Gå til innhold

Liker du et innlegg? Si det med en tommel!


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-404071

Liker du et innlegg?

Den oppmerksomme brukeren har kanskje lagt merke til at vi har valgt å pensjonere pilen som har blitt brukt den siste tiden for å plusse innlegg.

Vi har valgt å erstatte det med to symbol:

Liker: thumbs-up-solid-Grønn350.png

Innsiktsfullt: Lightbulb-solid-gul350.png

Formålet vårt med dette er å legge til rette for flere konstruktive og innsiktsfulle innlegg. En av styrkene til Diskusjon.no er at mange brukere skriver svært innsiktsfulle innlegg, og vi ønsker å legge bedre til rette for å kunne gi litt ekstra og velfortjent ros til de som bidrar med innsiktsfulle innlegg. 


Ellers vil dere oppleve at ryktepoengene blir telt individuelt og hver for seg under innleggene. Du beholder dine gamle ryktepoeng.

Slik gjør du det på mobiltelefon:

giphy.gif

 

Slik ser det ut på PC:

giphy.gif

 

Ellers forblir reglene det samme. Man kan bare gi én stemme til hvert innlegg, og det er ikke anledning til å se hvem som har likt et innlegg.

Lik og del :)

 

Vis full artikkel

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071
Rudde skrev (10 minutter siden):

Er det noe plan for det i fremtiden? Og eventuelt hva er grunnen til at det ikke er aktivert nå om det er tilgjengelig?

Nei, det er i utgangspunktet ingen plan for dette i fremtiden. Vi har vurdert det slik at det har potensial for å skape mer negativitet og mistrivsel enn vi ønsker, og at det ikke nødvendigvis bidrar til å fremme kvalitet. Da slår det feil ut. Det kan også oppleves som ubehagelig for enkeltpersoner å motta anonyme, negative poeng - og på sikt noe vi kan tape brukere på. Poenggivning har ikke nødvendigvis sammenheng med kvaliteten på innholdet, og kan i flere tilfeller være uttrykk for hvorvidt man er uenig eller enig med personen.

Her er det naturligvis mange meninger om hva som fungerer best. Reddit er et eksempel på et nettsted hvor negativ poenggivning fungerer, men de har også et helt annet format og andre algoritmer enn det et ordinært forum har. 

Kajac skrev (7 minutter siden):

Kan dere få tilbake muligheten til å merke en tråd som løst, som også fremhever "løsningsinnlegget"?

Den muligheten forsvant dessverre med den nye forumprogramvaren. Det er ikke et valg vi gjorde, men gjort av Invision Community, som står bak utviklingen av programvaren. Jeg mistenker at de gjorde det fordi funksjonen ble generelt sett lite brukt, og at det var relativt få trådstartere som faktisk gikk tilbake for å fremheve løsningsinnlegg. Systemet ble erstattet med en løsning hvor veiledere og moderatorer kan anbefale innlegg.

Lenke til kommentar

Greit nok med flere reaksjonsmuligheter, bare det ikke blir for mange. Ett annet reaksjonssymbol jeg savner, også på facebook, er et spørsmålstegnsymbol, for å indikere at jeg vil lese mer om det uten å lage en post. Eller bare vise at jeg ikke forstår fullt ut.

Jeg mener dog også at å se hvem som liker og viser reaksjoner er mer positivt enn negativt. Det er én fordel Freak.no har over Diskusjon.no, men det er også den eneste. Absolutt alt annet er helt ræva på den siden.

Med det nevnt, kanskje jeg har spurt før, men med et rusforum her, så hadde dere stjålet mange brukere derfra. Blir kanskje noe jussgreier da og vanskeligere for dere å moderere, så kan forstå at det bør utelates. Nå er det jo ganske åpent og fritt for å diskutere det her likevel, men man mister kanskje litt kundemasse på å ikke ha et lite subforum med det.

Bare ett bittelite forslag til: Med forum som krever sub-forum, ikke lag for mange sub-forum. La folk være litt kreative med trådtitlene. Skaper mer frihet og dermed tilhørighet. Og det "ter" seg litt bedre å se et forum med en del aktivitet under noen få sub-forum, enn å ha 20 sub-forum og kun tråder i 3 av dem.

Det går tilbake til idéen min om å ha et forum med kun en hvit side med én oppdaterbar trådliste, hvor man kun ser trådtitler, brukernavn, dato og tidspunkt. Alle kan poste og spørre om hva som helst. Blir så mye lettere for moderatorene, og morsommere å oppdatere og se nye trådtitler hele tiden. Nå har vi jo "Siste innlegg"-muligheten her også da, så det blir jo ganske likt. Men ikke helt.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 timer siden):

Kan du begrunne denne litt

Skjønte du ikke hva jeg mente med det? Jeg vil se hvem som liker og reagerer på hva. Og vil vise andre hva jeg liker og reagerer på og ikke. Uten navngivning blir det -mer- forvirring enn uten.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (10 minutter siden):

Skjønte du ikke hva jeg mente med det? Jeg vil se hvem som liker og reagerer på hva. Og vil vise andre hva jeg liker og reagerer på og ikke. Uten navngivning blir det -mer- forvirring enn uten.

