Gå til innhold

kjøpe seg inn i hus


crazydevill

Anbefalte innlegg

Hei.

Har spørsmål angående det å kjøpe seg inn i hus.

Jeg eier min egen bolig og kjæresten min har flyttet inn til meg for 8 måneder siden. Hun vil gjerne kjøpe seg inn i min bolig, og har samtidig egen leilighet. Hun mener at leiligheten må selges før at hun har bodd hos meg i 1 år ellers må hun betale skatt av salget.

Hun leiede ut leiligheten rett etter hun flyttet inn til meg.

Er litt stresset av situasjonen for jeg synes det egentlig er litt tidlig for hun å kjøpe seg inn her, man samtidig skjønner jeg at hun vil unngå dette med skatt ved salg av sin leilighet.

Hvordan er det framgangsmåten er for henne å kjøpe seg inn til meg rent praktisk?

Må hun betale skatt etter 1 år, og hvor mye er dette på?

Og er det noen synspunkter for andre løsninger?

Hvor lenge mener dere er normalt at man bor sammen før at man skal kjøpe seg inn?

 

Takker for alle svar på forhånd:) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun kan da vel selge leiligheten og sitte med overskuddet på sparing frem til begge er komfortable med at hun kjøper seg inn i huset? Regner ikke med at det er snakk om mer enn et år eller to før begge enten er komfortable eller det eventuelt blir brudd.

 

Ser ikke helt problemet om det er skatten etter ett år hun er bekymret for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
crazydevill skrev (59 minutter siden):

Hvordan er det framgangsmåten er for henne å kjøpe seg inn til meg rent praktisk

Du velger selvfølgelig selv om du vil selge en del av boligen, hun kan fint bo hos deg uten å kjøpe seg inn.

Dersom du skal selge, må dere bli enige om hva boligen er verdt, og hvor stor andel hun skal kjøpe.
Har du lån, må du også ta dette opp med banken, ettersom din sikkerhet reduseres når del av boligen selges osv.

Du må betale dokumentavgift på 2.5%, og dette må tinglyses, dere trenger en samboeravtale, ligger en mal her !

Det kan være en ide å få en advokat til ordne dette, for å være sikre på at alt gjøres riktig.

 

crazydevill skrev (59 minutter siden):

Må hun betale skatt etter 1 år, og hvor mye er dette på?


Regelen for skattefritt salg av egen bolig, er generelt at man må ha bodd i boligen i minst ett år før salg, og man må selv ha bodd i boligen i minst ett år, i løpet av de siste to årene.

Har hun sin folkeregistrerte adresse i boligen hun eier, er det åpenbart ingen tidsfrist, har hun offisielt flyttet adressen sin til din bolig, så bør hun selge før det har gått ett år, slik at hun er innenfor regelen om at hun selv må ha bodd der ett av de siste to årene.

 

crazydevill skrev (59 minutter siden):

Hvor lenge mener dere er normalt at man bor sammen før at man skal kjøpe seg inn?


Det er ingen fasit på det, noen kjøper seg inn etter uker, andre bor sammen i flere tiår uten å kjøpe seg inn.
Det er til syvende og sist opp til deg, som eier av boligen, om du ønsker å selge deler av din bolig til henne.
Fordelen er at dere deler på kostnaden, ulempen er dersom dere skulle lag, så må du kjøpe henne ut igjen, med eventuell verdistigning, for å få beholde boligen din.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, 0laf said:

Regelen for skattefritt salg av egen bolig, er generelt at man må ha bodd i boligen i minst ett år før salg, og man må selv ha bodd i boligen i minst ett år, i løpet av de siste to årene.


Har hun sin folkeregistrerte adresse i boligen hun eier, er det åpenbart ingen tidsfrist, har hun offisielt flyttet adressen sin til din bolig, så bør hun selge før det har gått ett år, slik at hun er innenfor regelen om at hun selv må ha bodd der ett av de siste to årene.

"Folkeregistrerte adresse" er ikke avgjørende. Vilkåret er at hun må ha brukt eiendommen som egen bolig. I perioden hun leier ut hele leiligheten bruker hun den åpenbart ikke som egen bolig.

Lenke til kommentar
Ståle Nordlie skrev (1 time siden):

"Folkeregistrerte adresse" er ikke avgjørende. Vilkåret er at hun må ha brukt eiendommen som egen bolig. I perioden hun leier ut hele leiligheten bruker hun den åpenbart ikke som egen bolig.

Man kan få godskrevet botid selv om boligen leies ut, men som botid regnes likevel ikke tidsrom der man bor i en annen bolig som man selv, eller ektefellen eier. 

Folkeregistrert adresse er selvfølgelig den eneste måten Skatteetaten kan kontrollere hvor du har bodd de siste årene, generelt sett er det nok for å oppfylle kravene om botid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, 0laf said:

Man kan få godskrevet botid selv om boligen leies ut, men som botid regnes likevel ikke tidsrom der man bor i en annen bolig som man selv, eller ektefellen eier. 

