Gå til innhold

LG 27GN950 - 4K 144 Hz 27", når og hvilken pris montro?


G

Anbefalte innlegg

Tror dere dette kun er en placeholder uten for mye substans om dato og pris, eller kan det være både reell pris og reell dato med august 2020? Dersom den skulle få det der G-sync-merket som Nvidia forsøker å spre også på ikke ekte G-sync skjermer, så kanskje prisen blir høyere bare av den grunn? Ser at den er oppført med NVIDIA G-Sync i specs., men jeg har ikke satt meg inn i om det andre åpne sync-greiene kalles noe liknende men annen tekst da.

Ah, så da må man forvente at den har den ekte dyre G-sync chippen:

Quote

.. and monitors that pass NVIDIA's tests will be G-Sync Compatible certified.

Men, det er kanskje 4K og 144 Hz som skaper prisforventningen en ser hos Currys PC World:

https://www.currys.co.uk/gbuk/computing/pc-monitors/pc-monitors/lg-ultragear-27gn950-4k-ultra-hd-27-nano-ips-lcd-gaming-monitor-black-10203964-pdt.html

Stod følgende der 29 januar 2020 å se:

Quote

Coming soon! Available from 31/08/2020
4K Ultra HD 3840 x 2160p
Refresh rate: 144 Hz
Response time: 1 ms
Input: HDMI / DisplayPort
USB 3.0 x 2

£749.00

 

CES 2020 for den modellen:

Han som demonstrerer kaller den G-sync compatible, men man vet jo aldri om det er en forsnakkelse, eller hva?

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen blir nok høyere, er nok placeholder, da tilsvarende skjermer i dag har dobbelt pris. Selv LG sine mer beskjedne monitorer koster mer enn 750 pund.

Men gjesp, ingenting nytt med denne skjermen. Vi har allerede Acer XB273KP som er rundt samme specs, og X27 som er langt bedre. Ingenvits å vente på at LG skal komme med noe vi allerede har.

Ingenting nytt på CES for gamere, eneste verdt å nevne var Asus ProArt PA32UCG, men denne er ikke for gaming, men et alternativ til Apple sin XDR pro skjerm. 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (7 minutter siden):

Ingenting nytt på CES for gamere, eneste verdt å nevne var Asus ProArt PA32UCG, men denne er ikke for gaming, men et alternativ til Apple sin XDR pro skjerm. 

Acer Predator x32, som har samme specs som Asus sin, blir markedsført som gaming-skjerm. $3600, men den har det meste, men kun DP 1.4, så hvis man er på utkikk etter 4K med HDR @ >100hz, så er det lurt å vente til DP 2.0 kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Emile the rat Vel den ene skjermen du siktet til koster jo langt mere enn LG-skjermen vil gjøre. Hos komplett.no koster den kr 11.995,- så da vil jeg ikke si det er helt sammenliknbart dersom LG-en skulle koste kr 8 tusen normalt ved ankomst, og f.eks. kr 7 tusen på tilbud en eller annen gang i 2020 med spørsmålstegn pga. usikkerhet om lanseringstidspunkter ??

https://www.komplett.no/product/1138453/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/acer-27-led-predator-xb273kp

Den neste du nevner koster kr 19.989,- et sted, bare verre prising det:

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ACPREDX27/predator-x27-27-4k-uhd-gamingskjerm

Endret av G
Lenke til kommentar
On 1/29/2020 at 5:59 PM, mobile999 said:

Er det den lave prisen som gjør den interessant for deg?

Det er vel fremdeles uinteressant å game i 4K for de fleste? 1440p er vel å foretrekke en stund til?

Ja.

Og ja 4K er absolutt ikke noen nødvendighet, men minimum 1440p på meg. Men, dersom 4K ikke koster så veldig mye mere. F.eks. kr 2.500,- mere i gamingsegmentet, så hadde jeg helt klart vurdert å betale de kronene på toppen av det en tilsvarende spec'et 1440p ville ha kostet, bare for å slippe å måtte kjøpe ny skjerm på noen år til.

LG branding er jo ikke noen uting egentlig, og de får bare ta på seg egen skyld for at andre er større enn dem i monitormarkedet. Men, velger muligens LG om jeg kan fordi de er en panelprodusent. Tror ikke de kimser på sorteringen til sitt eget merkenavn. Burde være null døde piksler og æren i behold med ombytte dersom du finner døde piksler. Ihvertfall så hadde jeg ytt den servicen når man likevel kverner ut paneler og bare kan plukke et nytt fra samlebåndet til kunde. Men aner ingenting om hvor dyktige de er på servicemedgjørlighet ved problemer.

