Gå til innhold

Sparekonto, fond, aksjer eller annet?


Gjest a02c1...c5e

Anbefalte innlegg

Gjest a02c1...c5e

Har et beløp på ca 600.000 som i utgangspunktet er planlagt å bruke til invistering om ca 1.5-2 års tid. 

 

I mellomtiden lurer jeg på hva som er den mest fornuftige måte å spare disse pengene på, da jeg aldri tidligere har hatt et så stort beløp liggende å slenge. 

 

Det viktige er at beløpet ikke blir mindre i løpet av de neste to årene. Er det da tryggest å bare la de stå på en sparekonto, eller finnes det noe mer fornuftig å gjøre med pengene så de bærer litt frukter jeg kan kose meg med den dagen jeg skal bruke de? 

Anonymous poster hash: a02c1...c5e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest a02c1...c5e skrev (På 29.1.2020 den 20.17):

Det viktige er at beløpet ikke blir mindre i løpet av de neste to årene. Er det da tryggest å bare la de stå på en sparekonto, eller finnes det noe mer fornuftig å gjøre med pengene så de bærer litt frukter jeg kan kose meg med den dagen jeg skal bruke de? 

Uten tvil en sparekonto. Nesten alt annet har en risiko for lavere verdi. Ta kontakt med banken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
MirusMentis skrev (På 12.2.2020 den 15.12):

Jeg ville nok satt dette i et indeksfond.. 2,5% rente på høyrentekonto er ikke akkurat mye.

 

Hehe, bra at du ikke gjorde det - da hadde 5-35% være forduftet! Men det er ingen som kan spå.

Selv hadde jeg mye penger i HighYield Fond .... de gav jo 4-6% avkastning! Belønningen fikk jeg nå: 5-20% tap.

Vel, jeg panikksolgt å slapp unna med ca 10% tap.

Så tenker du langsiktig 5-10 år er / VAR globale Indexfond det alle anbefalte, men skal du være safe der det nok høyrente som er saken. Og 2.35% hos Avida er beste just nu, deretter Nordax med 2.3 ........ jeg har hatt Santander i mange år, men de har bare 2.05% så bør kanskje bytte .......

Lenke til kommentar
ca119 skrev (4 timer siden):

jeg har hatt Santander i mange år, men de har bare 2.05% så bør kanskje bytte .......

Mnja. Vurderer det selv. Blir neppe denne renta lenge nå... Vurderer fond selv nå. Tror ikke det går særlig lenger ned, selv om jeg regner med at coronaen kommer tilbake og blomstrer opp igjen etter at det nesten blir borte...
Men det blir ikke i USA. Tipper dollaren svekker seg med 10-20% mot NOK når coronaen har lagt seg og oljeprisen stiger igjen. Tror ikke det tar mange årene før den norske børsen passerer 850 og 900 igjen.

Endret av Granca
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Indeksfond er fortsatt det anbefalte på lang sikt. Du kan gå tilbake å se på absolutt alle økonomiske kriser. Hver gang har vi endt opp høyere etter en priode. 

Denne gangen ser det ut som vi allerede har bunnet ut. 

Lenke til kommentar
Slettet-YQ8U8xbZ skrev (11 minutter siden):

Denne gangen ser det ut som vi allerede har bunnet ut. 

Ja, men jeg tror denne smittefaren vil vare lengre enn de fleste andre tror, og også blomstre opp igjen, kanskje flere ganger. Tenkte i utgangspunktet å gå inn i index med 1 mill og gire opp risikoen et par-tre ganger. Velger uansett å vente litt enda.

Lenke til kommentar

Om nedturen er over for denne gong er alt for tidleg å seie. Det er meir enn den direkte effekten av korona som spelar inn her. 

Det går stort sett oppover og indeksfond er det anbefalte ved langtidssparing, men alt kan skje. Kjøpte du i 2000 så kan det ha tatt 13 år før verdien var den same som då du kjøpte. Og så nokre år for å hente inn igjen inflasjon, så for å ha gått i null måtte kanskje pengane ha stått der i over 15 år. Og då er du tilbake der du var i 2000.

No investerer dei fleste over tid og om du hadde kjøpt gjennom heile perioden 2000 til 2012 ville det gått fortare, men det er ein risiko i å gå inn i aksjar og fond, så du bør ha lang sparehorisont. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...