Gå til innhold

Blir etniske nordmenn en minoritet, og muslimer i overtall i Norge i 2070? Noen tall og beregninger.


Gjest

Merk at dette ikke er en generell debatt for/i mot innvandring. Tråden omhandler regnestykkene i førstepost. Avsporing vil bli fjernet.

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Drunkenvalley said:

Før eller etter vikingene voldtok og pulte seg gjennom skværer av fremmede frå andre land?

Etter, selvfølgelig. Det kom vel klart frem fra hva jeg sa?

Skjønner hvor du vil hen, du mener naturligvis at etnisitet ikke finnes i det hele tatt. Sånn kan man naturligvis også se på det, men det er gjerne ikke slik selve begrepet "etnisitet" brukes av de fleste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, geirfugl said:

Etter, selvfølgelig. Det kom vel klart frem fra hva jeg sa?

Skjønner hvor du vil hen, du mener naturligvis at etnisitet ikke finnes i det hele tatt. Sånn kan man naturligvis også se på det, men det er gjerne ikke slik selve begrepet "etnisitet" brukes av de fleste.

Eg seie ikkje at etnisitet ikkje eksistere, eg seie berre at den norske etnisiteten var og er i konstant utvikling. Det er ikkje fastlåst i den forstand over tid. Om 50 år er det nok ein større andel etniske norske med "feil" hudfarge for dei rasistiske tullingene her omkring, men dei er jo ikkje noko mindre norske om det berre er hudfarge som er "feil"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du hadde blitt overrasket over hva dere har i genene om dere fikk gjort en 23andme test eller liknende. Da hadde det fort blandet seg inn på irske, finske, europeiske nedpå kontinentet som tyskland, frankrike og mye annet.

@Drunkenvalley innlegget ovenfor her:

Det vil nok alltid være en viss fremmedfrykt, og det kan være vanskelig å skille den i fra rendyrket rasisme. Jeg tror også det finnes en salig mellomting mellom fremmedfrykten + en mildere type rasisme.

Jeg synes mange innvandrere er veldig bra folk en del av dem. Har ikke noe i mot hudfargene. Men, når man begynner å se at der reker flere og flere afrikanere og folk fra muslimregioner rundt i byens gater selv her på vestlandet midt på dagtid, så begynner en jo å lure på om sysselsettingstiltakene ift. innvandrergrupper er bærekraftig.

Og dersom en får svenske Malmø-tilstander her i Norge, så tenker ihvertfall jeg at folk som i utgangspunktet ikke var rasister, vil kunne komme til å ty til både selvtekt og ta til våpen for å bli kvitt ugress som måtte bli for voldsomt. Man kan like eller mislike deg jeg sier, går bra det også.

Innvandrere, innvandrertrossamfunn, innvandrerforeldre, innvandrersøsken, de har alle en medvirkning og påvirkningsmulighet for at integreringen skal gå bedre for seg!

Endret av G
Lenke til kommentar
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Eg seie ikkje at etnisitet ikkje eksistere, eg seie berre at den norske etnisiteten var og er i konstant utvikling. Det er ikkje fastlåst i den forstand over tid. Om 50 år er det nok ein større andel etniske norske med "feil" hudfarge for dei rasistiske tullingene her omkring, men dei er jo ikkje noko mindre norske om det berre er hudfarge som er "feil"...

Nei hva den norske etnisiteten innebærer i fremtiden kan jeg ikke si noe om. Jeg sier hva jeg personlig ser på som etnisk norsk akkurat nå. I min verden finnes ikke "feil" hudfarge, så det gidder jeg ikke stå til ansvar for.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, G said:

Tror du hadde blitt overrasket over hva dere har i genene om dere fikk gjort en 23andme test eller liknende. Da hadde det fort blandet seg inn på irske, finske, europeiske nedpå kontinentet som tyskland, frankrike og mye annet.

Sikkert interessant, men for å være litt off topic så vil jeg på det sterkeste fraråde alle til å gjøre slike undersøkelser av personvernshensyn. Vet ikke om det finnes noen uavhengige institusjoner som har gode personvernsføringer man kan henvende seg til for dette, men disse firmaene kan man i alle fall ikke stole på.