Edit:

Tar også gjerne et 32" panel om det ikke koster skjorta over et 27" panel. Har allerede et 60 Hz rimelig Viewsonic 32" panel. Som jo ikke duger til alle typer gaming pga. dårlig fleksibilitet på FPS.

Det jeg har er et ViewSonic VX3276-2K-mhd, som jeg ga kr 2790,- for i 2017. Har sett det dyrere i 2019, så her kunne jeg nesten fått pengene tilbake om jeg hadde lyst. Men, det er såpass bra til desktop-bruk, at jeg vurderer å montere det i et Vesa-feste, vri det 90 grader og veggmontere, bordfestemontere det. Så la gamingskjermen inn i framtiden bli hovedskjerm i normalt liggende visning.

Endret av G
Lenke til kommentar

Mja, blir nok å enten tone ned oppløsning, og håpe at skjermen er velvillig til å jukse ned oppløsning i ventetiden på at AMD og Nvidia kniver om Big Navi / Ampere senere på året. Eller å drøye det inn i 2021 - 2022 før grafikkortet kommer på plass. Da må 4K grafikkort nok henge med. Eller at jeg finner en 1440p 32" skjerm nå og så plasserer den vridd 90 grader som en tredjeskjerm når oppgradering skjer dersom det svarer seg å utsette morroa.

Oppsettet mitt i dag er altså to 60 Hz skjermer, der den ene er 32" og den andre 27" vridd 90 grader. Viewsonic'en er litt drøyt lyssterk. Mulig jeg kan tone det ned. Men uansett så er den brukbart bra. Litt mye baklysbløing, men det er jo slik med LCD gjerne. Og det blir litt sånn skimmer når jeg viser lyse scener, og en ser tydelig hvor bakbelysningen kommer i fra i mørke scener. Likevel så er skarphet og sånn digg på denne skjermen fra Viewsonic.

Den andre skjermen er litt mindre lyssterk, men også ganske skarp. Men Viewsonic'en stjeler litt fokus sånn at den andre skjermen blir litt mindre leselig pga. flombelysningen fra Viewsonic'en.

Edit:

Prøvde den med Web-setting nå, og da ble den litt mindre dominerende. Hvorfor har jeg ikke prøvd ut innstillinger før :p

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

@Emile the rat Vel den ene skjermen du siktet til koster jo langt mere enn LG-skjermen vil gjøre. Hos komplett.no koster den kr 11.995,- så da vil jeg ikke si det er helt sammenliknbart dersom LG-en skulle koste kr 8 tusen normalt ved ankomst, og f.eks. kr 7 tusen på tilbud en eller annen gang i 2020 med spørsmålstegn pga. usikkerhet om lanseringstidspunkter ??

https://www.komplett.no/product/1138453/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/acer-27-led-predator-xb273kp

Den neste du nevner koster kr 19.989,- et sted, bare verre prising det:

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ACPREDX27/predator-x27-27-4k-uhd-gamingskjerm

Her tar du feil, faktisk er de helt likt priset, dersom LG sin får en MSRP på 750 pund. Du har glemt å regne det om til NOK med dagens kurs, da blir 1 pund 12.02 NOK.

750 x 12.02 = 9019 NOK.
 

I tillegg må du legge på moms (25%) og toll (11%).

9019 x 1.36 = 12 240 NOK.

Det er veldig sammenlignbart hvis LG får den prisen som er oppgitt på 750 pund, omregnet til Norsk pris vil det da kun bli 240 kroner som skiller de to skjermene. Det vil jeg si er veldig sammenlignbart.

Hvor du får 8000 fra skjønner jeg virkelig ikke, du kan ikke bare ta 750 og legge på en null. Du må regne om med kurs, moms og toll, og da kommer også LG sin på 12 000.

Acer X27 koster mer fordi den har DCI-P3, vesentlig høyere nits, og FALD bakgrunnsbelysning som ikke akkurat er billig, men det gjør skjermen langt bedre enn LG sin som kun har 450 nits og antageligvis kun edge-lit dimming. Da er det ikke rart at X27 koster mer.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Selvsagt, du kan ha rett på det. Tok bare 10-gangeren jeg og la på kr 500 for å sammenlikne. Som om du hadde vært på Englandsferie og kjøpt det der da. Men, norske nettbutikker bør ikke ta 12 tusen synes jeg, dersom du kan få den for 9 tusen i England.