Som jeg skrev "Kan du begrunne denne litt?" (i hvit skrift for å muligens få vise utfordringen med ditt avsnitt på spørsmålstegn - som kom ganske greit fram her nå)

Hva forvirrer uten navn?

Personlig er jeg egentlig imot "Liker" knapper totalt sett(når jeg veier + opp imot -) og med navn i tillegg, så blir det bare mer imot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Tungvint å måtte trykke to ganger ?

På mobil tenker du? Du trenger kun å "hovre" over på PC, og velge hvilken du vil bruke, ikke ulikt Facebook sine likerknapper.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 time siden):

Som jeg skrev "Kan du begrunne denne litt?" (i hvit skrift for å muligens få vise utfordringen med ditt avsnitt på spørsmålstegn - som kom ganske greit fram her nå)

Hva forvirrer uten navn?

Personlig er jeg egentlig imot "Liker" knapper totalt sett(når jeg veier + opp imot -) og med navn i tillegg, så blir det bare mer imot.

Å ja ^^ Jeg så ikke teksta.. Ja, skrev det der.

Jeg er faktisk enig i det også. Fjern stigmatiseringsmuliggjøringsfaktorer.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
7 hours ago, TheDarkSapling - SCM said:

Det er ikke nødvendig å ha, da lar man være å gi noe tommel. ?

Ikke enig. Det å ikke gi noen "tilbakemelding" betyr ikke det samme som å gi en negativ tilbakemelding. Jeg vil muligens si at dette kan bidra til et renere forum, er mye enklere å gi en tommel ned til et trolle post enn å begynne å diskutere med vedkommende. Dette blir ofte en rotete diskusjon hvor en MOD må komme inn å "rydde".

Synd at dere velger dette valget og ikke slenger dere på hva flere andre gjør som f.eks Disqus. MEn har full forståelse at det er dere som avgjør dette. 

Lenke til kommentar
G skrev (11 timer siden):

Kan dere lage en funksjon som gjør at man kan se alle disse geniale siste innleggene som har skjedd det siste døgnet, altså lyspære-markerte?

Ja, det synes jeg var en god idé. Gjerne med antall lyspærer innlegget har fått. Vi går sikkert glipp av mange fantastiske innlegg her på forumet fordi vi aldri oppsøker tråden i utgangspunktet.

Man kunne kanskje også merke trådene i kategorlisten med en lyspære hvis de inneholder slike innlegg, og å klikke på den ville da ta deg til det første lyspæremarkerte innlegget i tråden. 

Geir :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
MysticoN skrev (11 timer siden):

Ikke enig. Det å ikke gi noen "tilbakemelding" betyr ikke det samme som å gi en negativ tilbakemelding. Jeg vil muligens si at dette kan bidra til et renere forum, er mye enklere å gi en tommel ned til et trolle post enn å begynne å diskutere med vedkommende. Dette blir ofte en rotete diskusjon hvor en MOD må komme inn å "rydde".

Synd at dere velger dette valget og ikke slenger dere på hva flere andre gjør som f.eks Disqus. MEn har full forståelse at det er dere som avgjør dette. 

Jeg er enig i at det kunne vært et interessant eksperiment, men i lengden tror jeg det hadde skapt mer negativitet og bitterhet enn økt kvalitet. Antageligvis hadde flere stemt tommel ned bare fordi de er uenig i meninger, ikke nødvendigvis fordi kvaliteten er dårlig. Det kan hindre at man kommer med meninger som er upopulære, og henger seg på det som er populært. Jeg tror også at brukerne våre er flinke til nok å oppdage innhold som er av lav kvalitet, uavhengig av hvorvidt vi har aktivert negative poeng eller ikke. 

For å ta eksempelet med Disqus, så er de noe helt annet enn Diskusjon.no. Joda - vi leverer også en kommentarfeltløsning (TU, Digi, Karriere360, Gamer.no), men der slutter likhetene. Diskusjon er i større grad et nettsamfunn. Disqus leverer bare en kommentarfeltplattform, og så er det opp til hver enkelt bruker/nettavis å skape debattkultur.

Reddit er litt mer naturlig å sammenligne seg med, men de har helt andre algoritmer for å løfte frem innhold og fungerer på en litt annerledes måte enn et diskusjonsforum.

G skrev (12 timer siden):

Kan dere lage en funksjon som gjør at man kan se alle disse geniale siste innleggene som har skjedd det siste døgnet, altså lyspære-markerte?

Enig i at dette er en god idé. Vi ønsker å gjøre mer ut av det enn pr. i dag, og da er dette en god måte å løfte frem det gode innholdet. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...