Lenke til kommentar

@geirfugl Da innlemmet du 23andme i den personvernsskjødesløse grupperingen. Når du påstår det du gjør, så har du vel også gode kildehenvisninger på at de ikke følger personvernspraksis på en god nok måte da?

Det kan jo være at du i utgangspunktet er i mot slik gentyping som 23andme driver på med? FDA har slått ned på praksisen med deling av tolkede helseopplysninger. Du kan få helseopplysninger nå, men da kun som rådata som ikke er så rett fram å få se. Men kan tolkes av tredjeparter pga. FDA-restriksjonene om at 23andme ikke får levere alt som en ferdigtolket pakke.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, G said:

@Drunkenvalley innlegget ovenfor her:

Det vil nok alltid være en viss fremmedfrykt, og det kan være vanskelig å skille den i fra rendyrket rasisme. Jeg tror også det finnes en salig mellomting mellom fremmedfrykten + en mildere type rasisme.

Jeg synes mange innvandrere er veldig bra folk en del av dem. Har ikke noe i mot hudfargene. Men, når man begynner å se at der reker flere og flere afrikanere og folk fra muslimregioner rundt i byens gater selv her på vestlandet midt på dagtid, så begynner en jo å lure på om sysselsettingstiltakene ift. innvandrergrupper er bærekraftig.

Og dersom en får svenske Malmø-tilstander her i Norge, så tenker ihvertfall jeg at folk som i utgangspunktet ikke var rasister, vil kunne komme til å ty til både selvtekt og ta til våpen for å bli kvitt ugress som måtte bli for voldsomt. Man kan like eller mislike deg jeg sier, går bra det også.

Innvandrere, innvandrertrossamfunn, innvandrerforeldre, innvandrersøsken, de har alle en medvirkning og påvirkningsmulighet for at integreringen skal gå bedre for seg!

Det er absolutt slikt at innvandrere og dems samfunn har ein medvirkning og påvirkningsmoglegheit. Men dette går begge veger. Me som nordmenn syns eg har vore fælt dårlige i å reelt utøve integrering utover overfladiske grep. Det eg har opplevd så virke det mykje til at me dytte dei i grunnen ut av veien, og vil ha minimalt med dei å gjera.

Lika mykje som at dei må engasjere seg med oss trenge me å engasjere oss med dei. På dette punktet syns eg me feile, og eg ser ofte forslag som berre gjer vondt verre.

Lenke til kommentar
1 minute ago, G said:

@geirfugl Da innlemmet du 23andme i den personvernsskjødesløse grupperingen. Når du påstår det du gjør, så har du vel også gode kildehenvisninger på at de ikke følger personvernspraksis på en god nok måte da?

Det kan jo være at du i utgangspunktet er i mot slik gentyping som 23andme driver på med? FDA har slått ned på praksisen med deling av tolkede helseopplysninger. Du kan få helseopplysninger nå, men da kun som rådata som ikke er så rett fram å få se. Men kan tolkes av tredjeparter pga. FDA-restriksjonene om at 23andme ikke får levere alt som en ferdigtolket pakke.

https://www.businessinsider.com/dna-testing-delete-your-data-23andme-ancestry-2018-7?r=US&IR=T

Utover det synes jeg et helt klart kriterie man burde ha for å sende dna til et slikt firma må være at deres praksis er å ikke lagre dine data i det hele tatt. Det er per definisjon usikkert, slike databaser kan lekke (slikt skjer hele tiden.) Det er absolutt ingen grunn for dem å lagre dine data, de kan gjøre sin undersøkelse, sende deg resultatet og så slette alt de har fra deg. Når det ikke er praksisen så vil jeg heller ikke anbefale noen å bruke dem.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at slike populister som Sylvi Listhaug drar til seg velgere på innvandringsfiendtlig retorikk og det å nevne den nødvendige sverige-kollapsen hvor politi ikke tør å bevege seg inn uten å gå helt SWAT.

Jeg har sett eldre like retorikken, og jeg tror ikke de tar helt feil. For hun graver fingeren sin dypt nedi såre punkter også. En kan ihvertfall regne med at selv herdete eldre kan bli trukket inn i hennes innvandreretorikk og velge å stemme Frp. Så får skjøre venstrevridde debattanter på forumet heller gå rundt og tro at alle tenker som dem, og hvor fæl Sylvi måtte være.