Blir nok litt i dyreste laget denne 4K-skjermen dersom ting ovenfor materialiserer seg som du beskriver. Men, helt nytt er jo alltid litt dyrt, når man går opp en "tier" (nivå) til 4K fra 1440p ønske, eller hvordan man ordlegger seg.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (23 minutter siden):

Som om du hadde vært på Englandsferie og kjøpt det der da.

Skjønner ikke argumentet, acer skjermen jeg linket til ville også vært billigere i England. Du kan ikke bruke det som argument for at LGen er rimeligere. Alle varer er jo rimeligere om du kjøper de uten norsk moms og toll.

G skrev (23 minutter siden):

Men, norske nettbutikker bør ikke ta 12 tusen synes jeg, dersom du kan få den for 9 tusen i England.

Hæ? Dette gir ikke mening, fordi alle butikker må betale moms og toll. Norske butikker kan ikke selge med underskudd kun fordi man kan kjøpe varen billigere i England.

G skrev (23 minutter siden):

Selvsagt, du kan ha rett på det.

Blir nok litt i dyreste laget denne 4K-skjermen dersom ting ovenfor materialiserer seg som du beskriver.

Kan ha rett? Jeg har rett. Ingen slike varer er fritatt fra norsk moms og toll.
 

Man kan ikke vike bort fra kronekurs, moms og toll, og med det vil minstepris bli 12 400 dersom msrp er 750 pund. Det er enkel matte.

G skrev (23 minutter siden):

Men, helt nytt er jo alltid litt dyrt, når man går opp en "tier" (nivå) til 4K fra 1440p ønske, eller hvordan man ordlegger seg.

Men må understreke at ingenting med den LG skjermen er nytt (iværtfall ingenting vi ikke allerede har på markedet). Eneste grunnen til at den er dyr er fordi det er høy produksjonskostnad på slike enthusiast skjermer. Man kan ikke sammenligne en slik skjerm med billige 4k skjermer til 3-4000. Er mye mer til en skjerm enn bare oppløsninga og refresh rate ;)

Noen synes 12 000 er mye for en skjerm, men det er egentlig ikke verre enn at man kjøprt skjermkort til 12 000 :)

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Jo det kan hende du må vike litt i fra måten du regner på selv om din metode å regne på kan ligge nærmere fasitprisen som burde være med påslag her hjemme.

Prisen du så i England er ikke den prisen en grossist gir. Dersom så ikke var tilfelle (første setning) så ville påstanden om at Norge er konkurransedyktige på elektronikkprisene slå sprekker. Husk at skjermen hverken produseres i England eller i Norge!

Det siste er jeg også litt klar over, men det må være lov å tenke seg at prisen naturlig burde ha ligget i mellomsegmentet foran det å være entusiast. Men, jeg er smertelig klar over at den fort kan havne i entusiastmarkedet. Men, jeg er ikke villig til å betale entusiastprising for absolutt alle deler i en PC. Skjerm kan selvsagt være en slik ting, men da ville jeg kanskje ha hatt Skjerm i 55" størrelse uten de store TV-pikslene, men snarere PC monitor avstander på pikslene til PC-monitorbruk. Vurderte om jeg skulle kjøpe et OLED 55" å sette en meter i fra ansiktet mitt, men pga. TV-pikselstørrelse så slo jeg meg fra tanken videre om det. Samt glossyness helvete med TV-skjermer ville vært nok et negativt moment.

Jeg ville likevel kunne funnet det helt optimale gaming OLED TV i 55" for en omtrentlig 13 tusen eller lavere alt etter om det er på tilbud, eller om det er ekstra på tilbud (dette er en 2019-modell jeg har betraktet).

Snakker om LG sitt B9 eller C9 alt etter hva men er villig til å betale for. Nå kommer jo BX og CX snart til markedet, så 2019 TV-ene burde fortsette å holde seg rimelige synes nå jeg. Men, de grove pikslene og avstanden mellom dem er et naturlig ankepunkt mot TV tiltenkt slik skrivebordsbruk. Men, når 8K kommer så vil det igjen kunne bli aktuellt å vurdere, og da kunne man fortsatt emulert 4x 1440p-visning og den ville vært enormt bra. Ellers så er panelareal for pengene noe hinsides mye bedre på et gaming-TV som de modeller jeg har vist til.

Dere kan gjerne påstå at det ville blitt for immersive, for tett på. Men, til kontorbruk utenom gaming på 4K så hadde det vært optimalt fordi man da slipper å måtte myse på den kontorprogramvaren man betrakter. Da kunne man jo vel ha hatt 4x 1440p eller hvordan det måles ut på den skjermflaten, uten å måtte ha sekundære monitorer for å oppnå det samme.