Folkeregistrert adresse er selvfølgelig den eneste måten Skatteetaten kan kontrollere hvor du har bodd de siste årene, generelt sett er det nok for å oppfylle kravene om botid.

Skal man få "godskrevet  botid" for en helt utleid bolig må man oppfylle et vilkår for unntak i skatteloven § 9-3. Det vil i all hovedsak si brukshindring på grunn av arbeid eller helse.

Når det gjelder folkeregistrert adresse så er det overhodet ikke "åpenbart" at man bør basere seg på at skatteetaten ikke oppdager straffbare (og potensielt kostbare) lovbrudd.  I dette tilfellet har TS ikke sagt noe om at kjæresten leier ut "svart", så skatteetaten har antakelig allerede informasjon om at boligen er utleid. Og uansett skal man være rimelig dum for å begå forbrytelser som er så lette å oppdage hvis noen fatter mistanke.

Lenke til kommentar
3 hours ago, crazydevill said:

Hei.

Har spørsmål angående det å kjøpe seg inn i hus.

Jeg eier min egen bolig og kjæresten min har flyttet inn til meg for 8 måneder siden. Hun vil gjerne kjøpe seg inn i min bolig, og har samtidig egen leilighet. Hun mener at leiligheten må selges før at hun har bodd hos meg i 1 år ellers må hun betale skatt av salget.

Hun leiede ut leiligheten rett etter hun flyttet inn til meg.

Er litt stresset av situasjonen for jeg synes det egentlig er litt tidlig for hun å kjøpe seg inn her, man samtidig skjønner jeg at hun vil unngå dette med skatt ved salg av sin leilighet.

Hvor lenge mener dere er normalt at man bor sammen før at man skal kjøpe seg inn?

 

Vet ikke hvor lenge dere har vært sammen utenom, og jeg skjønner at det er tressende mtp at tiden renner ut, men siden du først poster her og nevner det så ville jeg kanskje vurdert å si nei. Konsekvensen av å si ja for tidlig er stor om noe skulle skje vil det koste tid, penger, energi osv., og om dere bare bor sammen som nå så er det bare for henne å flytte dersom forholdet ikke går. Hun velger selv om hun vil beholde leiligheten eller ikke. Brudd er krevende, og det er desto enda krevende om man er bundet sammen økonomisk.

Det er dessverre ingen fasit på hvor lenge er nok osv, det er kun du selv som styrer det...

Jeg tror det uansett er viktig at man har god kommunikasjon rundt dette, også fra tidlig av dersom man skal vurdere å bo sammen. Nå hadde dama og jeg leid sammen i bortimot 4 år før vi kjøpte sammen og dannet en samboekontrakt, men jeg ville aldri ha latt henne kjøpe seg inn for tidlig om jeg eide fra før.

En ide hadde kanskje vært å finne noe sammen etterhvert og så går dere inn 50/50 og deler utgifter/regning likt, og på den måten så slipper den ene å føle at "jeg eier ikke, dette er ikke nødvendigvs mitt, om noe skjer blir jeg kastet ut?" eller lignende. Det er mye bedre å starte fresh sammen for forholdets skyld i det lengre løp.

 

Lenke til kommentar
Ståle Nordlie skrev (15 minutter siden):

Og uansett skal man være rimelig dum for å begå forbrytelser som er så lette å oppdage hvis noen fatter mistanke.


Okey, så da må hun må selge leiligheten innen ett år, forutsatt at hun har bodd der ett år før hun leide ut, for å slippe skatt, ingen vei utenom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som kan trekkes ifra med tanke på skatten som må betales?

ble vel kjøpt for ca 850000 inkludert megleravgift og tinglysning. dette er ca 5 år siden og hun tror det kan gå for ca 1.100000 nå

vil det da si 250.000 og 22% skatt på denne summen? eller er det ting som kan føres opp som gjør skatten mindre?

Lenke til kommentar
2 hours ago, crazydevill said:

Hva er det egentlig som kan trekkes ifra med tanke på skatten som må betales?

ble vel kjøpt for ca 850000 inkludert megleravgift og tinglysning. dette er ca 5 år siden og hun tror det kan gå for ca 1.100000 nå

vil det da si 250.000 og 22% skatt på denne summen? eller er det ting som kan føres opp som gjør skatten mindre?

Korrekt.  Man kan trekke fra kostnader til annonsering, megler og dokumentavgift ved kjøp, så det vil spare noen få tusenlapper.

Lenke til kommentar
crazydevill skrev (3 timer siden):

Hva er det egentlig som kan trekkes ifra med tanke på skatten som må betales?

ble vel kjøpt for ca 850000 inkludert megleravgift og tinglysning. dette er ca 5 år siden og hun tror det kan gå for ca 1.100000 nå

vil det da si 250.000 og 22% skatt på denne summen? eller er det ting som kan føres opp som gjør skatten mindre?

Tvilsomt at det ble betalt megleravgift ved kjøp...dette er selgers kostnad. Du mente kanskje dokumentavgift?

Meglerkostnader ved salg vil være fradragsberettiget. I tillegg alle kostnader som har gitt verdistigning på bolig, f.eks nytt bad eller kjøkken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...