Edit:

Hadde Carl Ivar Hagen fortsatt vært aktiv og fått kverne på sin fantastiske eldrepolitikk, så hadde de ihvertfall vurdert å la stemmen gå dit. Husker en eldre mann i nærmiljøet mitt var veldig kjær i det at han hadde fått Carl til å signere på en tusenlapp den gang Carl reiste land og strand :) 

Husker også at faren min lyttet nøye etter på det Carl sa i debatter. Det er fortsatt en del eldre som er første frotse i godene etter krigen-generasjon gjenlevende her i landet. Og det blir stadig flere og flere eldre hører man. Såpass mange faktisk at man ikke klarer seg uten en omstilling i utdannelse eller det å utdanne mange innvandrere til sykepleien/hjemmepleien.

Husker også en onkel i et typisk arbeiderpartifylke, fortelle hvor mye sannhet han fant i Sylvi sine populistiske utsagn. Litt som om at det var på tide at noen turde å si det som det var.

De eldre sitter altså med veldig mye politisk makt på Stortinget, om de samles om noe.

Sjekket SSB, i år 2021 så vil det i aldersspennet 70 - 73 år gamle være over 100 tusen sterkt aldrende menn og ca. det samme men litt flere sterkt aldrende kvinner. Altså over 200 tusen sterkt aldrende i landet, og det finnes sikkert en del mindre sterkt aldrende. Er ikke så vant med å taste inn spørringer i SSB, så det får bli med dette. Montro hva disse er mest opptatt av. Trygghet og eldreomsorg muligens???

 

Befolkningsutviklingen (totalt sett uansett alder, tror jeg da):

Spoiler

354085.png

 

Endret av G
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Drunkenvalley said:

Det er absolutt slikt at innvandrere og dems samfunn har ein medvirkning og påvirkningsmoglegheit. Men dette går begge veger. Me som nordmenn syns eg har vore fælt dårlige i å reelt utøve integrering utover overfladiske grep. Det eg har opplevd så virke det mykje til at me dytte dei i grunnen ut av veien, og vil ha minimalt med dei å gjera.

Lika mykje som at dei må engasjere seg med oss trenge me å engasjere oss med dei. På dette punktet syns eg me feile, og eg ser ofte forslag som berre gjer vondt verre.

Synes det er lett å være for pessimistisk når det gjelder dette. Selv om jeg er noe skeptisk til vår innvandringsmodell så synes jeg også at vi skal ta til oss, og ha litt kudos for, det faktum at innvandringen i Norge har egentlig gått eksepsjonelt bra i forhold til mange andre land. Det tror jeg har mye å gjøre med at nordmenn faktisk har hatt en mye større interaksjon med innvandrerbefolkningen enn andre steder. Som for eksempel Sverige, hvor jeg opplever en helt annen type segregasjon.

Men jeg er enig med deg når det kommer til de politiske føringene vi har hatt for integrasjonen, de er tragisk dårlige. Nordmenn generelt synes jeg derimot har vært ganske bra på å være reale i møte med innvandrere på privatpersonnivå (og det tror jeg er mye av grunnen til at det går så mye bedre her enn andre steder.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (10 timer siden):

Jeg har inntrykk av at innvandrere fra noen land gjerne røyker litt mer enn nye nordmenn. Men, jeg kan ta feil. Så i tilfelle det er sant, så vil det skje noen flere hjerte- og karsykdommer i innvandrerbefolkning.

Takk for kommentar. Skal se om jeg kan finne noen levelaldersstatistikker for innvandrere. Skjønt mange av innvandrergruppene har jo ikke vært her lenge nok til å nå levealderen. Og jeg mistenker vel at det uansett er forskjeller på levealderen i Somalia og Saudi-Arabia, av åpenbare grunner. Det er problemet med å sammenligne med en religiøs gruppe, de har ikke nødvendigvis så mye annet felles enn troen.

Geir :) 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (10 timer siden):

Ren nysgjerrigheit, kor får du dei statistikkane frå? Og korleis samanligne dei med for eksempel per capita for same statistikkane blant f.eks fattige?

FrP har etter mange års kamp klart å få SSB til å lage den statistikken. (Det hjalp nok å sitte i regjering i akkurat det tilfellet.) Dessverre er den ikke offentliggjort av SSB, så det er bare politikerne som har hatt tilgang til hele rapporten. Men biter av den er lekket til pressen. (Gjerne de bitene som mest bekrefter FrPs syn...)

