Gå til innhold

Rekordhøy vindkraftproduksjon i Norge i fjor


Anbefalte innlegg

At et vann er oppdemmet kan ofte være vanskelig å se. Du må gjerne gå rundt vannet for å finne en kløft som er murt igjen. En 150m høy vindmølle derimot? 

Dessuten prøv å skul en 8 meter brei vei opp en 600 meter bratt fjellside. Hvilken radius må du ha på svingene?

Mangen av dagens anleggsveier ble tørrmurt og var skjelden særlig breie. Dagens 8 m breie vindmølleveier bygges ikke slik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 time siden):

At et vann er oppdemmet kan ofte være vanskelig å se. Du må gjerne gå rundt vannet for å finne en kløft som er murt igjen. En 150m høy vindmølle derimot? 

Dessuten prøv å skul en 8 meter brei vei opp en 600 meter bratt fjellside. Hvilken radius må du ha på svingene?

Mangen av dagens anleggsveier ble tørrmurt og var skjelden særlig breie. Dagens 8 m breie vindmølleveier bygges ikke slik

Et oppdemmet vann på maks reguleringshøyde kan være vanskelig å se ja, på minimum reguleringshøyde er strandsonen et sørgelig syn og det vil ikke være noen som helst tvil at livet det er påført betydelig, kanskje uopprettelig, skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (51 minutter siden):

Et oppdemmet vann på maks reguleringshøyde kan være vanskelig å se ja, på minimum reguleringshøyde er strandsonen et sørgelig syn og det vil ikke være noen som helst tvil at livet det er påført betydelig, kanskje uopprettelig, skade.

Nå ligger det i sakens natur at dette skjer om vinteren. Høytliggende magasin ligger ofte 500 til 1000m over havet. Når vannene er nedtappet om vinteren så ligger det som regel snø og is over. Farlig å gå over isen men ikke så ekstremt stygt.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Nå ligger det i sakens natur at dette skjer om vinteren. Høytliggende magasin ligger ofte 500 til 1000m over havet. Når vannene er nedtappet om vinteren så ligger det som regel snø og is over. Farlig å gå over isen men ikke så ekstremt stygt.

Glem stygt. Poenget er at livet i strandsonen tåler dårlig å bli regulert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir formodentligvis rekord hvert år fremover, noe som er helt naturlig når vindkraft er veldig nytt. Så får vi se hvordan det blir de første årene etter at subsidiene er borte.

Personlig er jeg tilhenger av fornybar kraft, både vannkraft og vindkraft. Litt tragikomisk (og typisk) at vind og vannkrafttilhengere krangler seg i mellom når alle tilsynelatende er rørende enige om hva som er det store problemet.

 

Vi burde fortsatt kursen mot 20-25Twh vindkraft på land (per nå ligger vi an til å stoppe godt under 20) og også satset maks på å øke produksjonen av vannkraft både ved utviding og nye prosjekter. Lappland kraftverk burde vært en innertier både for Norge, Sverige, og den såkalte urbefolkningen, men fordi "urørt natur" trumfer alt hos ultraprivilegerte  skandinaver blir det trolig ingenting av, noe som er ufattelig sløsing.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 timer siden):

At et vann er oppdemmet kan ofte være vanskelig å se. Du må gjerne gå rundt vannet for å finne en kløft som er murt igjen. En 150m høy vindmølle derimot? 

Dessuten prøv å skul en 8 meter brei vei opp en 600 meter bratt fjellside. Hvilken radius må du ha på svingene?

Mangen av dagens anleggsveier ble tørrmurt og var skjelden særlig breie. Dagens 8 m breie vindmølleveier bygges ikke slik

Hvor har du det fra at veiene er 8 meter brede? NVE anbefaler 4 meter og fire utbyggere ligger på 4,  4,  4,5 og 5 (NVE gjorde en utredning i 2018) . NVE mener at oppstillingsplass for kran for løfting av tårn, nacelle, nav og blader kan begrenses til 400 m2. Stigning kan være opp til 12 grader og opp til 20 grader ut til en enkel vindmølle.

publikasjoner.nve.no/rapport/2018/rapport2018_01.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (30 minutter siden):

Hvor har du det fra at veiene er 8 meter brede? NVE anbefaler 4 meter og fire utbyggere ligger på 4,  4,  4,5 og 5 (NVE gjorde en utredning i 2018) . NVE mener at oppstillingsplass for kran for løfting av tårn, nacelle, nav og blader kan begrenses til 400 m2. Stigning kan være opp til 12 grader og opp til 20 grader ut til en enkel vindmølle.

publikasjoner.nve.no/rapport/2018/rapport2018_01.pdf

Jeg målte på midtfellet vindpark i sommer. De skal være 5 m i følge konsesjon. I svingene er det mye mere

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Og dette får deg til å skrive at veiene er 8 meter brede uten forbehold?

