Gå til innhold

Elbil-produsentenes glemte fortid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BMW 1-serie var ikke et forsøk på å selge 1-serie som elbil. Det var leasingbiler til utvalgte kunder for å teste teknologien som i dag finnes i BMW i3 60Ah. De kundene som leaset 1-serien med eldrivlinje, fikk mulighet til å kjøpe egne Electronaut-versjoner av i3 (bildet nedenfor).

Så vidt jeg vet, finnes det ikke noen elektriske Electronaut 1-serie i privat eierskap lenger.

first-bmw-i3-02.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Elektroavdelingen said:

Denne historien bekrefter at det har ikke stått på viljen til å lage elbiler, det er batteriteknologien som ikke har vært modern.

Det er forbrukerelektronikk som har dratt i gang batteriteknologien som var nødvendig for elbilrevolusjonen.

Pluss kraftelektronikken (som ikke er FORBRUKERelektronikk). Vedder på at de fleste (eldre) bilene nevnt i artikkelen hadde kommutator ("elektromekanisk inverter")

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (13 minutter siden):

Pluss kraftelektronikken (som ikke er FORBRUKERelektronikk). Vedder på at de fleste (eldre) bilene nevnt i artikkelen hadde kommutator ("elektromekanisk inverter")

BMW brukte DC motor på 325ix elektric  på 80 tallet. Den regenerere strøm ved bremsing. Primitive greier men strømforbruk PR km var omtrent som i dag 200wh PR km. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, trikola said:
5 hours ago, Elektroavdelingen said:

Det er forbrukerelektronikk som har dratt i gang batteriteknologien som var nødvendig for elbilrevolusjonen.

Pluss kraftelektronikken (som ikke er FORBRUKERelektronikk). Vedder på at de fleste (eldre) bilene nevnt i artikkelen hadde kommutator ("elektromekanisk inverter")

Nah, det er vel forbrukarelektronikk som mobiltelefonar og berbare PCar, som skal ha lengst mogeleg batterilevetid, som drog i gong batteriteknologien, ikkje kraftelektronikk.

Lenke til kommentar
On 2/1/2020 at 7:08 PM, Sturle S said:

Nah, det er vel forbrukarelektronikk som mobiltelefonar og berbare PCar, som skal ha lengst mogeleg batterilevetid, som drog i gong batteriteknologien, ikkje kraftelektronikk.

Det var vel ikke det jeg skrev? Jeg mener at utviklingen av kraftelektronik var/er rimelig uavhengig av batterieutviklingen, men begge betyr mye for elbilene.

Lenke til kommentar
trikola skrev (17 minutter siden):

Det var vel ikke det jeg skrev? Jeg mener at utviklingen av kraftelektronik var/er rimelig uavhengig av batterieutviklingen, men begge betyr mye for elbilene.

Vil tro at batteriutvikling er vesentlig viktigere enn kraftelektronikk. Hadde el biler på 70 og 80 tallet hatt dagens batteriteknologi hadde nok verden sett litt anmelders ut for el biler i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En som er glemt er vel PSA med Peugeot 205 og Citroen Saxo som ble produsert over titusend av med NiCa batterier.

Over 1000 av disse ble importert til Norge av elbilkongen Sigmund Eriksen i Drammen (Enviro) fra ca. 2002-2011.

Med en rekkevidde på 6mil av var de populære i Asker for pendling i kollektivfelt til Oslo. Ikke sinket de trafikken heller selv om de ikke kunne kalles spreke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Griff_74 skrev (34 minutter siden):

En som er glemt er vel PSA med Peugeot 205 og Citroen Saxo som ble produsert over titusend av med NiCa batterier.

Over 1000 av disse ble importert til Norge av elbilkongen Sigmund Eriksen i Drammen (Enviro) fra ca. 2002-2011.

Med en rekkevidde på 6mil av var de populære i Asker for pendling i kollektivfelt til Oslo. Ikke sinket de trafikken heller selv om de ikke kunne kalles spreke.

Jeg kan ikke huske at 205 kom i elektrisk versjon ( selv om det fantes en prototype på 80-tallet), men 106,, som er søstermodellen til Saxo ble solgt som elektrisk. 205 gikk vel ut av produksjon i 1998. 

Jeg mener det ble laget elektriske versjoner av Citroen Berlingo og Peugeot Partner også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...