Siden vi ikke får se bakgrunnstallene, så får vi heller ikke sjekket for slike variabler.

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (11 timer siden):

Er fakta at det kun er 3,8 mill etnisk norske igjen her i landet og nå er vi 5,4 mill innbyggere? Var ikke lenge siden vi nådde 5 mill, så det går fort..

Jeg opererer med 4,4 millioner, og har begrunnet hvorfor. En thailandsk mor eller svensk far eller for den saks skyld russisk eller sudansk mormor bør ikke diskvalifisere, fordi det ikke gjør avkommet mindre norsk. Etnisitet er ikke det samme som biologi ("rase"). Som Wikipedia sier:

"Etnisitet betegner felles særtrekk ved en gruppe mennesker som identifiserer gruppen som et folk. Fellestrekkene gir seg uttrykk i språk, kultur, musikk, verdier, kunst, praksis, litteratur, familieliv, religion, ritualer, mat, navneskikker, offentlig liv og materiell kultur."  

https://no.wikipedia.org/wiki/Etnisitet

Geir :) 

Lenke til kommentar
16 hours ago, freddy85 said:

Voldsomt til fokus på muslimer da, indianerne ble minoritet de og vi har sett iforhold til folketall mer innvandring til norge nå enn det Amerika hadde under kolonitiden.

Er fakta at det kun er 3,8 mill etnisk norske igjen her i landet og nå er vi 5,4 mill innbyggere? Var ikke lenge siden vi nådde 5 mill, så det går fort..

Dette er faktisk feil. Etnisitet betegner felles særtrekk ved en gruppe mennesker som identifiserer gruppen som et folk. Fellestrekkene gir seg uttrykk i språk, kultur, musikk, verdier, kunst, praksis, litteratur, familieliv, religion, ritualer, mat, navneskikker, offentlig liv og materiell kultur.

De aller fleste som er født og oppvokst i Norge er etnisk norske så nordmenn vil aldri bli en minoritet i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, tom waits for alice said:

Takk for kommentar. Skal se om jeg kan finne noen levelaldersstatistikker for innvandrere. Skjønt mange av innvandrergruppene har jo ikke vært her lenge nok til å nå levealderen. Og jeg mistenker vel at det uansett er forskjeller på levealderen i Somalia og Saudi-Arabia, av åpenbare grunner. Det er problemet med å sammenligne med en religiøs gruppe, de har ikke nødvendigvis så mye annet felles enn troen.

Geir :) 

De har en ekstra kostholdforskjell enn oss. F.eks. inntak av melkeprodukter kan være en av disse. Da mange som kommer i fra disse landene ikke har tarmfunksjoner (naturlige enzymer) som kan bryte ned melk. Det er derfor du gjerne ser syrnet melketradisjoner være spesiellt høy fra disse kulturene. Mens nordmenn generellt sett ihvertfall, med individuelle unntak naturligvis har evolusjonsmessig vendt seg til å kunne bryte ned friskt tappet melk på enzym-vis. Vi har ofte det rette enzymet i tarmen.

Melk er f.eks. om man skal tro veganere svært skadelig for hjerte- og karlidelser. Ubevist påstand selvsagt, men de mener at man får dårlig hjertehelse av casein og at melkeprodukter som f.eks. ost gir en avhengighet via et naturlig stoff  casomorphin som er tilstede. Dette kan vel tenkes å evolusjonsmessig havnet i melk for å lage en tilknyttelse og sterk lyst til å patte melk fra pattedyrenes patter.

En må anta at nordmenn har et betydelig større inntak av friske melkeprodukter foran de syrnede. Selv om nordmenn inntar begge.

Og når vi klager på innvandreres hvitløk og krydderlukt, så får man ofte høre tilbake at vi har en ekkel eim av melk rundt oss. Og det er jo naturlig i og med at mange typer innvandrer ikke spiser like mye melkebaserte produkter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Casein

https://en.wikipedia.org/wiki/Casomorphin

Endret av G
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (På 30.1.2020 den 23.39):

...Kva skal egentleg dette bety? For det er i hvertfall ikkje gener du beskriv her. Gener er jo under konstant utvikling frå ein generasjon til den neste!