Endret av G
har redigert innlegget mens Emile.. besvarer det
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (19 timer siden):

Her tar du feil, faktisk er de helt likt priset, dersom LG sin får en MSRP på 750 pund. Du har glemt å regne det om til NOK med dagens kurs, da blir 1 pund 12.02 NOK.

750 x 12.02 = 9019 NOK.
 

I tillegg må du legge på moms (25%) og toll (11%).

9019 x 1.36 = 12 240 NOK.

Det er veldig sammenlignbart hvis LG får den prisen som er oppgitt på 750 pund, omregnet til Norsk pris vil det da kun bli 240 kroner som skiller de to skjermene. Det vil jeg si er veldig sammenlignbart.

Hvor du får 8000 fra skjønner jeg virkelig ikke, du kan ikke bare ta 750 og legge på en null. Du må regne om med kurs, moms og toll, og da kommer også LG sin på 12 000.

 

Det er litt anderledes når man regner ut fra britiske priser. England har 20% moms, så du kan trekke fra denne momsen før du legger til den norske. Og det er vel ikke toll på skjermer heller. 

 

Etter dagens kurs med norsk moms, kommer skjermen på ca 9600,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg har fått den, fikk den fra Komplett, Torsdag sist uke. Beklageligvis har jeg ikke noe skjermkort og få testet den ut med 😂

Har koblet den opp på 9900k’ iGPU, 4K og låst på 30Hz 😂 hovedkortet har bare HDMI 1.4 så får ikke testet HDR heller hehe. 
 
Skjermen var såpass vanskelig og få tak i at jeg rett og slett bare tok sjansen på den. Den har jo fått gode reviews rundt forbi. Jeg hadde en Asus ROG Swift PG279Q som jeg har hatt siden den kom ut, men nå begynte fargene osv og falme på den, svarte streker i bildet osv. Så jeg måtte ha ny skjerm. 

Har sett noen har klagd på at man ikke kan slå av DP deep sleep mode, men det er vel størst problem for de som bruker 2 skjermer. Ellers har noen få klagd på pixel feil, har gått over min veldig nøye flere ganger, og har ikke sett en eneste død pixel. Jeg hadde en Samsung Odyssey G7 32" tidligere som jeg sendte tilbake pga pixel feil og flickering. Siden jeg ikke har fått testet LG’en enda så kan jeg ikke utale meg så mye om bildet osv, men LG’en virker mye mere kvalitet etter min mening med tanke på bygg og ramme osv. 

Endret av 0l3M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bestilte min 13. august på power. Da var forventet levering 23. august.

23. august fikk jeg melding om at varen var forsinket, og ny forventet levering var 25. november.

3. september fikk jeg hentemelding, men da jeg kom til butikken (hadde valgt levering til butikk) viste det seg at de hadde sendt ut masse hentemeldinger ved en feil.

Power forventer nye inn 09.01.2021. Komplett hadde lenge flere forventet inn 8. oktober, men hoppet har nå hoppet opp til 19. desember.

Lenke til kommentar

En ting jeg glemte og nevne er at skjermen har en innebygd vifte som er et lite minus. Det er minimalt med støy fra den, men den kan høres. Jeg har custom vannkjøling på min PC, så den er nesten lydstille når jeg har alle viftene på laveste hastighet, så jeg kan høre viften på skjermen. Jeg synes det er litt rart denne skjermen har vifte siden den bare er G-SYNC Compatible og ikke G-SYNC Ultimate. Trodde G-SYNC Ultimate hadde vifte for og kjøle ned G-SYNC modulen.

Men etter min mening, så hadde jeg nok kjøpt skjermen allikevel selv om den har vifte og litt lyd. 

Endret av 0l3M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Manchild said:

Jeg bestilte min 13. august på power. Da var forventet levering 23. august.

23. august fikk jeg melding om at varen var forsinket, og ny forventet levering var 25. november.

3. september fikk jeg hentemelding, men da jeg kom til butikken (hadde valgt levering til butikk) viste det seg at de hadde sendt ut masse hentemeldinger ved en feil.

Power forventer nye inn 09.01.2021. Komplett hadde lenge flere forventet inn 8. oktober, men hoppet har nå hoppet opp til 19. desember.

Jeg bestilte min 12 September på Komplett og fikk den 1 Oktober. Jeg hadde akkurat samme problemet med Samsung G7 når jeg bestilte fra Power. Endte opp med og kjøpe en annen plass. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...