Gå til innhold

Løsning for lagring/oppbevaring av mapper og filer


Anbefalte innlegg

Har fullt av dokumenter,mapper, bilder og alt av filer liggende rundt omkring på forskjellige plasser.

Noen ligger på PC-en, noen ligger oppe i skyen og noen på en ekstern harddisk.

Lurer derfor på om noen har den "perfekte" løsningen for å samle alt på en plass, samtidig som det er ryddig og organisert.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lagre de på PC-en, i skyen eller på en ekstern harddisk :)

Det viktigste for deg er å ha et system, og holde deg til det. Det krever struktur(ikke for komplisert) og disiplin(ikke for rigid).

Valg av løsning faller deretter på krav du har, og hvor store mengder med data du skal lagre. Ekstreme mengder data i skyen kan bli dyrt. Filer på en USB disk hjemme kan bli for lite fleksibelt. Og det er ingenting i veien for å ha noe i skyen og noe lokalt. Og da er vi tilbake på struktur og disiplin :)

Lenke til kommentar
nomore skrev (37 minutter siden):

Du kan lagre de på PC-en, i skyen eller på en ekstern harddisk :)

Det viktigste for deg er å ha et system, og holde deg til det. Det krever struktur(ikke for komplisert) og disiplin(ikke for rigid).

Valg av løsning faller deretter på krav du har, og hvor store mengder med data du skal lagre. Ekstreme mengder data i skyen kan bli dyrt. Filer på en USB disk hjemme kan bli for lite fleksibelt. Og det er ingenting i veien for å ha noe i skyen og noe lokalt. Og da er vi tilbake på struktur og disiplin :)

Takk for raskt og godt svar! :) 

Skal prøve å få samlet alt jeg har på en plass før jeg evt. fordeler det på diverse plattformer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
BearCat skrev (12 minutter siden):

Hva med en NAS, med et share som du setter til å være standard lagringsområde for "Mine Dokumenter" og annet du vil samle?

Man kan vel også via noen NASer sette opp lagring mot nettsky også, slik at man har backup av det viktigste mener jeg å huske. Men NAS med doble disker er jo nokså sikkert, og man kan sette opp fjerntilgang fra både mobil og PC, slik at man får tilgang til alt alle steder.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, AndersT2 said:

Man kan vel også via noen NASer sette opp lagring mot nettsky også..

Ja, de fleste støtter en sånn funksjon, litt avhengig av hvilken sky man vil nå, med litt config ?

En NAS med "doble disker", vil ved bruk av RAID1 gi deg diskredunans, ved at alt som skrives til raidet blir lagret på begge diskene. Men det gir deg ingen "sikkerhet" utover dette, det er ingen backup/sikkerhetkopi. Hvis noen endrer/sletter feil fil, så skjer det på begge diskene. Så en form for backuprutiner bør uansett på plass.

Lenke til kommentar

Angående skybackup, så vil jeg absolutt anbefale Jottacloud. Norsk selskap med vannvittig gode hastsigheter, og god lagringsplass. De reklamerer med 5 TB lagringsplass uten hastighetsbegresninger for 69 kr/mnd, eller 5GB helt gratis.

Jeg har tidligere brukt det til å lagre opp til 20TB, men da ble hastigheten stupet såpass mye, at det var tilnærmet umulig å laste opp. Uansett, skal du ha en trygg skybackup av data, med servere plassert i Norge, så er jottacloud et fantastisk alternativ. :)

Lenke til kommentar
BearCat skrev (20 minutter siden):

Ja, de fleste støtter en sånn funksjon, litt avhengig av hvilken sky man vil nå, med litt config ?

En NAS med "doble disker", vil ved bruk av RAID1 gi deg diskredunans, ved at alt som skrives til raidet blir lagret på begge diskene. Men det gir deg ingen "sikkerhet" utover dette, det er ingen backup/sikkerhetkopi. Hvis noen endrer/sletter feil fil, så skjer det på begge diskene. Så en form for backuprutiner bør uansett på plass.

Backup sier seg selv egentlig. Tenkte mer på at hvis 1 disk ryker, så kan man bytte og ikke ha tapt noe, slik man vil gjøre hvis man har kun 1 disk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
1 hour ago, ilpostino said:

Jotta gir deg vel ikke versjonskontroll på filene? Vet OneDrive har den løsningen og det har reddet meg flere ganger.

Du tenker på tidligere versjoner av filen? Det tilbyr Jotta. Hvor mange kopier det er snakk om er jeg usikker på. Ser i hvert fall for en del filer at jeg har tilgang til i hvert fall fem tidligere versjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...