Gå til innhold

Kabinett vifter


FranZe

Anbefalte innlegg

Skal ha nytt kabinett. Nå i dag kjører jeg 2 stk nf a14 i front på kabinettet (750D), disse går så å si på 100%. Nå kuttes jo kabinett dybden med 9 cm, så det krever jo litt mindre av viftene slik sett. Men over til det jeg lurer litt på her, og det er valg av vifter. Jeg takler fint litt støy men vil selvfølgelig ha det så langt ned som mulig :)  Etter hva jeg kan finne ut ser det ut som at det er disse viftene som følger med kabinettet. Etter hva papiret sier vil da disse være ett fint alternativ. Men så undrer jeg på om kanskje disse kan være ett bedre alternativ? Selv har jeg tenkt at kanskje 3 av de siste viftene der i fronten på ca litt i overkant av 1000 rpm kan gjøre en ganske grei jobb. Om jeg så kjører de på 1700 rpm (18 dB) spiller heller ingen rolle da de jeg har i dag skurer avgårde med godt over 20(dB). Men vil det utgjøre noe forskjell temperaturmessig? Hvilke vifter av de 2 ville dere valgt for best temperatur?  

Ja, jeg skal inn med 3x 120mm og skal ikke bruke 140mm :)  Cpu kjøleren blir en nh u12a og skal akkurat passe inn.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter dårlige erfaringer med NoiseBlocker vifter (begge frontviftene stoppet opp og var fullstendig uttørket etter litt over ett år), og jeg mente at Noctua iPPC NF-A14 ble for overkill i min nye PC, så endte det opp med Corsair ML140 Pro på meg.

Støy er såklart subjektivt, men alt under 25 dB er overkommelig for meg (men dette kan også være for høyt for noen). Under 20 dB er omtrent lydløst, ihvertfall til PC-vifter å være.

NF A14 har relativt dårlige tall på statisk trykk (jeg mener alt over 2,00 er OK - over 3,00, flott!), men så lenge de ikke skal brukes på en radiator eller har et fullstappet harddiskbur rett foran seg (hvis brukt som inntaksvifter) til å skape luftmotstand skulle de fungere bra.

Noctua NF A12 har noe bedre statisk trykkverdier, men de flytter ikke så alt for mye luft. Type kabinett (design, størrelse etc.) og plassering av utstyr i det (harddisker, kabler, tilleggskort) har mye å si for valg av vifter.

Personlig ville jeg sagt vifter med bedre statisk trykk som inntaksvifter, kjøre ett lett overtrykk i kabinettet (1-3 grader varmere på komponenter, men til gjengjeld MYE mindre støvinntrengning) og så raskere vifte med høyere luftflytteevne som uttaksvifte.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (På 8.2.2020 den 20.03):

Personlig ville jeg sagt vifter med bedre statisk trykk som inntaksvifter, kjøre ett lett overtrykk i kabinettet (1-3 grader varmere på komponenter, men til gjengjeld MYE mindre støvinntrengning) og så raskere vifte med høyere luftflytteevne som uttaksvifte.

Ja, jeg kommer nok til å gå for de nf a12 viftene. Blir vel da 3 in og en eksos, samt at toppen av kabinettet også er åpen. Får bare håpe at kabinettet er å få fatt i ennå. Har litt trua på dette :) 

Lenke til kommentar
FranZe skrev (25 minutter siden):

Får bare håpe at kabinettet er å få fatt i ennå. Har litt trua på dette :) 

Proshop og Multicom har det.
https://www.proshop.no/Kabinett/SilverStone-Redline-RL06-Kabinett-Miditower-Soelv/2636492
https://www.multicom.no/silverstone-gaming-computer-case-sst-rl06ws-gp/cat-p/c/p9761666

EDIT:
Sydvest var først.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Etter videre "studering" kjøpte jeg heller Define c kabinettet. Der har jeg muligheten å ha ett stille kabinett hvis det skulle ønskes også. Kjører nå uten front dekselet. Litt trangt å bygge i men ikke så alt for ille, det gikk helt greit. Måtte fjerne bd rom'en, 2 hdd'er og en ssd. Men ingen nød. Fikk inn 2 hdd'er når jeg bruker rm750x psu samt en vifte nederst i fronten, det var dette jeg var mest spent på. Ja, det var nesten så det ikke gikk, men det er vel ingenting som heter det? :)  Viftene ble en blanding av alt mulig, siden det var disse jeg hadde liggende. I front: NF F12 nederst , NF A12 i midten og NF A14 i toppen :) Ja, det går faktisk 2x 120mm og 1 140mm. Det jeg vet er at 140mm ikke går nederst i fronten for der mangler spor til 140mm. Siden det er mangel på 120mm her så ble det den viften som fulgte med kabinettet i bakkant. At det ikke er samme farge på viftene har absolutt ingenting å si, har ikke vindu like vel.. Aldri hatt et så ryddig kabinett tidligere.

60HkYaE.jpg

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 minutt siden):

No offense, men Noctua brun...

giphy.gif

Oh well, bare det virker og kabinettet ikke har glass så man slipper å se dem så er det vel OK. ^^

Vakkert sant? :D 

Neida, foretrekker helst uten glass, så da slipper en å ergre seg over det :) Hadde ikke gjort meg så mye om det var ett blått/grønt HK så lenge en ikke har vindu heller. Men nå vurderer jeg å putte fult av strips inni der for å holde viften til minnebrikkene, en brun Noctua det å :D  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...