Det er ett pinlig stor genetisk gap i forskjellen mellom (mor ----> sønn)  &  (''viking'' ----> chilener/araber/japaner/afrikaner ).
Nordisk er blendahvit, familier som har bodd i norge i over tusen år(lengre enn samene).

Drunkenvalley skrev (På 30.1.2020 den 23.46):

Før eller etter vikingene voldtok og pulte seg gjennom skværer av fremmede frå andre land?

Den overveldende brorpart av vikingferdende var innenfor Nordlige Europa, hvor etniske forskjeller var minimale. Det lille røde, gule, brune, svarte og grå som endte opp i Norge, ble blandet ut i det havet av hvitt det kom til. Forskjellen mellom 500-talls norske, og 1500-talls norske, er like store som forskjellen mellom sørlendinger og nordlendinger i dag.

Heradon skrev (På 30.1.2020 den 23.03):

Religion vil uansett dø ut om vi forsetter den trenden slik vi gjør i dag. Litt trist å tenke på at i 2070 så vil etniske nordmenn vil utgjøre mindre enn 50% av befolkningen på grunn av at det er mange barnløse i Norge. Men det er vel en skjebne alle etniske grupper vil til slutt møte med tanke på globaliseringen og bedre økonomi.

Om vi ikke hadde importert herskarer av mennesker fra andre land, så ville nok nordmenn fått opp fødselsraten naturlig, men politikerne priser stabil økonomisk vekst slik at de blir gjenvalgt.....
Overnevnt i tillegg til undernevnt bidrar til håpløst få barn per kvinne.
Samfunnet priser karriærekvinner, som altfor ofte ender opp med å bli barneløse, dels fordi de er for kresne(se under), dels fordi de blir for gamle, dels fordi de får tunnelsyn og definerer seg ved karriæren.
Alenemødre har aldri hatt det bedre økonomisk og sosionomisk, og disse får som regel kun ett barn, da 2 vil være for mye for 1 person.
https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502
Ett resultat av kjønnsdiskriminering av gutter, både ved inntak til utdanning, og ved fastsetting av karakterer:
Langt flere kvinner enn menn tar utdanning, og kvinner vil ikke ha menn uten utdanning.
Resultatet av å være barneløs, viser seg sterkest når det er for sent å få barn, hvor mange vil ved 80 år si ''jeg angrer på at jeg fikk barn'' ifht ''jeg angrer på at jeg ikke fikk barn''?

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-404071

Fjernet ytterligere avsporing. Hold dere til trådens emne, og merk at dette ikke er en generell debatt for/i mot innvandring. Videre avsporing vil bli fjernet, og advarsler kan bli delt ut. Kommentering av moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (På 30.1.2020 den 21.12):

Først muslimene:
Legger på 50 år til så har vi fått 800 000 nye muslimer (innvandring pluss fødselsoverskudd), men så har vi mistet enda 250 000, altså er overskuddet nå bare 550 000, og vi har 1,4 millioner muslimer i 2120.

Så etnisk norske: 
Hva med nordmennene: Jo samme regnestykket som over, med litt lavere tall: Først en generasjon hvor 600 000 kvinner får 860 000 barn, og hvor 1,2 millioner dør. Da er vi nede i 3,3 millioner nordmenn. De får på de neste 20 årene 530 000 barn, mens 730 000 dør, og vi er 3,1 millioner nordmenn.
Og dermed er vi fortsatt godt mer enn dobbelt så mange etnisk norske som muslimer om 100 år.

Ekstremt konservativt, men selv her så mister Nordiske majoriteten, om du legger sammen alle Innvandrer-grupper i 2120, Fremfor å drive menneske-import burde vi løse problemene med fruktbarhet innad i hvert enkelt land. Det er sykt at folk ser positivt på denne passive utryddingen av lyshuda, som vi generelt ser i mange land i dag.
Fruktbarhetproblemet i mange land kommer aldri til å løses om politikerne trykker opp folketallet med kronisk import for å opprettholde ''økonomisk vekst'', 99% tenker ikke engang over det reele problemet med ''1.4 barn per kvinne'', fordi folketallet går opp.
Jeg ser på barneløshet og enebarn som det overveldende største problemet i den vestlige verden (og noen andre land).

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...