Kjørebanen er nok 5meter brei. Om du har gått der vil du se at veien er høyere enn terrenget.Den skrår utover. Alt etter hvor høyt veien er over bakken vil bredden i bunn variere. 8meter var et snitt. 

Lenke til kommentar

On 1/31/2020 at 11:31 PM, Proton1 said:

I Norge derimot er all kraft fornybar - vi kan ikke erstatte fossil energi med sol og vind..

Sturle S:

Energi er meir enn elektrisk kraft. Vi kan til dømes erstatte energien som vert brukt til transport – bensin og diesel – med sol- og vindkraft.

Proton svar:

Selvfølgelig er energi mer enn elektrisk kraft. For å elektrifisere hele den norske privatbilparken trengs 6 TWh. (2 mill x 1500 mil x 2 kWh/mil). Dette utgjør 5 % av vår vannkraftproduksjon, ofte har vi en netto, årlig krafteksport på mer enn dette. Så vi trenger ikke disse hersens vindmøllene for å møte dette behovet som tross alt ligger noen år frem i tid. Teknologi til å elektrifisere luftfart, skipstrafikk og tungt utstyr eksisterer ikke i dag, kanskje vil det aldri, og uansett ligger det langt utenfor våre muligheter å utvikle slik teknologi, med mulig unntak av elektrisk fergedrift. Det kan godt vise seg at elektrifisering/batteri ikke er veien å gå for store kraftforbrukere. Et langt mer spennende "miljøprosjekt" er forsyningskipet "Viking Energy" til Eidesvik Rederi på Bømlo med elektrisk drift, brenselceller og ammoniakk som hydrogen/energikilde. Her hentes hydrogenet fra metan i en prosess som er velkjent for Yara. Vindmøllekraft er ikke del av konseptet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Proton1 skrev (På 7.2.2020 den 22.14):

On 1/31/2020 at 11:31 PM, Proton1 said:

I Norge derimot er all kraft fornybar - vi kan ikke erstatte fossil energi med sol og vind..

Sturle S:

Energi er meir enn elektrisk kraft. Vi kan til dømes erstatte energien som vert brukt til transport – bensin og diesel – med sol- og vindkraft.

Proton svar:

Selvfølgelig er energi mer enn elektrisk kraft. For å elektrifisere hele den norske privatbilparken trengs 6 TWh. (2 mill x 1500 mil x 2 kWh/mil). Dette utgjør 5 % av vår vannkraftproduksjon, ofte har vi en netto, årlig krafteksport på mer enn dette. Så vi trenger ikke disse hersens vindmøllene for å møte dette behovet som tross alt ligger noen år frem i tid. Teknologi til å elektrifisere luftfart, skipstrafikk og tungt utstyr eksisterer ikke i dag, kanskje vil det aldri, og uansett ligger det langt utenfor våre muligheter å utvikle slik teknologi, med mulig unntak av elektrisk fergedrift. Det kan godt vise seg at elektrifisering/batteri ikke er veien å gå for store kraftforbrukere. Et langt mer spennende "miljøprosjekt" er forsyningskipet "Viking Energy" til Eidesvik Rederi på Bømlo med elektrisk drift, brenselceller og ammoniakk som hydrogen/energikilde. Her hentes hydrogenet fra metan i en prosess som er velkjent for Yara. Vindmøllekraft er ikke del av konseptet.

Yara bygger nå en pilotfabrikk i Australia som vil ha 10% av produkdsjonen til nåværende fabrikk der hydrogenet lages på basis naturgass. I den nye fabrikken vil hydrogenet bli produsert på basis av strøm fra solceller nær fabrikken. Hydrogen produsert på basis av fornybar energi er nok ikke så langt unna. Særlig når fornybart vil stå for kanskje 90% av all energi og en i perioder vil ha enorme mengder strøm som ikke kan brukes øyeblikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...