I mitt tilfelle lagrer familien ellers på NAS-en og det sikkerhetskopieres via min Jotta-konto.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg henger meg på denne tråden.

Jeg bruker i dag Google Drive. Jeg har nå behov for å dele dokumenter som Word, Excel, OpenOffice tekst og regneark osv med ekstern bruker/maskin og at ekstern maskin/bruker også redigerer dokumentene.

Problemet med Google Drive er at alle dokumentene blir lagret om i Google sitt format. Dette lager krøll med formatering, særlig i regnearkene.

Er det noen av de andre skylagringene som tillater lesing og redigering av opprinnelig dokument av ekstern bruker men i originalt format som Exel, Openoffice math osv?

Lenke til kommentar
SteinarN skrev (1 time siden):

Problemet med Google Drive er at alle dokumentene blir lagret om i Google sitt format. Dette lager krøll med formatering, særlig i regnearkene.

Nei Google Drive konverterer ikke automatisk. Men om du i Google Drive åpner et Excel regneark så vil den åpnes/vises i Google Sheets automatisk, og dermed rote til formateringen. Dersom begge brukere bruker Google Drive appen på maskinen sin, og åpner dokumentene i rett program, så er det ikke et problem i det hele tatt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kikker etter det samme nesten selv.

Vurderer jotta og onedrive(officepakken er jo et pluss da jeg egentlig trenger det)

Onedrive, fungerer den fint på android tlf? Vil det laste opp alle bilder automatisk slik google photo gjør? Hva med dokumenter viss jeg evt hadde trengt det?

Lenke til kommentar
SteinarN skrev (20 timer siden):

Er det noen av de andre skylagringene som tillater lesing og redigering av opprinnelig dokument av ekstern bruker men i originalt format som Exel, Openoffice math osv?

OneDrive har denen muligheten. 

Selv bruker jeg OneDrive og jeg har 1TB lagring i skyen "gratis" ettersom jeg har lisens på Office 365. En har versjonskontroll på alt som er lagret i OneDrive så hvis jeg vil ha en gammel versjon så kan det enkelt hentes tilbake. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...